[Byggtråd] - Kinesis UK Tripster AT

Aethel

Medlem
Det började med ett ivrigt letande på begagnat-siter och reor för att hitta en cykel som skulle fylla ett tomrum jag upplevt i när jag vill cykla på min racer, tempo, stadscykel. Min kravspec gjorde det hela något besvärligt, för att uttrycka sig milt, att hitta något. Den såg ut som nedan:

Maxbudget totalt: 20k, gärna en bra bit under.
Ramen ska vara alu, titan eller kolfiber men gaffeln måste vara kolfiber. Inte matt lack! Gärna någon snygg färg!
Gängat vevlager!
Det ska få plats minst 42mm däck med skärmar.
Plats till packväskor.
Thru axle fram och bak.
Hydrauliska skivbromsar med center lock (160mm).
105-grupp eller Rival 1, eller bättre. Under inga omständigheter Shimanos RS505-STI!
Inte first-tier hjul.
Funka att pendla på vinter, mestadels asfalt men även kunna köra omväg på grus.
Funka att cykeltoura med kortare soloturer några dagar.

Jag gick bet helt enkelt. Som tur var frågade jag här på forumet och fick förslag om Kinesis UK Tripster AT, ett ram-kit som hade allt jag önskade. Började sedan kika efter komponenter och såg att 105-gruppen kommit med 105-handtag!

Builden blir såhär:
IMG_1673.jpg

Här finns:
Kinesis UK Tripster AT 57cm Arran Blue och deras kolfibergaffel
Hunt Mason X sulade med Schwalbe G-One Allround 35or tubeless
Shimano 105 R7020 med RT-70 (160mm) skivor - fick komplettera med en adapter för bakbromsen
BBR60 vevlager
Zipp sadelstolpe
Deda modell billiga styrstam och styre (insåg först senare att jag skulle köpt någon flared variant för väskor...)
Fi'zi:k styrlinda
Elite flaskställ (bara två so far..)
Look Keo 2 Max-pedaler, är ju ändå landsvägscyklist i grunden.

Eftersom jag fick ramen sist av allt (idag) var jag ivrig att börja och satte igång direkt när jag kom hem från utlämningsstället. En kaffe fick ackompanjera uppackningen av alla delar, som synades noga. Jag upptäckte att jag inte fick med någon Crown Race så det får jag efterfråga eller skaffa hos LBS vid nästa besök, det blir därför ingen belastning på cykeln förrän jag fått fatt på en sådan och den är monterad. Jag skyddade lite och monterade utan att spänna ihop, så länge. Jag som inte har någon ställning tycker det är rätt skönt att meka med hjulen på och det blir ju så mycket smidigare om där först finns en gaffel...!

Jag började med hjulen alltså. Jag som aldrig haft TA tidigare blev lite förbryllad över att det inte skulle gängas i ramen baktill, men fick strax poletten att trilla ner då jag så det lilla tillbehöret som det ska gängas i. Det hade varit önskvärt om det var monterat från fabrik för det var en del passningsjobb med att få ner det ordentligt. Det ska ju sitta rätt så hårt för att inte snurra när man gängar fast hjulen. Det krävdes en kopp kaffe till innan skiten satt!

Klämde dit sadelstolpen och sadeln också, som blir en jag har liggande - Fabric Line Carbon, en ganska lätt sak på 178 gram. Mellan att jag satte dit sadelstolpen och sadeln tog jag en bild till:
IMG_1677.jpg

Monteringen fortsatte och jag stötte på patrull direkt, när jag skulle ansluta hydraulslangen till handtaget. For the record har jag aldrig handskats med hydrauliksystem på cykel tidigare utan bara på bilar och där är det ju busenkelt. Här skulle det monteras en massa små skit och jag växlade ordningen på ett par delar och demolerade därmed oliven (vilket namn alltså...). Så japp, där stod man med oljiga fingrar och utan möjlighet att få det tätt. Bara att täta ändarna så får det också kompletteras hos LBS snart då!

Även framväxeln klämdes på plats och vajern drogs dit temporärt (ska ju ha vajern till bakväxeln också innan jag skruvar på skenorna under vevlagret. Även vevlagret skruvade jag på plats. För att få dit vevlagret krävdes en del rensning av gängor, en sak som varit genomgående på hela cykeln tycker jag. Skitiga gängor och ytor som bör vara platta har haft lack på delar så att de inte varit jämna. Det är väl de enda sakerna jag sett som dåligt på ramen än så länge. Annars ser den riktigt tjusig ut måste jag säga.

Middag nu så fortsättning följer!

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Det kommer att bli en snygg och bra cykel
Tack för att du tar dig tid att dela med dig i en byggtråd
Aethel sa:
Inte first-tier hjul.
Men vad menar du med "first-tier"?

/Håkan

first-tier, tänker jag som ingångshjul, de sämsta i serien. Det var en hemmasnickrad antonym till top-tier, det kanske blev lite otydligt. Hjulen brukar i min erfarenhet vara det som först behöver uppgraderas eftersom många sätter på ganska billiga hjul och jag vill hellre satsa lite mer på hjulen och exempelvis lite mindre på ramen eller övriga komponenter.

Aethel sa:
first-tier, tänker jag som ingångshjul, de sämsta i serien. Det var en hemmasnickrad antonym till top-tier, det kanske blev lite otydligt.
Tack, då förstår även jag.

Aethel sa:
Hjulen brukar i min erfarenhet vara det som först behöver uppgraderas eftersom många sätter på ganska billiga hjul och jag vill hellre satsa lite mer på hjulen och exempelvis lite mindre på ramen eller övriga komponenter.
Bra resonerat och prioriterat
Jag skulle ha gjort samma prioritering
Nya 105 R7000 är så pass nytt att det inte finns särskilt mkt omdömen, recensioner eller test. Åtminstone inte ännu
Men i ett av de jag har läst tyckte de inte att skillnaden från 105 5800 => R7000 var lika stor som skillnaderna mellan
Ultegra 6800 => R8000
Dura-Ace R9000 => R9100
Åtminstone vad gäller växling och (fälg-)bromsar, de trodde att de kan bero på att R7000 skall ha simplare vajrar + höljen och bromsklossar.
Stämmer det så är det enkelt att byta till både bättre vajrar + höljen och bromsklossar.
https://www.rosebikes.se/shimano-dura-ace-gear-cable-set-for-r9100-series-2659093
https://www.rosebikes.se/kool-stop-dura-2-brake-pads-378749

/Håkan

HåkanC sa:
Bra resonerat och prioriterat
Jag skulle ha gjort samma prioritering
Nya 105 R7000 är så pass nytt att det inte finns särskilt mkt omdömen, recensioner eller test. Åtminstone inte ännu
Men i ett av de jag har läst tyckte de inte att skillnaden från 105 5800 => R7000 var lika stor som skillnaderna mellan
Ultegra 6800 => R8000
Dura-Ace R9000 => R9100
Åtminstone vad gäller växling och (fälg-)bromsar, de trodde att de kan bero på att R7000 skall ha simplare vajrar + höljen och bromsklossar.
Stämmer det så är det enkelt att byta till både bättre vajrar + höljen och bromsklossar.
https://www.rosebikes.se/shimano-dura-ace-gear-cable-set-for-r9100-series-2659093
https://www.rosebikes.se/kool-stop-dura-2-brake-pads-378749

/Håkan

Nej det finns väldigt lite om den nya gruppen. Jag har ju R7020, alltså hydraulisk skivbroms, och då är steget enormt jämfört med RS505 med tillhörande ok, vad jag läst i alla fall. Om inte annat är de oändligt mycket easier on the eyes ;) Får återkomma med växlingsomdöme, men det enda jag har att jämföra med är en 7900-grupp från 2011 och jag misstänker att det inte är sämre. Börjar med tillhörande växelvajrar och höljen och antar att jag kommer vara nöjd med dem fram till det är dags för byte. Vad gäller hydraulikslangen är det ju samma som på dura ace och det ska nog mycket till för att man ska lyckas expandera slangen. Jag räknar kallt med liknande känsla som stålomspunna slangar på bil. Kanske är det stor skillnad på belägg till skivbroms också?

Aethel sa:
Jag har ju R7020, alltså hydraulisk skivbroms, och då är steget enormt jämfört med RS505 med tillhörande ok, vad jag läst i alla fall. Om inte annat är de oändligt mycket easier on the eyes ;) Får återkomma med växlingsomdöme, men det enda jag har att jämföra med är en 7900-grupp från 2011 och jag misstänker att det inte är sämre.
Det tror inte jag heller
Växlingen hos Shimanos 2a gen 10-delade grupper 7900, 6700 och 5700 var ingen höjdare, vare sig jmf med 1a gen 10-delade (7800, 6600, 5600) eller de nyare 11-delade. Det vet alla som själva har provat de olika grupperna.

Aethel sa:
Börjar med tillhörande växelvajrar och höljen och antar att jag kommer vara nöjd med dem fram till det är dags för byte.
Så skulle även jag göra

Aethel sa:
Vad gäller hydraulikslangen är det ju samma som på dura ace och det ska nog mycket till för att man ska lyckas expandera slangen. Jag räknar kallt med liknande känsla som stålomspunna slangar på bil.
Det omdöme om bromsarna jag har läst gällde ju den fälgbromsade varianten
Till de nya disc-bromsarna, DA BR-R9170, Ultegra BR-R8020 och även 105 BR-R7070 verkar Shimano leverera samma slangar, SM-BH90 med 2,1mm innerdiameter för att få en stummare känsla i bromshandtaget. Till de äldre disc-bromsarna levererade de SM-BH59, med 2,3mm innerdiameter för att få en ngt flexigare, mer fälgbromsliknande känsla i bromshandtaget. Åtminstone enl Shimano.
Hur stor skillnad det är mellan slangarna i praktiken, om den ens är märkbar, har jag ingen aning om.

Aethel sa:
Kanske är det stor skillnad på belägg till skivbroms också?
Beläggen skall väl vara de samma som till Ultegra 8000? Och kommer säkert att fungera utmärkt.
Men även de går ju att byta till ngn annan modell när det är dags för byte.

/Håkan
Redigerat: Förtydligande

Senast ändrad:
Trevligt bygge. Har funderat på något liknade men med möjlighet till ännu bredare 650b. Återkom gärna med recension på 7020-reglagen.

MarcusS sa:
Trevligt bygge. Har funderat på något liknade men med möjlighet till ännu bredare 650b. Återkom gärna med recension på 7020-reglagen.

Tackar, ja det blir spännande att provcykla sedan! Med 650B får man plats med 52mm i denna ram och gaffel, är det inte tillräckligt?

HåkanC sa:
Aethel sa:
Kanske är det stor skillnad på belägg till skivbroms också?
Beläggen skall väl vara de samma som till Ultegra 8000? Och kommer säkert att fungera utmärkt.
Men även de går ju att byta till ngn annan modell när det är dags för byte.

/Håkan

Aha, ja det är möjligt. Det var inte speciellt dyrt med belägg så det kan man ju kosta på sig en bättre variant ifall de inte upplevs tillräckliga. Har du någon uppfattning om hur snabbt skivbromsbelägg slits jämfört med fälgbromsbelägg? Har mest kört på Swissstop black prince på kolfiberfälgar.

Så var det dags för en kort meksession innan jobb idag. Jag kom inte speciellt långt innan det uppkom ännu ett problem! Vis av erfarenheten med frambromsen skulle jag nu ge mig i kast med att montera bakbromsen. Då jag vill ha 160mm skivor har jag fått köpa till en adapter flat mount -> flat mount, 140mm -> 160mm. Den gick smärtfritt att montera, tack och lov, det är ju bara två skruvar!
IMG_1679.jpg

När sedan oket skulle monteras upptäckte jag att skruvarna som medföljde är för långa. De är 38mm och till min ram som är 15mm tjock ska det enligt instruktionerna vara 28mm lång skruv. Det ska sticka upp 13mm från ramen som jag fattat det och då vara mitt emellan de två nivåerna på den gula distansen i bilden nedan. Drar man bort 15mm (ramtjockleken) från de på bilden nedan visade 23mm får jag ju 8mm för långt. Distansen som används är 2,6mm hög och utan den blir det alltså 10,6mm för långt. Så min tanke är att jag får ta bort distansen och satsa på en 28mm lång skruv(?). 28-(13+15)=0. Prima?

Såhär såg det ut.
IMG_1681.jpg

Monterade bakväxeln och såg att det finns två pluppar som mothåll på växelörat. Ska bara den ena eller båda plupparna vara bakom växelörats spets, så som monterat här? Eller ska den ena vara framför och den andra bakom?
IMG_1683.jpg

I brist på byggande kan ju nämnas att jag verkligen ser fram emot denna funktion om den fungerar bra. Det är ett riktigt ABER på mina andra hjul att det blir stora hack i bodyn. Jisses vad jag avskyr det!
IMG_1684.jpg

Såg också att det verkar som om en del detaljer är framtagna med hjälp av Mike Hall, ultra-cyklisten som blev ihjälkörd under en tävling i Australien våren 2017.
IMG_1685.jpg

Nåväl, nästa steg är att svänga inom LBS imorgon och hoppas de har sakerna jag behöver, annars får jag vänta på paket...

Aethel sa:
Monterade bakväxeln och såg att det finns två pluppar som mothåll på växelörat. Ska bara den ena eller båda plupparna vara bakom växelörats spets, så som monterat här? Eller ska den ena vara framför och den andra bakom?
Båda (om jag förstår din beskrivning rätt)
Dvs så här
Ultegra_RX_montering.JPG

Kolla i Shimano Dealer's Manual s9 för bakväxeln
http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RARD001-04-ENG.pdf

/Håkan

HåkanC sa:
Aethel sa:
Båda (om jag förstår din beskrivning rätt)
Dvs så här

Kolla i Shimano Dealer's Manual s9 för bakväxeln
http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RARD001-04-ENG.pdf

/Håkan

Tackar, såg inte de båda plupparna i den manualen jag kollade, men i den du visade syntes det ju tydligt. Tackar :)

Kul med fler Kinesisbyggen!

Har en likadan fast storleken mindre,
använder den som pendlarcykel.

Har 105 5800 med dom hiskeliga rs505 handtagen :). Funkar för mina händer men är inte snygga.

Vevpartiet är ett Quarq Dzero. Kör med navdynamo (SON) till min B&M IQ-X fram och Secula bak. Har även en See Sense Icon+ för att synas extra bra bakåt.

SKS Bluemels skärmar, funkar men det plastiga överdraget känns sådär.

Kör 25mm däck sommartid och 35mm dubbat vintertid.

Även jag har en Tripster AT som pendlar- och vintercykel.
SRAM Rival 1-grupp med en Stages-vev på min. Kör dock med kralligare däck, 42mm Marathon Supreme TLE sommartid och 38mm 45Nrth Gravdal vintertid, ibland ett par 47mm WTB Byway 650b från en annan cykel.
SKS Bluemels 54mm.

Helnöjd med cykeln för användningsområdet.

emilh sa:
SRAM Rival 1-grupp med en Stages-vev på min. Kör dock med kralligare däck, 42mm Marathon Supreme TLE sommartid och 38mm 45Nrth Gravdal vintertid, ibland ett par 47mm WTB Byway 650b från en annan cykel.
SKS Bluemels 54mm.

Hur upplever du att cykeln förändras när du byter från hjulen med Marathon Supreme till de mindre 650b?

Murdock sa:
emilh sa:
SKS Bluemels 54mm.

Hur upplever du att cykeln förändras när du byter från hjulen med Marathon Supreme till de mindre 650b?

Den blir en aning mer kvickstyrd, annars ingen större skillnad. Att 650b hjulen och däcken väger mindre har gissningsvis störst inverkan.

Hej Aethel,
funderar på en Kinesis Tripster ATR v3 i titan. Förstår att jag måste bygga själv, eller finns det nån som säljer färdigbyggda? Din kravspec ser exakt likadan ut som min:) Jag tänkte ha den till gruskörning och bikepacking. Kunde du hålla dig till din budget på 20 tkr? Och är du nöjd med resultatet? Tack för att synpunkter och tips.

Hej Aethel,
funderar på en Kinesis Tripster ATR v3 i titan. Förstår att jag måste bygga själv, eller finns det nån som säljer färdigbyggda? Din kravspec ser exakt likadan ut som min:) Jag tänkte ha den till gruskörning och bikepacking. Kunde du hålla dig till din budget på 20 tkr? Och är du nöjd med resultatet? Tack för att synpunkter och tips.

Hej Jonas, sorry att jag inte svarar förrän nu. Jag har faktiskt inte varit inne här på ett bra tag.

Jag höll mig inom 20tkr sånär som på ett par hundralappar. Blev ett riktigt trevlig bygge som nu gått en hel del mil. Inte så mycket bikepacking, men en hel del grus och lite stig. Känns väldigt kapabel och styv, framkomligheten beror mycket på val av däck är min uppfattning.

Inte sett någon som säljer färdiga, men med titanramen får du nog svårt att komma under 20tkr ;)

Eller har du kanske redan byggt något? I så fall, vad blev det?

Om ABG anti bite guard™ betyder stålbody så kan det nog faktiskt funka, tror inte det finns mycket för att förhindra att en alu body käkas sönder

Hej Aethel,

ATRramen enbart kostar ju en bit över 20' så det blir väl svårt.
Sigma Sports ( i England) bygger kompletta Kinesis men hur priset blir idag är ovisst.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp