Missljud

Race

Medlem
Missljud
Min sexmånaders gamla Crescent atto har börjat visa upp lite ''problem''. Vid höga växlar så känns det som att pedalerna darrar till är man trampar, de känns inte lika mjuka i gången som i låga växlar, Men även så kommer det ett mekaniskt ljud från den när man är uppe i höga växlar. Liknar ljudet som när man behöver olja in kedjan, men ljudet är oregelbundet och kommer bara i högre växlar. Någon som vet vad detta kan bero på? Tacksam för svar

Missljud
Mina gissningar:
- sliten kedja, mätverktyg för kedjeslitage skulle kunna bekräfta. Köp en ny med snabblås, t.ex KMC X8 eller X9, för lättare rengöring.
- ev. även sliten kassett?
- mycket skit på bakväxelns trissor, växla till minsta fram och minsta bak för att få mest slack i kedjan. Då kan du skruva loss den ena, rengöra, sen skruva tillbaka och ta loss den andra och rengöra. Allt utan att behöva ta loss kedjan.
- dåligt inställd bakväxel, speciellt ändläget vid högsta växeln. Se si.shimano.com för instruktioner.

Missljud
Mina gissningar:
- sliten kedja, mätverktyg för kedjeslitage skulle kunna bekräfta. Köp en ny med snabblås, t.ex KMC X8 eller X9, för lättare rengöring.
- ev. även sliten kassett?
- mycket skit på bakväxelns trissor, växla till minsta fram och minsta bak för att få mest slack i kedjan. Då kan du skruva loss den ena, rengöra, sen skruva tillbaka och ta loss den andra och rengöra. Allt utan att behöva ta loss kedjan.
- dåligt inställd bakväxel, speciellt ändläget vid högsta växeln. Se si.shimano.com för instruktioner.
Har svårt att se att kedjan är sliten, den är bara sex månader gammal.

Missljud
Har svårt att se att kedjan är sliten, den är bara sex månader gammal.
Beror på hur mycket den används. Efter 400 mil brukar en lvg-kedja vara så pass sträckt att den bör bytas. En kedjemätare kostar inte många kronor och en frisk kedja förlänger livet på kassett och kransar.

Tillbaka
Topp