CX däck och tryck

outside79

Aktiv medlem
CX däck och tryck
Så jag har två frågor som hänger över mig lite här då jag inte riktigt vet vilken väg jag ska lira.

1. sett till graveldäck, vilka är de smalaste som finns? tycker jag ser väldigt mcyket 35 och 40 bred även 42. Men jag har skärmar som klarar upp till 32 mm, så jag undrar över om det finns några rena graveldäck som är 32? jag får det att lite med 35 men det är ju väldigt på gränsen.

2. däcktryck, även om jag kör med graveldäck back, så kör jag väldigt lite gravel, men lite lagom halvknägglig asfalt för det mesta, så tänkte helt enkelt på hållbarhet vid slitage. vad ska man köra för däcktryck? däcket är ju optimerat för blandad körning men jag kör inte speciellt blandat. några förslag?

mvh

CX däck och tryck
Smalaste uttalade grusdäcket är mig veterligen Panaracer GravelKing i 23mm, men finns även i bredare varianter. Sen vet jag inte i vilken utsträckning det skiljer sig från ett normalt racerdäck (ev ett ngt förstärkt) - jag vågar tro att ex ett Durano eller Gatorskin är stryktåligare.

Däcktryck är svårt och beror egentligen på en mängd olika faktorer (och inte minst egna preferenser). En bra start är Silca Pressure Calculator;

CX däck och tryck
1. sett till graveldäck, vilka är de smalaste som finns? tycker jag ser väldigt mcyket 35 och 40 bred även 42. Men jag har skärmar som klarar upp till 32 mm, så jag undrar över om det finns några rena graveldäck som är 32? jag får det att lite med 35 men det är ju väldigt på gränsen.

Ja runt 32 är väl det minsta man vill ha för framkomligheten, men den körningen man realistiskt gör med så smala däck på grus så borde vanliga lgv-däck gå bra. Conti GP5000 t.ex. finns i 32.

2. däcktryck, även om jag kör med graveldäck back, så kör jag väldigt lite gravel, men lite lagom halvknägglig asfalt för det mesta, så tänkte helt enkelt på hållbarhet vid slitage. vad ska man köra för däcktryck? däcket är ju optimerat för blandad körning men jag kör inte speciellt blandat. några förslag?

Kör du slanglöst eller med slang? Jag brukar släppa ut kanske 1.5 till 2.5 bar (så jag har kanske 3 till 3.5) på mina slanglösa lvg 28:or och det går helt okej att cykla sportgrus. Lite osäkert i svängarna såklart. Skulle definitivt inte köra så lågt med slang. Sen annars så får du ju testa dig fram till vad du gillar. Ingen kan ju säga till dig vad du tycker är en rimlig kompromiss mellan komfort och fart.

CX däck och tryck
Tack för alla svaren.. Man kan ju säga att det rulla. Men för att bemöta lite. Jag kör med slang på gravel däcket, även om det finns stöd för tubeless. Vad är egentligen skillnaden om man väljer tubeless? Är drt säkrare? Är det inte sjukt jobbigt när det släpper? Annan underhållscirkel?

CX däck och tryck
Tack för alla svaren.. Man kan ju säga att det rulla. Men för att bemöta lite. Jag kör med slang på gravel däcket, även om det finns stöd för tubeless. Vad är egentligen skillnaden om man väljer tubeless? Är drt säkrare? Är det inte sjukt jobbigt när det släpper? Annan underhållscirkel?
Fördelarna med slanglöst (jämfört med en vanlig butylslang - du vet, helt normala svarta cykelslangar) är marginellt lägre vikt, något lägre rullmotstånd men framförallt ett avsevärt bättre skydd mot punkteringar (både genomslags- och stickpunkteringar). Nackdelarna är att montering och underhåll är lite jobbigare - man får fylla på tätningsvätska lite då och då och den initiala monteringen kan vara (det där vet man aldrig riktigt...) knepig. Om och när grejorna väl sitter på funkar det för det mesta kanonbra.

En det-bästa/sämsta-av-båda-världar-lösning är att köra lite tätningsvätska i slangen (vilket är en hyfsat bra lösning om man ofta får stickpunkteringar).

Tillbaka
Topp