Kassett lossnar

Hulken

Medlem
Kassett lossnar
Hej.
Min cykelkompis har problem med att kassetten lossnar. Det har hänt 2 ggr med några timmars skogscykling emellan.
Efter att den lossnat första gången drog vi dit den med rätt moment, vi använde en momentnyckel för att va helt säkra, men nu har den lossnat igen.
Innan vi drog åt kassetten så tog vi bort den och kontrollerade bodyn, den verkade felfri.
Kassetten är en Sram PG31230 Eagle 11-50T som sitter på ett DT Swiss X 1900 Spine 25 hjul. Cykeln är en Superior XF 939 2019 års modell.
Vad kan det bero på att kassetten lossnar?

Kassett lossnar
På HG-body kan det hända att muttern bottnar innan det blir nån klämkraft på kassetten och då får man lägga en (till/tjockare) spacer bakom. Vet ej om det är likadant på XD, men det kan vara värt att kolla upp.

Kassett lossnar
På HG-body kan det hända att muttern bottnar innan det blir nån klämkraft på kassetten och då får man lägga en (till/tjockare) spacer bakom. Vet ej om det är likadant på XD, men det kan vara värt att kolla upp.

Tjena!

Det är HG och inte XD. NX 11-50 är för HG. Så en tunn spacer borde lösa problemet.

Kassett lossnar
*Poppar popcorn*

Men för att vara lite kontruktiv...
@Makten. Alla här i tråden (läs Kneecap) säger ju att du har rätt. Din lösning fixar problemet.
Läs alla inläggen en gång till om du är osäker men det är sant.

Kassett lossnar
Eftersom ingen annan orkat svara på frågan så tänkte jag att om det funkar liknande på XD som på HG så är det relevant information. Förlåt så hemskt mycket att jag inte följde dina riktlinjer. Vad har du själv bidragit med här? Inte ett jota.

Tjena!

Det är ju inte relevant info för TS eftersom han inte har XD. Jag bidrog med att utesluta det alternativet. Over and out..

Kassett lossnar

Väcker liv i denna tråden då jag har samma problem (tror jag) och förstår inte riktigt var jag ska sätta denna spacer? Kassett inkl body lossnade flera gånger senaste turen, se bild

Bilagor

• 20201003_160818.jpg
    20201003_160818.jpg
    588.6 KB · Besök: 286
Senast ändrad:
Kassett lossnar
Ja, menade naturligtvis att kassett inkl body lossnar.
Trots att hjulet satt fast i cykeln? Då är det nåt som är väldigt fel. Har du (eller nån annan) glömt att montera ändhylsan som omsluter hjulaxeln? Hur ser kassetten ut på andra sidan?

Edit: det ser rätt konstigt ut det där. Är det ett DT-nav? Saknas det inte grejerna som ska greppa i varandra? Eller är det bodyn vi ser, som helt sonika gått av på mitten och halva sitter kvar på navet? ?

Kassett lossnar
Edit: det ser rätt konstigt ut det där. Är det ett DT-nav? Saknas det inte grejerna som ska greppa i varandra? Eller är det bodyn vi ser, som helt sonika gått av på mitten och halva sitter kvar på navet? ?

Det är ju ett DT Ratchet system det där... Det ska se ut sådär.
Själva ratchetdelarna sitter ju kvar på navet. Det syns ju tydligt om man tittar.
Men du kanske inte vet hur det ser ut...? (Skämt)

Kassett lossnar
är två lösa ratchetringar att bodyn losnar tyder på du inte har endcapen utanför bodyn på plats endast då du kan råka ut för detta förutsatt du skruvat åt axeln ordentligt

Kassett lossnar
Det är ju ett DT Ratchet system det där... Det ska se ut sådär.
Själva ratchetdelarna sitter ju kvar på navet. Det syns ju tydligt om man tittar.
Men du kanske inte vet hur det ser ut...? (Skämt)
Jag har ingen aning om hur ett DT-nav ska se ut, nej. Har aldrig ägt något, så det vore kanske konstigare om jag visste det.

Kassett lossnar
är två lösa ratchetringar att bodyn losnar tyder på du inte har endcapen utanför bodyn på plats endast då du kan råka ut för detta förutsatt du skruvat åt axeln ordentligt

Exakt, och den endcapen brukar jag behöva dra i rätt ordentligt (greppar med lagerdragare) för att få loss, så om det ploppar loss av sig själv måste nåt vara fel...

Kassett lossnar
Dt Swiss har en "end cap" det är inte så att du tappat den eller att du glömt att montera den? För om det är så, så kan hela kassetten lossna på just DT Swiss hjul med ratchet system. Sök på "dt swiss end caps" så får du fram bilder. En sådan i rätt storlek måste sitta på framsidan av kassetten innan du sätter fast hela hjulet på cykeln annars lossnar kassetten. Kan det vara så enkelt?

Kassett lossnar
Tack för alla tips om end caps! Kollade lite mer på detta nu ikväll och jag tycker att end capsen sitter som de ska (?), se bild. Fettade in axeln (den kändes väldigt torr) och drog allt med rätt moment och hoppas problemet inte dyker upp igen.

Bilagor

• 20201004_203657.jpg
    20201004_203657.jpg
    481.3 KB · Besök: 214
  • 20201004_203703.jpg
    20201004_203703.jpg
    446.1 KB · Besök: 208
Kassett lossnar
Hej, trådstartare här. Vill bara informera om att det slutade med byte av body, kassett & kedja och nu har den suttit fast i många timmar. Vet inte vad som var fel, kunde inte se något.

Tillbaka
Topp