Skillnad på DT Swiss olika 30mm fälgar för 12-växlat

Wiciman

Aktiv medlem
Vad är egentligen skillnaden på DT Swiss olika Shimano-HG hub-kompatibla 30mm fälgar med avseende på tolvdelad kaka?

Dvs 9/10/11 är ju (väl?) kompatibel med 12-växlat så varför behövs en specifik 12-växlad version?

Dvs denna version (9/10/11)

jämfört med denna (12):

Även om det inte står i klartext så är det väl Shimano Microspline. Dvs för 12 delade Shimano endast. På ett Shimano HG kan du ju bara köra 12 delat SRAM NX samt Sunrace och andra kompatibla (utöver 9-11 då)

12s shimano har MicroSpline hub och shimano 9, 10 och 11s har HG hub.

då kan du läsa bättre än jag ?

var i produkttexten hittar du den infon?

på bilden ser det ut som standard hub om man zoomar

6A0F38C2-0363-427C-9688-1011A56623AC.png

Shimano HG hub är katastrof, trampat sönder flera sådana innan sommaren är slut varenda år. Testar därför SRAM XD inför nästa sommar och hoppas på det bästa =). Är så trött på att byta hub pga av slitaget.

De har väl bara slarvat med bilderna och beskrivningen får man anta. Det finns ju ingen annan "Shimano 12 speed" - hub än Microspline. De anger ju tillverkarens art nr och EAN. Kolla om det avslöjar något.

då kan du läsa bättre än jag ?

var i produkttexten hittar du den infon?

på bilden ser det ut som standard hub om man zoomar

Visa bilaga 446052
Tyvärr så är det ganska vanligt att använda samma bilder för olika produkter. För övrigt så har bike-discount även en hel del fel i texten för produkter. Kollar på bromsar just nu och i texten står det att det är rak anslutning för bromsslang, men enligt bild och tillverkarens hemsida så är det banjo.

hur mycket väger du och hur cyklar du då?
Väger ca 70-71 kg och kör skiten ur cykeln på samma sätt som jag kör bil på autobahn, det vill säga ingen fartspärr alls =). Kör mycket tekniska MTB banor och mycket uppför och nedför i skogen med och utan små naturliga hopp. Ca 80 % skog upp och ner och ca 20% asfalt, och trampar hårt när säsongen är igång, det vill säga när det är varmt =). MTB banorna jag kör är ca 3,5-4,5 mil långa. Har alltid trampat sönder shimano HG hubbar inkl kasetter, även om jag genomför service, filar och slipar till HG hubben så blir det ändå så mycket spår i den efter ett tag att de inte går att rädda längre. Likaså kassetterna. 1-2 kassetter per år. Supertrött på att behöva byta hela tiden och just därför vill jag testa SRAM då de skall hålla bättre. Bara SRAMS XD hub ser vettig ut i jämförelse med Shimanos Microspline samt HG det vill säga man skruvar fast kassetten på den och inte trycker fast den som Shimanos. Har mycket höga färväntningar på SRAM inför nästa säsong sommaren 2021 =).

Väger ca 70-71 kg och kör skiten ur cykeln på samma sätt som jag kör bil på autobahn, det vill säga ingen fartspärr alls =). Kör mycket tekniska MTB banor och mycket uppför och nedför i skogen med och utan små naturliga hopp. Ca 80 % skog upp och ner och ca 20% asfalt, och trampar hårt när säsongen är igång, det vill säga när det är varmt =). MTB banorna jag kör är ca 3,5-4,5 mil långa. Har alltid trampat sönder shimano HG hubbar inkl kasetter, även om jag genomför service, filar och slipar till HG hubben så blir det ändå så mycket spår i den efter ett tag att de inte går att rädda längre. Likaså kassetterna. 1-2 kassetter per år. Supertrött på att behöva byta hela tiden och just därför vill jag testa SRAM då de skall hålla bättre. Bara SRAMS XD hub ser vettig ut i jämförelse med Shimanos Microspline samt HG det vill säga man skruvar fast kassetten på den och inte trycker fast den som Shimanos. Har mycket höga färväntningar på SRAM inför nästa säsong sommaren 2021 =).
ha,ha en krävande kund med andra ord ?

Beror ju på vad man har för kassetter också. En kassett med alla drev lösa (exempelvis NX) bör slita mycket mer på hubben jämfört med en kassett där flera drev sitter ihop så kraften fördelas över större yta.

ha,ha en krävande kund med andra ord ?
Svar ja =), jag är så trött på att genomföra service mitt i högsäsongen pga att hubben hela tiden slits ut eller kassetten. Jag vill faktiskt kunna köra en hel säsong utan att behöva plocka ner hela cykeln i bitar för att fila till slipa osv mm. Vill endast smörja något men det kommer inte heller krävas för i och med nästa säsong blir det helt vajerfritt =). Sram AXS rätt igenom =).

Har alltid trampat sönder shimano HG hubbar inkl kasetter, även om jag genomför service, filar och slipar till HG hubben så blir det ändå så mycket spår i den efter ett tag att de inte går att rädda längre.
Att få "bitmärken" HG-navkroppar("bodys") av aluminium är ett välkänt problem med "dåligt" konstruerade nav
eftersom HG är konstruerat för att navkroppen skall vara i hårt material, inte alu, typiskt stål men även titan funkar
957114d1421790713-clyde-proofing-free-hub-new-cassette-909342-deore-slx-xt-groupset-dsc01018.jpg

För att slippa det kan man använda kassetter utan lösa klingor eller en navkropp där åtmintone en spline är i hårdare material, som tex Novatec ABG med en stålspline
Freehub-with-ABG.png

Läs mer här: ABG Feature

<REDIGERAT>
Läs mer om nackdelarna med HG-bodies i alu här

Beror ju på vad man har för kassetter också. En kassett med alla drev lösa (exempelvis NX) bör slita mycket mer på hubben jämfört med en kassett där flera drev sitter ihop
Ja, de som är mer eller mindre frästa i ett stycke tuggar mycket mindre på HG-nav. Tyvärr ganska dyra.

tips på hur man köra för att lindra slitaget på nav/hub/splines?

trampa igång försiktigt istället för att kötta igång efter trampstopp ja men vad mer?

Tjena!

Kan vi en gång för alla reda ut begreppen på vad som är vad på ett hjul.

Hjul:

DT-Swiss-E1650-XD-Rear-MTB-Wheel-Internal-Black-Not-Set-CYN-145403.jpg

Fälg:

ENVE-M630-Carbon-MTB-Rim-Internal-Black-White-Not-Set-EN256302728-5.jpg

Nav (Hub på engelska):

200660-00-d-377864.jpg

Body (INTE Hub):

MV3740101_A_large.jpg

body-formula-fingangad-for-bla-tec-mtb-och-sport-bakhjul-cl-1422-8-10-del.jpg

Nästa person som benämner en Body som "Hub" får fan en svart kamel. Överhuvudtaget så är ordet "Hub" icke nödvändigt i svenskan då vi har ordet nav. För Body finnes ingen översättning. Edit: Håkan C gav mig en rättning där. Om nån orkar skriva Frihjulskropp så jublar jag

Senast ändrad:
Tjena!

Kan vi en gång för alla reda ut begreppen på vad som är vad på ett hjul.

Hjul:

Visa bilaga 446105

Fälg:

Visa bilaga 446103

Nav (Hub på engelska):

Visa bilaga 446104

Body (INTE Hub):

Visa bilaga 446101

Visa bilaga 446102

Nästa person som benämner en Body som "Hub" får fan en svart kamel. Överhuvudtaget så är ordet "Hub" icke nödvändigt i svenskan då vi har ordet nav. För Body finnes ingen översättning. Edit: Håkan C gav mig en rättning där. Om nån orkar skriva Frihjulskropp så jublar jag

Det heter eller kallas i alla fall för "freehub" på https://www.bike-discount.de/en/shop/freehub-8257/l-24 på Bike Discount och likaså på chain reaction https://www.chainreactioncycles.com/hubs/hub-spares?keywordRedirectTerm=freehub&_requestid=998497 hemsida =). Jag kommer därför att fortsätta kalla BODY för freehub då delar fortfarande är billigare utomlands. Ingen vet vad ordet BODY betyder utanför Sverige och knappt i Sverige heller. Korrekt benämning är fortfarande "freehub" för BODY =)! (Kommer säkert få skit för detta men det bryr jag mig inte om =)) ett test man kan göra: Sök på ordet body på google, skriv sedan ordet freehub och se skillnaden =). Ordet freehub är den med cykeldelar och du får då träff på både svenska och internationella cykelaffärer =).

Det heter eller kallas i alla fall för "freehub" på https://www.bike-discount.de/en/shop/freehub-8257/l-24 på Bike Discount och likaså på chain reaction https://www.chainreactioncycles.com/hubs/hub-spares?keywordRedirectTerm=freehub&_requestid=998497 hemsida =). Jag kommer därför att fortsätta kalla BODY för freehub då delar fortfarande är billigare utomlands. Ingen vet vad ordet BODY betyder utanför Sverige och knappt i Sverige heller. Korrekt benämning är fortfarande "freehub" för BODY =)! (Kommer säkert få skit för detta men det bryr jag mig inte om =)) ett test man kan göra: Sök på ordet body på google, skriv sedan ordet freehub och se skillnaden =). Ordet freehub är den med cykeldelar och du får då träff på både svenska och internationella cykelaffärer =).

Tjena!

Jag kan godkänna freehub, men inte bara Hub eftersom det då syftar på hela navet. Absolut inte hubbar, fungerar varken på engelska eller svenska.

Förövrigt verkar ordet Body användas rätt friskt utomlands.

På CRC står väl "freehub body" eller "freehub assembly" vid alla bodyn. En freehub är en nav där dreven kan snurra fritt på en freehub body.

Tjena!

Förövrigt är det rätt solklart att man får något helt annat i träffresultatet om man bara söker på Body. Men om man ändrar sökningen lite grann så får man helt andra resultat.
Screenshot_20201010-131353.jpg
Screenshot_20201010-131406.jpg

Nja "freewheel body" är den kompletta termen i all dokumentation från moderskeppet dvs Shimano Japan.
Se godtycklig sprängskiss, till exempel denna som gäller just RH-RS170-CL-R12:

På SI är det internationellt... Som du ser på bilden så är jag inne på Shimano Nordics egen återförsäljare hemsida och där står det body.
Du får kalla det vad du vill men i Sverige heter det Body när man handlar från Shimano.
Eller tänker du påstå att dom har fel?

På SI är det internationellt... Som du ser på bilden så är jag inne på Shimano Nordics egen återförsäljare hemsida och där står det body.
Du får kalla det vad du vill men i Sverige heter det Body när man handlar från Shimano.
Eller tänker du påstå att dom har fel?
Vad Shimano Nordic väljer att skriva på sin hemsida känns för mig helt irrelevant. Hade de kommit med ett vettigt uttryck på svenska så okej, då kan vi diskutera frågan. Men när de bara tagit det vedertagna engelska uttrycket men med all sannolikhet bara varit för lata för att skriva ut hela? Nej.

Senast ändrad:
Lågspecade Shimanonav har jag också avverkat ett gäng på diverse sätt, men främst pga sprucken body eller lagring i densamma. Tror de finare naven från Shimano fungerar bättre. Det är förmodligen lite väl förhastat att tycka att alla HG är dåliga och alla XD bra - det finns ju ungefär en miljard olika varianter att välja mellan.

Vad Shimano Nordic väljer att skriva på sin hemsida känns för mig helt irrelevant. Hade de kommit med ett vettigt uttryck på svenska så okej, då kan vi diskutera frågan. Men när de bara tagit det vedertagna engelska uttrycket men med all sannolikhet bara varit för lata för att skriva ut hela? Nej.

Tjena!

Men alltså enbart "Body" är ett vedertaget uttryck öven utomlands. Enbart "Hub" är inte det någonstans (det var det jag kommenterade från första början).
Jämför googlingarna, jag la upp, så ser du ju den enorma skillnaden i träffar mellan freehub och body.

Enbart "freehub" är ordet för ett nav utrustad med body medans "freewheel hub" är ordet för nav med frikrans.

Här är ett bra exempel på att enbart ordet "Body" används rätt flitigt.

Tjena!

Men alltså enbart "Body" är ett vedertaget uttryck öven utomlands. Enbart "Hub" är inte det någonstans (det var det jag kommenterade från första början).
Jämför googlingarna, jag la upp, så ser du ju den enorma skillnaden i träffar mellan freehub och body.

Enbart "freehub" är ordet för ett nav utrustad med body medans "freewheel hub" är ordet för nav med frikrans.

Här är ett bra exempel på att enbart ordet "Body" används rätt flitigt.
Ser överhuvudtaget inte hur ditt svar hänger ihop med mitt inlägg. Ingenstans i mina inlägg använder jag ordet hub.

Ser överhuvudtaget inte hur ditt svar hänger ihop med mitt inlägg. Ingenstans i mina inlägg använder jag ordet hub.

Tjena!

Nu var det ju bara en mening och en parantes som handlade om "Hub". Resten var ju en kommentar bå ditt påstående att "Body" inte används utomlands.
Om inte, varför får jag tio gånger fler träffar när jag söker på "Body shimano" än "Freehub Shimano"? Varför strösslar road.cc med ordet "body" i sina texter?
Bara acceptera att du har fel när du påstår att det inte är ett ord som används utomlands. Jag har flera gånger varit i kontakt med utländsk teknisk support på Specialized, Mavic, Trek m.fl. och alltid använt ordet Body och det har även dom.

Tjena!

Nu var det ju bara en mening och en parantes som handlade om "Hub". Resten var ju en kommentar bå ditt påstående att "Body" inte används utomlands.
Om inte, varför får jag tio gånger fler träffar när jag söker på "Body shimano" än "Freehub Shimano"? Varför strösslar road.cc med ordet "body" i sina texter?
Bara acceptera att du har fel när du påstår att det inte är ett ord som används utomlands. Jag har flera gånger varit i kontakt med utländsk teknisk support på Specialized, Mavic, Trek m.fl. och alltid använt ordet Body och det har även dom.

Återigen, sätt på dig glasögonen och titta lite nogrannare vilka inlägg och personer du svarar på/till. Ingenstans i mina inlägg har jag skrivit något i närheten av det du hävdar.

Återigen, sätt på dig glasögonen och titta lite nogrannare vilka inlägg och personer du svarar på/till. Ingenstans i mina inlägg har jag skrivit något i närheten av det du hävdar.

Tjena!

Ok, erkänner att jag blandade ihop lite, men att enbart använda ordet "Body" som Shimano gör är absolut inget fel i mina ögon.

Är det stor skillnad på E och M? Jag har kört sönder ekrar på DT Swiss M 1900 Spline 2 gånger på ett år nu, LBS tyckte att det var så mycket jobb att fixa allt att det var lika bra med ett nytt hjul, E 1900 istället. Skiljde bara 1000kr i totalpris om de bytte hjul eller lagade det gamla.

Är det stor skillnad på E och M? Jag har kört sönder ekrar på DT Swiss M 1900 Spline 2 gånger på ett år nu, LBS tyckte att det var så mycket jobb att fixa allt att det var lika bra med ett nytt hjul, E 1900 istället. Skiljde bara 1000kr i totalpris om de bytte hjul eller lagade det gamla.

1900 M och E har samma DT Champion ekrar. Antar skillnaden är bara att E har tuffare fälgar.

Tillbaka
Topp