Råd kring köp av landsvägscykel och trainer inför höst- och vintercyklingen

Nito

Aktiv medlem
Jag har länge funderat på att köpa en indoor trainer men känner att jag inte kommer bli nöjd med budgetvarianterna utan går direkt in på mellansegmentet av direct drive trainers. Tänkte även köpa en ny landsvägscykel då jag trampat runt på en budget White CX från XXL i två år som jag även använder som pendlarhoj. Cykeln är på köpet lite för stor för mig (trots kortare styrstam) så jag känner att den inte direkt är optimal för längre turer utan får duga som slit och släng pendlare hädanefter.

Har kollat runt och Wahoo kickr Core verkar vara vettig om än ganska dyr. Men man får vad man betalar för hoppas jag! Alternativet att gå ned till Tacx Flux S skulle ju spara in cirka 2000kr som kan spenderas på den nya cykeln istället. Men folk som gått från Tacx S till Kickr Core verkar vara väldigt nöjda. Framförallt ljudnivån verkar vara en dealbreaker. Är dock kluven kring om det är bättre att spendera pengarna på cykeln istället om man ska hålla sig till en rimlig budget? Har aldrig ägt någon dedikerad landsvägscykel förr så har lite svårt att veta vilken budget som ger hyfsad bang for the buck. Vet att jag iaf vill ha minst 105 groupset men sen vet jag inte i vilket segment det börjar kosta mer än det smakar. Förstår att man betalar mycket premium för kolfiber så känner personligen att vikten på cykeln inte är avgörande, även om den gärna får väga mindre än min CX som väger drygt 12kg.

Förstår också att det är svårt att hitta bra deals på nya cyklar nu under Covid då allt verkar vara slutsålt, så jag skulle kunna tänka mig att köpa begagnat. Samtidigt är det inte säkert att något lämpligt kommer dyka upp och varje dag som jag är cykellös är ju ett missat tillfälle till att Zwift:a. ;)

Sammanfattningsvis: Vad tror ni jag kan förvänta mig att få med en budget på låt oss säga 15k för en landsvägscykel? Skulle 17k budget ge märkbar skillnad eller tror ni jag skulle ha mer glädje av att lägga de pengarna på en bättre trainer som exempelvis Kickr Core? Tanken är att träna via Zwift i höst/vinter och börja köra utepass till våren.

Kan nämna att jag bor i Kristinehamn, Värmland. Är 188cm, cirka 87cm grenmått och 130cm reach.

Senast ändrad:
Jag TROR att det inte är supersvårt att hitta typ en Specialized Allez, Cannondale Caad1x med fälgbromsar och kanske en Rose med skivor för runt 15kkr. Jag har haft en Caad10 när den var i ropet och den var ju en fantastisk hoj.

Men jag har sjukt taskig koll på racers, har min grushoj som både grushoj och racer när jag väl får för mig att hoja på asfalt (andra hjul)

Beställde en Kickr Core nyss då de började ta slut överallt.
Vad tror ni om denna cykel? https://www.blocket.se/annons/varmland/bianchi_intenso_105_carbon_t/92165672

Svårt att avgöra på en lågupplöst bild, men förutsatt att den är i ok skick: vettigt prissatt? Har svårt att hitta information om den specifika modellen men tror att den borde vara inom mina kroppsmått. Skulle kunna spendera mer på en cykel men kanske är vettigare att köpa nått billigare nu att trampa på i vinter och att invänta bättre erbjudanden?

Pratade med säljaren. Fanns noll prutmån. Fortfarande en bra deal?

Nä. För dyr. Ramgaranti exempelvis gäller bara första ägaren så allt över 70% på nypris är överpris.

15400 vore okej. 19 är mycket för den cykeln som andra ägare.

FRÄSIG!
Tack för tipset! Inget jättefan av glossy svart med plain Vitus-logga dock. Tror jag kommer ångra att jag inte iaf tänker lite på utseendet när jag ska spendera ganska mycket pengar och även tänkt hänga den i lägenheten. Men spec-wise såg den ju ok ut. Är det skivbroms som gäller nu för tiden? Tycker jag ser mindre och mindre fälgbromsade.

Tack för tipset! Inget jättefan av glossy svart med plain Vitus-logga dock. Tror jag kommer ångra att jag inte iaf tänker lite på utseendet när jag ska spendera ganska mycket pengar och även tänkt hänga den i lägenheten. Men spec-wise såg den ju ok ut. Är det skivbroms som gäller nu för tiden? Tycker jag ser mindre och mindre fälgbromsade.

Så länge du kör i sverige och inte älskar att cykla i regn så kvittar det. Fälgbromsat är lättare och snyggare med snyggare smidigare reglage. Chansen är väl också det kan vara lite billigare för samma prestandanivå.

Personligen har jag 3 bockstyrecyklar. Pendaren med skärmar har skivbroms, både kolfiber randocykeln och stålracern har jag fälgbroms på. Allt fungerar utmärkt. Man bör bry sig mer om drivlina, sittställning, sadel och utseende. Allt modernt bromsar gott nog.

Ultegra och rätt cool.

Senast ändrad:
Så länge du kör i sverige och inte älskar att cykla i regn så kvittar det. Fälgbromsat är lättare och snyggare med snyggare smidigare reglage. Chansen är väl också det kan vara lite billigare för samma prestandanivå.

Personligen har jag 3 bockstyrecyklar. Pendaren med skärmar har skivbroms, både kolfiber randocykeln och stålracern har jag fälgbroms på. Allt fungerar utmärkt. Man bör bry sig mer om drivlina, sittställning, sadel och utseende. Allt modernt bromsar gott nog.
Har en hardtail och en pendlare med bockstyre, stänkskydd och skivbroms. Tanken är väl att jag ska ha den nya cykeln till zwift samt soliga dagar på landsväg. Bryr mig inte jättemycket om vikt men kan jag få en snäppet billigare och lättare cykel med samma groupset med fälgbroms så låter ju det mer lockande än skivbromsad.

Vänta några veckor och köp Scotten, när säljaren inser vad han får betalt nästa år så blir den billigare. Skivor är rätt sen ca 5 år tillbaka.......

M

Vänta några veckor och köp Scotten, när säljaren inser vad han får betalt nästa år så blir den billigare. Skivor är rätt sen ca 5 år tillbaka.......

M
Snubben har redan haft den ute i en månad och jobbar i cykelbutik så tror han inte har så bråttom att sälja den samt har köpt den med personalrabatt.

Var inne på Planet-X pch hittade denna. Kanske något att ha? https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXR...ivet-rider-disc-sram-rival-22-aero-road-bike#

Jag har scannat vårt närområde på happy och blocket och utbudet är skralt.
Jag hade köpt en billig alucykel till trainern och fortsätt leta fincykel, du får lätt tag i en bra beg cykel innan våren.

M

Jag har scannat vårt närområde på happy och blocket och utbudet är skralt.
Jag hade köpt en billig alucykel till trainern och fortsätt leta fincykel, du får lätt tag i en bra beg cykel innan våren.

M
Denna som jag länkade tidigare kanske duger som tills-vidare-cykel? Vad skulle du ha gett för den? https://www.blocket.se/annons/varmland/bianchi_intenso_105_carbon_t/92165672

Hittar ingen size chart på den någonstans men 59 borde teoretiskt sett passa mig,?188cm, 87cm gren.

Denna som jag länkade tidigare kanske duger som tills-vidare-cykel? Vad skulle du ha gett för den? https://www.blocket.se/annons/varmland/bianchi_intenso_105_carbon_t/92165672

Hittar ingen size chart på den någonstans men 59 borde teoretiskt sett passa mig,?188cm, 87cm gren och 130 cm från axel till mitten av handflatan.

Den ser väl helt okej ut? Dåligt med bilder och info, men är den bra kan den vara värd priset. Kanske en gnutta i överkant, men är slitdelarna fräsha så varför inte?

Jag
Jag tror jag vet om en Giant defy alu 2014 storlek 56 som inte ens rullat 100 mil totalt till salu.

Ihopbyggd med nya däck/slangar/styrlinda/wire osv för 3 mil sen..
Min "testhoj/första säsongshoj" som jag sålde till en kollega när jag uppgraderade, han har kört 1 gång, gissar på ~5.000:-

Shimano 105 10 delat och 50-34 175mm vevparti. Ultegra bromsar. Sen minns jag inte kompletta utrustningen men kan forska i det.

Finns i Karlstad.

Jag
Jag tror jag vet om en Giant defy alu 2014 storlek 56 som inte ens rullat 100 mil totalt till salu.

Ihopbyggd med nya däck/slangar/styrlinda/wire osv för 3 mil sen..
Min "testhoj/första säsongshoj" som jag sålde till en kollega när jag uppgraderade, han har kört 1 gång, gissar på ~5.000:-

Shimano 105 10 delat och 50-34 175mm vevparti. Ultegra bromsar. Sen minns jag inte kompletta utrustningen men kan forska i det.

Finns i Karlstad.
Låter absolut intressant. Gör gärna det! Hör av dig i pm när du vet mer.

Vad använder folk för mattor till sina trainers? Känns lite väl saftigt att betala 700kr för en matta, men det kanske är vad man behöver punga ut om man vill ha någorlunda ljuddämpande samt även fungerar som underlag vid mekande i lägenheten?

Tillbaka
Topp