Problem med bromsvajer och justering av bromskloss

niskabike

Aktiv medlem
Jag har problem med bromsen på min cykel. Dels tycker jag att bromsvajern ofta går sönder, och dels så tycker jag att jag ofta behöver justera bromsklossen så att den hamnar närmare skivan. Kan det finnas något samband mellan dessa två problem?

Jag har sett på filmer om hur man installerar bromsvajer, och jag tycker att jag följer instruktionerna. Jag är noga med att se till att vajern inte är spänd när jag inte bromsar. Köpte några bromsvajers på Jula - kanske är det dålig kvalité där? Bromsvajer som bromsvajer tänker jag, men jag kanske borde köpa märkesprodukt?

Och när det gäller justering av bromskloss så att den hamnar närmare skivan: vad kan en sådan sak bero på? Känns nästan som justeringsskruven åker utåt av sig själv med tiden. Men det kan den väl inte göra?

Bifogar två foton. Det ena visar justeringsskruven (som jag måste skruva in några varv vid några veckors mellanrum). Det andra fotot visar vajern när den inte är som mest fotogenique.

IMG_1979.JPG
IMG_1978.JPG

Mekaniska bromsar kräver justeringar eftersom beläggen slits.

Du gör fel när du klipper/installerar vajern om det blir sådär. Håll ihop den, klipp med en bra vajertång och sätt en ändplupp på den så att den inte fransar sig. Byt hölje minst varannan vajer iaf.

Tja ! Nu gissar jag bara men det ser ut som vajern ligger lite fel , den borde klämmas mellan bulten/bricka och oket den ser ut att gå bakom i cykelns åkriktning .
mange

Det ser ut som en väldigt gammal modell, kan jag tycka. Byt till en ny broms, hydraulisk eller ny mekanisk. Det kostar bara tre eller fyra hundringar för ett komplett hydrauliskt sett med handtag och sparar mycket tid å huvudvärk, skulle jag tro. ?

Frid!

Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Var hittar jag komplett hydrauliskt set för 3-400 kr. Skicka gärna länk
Här har du några exempel sorterat i stigande prisordning.

Komplett fram:

Komplett fram OCH bak:

Tack för tipsen!

Var hittar jag komplett hydrauliskt set för 3-400 kr. Skicka gärna länk

Tillkommer 10 euro i frakt från BD. Låga priser där så passa på att plocka på dig annat du kan behöva.

Tack för tipsen. Jag har idag integrerat växel och bromssystem från Shimano. Antar att jag då måste köpa nytt växelsystem också eftersom hydraulisk broms är fristående?

Vad jag ser på bilden är att vajern fransar sig från "dragets fästpunkt", tyder på att du antagligen drar fästbulten alltför hårt och därmed "kapar" några kardeler i vajern och den fransar sig.... Löper bromskivan fritt när du servat allt? Det låter som att slitaget på bromsbeläggen är stort då du måste justera så ofta...kan vara så att belägget släpar mot skivan och slits fortare, ibland är det knappt märkbart vid cykling men om du hänger upp den i ett mekställ och snurrar så märks det....
Tektro är bra bromsar så du borde kunna få fason på grejerna
Lycka till
mvh /C

Mekaniska bromsar kräver justeringar eftersom beläggen slits.

Du gör fel när du klipper/installerar vajern om det blir sådär. Håll ihop den, klipp med en bra vajertång och sätt en ändplupp på den så att den inte fransar sig. Byt hölje minst varannan vajer iaf.
Va jag kan se så sitter det en plugg på vajern?

Tillbaka
Topp