Thomson Elite Dropper Seatpost - Do not open...

Mathias sa:
Jag tänker bara på hur man servar en Gravity Dropper (är det någon förutom jag som fortfarande kör en?). Ta en sten. Banka. Klart. Eller om det är avancerat. Skruva lite på en ring.
Den är sadelstolparnas AK-47. Thomson är i så fall mer som motsvarigheten till en JAS 39 Gripen.

Och reverb är en max8?

marr sa:
Mathias sa:
Jag tänker bara på hur man servar en Gravity Dropper (är det någon förutom jag som fortfarande kör en?). Ta en sten. Banka. Klart. Eller om det är avancerat. Skruva lite på en ring.
Den är sadelstolparnas AK-47. Thomson är i så fall mer som motsvarigheten till en JAS 39 Gripen.

Och reverb är en max8?
Både Jas och Max 8 verkar ju göra sig bäst på marken så det låter väl rimligt ;-)

Rattnalle sa:
marr sa:
Mathias sa:

Och reverb är en max8?
Både Jas och Max 8 verkar ju göra sig bäst på marken så det låter väl rimligt ;-)

:)

Min Thomson funkar bra än, längtar inte till den dagen den packar ihop dock. Då kanske jag bara byter istället, till sänkstolparnas Volvo, Brand-X !? :)

Sambal Oelek sa:
Min Thomson funkar bra än, längtar inte till den dagen den packar ihop dock. Då kanske jag bara byter istället, till sänkstolparnas Volvo, Brand-X !? :)

Eller sänkstolparnas.. Nej det finns ingen motsvarighet i bilvärlden som både är mest premium med bäst funktion och kvalité men också är mest lättservad. Iaf, BikeYoke! Gjorde service på min igår, typ 20 minuter lugn avkoppling.

Crossmax sa:
Jag vill bara bumpa denna helt sjuka mektråden (hall of fame?), kommer ständigt att tänka på den när jag reflekterar över hur lätt det är att göra en ytterbensservice på min Revive.

Åh, tack!
Jag köpte faktiskt en Revive nu senast, inga problem hittills och som sagt mycket lättservad, och framförallt så är avsikten här att man skall kunna serva det mesta själv, och det går att köpa reservdelar etc.

/Morgan

Finns det ingen cykelverkstad i Sverige som gör service på Thomson elite dropperpost?
Jag har kollat med thomson ett par gånger o den som de tycker är närmast är i storbritanien. Där har jag fått göra två garantirepparationer. Sedan har jag servat den själv, vilket är lite pilligt o tålamodskrävande.

Om man tittar på service-instruktionen så kan man misstänka att det är billigare att köpa en Tranz-x- än att låta serva en Thompson.
Jo den är dyr att serva, en fullservice ville den britiska verksan ha 98 pund för. Sen måste man ju skicka dit den också. Så för service pengen kan man ju köpa en ny enklare sänkstolpe.

Känns ej miljövänligt att köpa nya då det förmodligen endast är lite underhåll som behövs och kanske byta några slitdelar.
Men efter att läst tråden så är man livrädd för att skruva isär den själv :)

Just nu är endast problemet att jag tycker den börjar bli lite långsammare att åka upp så funderar på om jag bara kan testa o trycka i lite mer luft genom att snickra ihop en adapter enligt instruktionen i tråden..

Så länge den åker upp hela vägen och låser som den skall räcker det nog att pumpa upp den med sin gaffelpump.sist så tryckte jag k allt vad jag orkade med min pump, tror det blev 250 psi.

Det finns ju stolpar som är byggda för enkel egen service. Andra stolpar dock.
Jo det får bli en stolpe som är enklare att serva nästa gång. Annars så är ju Thomson stolpen himla fin när den funkar.
Å med 15 oringar å lite annat småpill så är ju Thomson stolpen lite väl pillig o känslig att serva även för en kunnig verkstad.

Tillbaka
Topp