Första mtb:n - alla tipps välkomna!

Tjo! Jag har börjat research för att köpa en mtb och tar gärna emot tips på vad en kan ha med i tankarna vid valet av bike.

Riktigt sugen på att kunna dundra, klättra i terräng av stig/rot och snälla stenar.

Så....

Hartail/heldämpad?

Xc eller trail- bike?

Tillverkare/modell?

Prisklass Limit ≈ 10 000)

Så lärt mig lite mer nu som verkar vettigt ...

+ ett drev fram

+ 27,5 hjul

+ separat koppling mellan ram och bakväxel ... ???

+ bredare däck med hardtail (nybörjarvänligt)

... eller?

Trevlig helg!

Senast ändrad:
För 10 tusen får du mest för pengarna om du köper en HT. Nåt bra tips på "bästa hojen" får du dock inte av mig. Jag kör nämligen (och har kul) på hojar som är uråldriga och som är helt fel på alla sätt och vis. :) Köp en prisvärd hoj, kör på den, ha kul, lär dig vad du gillar och sen kan du lättare välja nästa hoj.

För 10 tusen får du mest för pengarna om du köper en HT. Nåt bra tips på "bästa hojen" får du dock inte av mig. Jag kör nämligen (och har kul) på hojar som är uråldriga och som är helt fel på alla sätt och vis. :) Köp en prisvärd hoj, kör på den, ha kul, lär dig vad du gillar och sen kan du lättare välja nästa hoj.

Tack! Go inställning, Kollade på en garry fisher från -96 för 2.500 igår :) Men ska nörda in mig lite mer innan jag köper något. Lärt en massa idag! :)

Ett gott råd är att undvika fixie i skogen. Single speed fungerar däremot jättebra. (Eller snarare precis då dåligt/kul som man kan tänka sig).

Kommer finnas gott om tillfällen när man helst av allt vill hålla pedalerna vågräta, eller till och med trampa bakåt. Kan inte se att en fixie skulle addera någon som helst glädje eller extra utmaning vid dessa tillfällen. Verkar mest trist att markant försämra säkerhetsmarginal och framkomlighet.

Således är det också väldigt ovanligt med renodlade fixies inom MTB. SS finns det betydligt fler att välja på när det gäller fabrikscyklar.

Tack! Go inställning, Kollade på en garry fisher från -96 för 2.500 igår :) Men ska nörda in mig lite mer innan jag köper något. Lärt en massa idag! :)
För din budget skulle jag satsa på en cykel med skivbromsar. Man får det man betalar för. :) Köpte en ungefär lika gammal Orange i somras, och det enda jag saknar på den är skivor. Okej, växelreglage och bakväxel är hemska resp helt slut, men... Den var billig!

Är skitnöjd med min Trek X-caliber 9. Var inne på att köpa något i samma prisklass som dig men insåg att man behöver gå upp till typ 13-14tkr för att få en cykel som är värd rakt igenom.

Ofta finns det nice cyklar i 10tkr-klassen, men då får man nästan alltid en coil-gaffel vilket jag förstått inte är värt det i längden om man vill köra mycket skog osv.

Ett gott råd är att undvika fixie i skogen. Single speed fungerar däremot jättebra. (Eller snarare precis då dåligt/kul som man kan tänka sig).

Kommer finnas gott om tillfällen när man helst av allt vill hålla pedalerna vågräta, eller till och med trampa bakåt. Kan inte se att en fixie skulle addera någon som helst glädje eller extra utmaning vid dessa tillfällen. Verkar mest trist att markant försämra säkerhetsmarginal och framkomlighet.

Således är det också väldigt ovanligt med renodlade fixies inom MTB. SS finns det betydligt fler att välja på när det gäller fabrikscyklar.

Haha ha ha .. förstår missförståndet, jag menade rätt och slätt själva cyklingen, ibte fixi delen. Bara att det är dö kul att cykla snabbt och kriss krossa hindren :))

Är skitnöjd med min Trek X-caliber 9. Var inne på att köpa något i samma prisklass som dig men insåg att man behöver gå upp till typ 13-14tkr för att få en cykel som är värd rakt igenom.

Ofta finns det nice cyklar i 10tkr-klassen, men då får man nästan alltid en coil-gaffel vilket jag förstått inte är värt det i längden om man vill köra mycket skog osv.

Coil-gaffel är .. med fjäder dämpning?

Fjäder vs "luft" verkar vara en jämn diskussion med + & - för båda typer. Vad tycker du?

Titta på Ragley Big Al, Orbea Laufey H30, Nukeproof Scout eller möjligen Vitus Sentier och On One Scandal. Hade exakt samma sits som dig men slutade till slut med en Laufey H10...dvs nästan dubbla budgeten men men det var mkt pga tillgång också

Coil-gaffel är .. med fjäder dämpning?

Fjäder vs "luft" verkar vara en jämn diskussion med + & - för båda typer. Vad tycker du?
Yes, precis. Som jag förstått det så handlar det om att en coil har det motståndet den har med vissa små justeringar vilket gör att man förlorar ordentliga justeringar. Samt att fjäder inte är lika är lika trevligt vid stökigare cykling. Visst kan man byta fjäder men med luft kan du pumpa upp eller släppa ut luft ute i fält för att justera den.

Jag har aldrig hört att man argumenterat för fjäder i framgaffeln, typ alla medel till dyra framgafflar har ju luft. Däremot har jag förstått att det är en helt annan diskussion på bakdämpare.

Yes, precis. Som jag förstått det så handlar det om att en coil har det motståndet den har med vissa små justeringar vilket gör att man förlorar ordentliga justeringar. Samt att fjäder inte är lika är lika trevligt vid stökigare cykling. Visst kan man byta fjäder men med luft kan du pumpa upp eller släppa ut luft ute i fält för att justera den.

Jag har aldrig hört att man argumenterat för fjäder i framgaffeln, typ alla medel till dyra framgafflar har ju luft. Däremot har jag förstått att det är en helt annan diskussion på bakdämpare.

Ja precis så förstod jag det också nu när jag läste om det

Tack! :)

Ja precis så förstod jag det också nu när jag läste om det

Tack! :)
Jag har spenderat massa tid för att hitta rätt tryck i min framgaffel så det är värt det.

Hade läge på att köpa en SCOTT för 10500 (skulle kosta 12000 egentligen) men gick på TREKen, är sjukt nöjd och har insett att alla de eventuella uppgraderingar man skulle vilja göra på en snäppet billigare cykel hade blivit dyrare än att bara köpa en för 14tkr direkt.

Beroende på hur du ska köra så kan du också skippa att gå på en cykel med XT-bakväxel och nöja dig med Deore eller SLX. Jag kör rätt stökigt och har efter 3 månader böjt min XT-bakväxel, räknar med att det kommer hända med jämna mellanrum och kommer köra Deore/SLX istället för XT.

Är taket 10k skulle jag kolla på en HT trailcykel,

En coil framgaffel behöver inte vara dåligt, det kan till och med vara bättre på en kvalitetsgaffel som Öhlins eller Marzocchi bomber. Anledningen till att det inte används är för att det ska fungera bra måste du ha en fjäder anpassad till din vikt. På billigare coil-gafflar sitter en standardfjäder av låg kvalitet och det kommer aldrig bli riktigt bra. En luftgaffelnär ju bara att pumpa till rätt tryck som du skriver.

Kolla begagnat har legat några ragleys ute här på köp o sälj till snorbilliga priser Med bra gafflar.

om du vill ha en cykel iår så har Stanton Taiwan ramar i lager både ramkitt och kompletta cyklar.
Dock över din budget.

Tillbaka
Topp