Miljöpåverkan cykel?

Miljöpåverkan cykel?
Det är ju alltid vanskligt med den typen av undersökningar. I denna verkar det som att de säger att all energi som krävs för att genomföra transporten ska belasta det fortskaffningssättets konto. Om man istället säger att en människa behöver en viss mängd "vardagsmotion" förändras kalkylen. Under antagande att rekommendabel mängd vardagsmotion svarar mot en viss basmängd energi är det bara den matproduktionen utöver den som krävs för att generera denna basmängd energi som borde tas med i kalkylen.

Miljöpåverkan cykel?
Det är ju alltid vanskligt med den typen av undersökningar. I denna verkar det som att de säger att all energi som krävs för att genomföra transporten ska belasta det fortskaffningssättets konto. Om man istället säger att en människa behöver en viss mängd "vardagsmotion" förändras kalkylen. Under antagande att rekommendabel mängd vardagsmotion svarar mot en viss basmängd energi är det bara den matproduktionen utöver den som krävs för att generera denna basmängd energi som borde tas med i kalkylen.
Precis. Det finns ju många fler parametrar att väga in här. Partikelutsläpp och motion och hur de belastar övriga samhällets "konton". Och dessutom hur tillverkningen belastar planeten mer än bara kg CO2

Miljöpåverkan cykel?
Jag kan tycka att det är lite olika saker att a) invända mot hur de räknar koldioxidutsläpp och b) att de bara räknar koldioxidutsläpp. Det senare tycker jag är en helt ok restriktion - man behöver inte beakta alla aspekter av ett problem så länge man är tydlig med vad det är man gör. I den länkade artikeln finns en underrubrik "Could cycling help tackle the climate crisis?" vilken jag tycker tycker skär bort miljöaspekter som inte har någon större klimatpåverkan från studiens mål.

Invändningen mot hur de räknar koldioxidutsläpp är mer en kritik mot hur de gjort medan en invändning om att de borde beaktat partikelutsläpp är en kritik mot vad de gjort.

Sen är ju saker ofta i någon mån kopplade så det blir alltid gränsdragningar.

Miljöpåverkan cykel?
Intressant. Lite optimistiskt att räkna utifrån att cyklingen ska öka med sex gånger person och år (från 80 km/år till 480 km/år). Om målet är att räkna skillnaden i klimatpåverkan vad gäller pendlingsresor så hade ett annat sätt varit att se på faktiskt genomsnittligt pendelavstånd för en person och sedan räkna skillnad på co2/km mellan fordonsslag.

Studien utgår (för enkelhetens skull?) också ifrån att fordonet måste införskaffas, dvs tillverkningen tas i beaktning. Det är nog inte lika lätt att räkna på, men en variant är att anta att en del redan har en cykel som skulle fungera för ändamålet. Hur man kommer fram till en lämplig siffra är svårare. Men kanske finns det branschsiffror på årlig cykelförsäljning som kan användas i förhållande till befolkningsmängd, eller annan uppskattning i hur många cyklar som finns i landet.

Precis som @GoranS var inne på så skulle parametrar kring vardagsmotion och andra samhällsvinster av motion (vårdkostnader) förändra kalkylen utifrån samhällskostnader. Men också co2 för matproduktion om en del "extra" energiintag för att uppfylla rekommenderad aktivitetsnivå annars hade gått till att lyfta skrot eller springa på ett löpband på gymmet.

Senast ändrad:
Miljöpåverkan cykel?
.....
att elcykel är det bästa, just utifrån det extra behovet av energiintag och dess påverkan som krävs för vanlig cykel.

Det går att bevisa att elcykel är bättre för miljön eftersom pöbeln sätter i sig för mycket mat om de cyklar på en riktig cykel?
Jag tror i så fall att det säger mer om miljörörelsen än om cyklar.

Senast ändrad:
Miljöpåverkan cykel?
Stora pöbeln tränar inte alls och orkar inte cykla vanlig cykel. Cykla elcykel en timme om dagen är väl ungefär jämförbart med en timmes promenad ungefär? Hursomhelst bättre än att inte alls röra på sig.

Miljöpåverkan cykel?
Stora pöbeln tränar inte alls och orkar inte cykla vanlig cykel. Cykla elcykel en timme om dagen är väl ungefär jämförbart med en timmes promenad ungefär? Hursomhelst bättre än att inte alls röra på sig.
Så var det ja. Det låter mer bekant än att det skulle gå åt för mycket mat.
Oehört tveksam kalkyl även det.

Miljöpåverkan cykel?
Det rör sig om konstruerade scenarion här. Du har ingen bensin att köra bil med. Du har ingen mat heller (knappt). Den lilla energibudgeten du har var lägger du den? Du kommer hursomhelst längre om du lägger dina kalorier på att ladda cykelbatteriet än att äta dem

Miljöpåverkan cykel?
Fast cykling är motion bara för de få. För alla andra är det transport från A till B. Att bränna din co2 budget på att göra el för att ladda cyklar är mer effektivt än att bränna budgeten på att göra mat till vanliga cyklister. Mest effektivt är det att frakta folk med tåg antar jag.

Sen ja. Ska man vara riktigt krass så är motion negativt för klimatet. Slutade du träna och började äta mindre skulle din co2 belastning minska. Utan att veta ett dugg om hur du lever gissar jag att det förmodligen är en av de absolut sämsta (sämsta som i uppoffring vs resultat) sätten för dig att minska din klimatpåverkan men det är ett sätt att göra det på.

Miljöpåverkan cykel?
Jag gissar att hemarbete är bäst. Helst utfört i sängen så att man alls slipper resa på sig. Energiåtgången är klart högre när man sitter än när man ligger. Om man aldrig reser på sig kommer musklerna också att förtvina rätt fort vilket ytterligare minskar energiåtgången. Dessutom är det förmodligen så ohälsosamt att man dör i förtid vilket drastiskt sänker energiåtgången. :sneaky:

Miljöpåverkan cykel?
För min del skulle en elcykel innebära mindre motion under pendlingen vilket skulle göra att jag skulle motionera mer när jag kommit hem. Är väldigt tydligt så det funkar om jag cyklar resp. åker tåg och jag är rätt säker på att jag skulle landa någonstans mellan de alternativen vad det gäller motion efter jag kommit hem om jag skötte transporten med elcykel.

Miljöpåverkan cykel?
Fast cykling är motion bara för de få. För alla andra är det transport från A till B. Att bränna din co2 budget på att göra el för att ladda cyklar är mer effektivt än att bränna budgeten på att göra mat till vanliga cyklister. Mest effektivt är det att frakta folk med tåg antar jag.

Sen ja. Ska man vara riktigt krass så är motion negativt för klimatet. Slutade du träna och började äta mindre skulle din co2 belastning minska. Utan att veta ett dugg om hur du lever gissar jag att det förmodligen är en av de absolut sämsta (sämsta som i uppoffring vs resultat) sätten för dig att minska din klimatpåverkan men det är ett sätt att göra det på.

Jag tror detta är lika konstruktivt som Röda khmerernas samhällsbyggnad.

Miljöpåverkan cykel?
Jag tror detta är lika konstruktivt som Röda khmerernas samhällsbyggnad.

Hur menar du nu? Tror du verkligen att någon här på forumet ser vardagsmotion som en slags motpol till kambodjansk kommunistiskt influerad nationalism? Har lite svårt se sambanden men förklara gärna.

Annars, scenariot där vanlig cykling förbjuds av klimatskäl känns annars rätt avlägset. Hamnar vi i ett läge där vi är så energibegränsade att en måste göra val av typen vanligcykel/elhoj är nog livet så jävligt att motion inte står så högt på priolistan.

Det är ett för mig ganska svårtänkt läge men tänk dig matbrist eller annat. Du kommer ta elcykeln dit du ska för annars orkar du inte rensa potatislandet sen när du kommer hem

Miljöpåverkan cykel?
Knappast. Greta säger att samhället och beslutsfattarna ska lyssna på forskarna.
"We need real zero" vill jag minnas att någon sagt. Hur nu det skulle gå till. Hon vill alltså att vi självmant ska försätta hela världen i en tvärsäker undergång. Man kan ju knappast föreställa sig det lidande och död som noll CO2 skulle orsaka, kontra +2 grader som är långt mer osäkert vad det egentligen kommer göra.

Miljöpåverkan cykel?
Inget av alternativen är nog särskilt lockande. Tvågradersmålet innebär ju ekologiska, hälsomässiga och ekonomiska effekter, medan nollemission förstås är omöjligt.
Eftersom allting inom politik är kompromisser tror jag att hon sa "real zero" för att få folk att sikta "lägre" än tvågradersmålet.
Men i grund och botten är hennes budskap att lyssna på forskarna.

Oavsett så är dagens samhälle ganska långt från att välja bort "vanlig cykling" mot elcykling av klimatskäl.

Jag tycker att artikeln är intressant och hyfsat välgjord. Sen kan man ju tänka sig att hälsoeffekterna med att cykla istället för att åka bil i sin tur har effekter på klimat och miljö, men det är ju mycket svårare att räkna på.

"We need real zero" vill jag minnas att någon sagt. Hur nu det skulle gå till. Hon vill alltså att vi självmant ska försätta hela världen i en tvärsäker undergång. Man kan ju knappast föreställa sig det lidande och död som noll CO2 skulle orsaka, kontra +2 grader som är långt mer osäkert vad det egentligen kommer göra.

Miljöpåverkan cykel?
Ni är rätt sanslösa som uppenbarligen måste dra en intressant tråd om cyklars miljöpåverkan till nån form av luddig Gretabashing.

Miljöpåverkan cykel?
Att jiddra om energikvoter som ska fördelas mellan el och mat och att det kanske är mer miljövänligare med elcykel än att röra sig för egen maskin är att göra miljön en enorm otjänst.
Det leder bara till att 99% av mänskligheten skakar på huvudet och fortsätter att köra SUV.

Miljöpåverkan cykel?
Att jiddra om energikvoter som ska fördelas mellan el och mat och att det kanske är mer miljövänligare med elcykel än att röra sig för egen maskin är att göra miljön en enorm otjänst.
Det leder bara till att 99% av mänskligheten skakar på huvudet och fortsätter att köra SUV.
Eller snarare köper en el-SUV. Om elcykel är klimatmässigt bättre än vanlig cykel pga att man förbrukar mindre kalorier på elcykeln, är det nog inte orimligt att medel-Svensson drar slutsatsen att el-SUV är ännu bättre för då bränner man ju inga kalorier alls. Halleluja!

Miljöpåverkan cykel?
Eller snarare köper en el-SUV. Om elcykel är klimatmässigt bättre än vanlig cykel pga att man förbrukar mindre kalorier på elcykeln, är det nog inte orimligt att medel-Svensson drar slutsatsen att el-SUV är ännu bättre för då bränner man ju inga kalorier alls. Halleluja!
Ja ser man rent strikt på det så är ju en elcykel med gashandtag det allra bästa. Sparar ju några kalorier av att inte behöva snurra runt på påkarna.

Miljöpåverkan cykel?
Tycker det mesta i rapporten ser ut som vettiga avvägningar. Förutom en favorit som alltför många inte bryr sig om. När man räknar (klimatpåverkande) CO2-utsläpp från matproduktion hävdar jag att man inte kan räkna med all CO2-avgång från marker, kofisar, osv. Den absoluta majoriteten består ju av kol som går i ett naturligt kretslopp. Visst, vi kan till viss del påverka hur stor del av kolet som befinner sig i gasform rel. markbundet, men det är fortfarande samma kol som går runt.

Det stora problemet är allt kolet från dinos och annat vi plockar upp underifrån och adderar till kretsloppet. Begränser vi matproduktionens CO2-bidrag till fossilt kol minskar den (mellan tumme-armbåge) till en fjärdedel, och riktig hoj faller bättre ut än den med fuskmotor.

Miljöpåverkan cykel?
Nu läste inte jag jättenoga, men stod det nåt vilken elmix de antagit att batteriet laddas med? Eller gör de som EU med batteribilar, antar att just den elen av nån anledning är helt utsläppsfri?

Miljöpåverkan cykel?
Det är väl runt en tredje/fjärdedel av utsläppen kring matproduktion som kan anses vara relaterat till kretslopp å annat. Resten är direkta belastningar i form av bränsle till traktorer å lastbilar + framställning av gödningsmedel.Det är väl därför som tex ett kilo stål och ett kilo spagetti har ungefär samma kilopris och samtidigt ungefär samma co2 belastning. Båda kostar ungefär lika mycket energi i framställning.

Artikeln räknar för övrigt med chabloniserade co2 utsläpp snittat på europa. Skulel man räkna med svensk el skulel utsläppen bli ännu lägre

Miljöpåverkan cykel?
Japp det står.
the average amount of CO2e produced per Wh of electricity in Europe in 2006 (0.383 g CO2e per/Wh). This led to an estimate of 9g of CO2e per km.

Räknar jag rätt så är det alltså 383g CO2e/kWh dom räknar med.
Den nordiska elproduktionsmixen är på ca 50g CO2e/kWh..

Miljöpåverkan cykel?
Det är väl runt en tredje/fjärdedel av utsläppen kring matproduktion som kan anses vara relaterat till kretslopp å annat. Resten är direkta belastningar i form av bränsle till traktorer å lastbilar + framställning av gödningsmedel.Det är väl därför som tex ett kilo stål och ett kilo spagetti har ungefär samma kilopris och samtidigt ungefär samma co2 belastning. Båda kostar ungefär lika mycket energi i framställning.

Artikeln räknar för övrigt med chabloniserade co2 utsläpp snittat på europa. Skulel man räkna med svensk el skulel utsläppen bli ännu lägre
ok, så då kan vi släppa på skamkänslorna vi haft över vår lyxkonsumtion. ett kg stål är inte värre än ett kg ekologisk pasta!?

Miljöpåverkan cykel?
ett kg stål är inte värre än ett kg ekologisk pasta!

Har inga bra siffror för den ekologiska pastan men den är avsevärt mycket sämre än den icke-ekologiska eftersom areal-utnyttjandet är sämre. Sen är det skillnad på stål och stål också. I Sverige är utsläppen i allmänhet mycket lägre än i andra länder pga anledningar. SSAB har en ball pilotanlägning där de reducerar stål med H2 också och där är utsläppen nära noll.. Mao, är du rädd om klimatet är det i första hand inte din konsumtion av stål du ska dra ner på utan istället kanske din konsumtion av eko-produkter.

Miljöpåverkan cykel?
Har inga bra siffror för den ekologiska pastan men den är avsevärt mycket sämre än den icke-ekologiska eftersom areal-utnyttjandet är sämre. Sen är det skillnad på stål och stål också. I Sverige är utsläppen i allmänhet mycket lägre än i andra länder pga anledningar. SSAB har en ball pilotanlägning där de reducerar stål med H2 också och där är utsläppen nära noll.. Mao, är du rädd om klimatet är det i första hand inte din konsumtion av stål du ska dra ner på utan istället kanske din konsumtion av eko-produkter.
Ja, eko-produkterna tar väl ingen som helst hänsyn till klimat, utan där är mer fokus på att undvika bekämpningsmedel, konstgödsel, etc.

Miljöpåverkan cykel?
Ja, eko-produkterna tar väl ingen som helst hänsyn till klimat, utan där är mer fokus på att undvika bekämpningsmedel, konstgödsel, etc.
Ja, oftast är det som ingår i certifieringarna.
Sen finns det ju exempelvis Arlas "netto noll" där de klimatkompenserar för alla utsläpp. Vi kommer nog få se mer och mer av märkning av användning av förnyelsebara drivmedel och el i tillverkningen. Polarbröd ligger långt fram med egen vindkraftproduktion t.ex.

Samtidigt är det gott areal för matproduktion i Sverige. Den totala markanvändningen har över tid minskat pga mer intensiva odlingsmetoder. Så då kan man fundera på skillnaden på icke-eko pasta från fossildrivna fordon kontra eko-pasta från biogas fordon, har inga siffror på det men skulle tro att förlusten i mindre skörd/ha jämnar ut klimatbelastningen genom användning av low-carbon drivmedel.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp