Tubeless-hjälp ;-)

Healons

Aktiv medlem
Tubeless-hjälp ;-)
Hepp
Trött på sonens punkteringar och tänkte slänga i tubeless. Däcket är relativt nytt NobbyNic speedgrip TLR cyklat med kanske 10h. Funkar det att behålla?

sen letar jag bra kit. Fälgen verkar vara 21mm Muc off har för XC men då verkar fälgen vara från 23mm. Dom har ett road kit som går upp till 21mm vilket jag tror sonen har på sin. Frågan är då om jag ska köpa shallow eller deep?

detta är cykeln https://www.specialized.com/dk/en/r...5369?color=172504-65369&searchText=91215-1201

Tubeless-hjälp ;-)
Jag har installerat TLR racing ralph och det ena däcket har funkat utmärkt. Det andra däcket har läckt massor genom sidoväggen och även om det blir tätt ett tag så har det börjat läcka igen efter ett tag. Kanske endast ett dåligt exemplar men annars är det väl bättre med TLE modell. Tycker det är dumt att de har TLR då dessa däck egentligen inte är gjorda för tubless utan dessa kallas TLE. Maxxis TLR är dock gjorda för tubless. Eller har jag missförstått?

Tubeless-hjälp ;-)
Läst lite på nätet. Lockar inte så mkt med att fylla i vätska var 4e månad och ta bort o rengöra skiten. Skönt att bara slänga i slang när det blir punka...

nån som kan övertyga mig att testa ändå?
Sonen kör på ca 0,8 bak och 0,6 fram. Väger som en normal 10åring. Han älskar trappor och och hoppa på saker som stora drops etc.
Är slanglöst en mirakelkur mot punktering då eller bara en massa extrajobb?

Tubeless-hjälp ;-)
Läst lite på nätet. Lockar inte så mkt med att fylla i vätska var 4e månad och ta bort o rengöra skiten. Skönt att bara slänga i slang när det blir punka...

nån som kan övertyga mig att testa ändå?
Sonen kör på ca 0,8 bak och 0,6 fram. Väger som en normal 10åring. Han älskar trappor och och hoppa på saker som stora drops etc.
Är slanglöst en mirakelkur mot punktering då eller bara en massa extrajobb?
Kladd blir det ju...
De flesta punkor jag ser hos barn (kör som tränare i lokala klubben) är just genomslagspunkor när de landar hårt på bakhjulet. Dessa BORDE bli färre med tubeless. Med det sagt är det inget jag orkar mecka med på mina tre egna barns cyklar. Vet jag att vi ska hoppa och leka pumpar jag helt enkelt i mer luft och har alltid med extra slang.

Tubeless-hjälp ;-)
Annars finns det punkteringsvätska från mucoff för att hälla i slangen. Har dock själv inte provat, blev varse om det när jag råkade köpa en kartong av vad jag tänkte va tubelessvätska.

Tubeless-hjälp ;-)
Eftersom slang funkat fint tidigare och även idag (cyklar själv stig med slang, men tubeless på landsväg, haha) så skulle jag vilja påstå att det inte är främst där problemet ligger. Visst blir det bättre med tubeless men om man cyklar på dåliga däck är det enklast att bara byta till ett båttre däck.

På riktigt så bryr sig inte 10-åringar om det är 0,8 eller 1,0 bak, eller om det krävs tio watt extra för att driva ett tyngre däck. Det viktigaste är att det är en hyfsad helhet och att det är enkelt. Står farsan och ska slabba med någon vätska och kolla trycket i däcken varje gång man ska ut så dör cykelintresset skulle jag säga.

Byt däck, ut och cykla!

Tubeless-hjälp ;-)
Eftersom slang funkat fint tidigare och även idag (cyklar själv stig med slang, men tubeless på landsväg, haha) så skulle jag vilja påstå att det inte är främst där problemet ligger. Visst blir det bättre med tubeless men om man cyklar på dåliga däck är det enklast att bara byta till ett båttre däck.

På riktigt så bryr sig inte 10-åringar om det är 0,8 eller 1,0 bak, eller om det krävs tio watt extra för att driva ett tyngre däck. Det viktigaste är att det är en hyfsad helhet och att det är enkelt. Står farsan och ska slabba med någon vätska och kolla trycket i däcken varje gång man ska ut så dör cykelintresset skulle jag säga.

Byt däck, ut och cykla!
Jo däcket är bra! Nybytt Schwalbe Speedgrip. Men tänker lite samma. Grabben älskar iofs att mecka tillsammans men tänker att jag testar med en latexslang och lite mer luft till att börja med (+ ha ett litet förråd hemma med xtra slangar)

Tubeless-hjälp ;-)
Kladd blir det ju...
De flesta punkor jag ser hos barn (kör som tränare i lokala klubben) är just genomslagspunkor när de landar hårt på bakhjulet. Dessa BORDE bli färre med tubeless. Med det sagt är det inget jag orkar mecka med på mina tre egna barns cyklar. Vet jag att vi ska hoppa och leka pumpar jag helt enkelt i mer luft och har alltid med extra slang.
Kör på det!

Tubeless-hjälp ;-)
Jo däcket är bra! Nybytt Schwalbe Speedgrip. Men tänker lite samma. Grabben älskar iofs att mecka tillsammans men tänker att jag testar med en latexslang och lite mer luft till att börja med (+ ha ett litet förråd hemma med xtra slangar)
Däck är ju bra på olika saker. Finns en uppsjö av däck som fokuserar på låg vikt och litet rullmotstånd, som man punkar bara man ser en sten. Fick för mig att det var ett sådant, med tanke på namnet. Googlade och då var det på typiskt däckkrängarmanér bra på precis allt från XC till enduro, med optimalt mönster för både sprängsten och lera. Skämt åsido så är däck en grymt kinkig historia gällande avvägning mellan grepp, stabilitet, punkaskydd och vikt (etc), och i händelse av att man ska bomba uppför trappor och droppa stora drop in i stenkistor osv så behöver man däck åt det biffigare och mer välpumpade hållet.

Tubeless-hjälp ;-)
Nu har du ju redan bestämt dig, men annars är tubeless en bra grej. Märkbart färre genomslagspunkor vid samma (låga) tryck. Inte så mycket meck och kladd heller, det blir när jag byter däck, brukar inte behöva fylla på mellan. Tr-däck håller tryck som butylslang, alltså mycket bättre än latexslang (som man verkligen måste pumpa innan varje tur). Jag kör tubeless på mina barns cyklar, finns ingen vettig anledning att låta bli. Tycker jag! ;-)

Tubeless-hjälp ;-)
det finns även slang med tätmedel i,
på biltema. till skillnad från t ex stans behåller den funktionen i åratal. men de rullar trögt.

slanglöst kräver underhåll; påfyllnad någon gång i säsongen, och gärna byte vartannat år. om däcken inte är utslitna:)

Tubeless-hjälp ;-)
Nu har du ju redan bestämt dig, men annars är tubeless en bra grej. Märkbart färre genomslagspunkor vid samma (låga) tryck. Inte så mycket meck och kladd heller, det blir när jag byter däck, brukar inte behöva fylla på mellan. Tr-däck håller tryck som butylslang, alltså mycket bättre än latexslang (som man verkligen måste pumpa innan varje tur). Jag kör tubeless på mina barns cyklar, finns ingen vettig anledning att låta bli. Tycker jag! ;-)

Intressant. Jag har inte alla bestämt mig. Kan vara värt att testa ändå kanske. Haha inte lätt att bestämma sig

Tubeless-hjälp ;-)
Om jag nu kör så kanske detta är korrekt?

Tips: Mät fälgens innerbredd och välj en fälgtape som är 2-4 mm bredare än fälgens innerbredd.

Isf bör jag köpa en bredare tejp än 21mm om fälgen är 21mm... eller?!? :-)

Tubeless-hjälp ;-)
Om jag nu kör så kanske detta är korrekt?

Tips: Mät fälgens innerbredd och välj en fälgtape som är 2-4 mm bredare än fälgens innerbredd.

Isf bör jag köpa en bredare tejp än 21mm om fälgen är 21mm... eller?!? :-)
Står dock längre ned på sidan denna information om dina fälgar:
RIMSStout XC, 650b disc, alloy double-wall, pin joint, 26mm inner width, 32h
Om den informationen stämmer så behöver du en bredare fälgtejp. 28-30 mm bred fälgtejp behövs till ovan nämnda fälg.

Senast ändrad:
Tubeless-hjälp ;-)
Står dock längre ned på sidan denna information om dina fälgar:
RIMSStout XC, 650b disc, alloy double-wall, pin joint, 26mm inner width, 32h
Om den informationen stämmer så behöver du en bredare fälgtejp. 28-30 mm bred fälgtejp behövs till ovan nämnda fälg.

ah grymt!

och förhoppningsvis sista frågan. Det färgband som nu sitter i, som liksom roterar och inte sitter fast. Ska det bort innan jag tejpar med tubeless-tejpen?

Tubeless-hjälp ;-)
Då så var det sagt och gjort.
allt verkar ha gått fint, inget pys och inget strul. Bra kit från muc off tycker jag.
Det enda som strulade var att få däcket att sätta sig utan slang när man som jag hade bara vanlig pump. Det pyste ut mer än jag orkade pumpa i. Efter att jag lånat grannens kompressor så löste sig det problemet. Sen var det bara att hälla i o pumpa upp ?. Tack för alla råd o tips nu får vi se om det var värt stålarna.

Tillbaka
Topp