Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Thule Infant sling?

Står ju klart och tydligt att man inte skall cykla med den monterad, men jag tummar gärna lite på rekommendationer om det går att göra på ett säkert sätt.

Det är såklart skillnad att dra ut på en långstyrning i högre fart än att smyga iväg i 10km/h längs cykelvägarna till lekparken med de större barnen, jag tycker att den helt klart ser ut nog säker för det sistnämnda. Men jag kan ha fel? Farten är ju i klass med en powerwalk tänker jag.

Hur har ni gjort?

Vi har cyklat med barn i den. Som du säger väldigt försiktigt och väntat tills barnet var lite äldre, typ ett gäng månader så det har lite stabilitet själv

Har cyklat på men kanske inte från 2 mån. Tror vi cyklade från 6 mån eller så. Känns väldigt säkert. Stabil nacke osv skulle jag ställa som krav.

Har cyklat på men kanske inte från 2 mån. Tror vi cyklade från 6 mån eller så. Känns väldigt säkert. Stabil nacke osv skulle jag ställa som krav.
Vi har cyklat med barn i den. Som du säger väldigt försiktigt och väntat tills barnet var lite äldre, typ ett gäng månader så det har lite stabilitet själv

Jo hon är nästan halvåret nu så jag tror det kommer att funka bra, känns de sisådär när man testar så går det ju att avvakta längre tänker jag.

Den är ju OK för löpning så cykling i löpningsfart skulle jag gjort utan större tvekan men jag skulle inte kört långturer på trafikerade landsvägar.

En reflektion förresten. Nu har vi en lastcykel också, och cykelkärran används knappt längre.

Stort plus med lastcykeln är att i och urlastning går enklare, barnen tycker det är roligare (när det inte regnar), man kan lasta mer (fyra ungar inga problem, men tungt att trampa). Och den stora grejen, man är nära barnen, kan prata och ha lite koll. Mysigt!

Stort minus är att logistiken pajar när det är olika personer som hämtar och lämnar, cykelkärran är smidig att lämna på fsk. Och det är roligare att cykla med kärra än med (trehjulig) lastcykel som jag inte skulle använda mer än för lokala transporter.

Senast ändrad:
F231E1DA-AFDA-43B9-985E-678B10B4496C.jpeg

thule-hitch på y-frame, så nu slipper vi gorma med olika kopplingar på vagnarna!

Thule Infant sling?

Står ju klart och tydligt att man inte skall cykla med den monterad, men jag tummar gärna lite på rekommendationer om det går att göra på ett säkert sätt.

Det är såklart skillnad att dra ut på en långstyrning i högre fart än att smyga iväg i 10km/h längs cykelvägarna till lekparken med de större barnen, jag tycker att den helt klart ser ut nog säker för det sistnämnda. Men jag kan ha fel? Farten är ju i klass med en powerwalk tänker jag.

Hur har ni gjort?
Har kört med den sen mitt barn var ~2,5 månader. Ökat hastighet och längd på turerna successivt och aldrig känts osäkert. Har ju vaddering på alla sidor och 5-punkts bälte så känns verkligen inte osäkert.

Har kört med den sen mitt barn var ~2,5 månader. Ökat hastighet och längd på turerna successivt och aldrig känts osäkert. Har ju vaddering på alla sidor och 5-punkts bälte så känns verkligen inte osäkert.

det låter bra! Vagnen och slingen landar på måndag så det blir premiär till veckan! Måste bara åka och köpa oss promenadhjulen innan:cool:

det låter bra! Vagnen och slingen landar på måndag så det blir premiär till veckan! Måste bara åka och köpa oss promenadhjulen innan:cool:
Ett tips är att ta det försiktigt runt höga trottoarkanter. Lyckats välta våran tvåsitskärra en gång. Fick hjärtat i halsgropen, men ungen såg mest förvånad ut över att ha blivit väckt. Själva kärran känns fortfarande väldigt säker och att barnet fortsatte vara rätt nöjt talade för att det inte var allt för hemskt. Men en heads up för att de faktsikt kan välta förvånansvärt lätt om man träffar en kant i rätt vinkel.

Jag har vält Thule Coaster XT en gång, då var den tom. Uppe på ett hjul med densamma en annan gång, men då var den lastad tungt till taket med grejor. Med barn i, så som den är tänkt att användas, tror jag det är svårare.

Barnkärrorna (CX1 resp CX2) har jag inte varit nära några incidenter med - men man kör nog också en aning försiktigare med barn i vagnen.

Ett tips är att ta det försiktigt runt höga trottoarkanter. Lyckats välta våran tvåsitskärra en gång. Fick hjärtat i halsgropen, men ungen såg mest förvånad ut över att ha blivit väckt. Själva kärran känns fortfarande väldigt säker och att barnet fortsatte vara rätt nöjt talade för att det inte var allt för hemskt. Men en heads up för att de faktsikt kan välta förvånansvärt lätt om man träffar en kant i rätt vinkel.

tack för Förvarningen! Som tur är slipper jag trottoarkanter till de fyra närmaste lekparkerna, men det får man ha i åtanke såklart :oops:

Jag har dundrat ganska bra över trotoarkanter och på stigar och det har inte känts osäkert på något sätt, faktiskt.

Hej,

Kört med Thule Lite i två år mer eller mindre varje dag då jag lämnat och hämtat från dagis. Har QR-koppling till en Alu-ram i dagsläget men undrar om någon kör med kolfiberram? Det står om jag inte minns fel att det inte rekommenderas men när jag kollar andra trådar på nätet så verkar det som ingen har haft problem med detta.
Någon som har erfarenhet av detta som skulle kunna bekräfta att det kan gå dåligt ? Rädd för att det kan bildas sprickor om man kör ofta/långt och trampar hårt i uppförsbackar, speciellt nu när jag kör med dubbelvagn.

Jag har kört (hård) med i Cougar 1 på en lätt kolfiber lvg ram med QR utan problem.

Edit: Kanske inte helt utan problem. Hade inte dragit åt QR tillräckligt hård och har tappat lite lack på axelfästen på ramen (men tror inte att det har med kolfiber att göra).

Senast ändrad:
Har en Thule Chariot där grabben sitter, Brukar oftast köra den öppen, kan dra iväg på en 3 milare landsväg när han ska sova.

Vilket fall farsgubben ifrågasatte lite det och undra om jag inte var rädd för stenskott in i vagnen från bilar osv.. Tanken har aldrig slagit mig riktigt. Känns dumt även fast det är myggnät att stänga in när det är en sådär 25 plus och sol.

Hur gör ni?

Har en Thule Chariot där grabben sitter, Brukar oftast köra den öppen, kan dra iväg på en 3 milare landsväg när han ska sova.

Vilket fall farsgubben ifrågasatte lite det och undra om jag inte var rädd för stenskott in i vagnen från bilar osv.. Tanken har aldrig slagit mig riktigt. Känns dumt även fast det är myggnät att stänga in när det är en sådär 25 plus och sol.

Hur gör ni?

jag hade kört med nätet, det är ju öppet det med. sprättar ju en del från bakhjulet också.

Jag har hittat ett sovande barn fullt med grus i famnen en gång, sen dess har jag kört minst med nätet på men helst helt stängt fram och om det är varmt öppna sidor.

Jag har släpat runt på barnen jättemycket, men skulle aldrig cykla utan minst nät fram. Det skvätter diverse grejer mest hela tiden, vilket ibland hörs men framförallt syns på framsidan av kärran. Mitt nät har diverse mindre skador som jag tror kommit mestadels från nötning av flygande grejer (och till viss del av flitigt användande). Jag kör med ytterst seriösa skärmar med rejäla kompis- och egolappar, så cykeln hade inte kunnat vara snällare mot vagnen.

Att barnen får lite saker på sig hade väl inte varit så noga egentligen, men det är ju ögonen man tänker på. Inte värt risken i min värld.

Det verkar som nätet fungerar väldigt bra mot fartvind och jag har sällan upplevt barnen som varken för varma eller kalla (kläder efter väder osv). När de var riktigt små stannade jag ofta för att kolla, men det var först nu på senare tid som de själva kunde bekräfta hur läget var bak i vagnen "på riktigt". Jag har cyklat i allt mellan -20 och +35 utan bekymmer, med dels en Thule CX1 och en Sport 2 (eller vad den nyare stora dyra vagnen nu heter). Att köra med nätet när det är varmt är alltså inga problem, och även om det är varmt och blåsigt verkar det fungera perfekt inuti vagnen ändå.

Sörjer i övrigt att barnen, 4 och 5,5 år, numer är svåra att få med i vagnen eftersom de i princip vägrar åka med om de inte får cykla själva. De där 2-3-milaresorna med cykel är därmed bara att glömma. Det var en jäkla fin tid med cykelkärra...

Hej,
Köpte en Thule chariot lite 2 för två veckor sedan. Efter att ha använt den några dagar upptäckte jag en reva i plastfönstret. Dessutom har plasten släppt i kanten vid tyget där revan är. Jag fattar verkligen inte hur detta gått till men stör mig sjukt mycket på det. Har försökt få XXL att höra med Thule om det skulle kunna vara något fel från början men de menar att jag måste orsakat skadan. Nu blir det till att försöka laga den. Har kontaktat en rad personer som lagar segel och kapell men de vill att jag ska ta av hela tyget vilket verkar vara omständigt så jag funderar på att köpa någon form av lagningstejp som används för att just laga segel. Någon som varit med om nått liknande och har tips på hur den kan lagas?

David

Bild?
Hur stor är panelen som skadats. Har inte koll på hur tygerna är lagda på lite men alla delar går att köpa separat tror jag. Kan vara billigare än att lämna in till segelmakare tänker jag.

Tack för er support? det går att köpa hela tyget för typ 3200 kr (dyrt) men att ta loss å på det nya känns som en hel vetenskap. Kommer satsa på nån form av lagningstejp.

Bilagor

• Screenshot_20200606-124042.jpg
    Screenshot_20200606-124042.jpg
    166.4 KB · Besök: 226
  • Screenshot_20200606-124052.jpg
    Screenshot_20200606-124052.jpg
    194.4 KB · Besök: 181
Senast ändrad:
Det ser ju verkligen ut som yttre påverkan men du måste ha haft maximalt oflyt. Jag har haft Chariot sen 2013, lastat en hel del i bilen, haft med på flygresor osv men inga skador.

Vet inte hur det är med de aktuella modellerna men våra vagnar har löstagbara fönster så att göra nya på kapellmakeri skulle antagligen inte vara jättedyrt om reservfönster skulle kosta massor.

Thule verkar vara rätt trista att ha att göra med vid problem. Vi har en gammal ärvd dubbel-Chariot som bara tuffar på, och en nyköpt enkel Thule Cross. På den har det blivit lagerras i ena hjulet, framhjulets låsmekanism har spruckit och allmänt ganska rackig kvalitet, men Thule har inte rört reklamationsärendet på tre månader.

Skulle för sinnesfridens skull försöka fixa din trasiga panel själv, hoppas det går smidigt.

Thule verkar vara rätt trista att ha att göra med vid problem. Vi har en gammal ärvd dubbel-Chariot som bara tuffar på,

Den chariot vi har är säkerligen närmare 15 år, förmodligen en av de första Modellerna men den tuffar också på :) enda jag saknar är fällbart ryggstöd.

Finns tyvärr inte löstagbart fönster på den utan allt är i ett stycke. Känns surt att det inte går att laga billigare och enklare. Har för mig att den gamla modellens plastfönster sitter på ett annat sätt i tyget som känns robustare. Imorgon bär det av till en båtaffär för att köpa tejp sen är det dags att gå vidare å försöka njuta av att kunna köra båda barnen själv??

Jag tycker att Thule var kanon vid reklamation. Vi hade ett litet hål i ”myggnätet” på vår Cross 2 vid köp. Inget snack, fick ett helt nytt tyg med allt skickat kort efter. Livet kom emellan så nu när den snart ska säljas finns det ouppackat, bra försäljningsargument.

Cross 2, ökad komfort med Big Roller 2.8 på kärran. Öppnar upp för lite snällare avstickare i skogen med sten och rötter, inga problem om man kör relativt lågt tryck och nackkuddar på ;)
F622AD90-D0CA-4CD0-AAB2-CD999E93913F.jpeg

Nice! För något år sen tittade jag på helt nya hjul med fetdäck på. Men de var för burley så jag vågade inte chansa.

Någon som har en Hamax Outback (ensits) och en 2-4-åring som kan berätta om det går att packa ner en 14- eller 16-tums barncykel i bagaget? Typ Frog/Vitus/Early Rider/Islabikes eller liknande lättviktshoj.

Jag tog bärremmarna från en Otrliebväska och snörde runt gaffel och bakhjul och i handtagen på min Cross 2 för att få med sonens cykel. Ser nästan lite proffsigt ut!

Någon som har en Hamax Outback (ensits) och en 2-4-åring som kan berätta om det går att packa ner en 14- eller 16-tums barncykel i bagaget? Typ Frog/Vitus/Early Rider/Islabikes eller liknande lättviktshoj.

Jag har Outback och en 14-tumcykel som går att packa ner i kärrans bagageutrymme. Men, cykeln är "hopfällbar" då ramen kan plockas isär:

1599026774823.png

Vad ska en Thule Sport 2 från 2017 med ett par mindre hål i myggnätet men i övrigt bra skick kosta? Joggingkit ingår.

Frågar åt en kompis....

Vad ska en Thule Sport 2 från 2017 med ett par mindre hål i myggnätet men i övrigt bra skick kosta? Joggingkit ingår.

Frågar åt en kompis....

Vet inte hur det är med nya, riktiga Thulevagnar, med Thule Chariot vagnar har otroligt bra andrahandsvärde. Sålde var efter 5 år för hälften av nypriset (den var i jättebra skick), men tror att jag kunde få mycket mer om man tittar på priser på blocket. Titta där.

Jag satte i juli ut vår Cross 2 från höst 2017 med litet hål i nät men med sprillans ny klädsel i låda (kostar tydligen minst 3200) och med joggingkit för 9000. Väldigt fint skick. Hade typ 12 svar inom en halvtimme så det gick snabbt. Kändes som ett rimligt pris med tanke på skicket. De är sjukt populära. Gav själv upp att hinna hugga någon som kommer ut på nätet när vi köpte.

Tillbaka
Topp