Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Talande att de epokgörande svenska cyklarna alla är tunga as.
![]()
Gösta, 81, var nära att dö i covid-19: ”Cykeln kan ha räddat mitt liv”
I våras var 81-åriga Gösta Andersson nära att dö till följd av covid-19, men nu är han istället uppe på cykeln igen. Under tiden han låg i respirator lovade hans barnbarn att om han överlever ska de cykla 100 mil tillsammans. SVT följde med på deras cykeltur – se hur det gick i videon ovan.www.svt.se
?– Vi ungdomar är ganska dumma i huvudet, vi läser inte reglerna, säger Pamela.
![]()
Pamela körde elektrisk fatbike olagligt omedvetet – dömdes
Pamela Ignjac, 18, från Falkenberg dömdes efter att hon kört sin kompis elektriska fatbike omedvetet olagligt. Varken hon eller kompisen visste att fordonet krävde förarbevis. – Alla har sagt att elscootern är som en cykel, så det har spritt sig, säger hon.www.svt.se
Ytterligare ett problem med den här olyckliga klassificeringen av motorfordon som cyklar, alltså. Hade man hållit gränsen skarp, dvs motor ≠ cykel, så hade det varken varit problem med allemansrätten eller vad som är en cykel i trafiken..."cykel" i media
![]()
Pamela körde elektrisk fatbike olagligt omedvetet – dömdes
Pamela Ignjac, 18, från Falkenberg dömdes efter att hon kört sin kompis elektriska fatbike omedvetet olagligt. Varken hon eller kompisen visste att fordonet krävde förarbevis. – Alla har sagt att elscootern är som en cykel, så det har spritt sig, säger hon.www.svt.se
Moped klass 2: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/moped/moped-klass-ii/1000watt = 1,36hk = lätt motorcykel?
Det är väl ingen lag som riksdagen har anstiftat, utan trafikförordningen (regeringen). Kan ändras väldigt snabbt om de bara vill.Förbjud dem!
Även om jag delvis håller med i sak så är det lite problematiskt att en tjänsteman på en tillsynsmyndighet ifrågasätter lagarna?
![]()
Polisen om elscootrar: ”Förbjud dem”
Olika typer av tvåhjuliga elfordon, som fatbikes och elscootrar ses allt oftare ute i samhället. Men förarna, speciellt de unga, har dålig koll på vilka regler som gäller, och om de vet så bryr de sig inte, enligt polisen i Halland. – Förbjud dem, säger trafikpolischef Hans Qvant som hänvisar...www.svt.se
Förbjud dem!
Även om jag delvis håller med i sak så är det lite problematiskt att en tjänsteman på en tillsynsmyndighet ifrågasätter lagarna?
Ja, vore jag fatbike-cyklare skulle jag känna mig förolämpad av att buntas ihop med det där missfostret till fordon. Fläskvält är väl ett mer passande namn.Varför kallas det förresten fatbikes när de inte är cyklar överhuvudtaget? Jag trodde fatbike var typ en MTB med väldigt tjocka däck?
Jag fick lära mig att Opel en gång i tiden var världens största cykeltillverkare. Och lite till. https://kunskapskanalen.se/program/45186/fantastiska-uppfinningar-sasong-1-avsnitt-4
www.cyklistbloggen.se
Att passera vid Vinsta när förbifarten öppnar blir lite omständligt om man tänker använda gc-banan.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/ah-nej-trafikverket-har-gjort-det-igen/
Enligt cyklistbloggen kommer man dock kunna använda cirkulationsplatsen, om man vill ge sig ut i trafiken.
Ja, man kommer kunna gena i Vinsta – Cyklistbloggen
En av de vanligaste frågorna som vi fått in när vi skrivit om nya sträckningen i Vinsta, är om man kommer kunna skippa omvägarna och bara cykla på vägen istället. Det vill säga bland bilarna. Svaret kom från Trafikverket idag: "Cirkulationsplatserna och Bergslagsvägen kommer inte att skyltas som...www.cyklistbloggen.se
Det funderar jag på ofta när man är ute och ser knepiga cykelbanelösningar.Jag undrar vad reaktionerna varit om de bytt plats på väg och GC-bana, d.v.s. låtit gående och cyklister få nuvarande lösning för bilister och vice versa.
Äh, det var väl olika arbetslag som byggde fr olika håll :-)Det funderar jag på ofta när man är ute och ser knepiga cykelbanelösningar.
Ungefär som att det inte spelar någon roll när man utformar en cykelbana. Varit med om att en cykelbana byter sida i markeringen mellan gång och cykel efter en vägkorsning t.ex. Man skall cykla på höger sida, passerar en bilväg och på andra sidan så är det vänster sida som gäller.
Tveksamt om det skulle gå att få genom på en bilväg. Vänstertrafik ett kvarter.
Typiskt karlstadbor.......Visa bilaga 458847
![]()
350 cyklister bötfällda i razzia
Fler än 350 cyklister fick böter när polisen Karlstad gjorde kontroller under några kvällar i förra veckan. Det innebär att nästan 80 procent av de passerande cyklisterna blev bötfällda, enligt polisregion Bergslagen.www.gp.se
Hade du lyse på cykeln då? Det verkar ju inte vara så vanligt bland er Karlstadscyklister ?Japp! Och de ska helst också gå i par på varsin sida av cykelvägen också. Sådär ca en halvmeter från vägkanten så att det finns en liten lucka på en knapp meter att cykla "igenom". Nästan varje dag när jag hojar till jobbet så är det ett par kärringar som går så. Idag lackade jag ur och skrek Corona åt dem. Det såg rätt kul ut när båda flaxade ut i dikena som nackade höns. Får se om de fattade galoppen?
Visa bilaga 458847
![]()
350 cyklister bötfällda i razzia
Fler än 350 cyklister fick böter när polisen Karlstad gjorde kontroller under några kvällar i förra veckan. Det innebär att nästan 80 procent av de passerande cyklisterna blev bötfällda, enligt polisregion Bergslagen.www.gp.se
Får man verkligen hoppas, för böfvelen.Helt rätt. Klämde dom åt ärthjärnorna som idkade vänstertrafik också?
Vore det inte bättre att inleda året med den typen av aktiviteter? Jag menar, om man redan i februari fixat så många fall att procenten med största säkerhet är hemma för helåret så kan man ju ta det lugnt sen. ?Alla brott som snabbt går att lösa nu i slutet av året prioriteras för att få upp uppklarningsprocenten. Har aldrig sett så många fartkontroller i västsverige som förra veckan.
Pianisten Oldrich Gonzalez alla spelningar försvann och han tvingades ta jobb i en cykelverkstad till följd av coronapandemin.
Vore det inte bättre att inleda året med den typen av aktiviteter? Jag menar, om man redan i februari fixat så många fall att procenten med största säkerhet är hemma för helåret så kan man ju ta det lugnt sen. ?
Mötte nog en från Skatås här i byn för ett par dagar sedan. Gick på vänster sida på en av våra gångvägar här. Mötte en man som kom rakt mot mig, dvs han gick på sin högra sida. Såg väldigt irriterad ut för att jag inte väjde för honom.
Då är jag stalinist sedan förskoleåldern! ? Det var en av de första sakerna man fick lära sig - går gör man på vänster sida. Vad f-n är det för fel på folk som envisas med att gå på höger sida? Helst också i mörka kläder och inga reflexer så man ser dem alldeles för sent. I D I O T E R ! ?
Man skall alltså gå på andra sidan än vad lagen föreskriver, enligt dig???Går till vänster gör man på väg med motortrafik, på gång och cykelväg går man till höger, punkt slut!