Hjälp: Ändra slaglängd på Rockshox Sid brain

filipjonsson

Aktiv medlem
Jag har en Specialized Rockshox SID brain som nu är med 80mm dämpningsväg.
På gaffelns innerben finns det en skala för 100mm dämpningsväg så jag skulle vilja ändra till det.

Jag har hittat lite guider på för hur man ändrar dämningsvägen för SIDgafflar:

http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rock-shox-sid-worldcup-100-80mm-601256.html
http://www.bikeradar.com/gear/article/workshop-how-to-adjust-travel-on-a-rockshox-trail-fork-26840/

frågan är gäller dessa videos även för sid brain gafflar?

I så fall så är det bara att skaffa sig lite gaffelolja, ta isär gaffeln. plocka bort en distans och montera ihop gaffeln igen?

Bilagor

• 2015-03-03 18.36.51.jpg
    2015-03-03 18.36.51.jpg
    113.1 KB · Besök: 104
  • 2015-03-03 18.37.01.jpg
    2015-03-03 18.37.01.jpg
    102.9 KB · Besök: 79
  • 2015-03-03 18.37.18.jpg
    2015-03-03 18.37.18.jpg
    87.9 KB · Besök: 92
Senast ändrad:
Precis, ta reda på om det är en gaffel med dual air eller solo air i vänsterbenet (borde vara en dual air). Finns det en ventil i den nedre delen av vänster gaffelben = dual air. Då är det bara att ta isär gaffeln och plocka bort lämpligt antal distanser. Finns det ingen ventil så är det en solo air och då behöver du skaffa en ny del för att byta slaglängd. Kolla i rockshox reservdelskatalog i så fall, finns på hemsidan.

Bra idee att kolla att dämperenhet klara längre slag. Enkelt att mätar "frilängd" på dämper stång: tryck ihop, sen drar hela vägen ut. Bra att har 5-10mm mer slag än fu vill har på gaffel så blir ingen otrevlig "top-out".

Brain enheden på sid klarer mellem 80-100mm
Så det er bare som at ændre distance på en normal SID.
Spacers på dual air
Ny air piston til 100 mm

Eltejp skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på att du behöver ha i mer olja i
> dämparsidan då nivån sjunker när du ökar
> slaget.

Nej, det är ett cartridge inte ett variant av motion-control.

johnny165 skrev:
> Hur kan man ja en sån dyr o fin gaffel men ett
> par billiga mavic crossone Hjul?

TS har köpt hojen beggad tror jag. Man kan anta att säljaren behöll sina ev. finhjul.

Kasper1 skrev:
> Brain enheden på sid klarer mellem 80-100mm
> Så det er bare som at ændre distance på en
> normal SID.
> Spacers på dual air
> Ny air piston til 100 mm

NU förstår jag inte... Måste jag ta bort och byta air piston?

filipjonsson skrev:
> Kasper1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Brain enheden på sid klarer mellem 80-100mm
> > Så det er bare som at ændre distance på en
> > normal SID.
> > Spacers på dual air
> > Ny air piston til 100 mm
>
> NU förstår jag inte... Måste jag ta bort och
> byta air piston?

Om gaffeln är en solo air måste du göra det. Är det en dual air så kan du plocka ur en spacer och öka slaglängden.

SÅ nu är jobbetgjort! Det var inga problem och kul att se hur dämparen fungerar innifrån!

Tack för all hjälp!

Jag har köpt hojen begagnat och jag vet att vissa av delarna på hojen är lite finare än vissa andra! men för 9000 kr tycker jag att det var ett bra köp ;)

Denna fina tråd förtjänar att leva vidare. Har också en SID Brain som servades förra året. Förmodligen för första gången efter att den säckat ihop fullständigt. Han som servade hade lite förebråelser eftersom det tydligen var hög tid. (Själv har jag köpt cykeln begagnad och är inte ensam ansvarig för utebliven service). Brain enheten funkar fortfarande och jag är nöjd fast lock-out gett upp för länge sedan. Min slaglängd ligger på 80 mm.

Nu till frågan som någon kanske kan raljera över...:-)
Varför har man slaglängd på 80mm när man kan ha 100. Dvs varför har tillverkaren satt in en distans för att minska slaglängden?

Om jag inte får ett bra svar så blir det nog att läsa tråden en gång till och uppgradera (?) gaffeln..

Ingen som kan förklara vad man vinner på att behålla sin slaglängd på 80 mm när man kan utöka till 100 mm?

Bibehålla konstruktörens ursprungliga geometri är väl det korta och korrekta svaret. Folk gillar att modda cyklar vilket kan ge en cykel som passar individen bättre än originalet men om den som konstruerade cykeln från börja tyckt att 100 var bättre än 80 så hade nog cykeln lanserats så eller kommit i en 100mm revision.

Bibehålla konstruktörens ursprungliga geometri är väl det korta och korrekta svaret. Folk gillar att modda cyklar vilket kan ge en cykel som passar individen bättre än originalet men om den som konstruerade cykeln från börja tyckt att 100 var bättre än 80 så hade nog cykeln lanserats så eller kommit i en 100mm revision.
Tack för din input. Det var åt det hållet jag tänkte men som lite noob på dämpare så tänkte jag att det var lite för enkelt. Har även en Camber 29 med 120mm travel så jag låter nog SID med 80 mm travel vara originalskick.

Tillbaka
Topp