Hur gör ni med fejk annonser?

Inte riktat mot någon, mer för systemanalys: då kan man bara handla med andra som är mindre säkerhetsagerandes? Dvs. kan tänka sig betala utan att ha fått varan eller skicka utan att ha fått betalt. Jag hävdar inte att man har en obligation att vara "god forummedlem och chansa", bara funderar på vad konskevensen är. Eller finns det sätt (utöver fysiskt möte) där premisserna ovan går att uppfylla från båda håll?
Om någon annan är villig att ta risken att betala i förskott för något jag säljer så går jag med på det. Men jag skulle ALDRIG själv betala i förskott.

Det här gör väl att många grejer jag skulle kunna köpa går bort då jag bara kan köpa öga-mot-öga i närområdet. Inget jätteproblem för mig kanske som bor i sthlm närförort och jobbar i city. Möjligt att jag skulle vara mer riskbenägen om jag bott kvar i byn i norrland där jag växte upp.

Finns ju diverse lösningar, ebay (och ev tradera) har ju någon säkerhet för köparen, Blocketpaketet (finns det kvar?). Men de här lösningarna har ju oftast något kryphål där antingen köparen eller säljaren kan få problem, alt. lura till sig en vara utan att betala.

Kanske en affärsidé, du startar en tjänst som garanterar detta för köpare och säljare. De skickar pengar och vara till dig. Du kontrollerar att allt står rätt till och skickar vidare paketet och pengarna. Givetvis mot en viss ersättning. Tyvärr svårt att få ekonomi i det för mindre prylar. Något för fraktföretagen att starta kanske?

Inte för att det här hänt än, men det finns ett antal medlemmar på forumet som jag faktiskt skulle kunna skicka till innan jag fått betalt....
Ja det skulle jag kanske också kunna göra. Men det är ju inte helt ovanligt med bedrägerier mha hackade konton. Så jag skulle nog vara försiktig även där.. (Menar inte att hackade konton på happy skulle vara vanligt utan generellt.)

Senast ändrad:
Dvs aldrig betala i förskott, aldrig skicka utan betalning.
Problemet med denna filosofi när det gäller distansköp mellan privatpersoner är att "du" aldrig ska utsättas för risk men alltid din motpart i affären. Hur gör två personer som båda tillämpar denna filosofi i en eventuell affär?
Själv har jag valt att köra betalning först och skicka den, oavsett om jag är köpare eller säljare. Känns mer konsekvent.

Problemet med denna filosofi när det gäller distansköp mellan privatpersoner är att "du" aldrig ska utsättas för risk men alltid din motpart i affären. Hur gör två personer som båda tillämpar denna filosofi i en eventuell affär?
Själv har jag valt att köra betalning först och skicka den, oavsett om jag är köpare eller säljare. Känns mer konsekvent.
De får helt enkelt låta bli att göra affärer med varandra. Ganska enkelt ändå :)

De får helt enkelt låta bli att göra affärer med varandra. Ganska enkelt ändå :)
Jag har gjort en liten utläggning i inlägg #46 (https://happyride.se/forum/threads/hur-goer-ni-med-fejk-annonser.3683308/post-3785234). Men @marr sammanfattar väl det hela...

Tjena!

Begcykel kopierar annonser från andra annonsforum och översätter med Google Translate. Priset är alltså i Euro, GBP eller annan valuta.

Hur man köper/säljer säkert har nog rett ut här nu. En ny fuling från Begcykel, kopierade bilder, samt kopierad text från altitudebicycle. Så "Anders" i stockholm finns ej, eller bara en lat jäkel som inte orkar ta egna kort och skriva? Fasiken, skriv iaf att bilder å text e kopierat...

Begcykel:
1596117174559.png

Altitudebicycle:
1596117230531.png

Hur man köper/säljer säkert har nog rett ut här nu. En ny fuling från Begcykel, kopierade bilder, samt kopierad text från altitudebicycle. Så "Anders" i stockholm finns ej, eller bara en lat jäkel som inte orkar ta egna kort och skriva? Fasiken, skriv iaf att bilder å text e kopierat...

Begcykel:
Visa bilaga 432697

Altitudebicycle:
Visa bilaga 432698
Vad är det för en sida du grävt upl egentligen? Aldrig sett eller hört talas om.

Vad är det för en sida du grävt upl egentligen? Aldrig sett eller hört talas om.
Då väggen var samma på dessa två begcykel annonser så ville jag veta ursprunget för bilderna. Så jag högerklickade på bilden och "sök på Google efter bild" då dök altitudebicycle upp, så därifrån är iaf bilder samt text för båda dessa begcykel annonser kopierade. En från "Nikki" å en från "Anders".

Då väggen var samma på dessa två begcykel annonser så ville jag veta ursprunget för bilderna. Så jag högerklickade på bilden och "sök på Google efter bild" då dök altitudebicycle upp, så därifrån är iaf bilder samt text för båda dessa begcykel annonser kopierade. En från "Nikki" å en från "Anders".
Ja tänkte mer på den här begcykel? Vad är det för skit? :p

Begcykel har jag sett folk posta om innan "är det här ett bra köp?" med länk dit. Verkar som sagt vara en riktigt skitsida i stil med click bait sidor som bara skall dra in annonspengar eller annan dynga. Bara man ser sidan så hoppar man vidare. Synd att den verkar spridas.

Senast ändrad:
Ja tänkte mer på den här begcykel? Vad är det för skit? :p

Tjena!

Massor av bluff men ibland får man faktiskt tag på säljare. Jag lyckades köpa en barncykel åt en kompis och en annan polare lyckades kapa åt sig en gammal Kona Stab DeeLuxe. Men det mesta verkar vara bluff, har svarat på flera annonser men inte fått något svar och prylarna dyker upp igen och igen.

Precis, jag skulle tex. aldrig skicka något utan att få betalt innan. Men det är val man gör :)

Beror väl lite på värdet och vem det är.

Är det prylar för små pengar så går det ju att bli blåst utan att det gör något. Man kan alltid lämna kontaktuppgifterna till den som utförde blåsningen till HAs jullotteri - så låter man slumpen avgöra om oförätten hämnas eller ej.

Beror väl lite på värdet och vem det är.

Är det prylar för små pengar så går det ju att bli blåst utan att det gör något. Man kan alltid lämna kontaktuppgifterna till den som utförde blåsningen till HAs jullotteri - så låter man slumpen avgöra om oförätten hämnas eller ej.
Det är ju mkt på känsla också, jag har swishat en okänd person 20000 för en cykel som var ett klipp och hämtat den efter en månad eller så.

M

Hittar inget bättre forum men varför är det OK att ha gamla annonser med sålda produkter kvar? ”Vi lägger oss inte i så länge annonsörerna följer reglerna”. Helt jäkla galet att man får sålla mellan ej sålda och sålda varor. Är det bara för att få fler klick och tjäna något öre mer?

Hittar inget bättre forum men varför är det OK att ha gamla annonser med sålda produkter kvar? ”Vi lägger oss inte i så länge annonsörerna följer reglerna”. Helt jäkla galet att man får sålla mellan ej sålda och sålda varor. Är det bara för att få fler klick och tjäna något öre mer?
Det är väl upp till annonsören att ta bort sålda annonser? Vill annonsören fortsatt bli bombad av svar på en produkt som inte längre finns låter det som ett självskadebeteende.....

Det är väl upp till annonsören att ta bort sålda annonser? Vill annonsören fortsatt bli bombad av svar på en produkt som inte längre finns låter det som ett självskadebeteende.....
Ja, när varan sålts så kan man ”radera annons”. Men det är inte jätteenkelt (jag kör på mobilens gränssnitt) så en del kanske inte ser att det går att göra.

Ja, när varan sålts så kan man ”radera annons”. Men det är inte jätteenkelt (jag kör på mobilens gränssnitt) så en del kanske inte ser att det går att göra.
Det är kanske förklaringen till så många "döda" annonser? Det är svårt att hitta "radera annonns" från mobilgränsanittet? Isf är det läge för en justering av gränssnittet?

Drabbades nyligen av ett uppenbart fusk med ålder på en cykel som lades upp på Happy Köp/sälj. Den annonserades först som en 2018. Efter frågan om det verkligen var en 2018 ändrade säljaren tvärsäkert till 2016. Jag kollade gamla broschyrer och kom fram till 2012.
Hade dialog med säljaren som höll med mig. Han skulle ta bort annonsen sade han.
Det gjorde han naturligtvis inte, den ligger kvar på Happy med 2016 som årsmodell.
Jag meddelade moderator som svarade att det ej finns tid till att agera mot sådant.

Köparen har naturligtvis ansvar för att kolla vad man köper, men är det för lätt att komma undan med att bedra andra så kommer det fortsätta.

Drabbades nyligen av ett uppenbart fusk med ålder på en cykel som lades upp på Happy Köp/sälj. Den annonserades först som en 2018. Efter frågan om det verkligen var en 2018 ändrade säljaren tvärsäkert till 2016. Jag kollade gamla broschyrer och kom fram till 2012.
Hade dialog med säljaren som höll med mig. Han skulle ta bort annonsen sade han.
Det gjorde han naturligtvis inte, den ligger kvar på Happy med 2016 som årsmodell.
Jag meddelade moderator som svarade att det ej finns tid till att agera mot sådant.

Köparen har naturligtvis ansvar för att kolla vad man köper, men är det för lätt att komma undan med att bedra andra så kommer det fortsätta.
Alltså att moderator ska faktagranska och ta ansvar för innehållet i annonser är att be om ganska mycket.

Att radera är svårt att hitta får @JohanA kika på vid tillfälle :)

Jag tycker att gamla annonser har ett värde. De hjälper mig att veta ungefär vad som är rimligt prismässigt när jag ska köpa och sälja. På andra forum blir KoS som en stor databas över verkliga beg-priser. Jag vet att nästan ingen här håller med. För att det försvårar spekulation (åt båda håll)?

Alltså att moderator ska faktagranska och ta ansvar för innehållet i annonser är att be om ganska mycket.

Att radera är svårt att hitta får @JohanA kika på vid tillfälle :)
Förstår! Faktagranskning är ju helt orealistiskt för er moderatorer... Det funkar inte.
Att radera vid uppenbart fel som rapporteras av användare skulle vara ett steg i rätt riktning, men även det tar tid, naturligtvis.
// Matts (Nöjd användare på Happy sedan typ 100 år...)

Jag tycker att gamla annonser har ett värde. De hjälper mig att veta ungefär vad som är rimligt prismässigt när jag ska köpa och sälja. På andra forum blir KoS som en stor databas över verkliga beg-priser. Jag vet att nästan ingen här håller med. För att det försvårar spekulation (åt båda håll)?
Priserna är begärt pris och inte faktiskt försäljningspris.

Förstår! Faktagranskning är ju helt orealistiskt för er moderatorer... Det funkar inte.
Att radera vid uppenbart fel som rapporteras av användare skulle vara ett steg i rätt riktning, men även det tar tid, naturligtvis.
// Matts (Nöjd användare på Happy sedan typ 100 år...)
Fast vem avgör vad som är ett uppenbart fel?
Vi har haft rätt många som anmäler annonser för att det är för dyrt osv osv. :p

Vi har haft rätt många som anmäler annonser för att det är för dyrt osv osv.

Moderatorn! Makt till Moderatorerna.

Högt pris eller för ful färg: Nä.
Blanda Shimano och Campa: Nä.
Faktafel som påverkar värdet (årsmodell, piratkopia mm): Ja.

Vi har haft rätt många som anmäler annonser för att det är för dyrt osv osv. :p
Kan köpa att det inte är moderatorernas jobb att reglera prissättning osv.

Men just årsmodell är ett vanligt "fusk" bland cykelannonser, oftast antagligen inte ens medvetet, en ganska objektiv detalj, och rätt enkelt att granska ifall man får en bra utformad rapport.

Kan köpa att det inte är moderatorernas jobb att reglera prissättning osv.

Men just årsmodell är ett vanligt "fusk" bland cykelannonser, oftast antagligen inte ens medvetet, en ganska objektiv detalj, och rätt enkelt att granska ifall man får en bra utformad rapport.
Precis. Men vems blir ansvaret när annonsen inte blir anmäld och köparen lurad.... Det är knepigt att blanda sig i annonsers innehåll.

Precis. Men vems blir ansvaret när annonsen inte blir anmäld och köparen lurad.... Det är knepigt att blanda sig i annonsers innehåll.
Det är alltid köparens ansvar. Även om det finns en pågående anmälan som av anledning inte hanterats av moderatorer.

Edit:
Eller jag ångrar mig kanske, man borde väl säga att all handel är under säljarens OCH köparens ansvar.

för årsmodell om det någonsin skulle vara viktigt har man väl en undersökningsplikt som köpare.

inget jag skulle bry mig om, viktigare är vad det är för cykel och vad som sitter på. för övrigt är det inte ovanligt att tillverkarna går över till enklare komponenter vid årsmodellbyte.

Det är alltid köparens ansvar. Även om det finns en pågående anmälan som av anledning inte hanterats av moderatorer.

Edit:
Eller jag ångrar mig kanske, man borde väl säga att all handel är under säljarens OCH köparens ansvar.
Precis.
Och eventuella tvister för de lösa.
Moderatorerna kan hjälpa till att minska risken, med hjälp av vakna användare. Alla fall som kan undvikas innan de fullföljs är bonus!
100% finns inte.

för årsmodell om det någonsin skulle vara viktigt har man väl en undersökningsplikt som köpare.

inget jag skulle bry mig om, viktigare är vad det är för cykel och vad som sitter på. för övrigt är det inte ovanligt att tillverkarna går över till enklare komponenter vid årsmodellbyte.
Folk som listar vad det sitter på cykeln har också bra koll på årsmodell.

Om folk inte listar komponenter, och anger fel årsmodell, ja, då är det inte helt lätt att veta vad som sitter på.

Men att slippa bli pålurad en piratkopia kanske kan vara något?

Men att slippa bli pålurad en piratkopia kanske kan vara något?

Tjena!

I de fall jag har anmält piratkopior på KoS så har annonserna försvunnit illa kvickt. Anmälde nyligen ett bedrägeri där en försökte sälja ett par kolhjul där bromsytan var tvärslut, utan att nämna det. Den försvann också fort.
Men jag anmäler inte om jag har 100% koll på vad det är.
I fallet med hjulen dök dom upp igen och var då lagade med ny bromsytan.

Tjena!

I de fall jag har anmält piratkopior på KoS så har annonserna försvunnit illa kvickt. Anmälde nyligen ett bedrägeri där en försökte sälja ett par kolhjul där bromsytan var tvärslut, utan att nämna det. Den försvann också fort.
Men jag anmäler inte om jag har 100% koll på vad det är.
I fallet med hjulen dök dom upp igen och var då lagade med ny bromsytan.
Prexis. För att kränga piratkopior är olagligt..

Tillbaka
Topp