Hur gör ni med fejk annonser?
Om någon annan är villig att ta risken att betala i förskott för något jag säljer så går jag med på det. Men jag skulle ALDRIG själv betala i förskott.Inte riktat mot någon, mer för systemanalys: då kan man bara handla med andra som är mindre säkerhetsagerandes? Dvs. kan tänka sig betala utan att ha fått varan eller skicka utan att ha fått betalt. Jag hävdar inte att man har en obligation att vara "god forummedlem och chansa", bara funderar på vad konskevensen är. Eller finns det sätt (utöver fysiskt möte) där premisserna ovan går att uppfylla från båda håll?
Det här gör väl att många grejer jag skulle kunna köpa går bort då jag bara kan köpa öga-mot-öga i närområdet. Inget jätteproblem för mig kanske som bor i sthlm närförort och jobbar i city. Möjligt att jag skulle vara mer riskbenägen om jag bott kvar i byn i norrland där jag växte upp.
Finns ju diverse lösningar, ebay (och ev tradera) har ju någon säkerhet för köparen, Blocketpaketet (finns det kvar?). Men de här lösningarna har ju oftast något kryphål där antingen köparen eller säljaren kan få problem, alt. lura till sig en vara utan att betala.
Kanske en affärsidé, du startar en tjänst som garanterar detta för köpare och säljare. De skickar pengar och vara till dig. Du kontrollerar att allt står rätt till och skickar vidare paketet och pengarna. Givetvis mot en viss ersättning. Tyvärr svårt att få ekonomi i det för mindre prylar. Något för fraktföretagen att starta kanske?
Ja det skulle jag kanske också kunna göra. Men det är ju inte helt ovanligt med bedrägerier mha hackade konton. Så jag skulle nog vara försiktig även där.. (Menar inte att hackade konton på happy skulle vara vanligt utan generellt.)Inte för att det här hänt än, men det finns ett antal medlemmar på forumet som jag faktiskt skulle kunna skicka till innan jag fått betalt....
Senast ändrad: