Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

Hörde just på Ekot att Frankrike nu öppnat gränsen, men de kräver att man kan uppvisa ett negativt covid-test. Även av lastbilschaffisarna! Undrar hur lätt det är att ordna ett sånt om man suttit fast i köer senaste dagarna...

Hörde just på Ekot att Frankrike nu öppnat gränsen, men de kräver att man kan uppvisa ett negativt covid-test. Även av lastbilschaffisarna! Undrar hur lätt det är att ordna ett sånt om man suttit fast i köer senaste dagarna...

Det borde väl finnas nån kreativ privatvårdaktör som kan åka ut och köra snabbtester om fransoserna godkänner det.

Senast ändrad:
Hej, hur tror ni reklamationer regleras (tullavgifter etc). Varan är inköpt för ett år sedan, reklamation är godkänd och ny ska skickas!

Ha det.

Kom precis på att jag har en Karoo 2 GPS på ingång i januari. Jag har för mig att dom skeppas från UK istf USA. Det kan bli en annan gordisk knut att lösa med pre-order på 99 euro i augusti(?), slutbetalning 300 euro i december samt eventuellt återköp av K1 på 120 euro efter årsskiftet.

Kom precis på att jag har en Karoo 2 GPS på ingång i januari. Jag har för mig att dom skeppas från UK istf USA. Det kan bli en annan gordisk knut att lösa med pre-order på 99 euro i augusti(?), slutbetalning 300 euro i december samt eventuellt återköp av K1 på 120 euro efter årsskiftet.
Hammerhead skickar från Nederländerna, men du kommer antagligen att få betala tull och moms iaf då du åker på deras avgifter för importen till EU...

Presskonferens på g

Det aktuella avtalet gäller varuhandel men inte finansiella tjänster – den sektor som gjort London till den enda finanshuvudstad i världen som kan tävla med New York. Den brittiska ekonomin är till 80 procent tjänstedriven.
Varuhandeln kommer att omgärdas av fler regler och byråkrati och därmed kosta mer. Allting från säkerhetsbestämmelser för livsmedel till branschspecifika certifieringar kommer att ändras.

Hammerhead skickar från Nederländerna, men du kommer antagligen att få betala tull och moms iaf då du åker på deras avgifter för importen till EU...
För K1 var det inte så eller det syntes iaf inte på fakturan. Samma sak med min Henessy Hammock (Kanada) som skickades från UK.

Allt är löst.
Screenshot_20201224_161216.jpg

Haha, rolig cirkus att följa.

Frågan är väl om man ska momsa och om PostNord ska jiddra med grejorna eller om allt gå ett automatiskt

Moms lär du aldrig komma undan. Frågan är om du kommer betala den vid köpet eller till PostNord/tullverket.
Det handelshinder dom har tagit bort hade det blir en hård brexit så har man både tullat och momsat. Och tydligen så slipper man det iomed att det att det blir som för med. Varor över gränserna.

Det handelshinder dom har tagit bort hade det blir en hård brexit så har man både tullat och momsat. Och tydligen så slipper man det iomed att det att det blir som för med. Varor över gränserna.
Det lär bli så att brittisk moms ska av och svensk på. Frågan är hur det och deklaration ska administreras.
Som Jonte987 säger är frågan hur det ska administreras. Kan man köra på samma system som idag eller blir det något annat? Är frågor som denna som vi inte fått svar på. Skulle inte bli förvånad om det blir ett par månader med strul innan allt är på plats, Speciellt med corona i ekvationen.

Som Jonte987 säger är frågan hur det ska administreras. Kan man köra på samma system som idag eller blir det något annat? Är frågor som denna som vi inte fått svar på. Skulle inte bli förvånad om det blir ett par månader med strul innan allt är på plats, Speciellt med corona i ekvationen.
Det vore ju bra om det fungerar precis som idag, men det känns lite väl otroligt om det skulle bli så. Kanske det blir så att de stora drakarna gör nån deal med Postnord liknande den Wish gjort, dvs de drar momsen direkt vid köpet å Postnords vägnar, medan för de mindre blir det 75kr straffavgift för Postnords hantering (alt hantering av annan transportör).

E
Eftersom engländarna lämnar EU skiten så borde det bli engelsk moms. Persis som det är för en del tyska företag som inte kommer upp till den gräns som är satt vid försäljning till andra EU länder.
Jag har några tyska företag som endast tar tysk moms men det är inte cykeldelar.

Det får vi inte hoppas.
Tyskland är väl för övrigt fortfarande i EU. Jag tror inte riktigt svaret låter sig härledas på så sätt

E

Eftersom engländarna lämnar EU skiten så borde det bli engelsk moms. Persis som det är för en del tyska företag som inte kommer upp till den gräns som är satt vid försäljning till andra EU länder.
Jag har några tyska företag som endast tar tysk moms men det är inte cykeldelar.
Det är väl vad som är fullständigt klart från början, dvs att allt som kommer från utanför eu skall momsas i Sverige vid import. Det som nu beslutats är inga tullar eller tariffer. Det intressanta blir om det även är nån speciell momshantering (administrativt).

E

Betvivlar starkt att EU godkänt ett sådant avsteg. Med största sannolikhet kommer det vara destinationslandets moms du betalar precis som inom EU.

Vilket skönt antiklimax om ingenting händer. Här har vi gått och våndats i evigheter och så kommer allt bli ungefär som vanligt?! ;D

Det finns en del brittiska företag som hade sänt sina prylar i från grodätarlandet och survinernas hemforlovade land. Om det hade blivit en hård brexit. Men det är inte cykeldelar eller cyklar

Kollar BBC. Trade kommer att sluta vara friktionless, there will be checks and custom. Vi får väl se om det är 75 sek friktion vi pratar om.

Dessa 75 sek kommer ju om ett par år stiga till ca 200 kr, så om det blir så att wiggle m.fl. omfattas av den blir det nog slut på småbeställningar...

Dessa 75 sek kommer ju om ett par år stiga till ca 200 kr, så om det blir så att wiggle m.fl. omfattas av den blir det nog slut på småbeställningar...
Och det är ok för cyklar och ramar. Desto tråkigare när man behöver ett öra eller liknande. Resten är ändå billigare i Tyskland.

Jag undrar vad som hände med den mjuka gränsen som var så viktigt. Inte ett ord om den vad jag kan se. Irlands premiärminister Micheal Martin är i alla fall glad utan att berätta varför.

Edit. Tydligen är soft border redan löst. Fan vad dålig koll vi har.

Tillbaka
Topp