[OT] som fan. Flygradar-nyfiken.

marr

Aktiv medlem
Den senaste månaden ungefär har jag noterat ett par olika frakflyg, oftast två AN12, ibland ett mindre. Som flyger daglig skytteltrafik mellan Göteborg (landvetter) och Plovdiv. Någon som har en bra idé om vilken industri som kan tänkas frakta gods på detta sätt?

Valfri industri i Göteborgsområdet vars produktionslina stannar om de inte får delar i tid och fått leveransstörningar pga covid? Ex Volvo lastvagnar, Volvo Cars, SKF, mer?
Stillastående produktion kostar multum och kunderna blir arga.

Valfri industri i Göteborgsområdet vars produktionslina stannar om de inte får delar i tid och fått leveransstörningar pga covid? Ex Volvo lastvagnar, Volvo Cars, SKF, mer?
Stillastående produktion kostar multum och kunderna blir arga.
Vad jag lyckats hitta är att skf eventuellt har känningar där, möjligen abb också.

Screenshot_20201224-183411.png

Ewellix (f d del av SKF) bygger just nu upp en fabrik o flyttar produktion till Sofia i Bulgarien. Vet inte om det är sådana volymer ännu o dessutom ligger väl Sofia inte så nära Plovdiv. En teori bara...

En annan Flightradar-fråga, alla flygplan måste väl ha transponder? Har noterat att en del flygplan som jag ser visuellt inte finns med på deras kartor. Senast idag kustbevakningens CASA-ersättare vad det nu är för flygplan. De fanns med förut.

Edit: Dash 8 Q-300 tydligen. En av dem heter SE-MAC och går inte ens att söka upp på Flightradar, de måste ha bett om att bli bortplockade. Går att googla fram flygplanets sida men den är tom på info: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/se-mac - samma för SE-MAA och SE-MAB som verkar vara de andra.

Edit igen: Det verkar vara just så att de är blockerade på Flightradar, de syns på andra tjänster när jag kollar.

Senast ändrad:
En annan Flightradar-fråga, alla flygplan måste väl ha transponder? Har noterat att en del flygplan som jag ser visuellt inte finns med på deras kartor. Senast idag kustbevakningens CASA-ersättare vad det nu är för flygplan. De fanns med förut.

Edit: Dash 8 Q-300 tydligen. En av dem heter SE-MAC och går inte ens att söka upp på Flightradar, de måste ha bett om att bli bortplockade. Går att googla fram flygplanets sida men den är tom på info: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/se-mac - samma för SE-MAA och SE-MAB som verkar vara de andra.

Edit igen: Det verkar vara just så att de är blockerade på Flightradar, de syns på andra tjänster när jag kollar.

Det är inte krav på transponder i så kallade okontrollerade luftrum i Sverige (luftrumsklass G), om flygplanet har en installerad ska den vara aktiverad däremot och de flesta flygplan har en.

Däremot är det inte alla flygplan som syns iallafall, de som inte sänder ut ADS-B behöver trianguleras och är täckningen dålig så syns de inte.

Vissa flygplan är även blockerade som du skriver, skaffa en egen mottagare så ser du samtliga (som din mottagare täcker förstås)

Tillbaka
Topp