Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om paketet är deklareat som kläder men om inte paketet är deklareat som kläder vad gör PN då och dom får inte öppna paket det får endast en tulltjänsteman göra.Dessa 75 sek kommer ju om ett par år stiga till ca 200 kr, så om det blir så att wiggle m.fl. omfattas av den blir det nog slut på småbeställningar...
Postnord höjer avgift för e-handel från utanför EU | Placera
Postnord uppger att de ämnar höja sin deklarationsavgift för kunder som e-handlar från länder utanför EU i och med den kemikalieskatt på kläder och skor som komwww.avanza.se
Äh, pn har ett system där paketen öppnar sig själv.Om paketet är deklareat som kläder men om inte paketet är deklareat som kläder vad gör PN då och dom får inte öppna paket det får endast en tulltjänsteman göra.
Suck, avgiften höjs naturligtvis för alla paket, de kan inte ha differentierade avgifter. Kemikalieskatten anges som skäl till att avgiften höjs.Om paketet är deklareat som kläder men om inte paketet är deklareat som kläder vad gör PN då och dom får inte öppna paket det får endast en tulltjänsteman göra.
Har du läst det på Facebook eller vilken källa har du eller tror du??Suck, avgiften höjs naturligtvis för alla paket, de kan inte ha differentierade avgifter. Kemikalieskatten anges som skäl till att avgiften höjs.
Öppet för tolkning här iaf.. Upp till 200Har du läst det på Facebook eller vilken källa har du eller tror du??
Perfekt att länka till en betalvägg.Öppet för tolkning här iaf.. Upp till 200
![]()
Paket från Kina dyrare med ny kemikalieskatt
Det kommer att bli betydligt dyrare att e-handla från länder utanför EU när nya kemikalieskatten på kläder och skor införs, uppger Ekot i Sveriges Radio . Postnord kommer höja deklarationsavgiften kraftigt, vilket gör att ett paket från till exempel Kina kan kosta så mycket som 200 kronor...www.svd.se
Bolaget som ni köpt av ska betala tillbaka den brittiska momsen, och så får ni betala svensk moms vid införtullning till Sverige.Men för att ta ner det här på begriplig nivå - vad kommer det här i praktiken innebära för mig och @nieves som har betalda och (britt-)momsade cyklar som antagligen skickas under nästa år...?
Livet är hårt och jobbigt.Perfekt att länka till en betalvägg.
Vad kommer att hända och ske har du med läst på Facebook eller något annat forum ?? eller har du läst hela avtalet med England och Eu.Bolaget som ni köpt av ska betala tillbaka den brittiska momsen, och så får ni betala svensk moms vid införtullning till Sverige.
Här skriver dom om Kina vad står det o EU i textenLivet är hårt och jobbigt.
varsågod.
Det kommer att bli betydligt dyrare att e-handla från länder utanför EU när nya kemikalieskatten på kläder och skor införs, uppger Ekot i Sveriges Radio .
Postnord kommer höja deklarationsavgiften kraftigt, vilket gör att ett paket från till exempel Kina kan kosta så mycket som 200 kronor, jämfört med dagens 75 kronor.
– Det skulle behöva anställas väldigt mycket människor för att kunna administrera det här. Konsekvensen blir ytterligare avgifter mot konsument, för någon behöver ju betala för den extra arbetskraften som vi tar in, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, till Ekot.
Tanken med den nya kemikalieskatten på kläder och skor är att fasa ut farliga kemikalier, en skatt som redan existerar på elektronik för att minska farliga flamskyddsmedel i människors hem.
Var har du läst att det är brittisk moms som gäller? Det låter extremt osannolikt att vi slipper svensk moms.Vad kommer att hända och ske har du med läst på Facebook eller något annat forum ?? eller har du läst hela avtalet med England och Eu.
Vi pratar inte om EU utan om UK.. Det är bättre att du själv börjar komma med källor på dina egna påstående.Här skriver dom om Kina vad står det o EU i texten
Du vet inte heller vad som står i avtalet eller har du med varit och läst på Facebook så varför måla fan på väggen och tro en massa när du inte vet.Var har du läst att det är brittisk moms som gäller? Det låter extremt osannolikt att vi slipper svensk moms.
Nu vinklar du ganska bra det skrev jag inte utan du tar en nypa av det jag skrev så kan du hänvisa till källan svd.Vi pratar inte om EU utan om UK.. Det är bättre att du själv börjar komma med källor på dina egna påstående.
Jag förstår inte vad du menar + det var inte jag.Nu vinklar du ganska bra det skrev jag inte utan du tar en nypa av det jag skrev så kan du hänvisa till källan svd.
Tittade på mina Endura kläder, Made in China .And born In Scottland.
Jag har, genom mitt jobb, spenderat rätt mycket tid de senaste veckorna med att läsa på hur moms kommer att fungera efter sista december. Nej, jag har inte läst avtalet, men det finns ingenting i informationen från brittiska och svenska myndigheter som indikerar att momsen ska hanteras på något annat sätt än vid handel med andra länder utanför eu.Vad kommer att hända och ske har du med läst på Facebook eller något annat forum ?? eller har du läst hela avtalet med England och Eu.
De pratar om ”länder utanför EU” och exemplifierar med Kina. De skulle lika gärna kunnat ta USA, Norge, eller fr.o.m. 1/1 troligtvis UK.Här skriver dom om Kina vad står det o EU i texten
Nu spekulerar du igen .När du inte vet så varför skriva då eller har du något mål med antalet forum inlägg innan året är slut.Eftersom ingen vet hur det ser ut efter den 1/1 2021 så varför överhuvudtaget spekulera i något som ingen vet något om.De pratar om ”länder utanför EU” och exemplifierar med Kina. De skulle lika gärna kunnat ta USA, Norge, eller fr.o.m. 1/1 troligtvis UK.
Jag spekulerar inte, jag korrigerar dina feltolkningar av artikeln.Nu spekulerar du igen .När du inte vet så varför skriva då eller har du något mål med antalet forum inlägg innan året är slut.Eftersom ingen vet hur det ser ut efter den 1/1 2021 så varför överhuvudtaget spekulera i något som ingen vet något om.
Ja, grundregeln är att allt som tas in till Sverige skall det betalas svensk moms på. EU:s gemensamma marknad är ett undantag där det istället är ok att varan momsas i det land där den säljs. Men, om ett företag i ett eu-land har försäljning till ett annat eu-land som överstiger ett visst belopp, så ska varorna lik förbannat momsas i det mottagande landet (dvs det landets moms skall tas ut).Jag har inte läst avtalet men varför skulle vi slippa svensk moms från UK när vi bara i undantagsfall slipper det från Tyskland? Det låter helt orimligt och jag vet inte varför du fått för dig det.
Edit. Anledningen är att det omöjligt är att UK i så fall kunde slå ut all svensk näthandel + lite till genom att sälja momsfritt till Sverige. Du och jag kunde sen leva på att smuggla skiten tillbaka över kanalen i en roddbåt.
Håller med. Eventuellt att vissa stora sidor kan ta betalt ink svensk moms direkt vid köpet (likt Wish). Man får nog räkna med att UK leveranser tar minst en vecka extra till en början.Här står det ju ganska tydligt att det inte blir några tullar, tariffer, eller kvoter, men att det blir kontroller vid gränsen, tulldeklarationer, etc, (dvs det som Postnord ägnar sig åt och tar 75kr för). Så för oss privatpersoner kommer UK högst troligen bli att betrakta som vilket icke-EU-land som helst, dvs det blir att momsa det man importerar.
![]()
Brexit: What are the key points of the deal?
These are the most important aspects of the UK-EU deal, and what they mean for people's lives and businesses.www.bbc.com
Brexit-avtalet klart. Inga tullar eller tariffer på varor in och ut. Bra grejjer.
MEN om jag förstått rätt, kan det bli andra pålagor pga en krångligare hantering.
Fast innan alla lusläst och tolkat de 2000 sidorna avtalet omfattar är det kanske liiiite tidigt att avgöra något definitivt.
Customs procedures will be simplified under the Agreement, as both Parties have agreed, e.g. to recog-
nise each other’s programmes for trusted traders (“Authorised Economic Operators”). Nonetheless, as the
UK has decided to leave the Customs Union, checks will apply to all goods traded. The Parties also agreed
to cooperate on the recovery of customs duties, and in the fight against VAT and other indirect taxes fraud.
det riskerar väl iaf bli en 75a till posten för hanteringen.
det riskerar väl iaf bli en 75a till posten för hanteringen.
om inte paketet går i bulk vill säga.
Men då till frågan lite Ot då det handlar om en del med endå!
Var i tankarna o köpa en gaffel från en firma i uk på ebay står frakt o sånt (ungefärligt).
Men då paketet kommer troligen nästa år vad innebär det för mej?
Bifogar en bild så ni ser pris osv
Men förutsättningen är väl att varorna inte bara skickas från avsändaren utan framförallt lämnar öjävlarna innan nyåret (och just den biten verkar lite knepig just nu).Varor som skickas från UK före nyår ska inte påverkas av nya regler även om de anländer mottagarlandet efter nyår.
Det är nog helt korrekt. Problemet är bara att det är stolpskotten på Postnord som skall hantera det hela. De kommer aldrig bemöda sig om att ta reda på när försändelsen skickades, utan kollar bara på kalendern på väggen som säger att nu är det 2021. Och när de väl har ställt till det så har man ett hästjobb att få rätt även fast man har rätt.Jag citerar från tullverkets hemsida. "Köper du en vara före årsskiftet och transporten från Storbritannien påbörjats senast den 31 december 2020 betalar du ingen importmoms även om varorna kommer hit efter årsskiftet.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är sak samma om varorna är inom UK efter årsskiftet bara transporten har påbörjats före nyår.