Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?

Jag kan hålla med båda "sidorna" här. Det är säkert problematiskt för föreningen Sörmlandsleden att upprätthålla och behålla avtal med markägare ifall dessa inte gillar cykling.
Å andra sidan vore det ju bra ifall Sörmlandsleden omfamnar cykling lite mer och försöker få till avtal som inkluderar cykling. Jag betalar gärna en slant för att få cykla på Sörmlandsleden, eftersom underhållet ju faktiskt kostar pengar. Då kan man dessutom få loss pengar till att förebygga surhål mm där leden lätt skadas när det är blött.

Jag kan hålla med båda "sidorna" här. Det är säkert problematiskt för föreningen Sörmlandsleden att upprätthålla och behålla avtal med markägare ifall dessa inte gillar cykling.
Å andra sidan vore det ju bra ifall Sörmlandsleden omfamnar cykling lite mer och försöker få till avtal som inkluderar cykling. Jag betalar gärna en slant för att få cykla på Sörmlandsleden, eftersom underhållet ju faktiskt kostar pengar. Då kan man dessutom få loss pengar till att förebygga surhål mm där leden lätt skadas när det är blött.

Ja att starta en intresseförening, ta en dialog med sällskapet och markägarna är nog det bästa. Kan man dessutom erbjuda sig att bygga spänger etc över känsliga områden så är det ju win win.

Jag vet inte riktigt vad det skulle vara för något som dem försöker skydda heller, häromkring på SML så är den riktigt dålig, spänger som ligger nere i vattnet, spänger som gått av, skyltar som inte finns längre , stigen har fått byta riktning över eländig mark till ännu mer eländig mark där man knappt ens kan gå.
Dessutom så gör ju cyklingen så stigen håller sig öppen och icke igenväxt. Är det detta man ”betalar” för eller dem försöker skydda? Det är på riktigt humor.
Etapperna jag babblar om är egentligen från Nickstabadet upp på Tornberget med riktning Paradiset.
Sen när jag cyklar från Gnesta hem till Tornberget via Järna o Mölnbo, Södertälje, där är det faktiskt ganska bra. Etappansvariga likt där som tar sitt ideella ansvar att hålla den i skick, det skulle jag gärna betala för.

Har gått etapp 5:1-5:3 ett antal gånger och aldrig upplevt att jag haft problem att ta mig fram p.g.a. eländig mark. Visst är det rötter och stenar och här och var lite blött men något problem att ta mig fram har jag inte upplevt. Undantaget var den perioden för ett antal år sen då det inte gick att gå ordinarie led strax söder om där man passerar Sorundavägen p.g.a. bävrar dämt upp och orsakat översvämning på delen. Då fanns det dock en alternativ dragning. Numera finns det f.ö. en väldigt gedigen konstruktion för att ta sig över vattendraget som bävrarna hade dämt upp.

Har gått etapp 5:1-5:3 ett antal gånger och aldrig upplevt att jag haft problem att ta mig fram p.g.a. eländig mark. Visst är det rötter och stenar och här och var lite blött men något problem att ta mig fram har jag inte upplevt. Undantaget var den perioden för ett antal år sen då det inte gick att gå ordinarie led strax söder om där man passerar Sorundavägen p.g.a. bävrar dämt upp och orsakat översvämning på delen. Då fanns det dock en alternativ dragning. Numera finns det f.ö. en väldigt gedigen konstruktion för att ta sig över vattendraget som bävrarna hade dämt upp.
Det är alltså bävrarna som ska bort före cyklisterna!

Jag tycker man kan se det på lite olika sätt.

ooms anser sig veta att markägarna snart tröttnar på slitaget från alla cyklister och river upp avtalet för leden som de ädla markägarna skrivit på. Folk har då ingenstans att vandra längre när det inte finns någon led. Väldigt tråkigt. Exakt vad ooms har för insyn i detta vet jag inte men en hel del får man anta.

Man kan å andra sidan se det som att dessa vandrare har lagt beslag på ett antal mil stig som i de allra flesta fall redan har funnits. Satt upp lite skyltar att här går sörmlandsleden nu får ingen annan än vi vara här. För mig är det inte speciellt självklart att det är markgarna som inte vill ha cyklister där. Man kan lika gärna se det som att dessa "vandrare" inte vill ha några cyklister på sina stigar.

Man kan lika gärna se det som att dessa "vandrare" inte vill ha några cyklister på sina stigar.
Tyvärr är det nog ett resultat av att några få procent rötägg på cykel inte kan uppföra sig, visa hänsyn, och sänka farten vid möte med vandrare, som då blivit irriterade under lång tid av detta. Sen om vandrarna anför stigslitage som orsak så är det nog mest ett svepskäl för att det ska låta mer seriöst och vilja få bort alla cyklister som generaliserad grupp.

Tyvärr är det nog ett resultat av att några få procent rötägg på cykel inte kan uppföra sig, visa hänsyn, och sänka farten vid möte med vandrare, som då blivit irriterade under lång tid av detta. Sen om vandrarna anför stigslitage som orsak så är det nog mest ett svepskäl för att det ska låta mer seriöst och vilja få bort alla cyklister som generaliserad grupp.

Det tycker jag låter väldigt rimligt. Jag har liksom lite svårt att se att markägarna skull bry sig så förfärligt mycket om slitaget kom från cyklar eller vandrare. Man har ju ett ansvar som cyklist att vara hänsynsfull vilket som du säger några enstaka säkert inte tar.

Tjena!

Har skrivit det förr, det finns säkert någon markägare som motsätter sig cyklister, skulle vara förvånad annars. Men i det stora hela så handlar det om några griniga gubbar högt upp inom SL som inte gillar cyklister och skyller över allt på alla markägare.

Och ett litet antal surgubbar/surgummor som retar sig på att behöva dela på upplevelsen av leden med andra besökare utan som för ett jäkla liv om att förbjuda alla som inte är som dem. Det är trist att föreningen inte kan se detta i ett lite större perspektiv. T ex jobba för en uppdatering av avtalen för de besöksgrupper som finns på leden. Se en växande grupp besökare som en tillgång istället. Det tyder tyvärr på en långtgången trångsynhet och inskränkthet som driver dem bakåt.

Jag tycker fortfarande alla verkar ducka frågan om bävrarna. De är ju ändå de enda som verkligen kan bevisas ha ödelagt stigar. Ska de verkligen få vara i skogen? (Vildsvinen och de andra vandaliserande uteliggardjuren törs jag knappt nämna.)

Jag tycker fortfarande alla verkar ducka frågan om bävrarna. De är ju ändå de enda som verkligen kan bevisas ha ödelagt stigar. Ska de verkligen få vara i skogen? (Vildsvinen och de andra vandaliserande uteliggardjuren törs jag knappt nämna.)
Märklig frågeställning - har du någonsin sett en bäver på en cykel? ?

Tjena!

Har skrivit det förr, det finns säkert någon markägare som motsätter sig cyklister, skulle vara förvånad annars. Men i det stora hela så handlar det om några griniga gubbar högt upp inom SL som inte gillar cyklister och skyller över allt på alla markägare.
Precis så är jag helt övertygad om att det är. Det finns ju ingen rimlighet i att markägare i allmänhet skulle tycka illa om cyklister. När de gått med på att någon anlägger en led med allt vad det innebär (grus, skyltar, spångar, dass, vindskydd.....) så känns det helt galet att de skulle haka upp sig på att det passerar en och annan cykel bland alla tusentals vandrare.

Svenska bäverförbundet, nationellt förbund i International Beaver Association, låter hälsa att de fanns här långt innan människorna och att de därmed anser sig ha rätt till landet. Om människorna besinnar kan de tänka sig att låta oss fortsätta att nyttja marken för rekreation. Om så ej sker kommer det att vara på egen risk människorna beträder skogen.

Bävrar är väldigt jobbiga. Dom envisas med att fälla en massa jvla träd tvärsöver fina små åar i skogen där jag vill paddla. Väldigt taskigt, jag har väl inte gjort dom något ont ?

Bävrar och vildsvin är inga problem, de får ju markägarna skjuta av om de blir för jobbiga!

Jag tycker man kan se det på lite olika sätt.

ooms anser sig veta att markägarna snart tröttnar på slitaget från alla cyklister och river upp avtalet för leden som de ädla markägarna skrivit på. Folk har då ingenstans att vandra längre när det inte finns någon led. Väldigt tråkigt. Exakt vad ooms har för insyn i detta vet jag inte men en hel del får man anta.
Ingen direkt insyn i Sörmlandsleden, men som uppväxt på landsbygden vet jag att den här typen av aktiviteter/anläggningar kräver markägartillstånd/avtal.

Har också direkt erfarenhet av när en förening ordnar sådana avtal för ”sin” brukargrupp, en anläggning som var mycket uppskattad av en stor del av befolkningen på orten, även icke-medlemmar i föreningen. Tyvärr invaderades anläggningen av en annan brukargrupp, vilket fick till följd att några markägare fullt förståeligt surnade till och drog tillbaka sina tillstånd.
Idag, ca 20 år senare är stigarna igenväxta och inte en käft nyttjar dem. Känns surt, för den typ av anläggning det var frågan om skulle vara mycket uppskattad även idag. Kanske skulle det gå att få markägartillstånd igen, men ingen vill nog ta risken att lägga ner en massa ideellt arbete bara för att riskera få det förstört av andra igen.

Ingen direkt insyn i Sörmlandsleden, men som uppväxt på landsbygden vet jag att den här typen av aktiviteter/anläggningar kräver markägartillstånd/avtal.

Har också direkt erfarenhet av när en förening ordnar sådana avtal för ”sin” brukargrupp, en anläggning som var mycket uppskattad av en stor del av befolkningen på orten, även icke-medlemmar i föreningen. Tyvärr invaderades anläggningen av en annan brukargrupp, vilket fick till följd att några markägare fullt förståeligt surnade till och drog tillbaka sina tillstånd.
Idag, ca 20 år senare är stigarna igenväxta och inte en käft nyttjar dem. Känns surt, för den typ av anläggning det var frågan om skulle vara mycket uppskattad även idag. Kanske skulle det gå att få markägartillstånd igen, men ingen vill nog ta risken att lägga ner en massa ideellt arbete bara för att riskera få det förstört av andra igen.

Det låter ju väldigt synd. Vilka brukargrupper rörde det sig om?

Du har rätt, men såg följande insändare idag - inget inget större hopp...

20201229_172052.jpg

Skjut och utrota alla obekväma djur så att cyklister etc ska få ett friktionsfritt liv.
Börja med mygg och fästingar. Gå sen vidare med att utrota allt som kan komma i vår framfart.
Inklusive skogsbönder...... jävla pack
som inte tillåter att man bygger banor på deras mark. Sånt kan vi inte tillåta !
Åberopa allemansrätten där tycker jag.
Vad fan ....djur får väl bo på skansen etc!
Sen kan vi införa skottpengar på alla bilister o sk blinkmongon. För att inte tala om alla svin som cyklar med elcykel!!!
God fortsättning ?

Skjut och utrota alla obekväma djur så att cyklister etc ska få ett friktionsfritt liv.
Börja med mygg och fästingar. Gå sen vidare med att utrota allt som kan komma i vår framfart.
som inte tillåter att man bygger banor på deras mark. Sånt kan vi inte tillåta !
Sen kan vi införa skottpengar på alla bilister o sk blinkmongon. För att inte tala om alla svin som cyklar med elcykel!!!
God fortsättning ?
Är det vildsvin eller tamsvin som nyttjar elcykel?

Menar du att den oönskade gruppen som inte omfattades av avtalet också slutade använda anläggningen? Eller är de så få så den ändå växer igen? Does not compute.
Ja, det blev väl inte lika roligt när broar över diken och annat togs bort.
Under de 20 år som gått har denna grupp också styrts upp en hel del, föreningar har bildats, man har själva etablerat kontakter med markägare, osv, så generellt beter de sig mycket bättre idag även om det naturligtvis fortfarande finns enstaka rötägg.

Ja, det blev väl inte lika roligt när broar över diken och annat togs bort.
Under de 20 år som gått har denna grupp också styrts upp en hel del, föreningar har bildats, man har själva etablerat kontakter med markägare, osv, så generellt beter de sig mycket bättre idag även om det naturligtvis fortfarande finns enstaka rötägg.
Är väl bara placera ut diken på några väl valda platser på leden, så försvinner cyklisterna?

God fortsättning ?

Ställ upp i nästa val vettja!

Tillbaka
Topp