Förväntad livslängd på SRAM RED Axs?

malm

Medlem
Hej,

En nyfiken fråga finns det några erfarenheter om vad den förväntade livslängden är för slitage-delarna på SRAM Red AXS? Försökt söka runt lite men det verkar vara nära på omöjligt att få någon indikation? Påverkas sjävklart av förhållanden man kör i och hur väl man rengör osv, men finns det någon här som har egna erfarenhter? Är det 500 eller 1500 mil? Skiljer det mycket mellan kassett och framdrev?

Mvh
Anders

Det är nog inte så stor skillnad i tid mellan olika tillverkare. Jag byter nog lite tidigare på fincykeln mot pendlaren. Så mellan 500 och 1500 mil för en kassett? 1500 är nog i överkant. Framdrev kanske varannan kassett?

Men det här är för campa, jag har inte kört på SRAM än, men kan inte tänka mig att det skulle skilja så mycket.

Tycker mig ha noterat en kortare livslängd ju fler drev på kassetten när jag gått från 9 -> 10 -> 11-delat. Antar att samma gäller -> 12-delat. Tunnare drev och kedja slits snabbare.

Anledningen till min fråga är egentligen att jag har Red AXS på cykeln jag köpte i 2020 som gått runt 250 mil nu. SRAM påstår att deras nya framdrev med effektmätaren skulle gå 50% längre än tidigare versioner, utan att ange vad som förväntas från varken den tidigare eller den nya versionen ;)

Vore intressant med några faktiska erfarenheter om vad man borde förvänta sig!

Jag bytte idag(igår) kedja (nr3) på en Redkassett som gått minst 1500 mil och den funkar minst denna kedjan. Funktionen är 100%
Om axs ska vara 50% bättre så kan du köra länge.
Allt beror på om du har smord kedja eller inte.

M

Anledningen till min fråga är egentligen att jag har Red AXS på cykeln jag köpte i 2020 som gått runt 250 mil nu. SRAM påstår att deras nya framdrev med effektmätaren skulle gå 50% längre än tidigare versioner, utan att ange vad som förväntas från varken den tidigare eller den nya versionen ;)

Vore intressant med några faktiska erfarenheter om vad man borde förvänta sig!

Som nytt ju.

Det som dödar kassett och klinga är om man kör med sliten kedja.

+1 rekommenderar att köpa en kedjemätare och byta kedja i tid.

Som jag cyklar racer så räknar jag 5-600mil på min Red AXS kedja. Körde Force AXS kedja i våras och den var knappt sliten efter 400mil :)

Har du tips på en bra kedjemätare? ??
En bra kedjeslitmätare belastas kedjan på samma sätt som i verkligheten, vilket många (de flesta?) kedjeslitagemätare inte gör. Därför kan det inte enbart vara billigare utan även noggrannare att mäta kedjeslitaget med en tumstock/stålskala!
Läs mer här: http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
Där finns det även exempel på kedjeslitmätare som fungerar lika bra som en tumstock/stålskala.

+1 rekommenderar att köpa en kedjemätare och byta kedja i tid.

Som jag cyklar racer så räknar jag 5-600mil på min Red AXS kedja. Körde Force AXS kedja i våras och den var knappt sliten efter 400mil :)
Jag har även fått för mig att kedjorna för 12-delat är mer rimligt prisade nu än för något år sedan. Force 12 för under 300 kr = bättre att byta lite för tidigt.

Jag bytte idag(igår) kedja (nr3) på en Redkassett som gått minst 1500 mil och den funkar minst denna kedjan. Funktionen är 100%
Om axs ska vara 50% bättre så kan du köra länge.
Allt beror på om du har smord kedja eller inte.

M
Får backa lite på denna, kassetten växlar inte helt rent men det sliter snart in sig.

M

Tillbaka
Topp