Rostskydda stålram?

Rostskydda stålram?
Miracle sa:
Min framgaffel i stål på min pendlare började läcka rostvatten. Sprutade insidan ordentligt med tunn olja, tejpade för dräneringshålen å vände på gaffeln några gånger. Dränerade sedan ut överskottet. Det var många år sedan å har inte rostat nått mer sedan dess. :)

frid!

Hur vet du det? ?

Rostskydda stålram?
Vi får se hur det blir, det var tydligen inte linolja jag hade i gömmorna. Just ny lutar det åt motorolja samt fetta in ordentligt på sina håll! Tack för all input i alla fall!

Rostskydda stålram?
DarthVidar sa:
Linolja verkar ju miljövänligt och bra men det låter kladdigt; verkar ju ha en lång torktid; jag har läst något om att det kan få komponenter att klibba fast så att det blir hyfsat svårt att få bort dem.

Kokt linolja torkar snabbare än rå. Sen kan man tillsätta sickativ, många av dessa innehåller tungmetaller...

Rostskydda stålram?
Jag har kört med biltemas linoljespray på flera cyklar och det har gått bra. Jag har visserligen låtit dem stå någon eller ibland några veckor men det har mest blivit så.

BTR. Jag läste nånstans att på de gamla fina franska randocyklarna la rambyggarna ofta in några ark från en dagstidning i varje rör. Indränkta i olja. Vore bara smart att få in dem i rören utan att först dela upp cykeln :)

Rostskydda stålram?
Jag öste i några dl kokt linolja i min Fargo sedan snurrade jag den 2 gånger om dagen i en vecka. Väntade ändå på delar så jag hade tid :)

Vet inte om det spelar någon roll dock, min croix de fer har jag inte gjort något åt. Den har överlevt 2 vintrar i nerslagen och nu andra vintern i Malmö. Har inte sett någon rost rinna ut än.

Rostskydda stålram?
Jag föll för grupptrycket och körde på Biltemas linolja! Nu står ramen i duschen och torkar!

4ACACD34-0819-4684-8560-80653DA2FE5F.jpeg

Rostskydda stålram?
Kolla, en chans att utöva nekromanti!

Har köpt en begagnad track-ram och allt är lite smårostigt inombords. Kommer rostskydda med första bästa billigaste medel jag hittar, men särskilt i botten av vevlagerhylsan har det ansamlats mycket rost... Kan någon hålla med att det vore en bra idé att borra upp ett eget dräneringshål där? Kan väl inte skada, i alla fall?

Rostskydda stålram?

Har köpt en begagnad track-ram och allt är lite smårostigt inombords. Kommer rostskydda med första bästa billigaste medel jag hittar, men särskilt i botten av vevlagerhylsan har det ansamlats mycket rost... Kan någon hålla med att det vore en bra idé att borra upp ett eget dräneringshål där? Kan väl inte skada, i alla fall?
Det hade jag gjort.

Rostskydda stålram?

Jag har borrat ett hål där. Det fanns ett hål innan, men det var för litet. 5-6mm bör det minst vara om vattnet skall ta sig ut problemfritt.

Rostskydda stålram?
Verkar vara delade meningar om rostskydd här?
Klickade hem min första stålram i fredags, en Surly Karate Monkey, och om posten kammar sig borde jag ha den i morgon, även om det just nu står att den är på väg till fel ort (hoppas det rättar till sig i nästa scanning...)
Men om man inte orkar kladda med linolja, duger random rostskydd i sprayflaska från närmnsta mack/bygghandel?

Rostskydda stålram?
Klickade hem min första stålram i fredags, en Surly Karate Monkey, och om posten kammar sig borde jag ha den i morgon, även om det just nu står att den är på väg till fel ort (hoppas det rättar till sig i nästa scanning...)
Men om man inte orkar kladda med linolja, duger random rostskydd i sprayflaska från närmnsta mack/bygghandel?

Borde det göra. Så länge det inte tränger in vatten vid typ sadelstolpen eller styrlager så borde det det enda problemet vara lite kondens. Kan förresten tipsa om riksantikvarieblablablas test av rostskydd. Linolja hamnade i botten. Petroleumbaserade var helt överlägsna. Rätt låg risk för bortnötning och bortsköljning på insidan av ramen så det är nog lite sak samma vad man kör i slutändan.

Lyckas inte klistra in länken nu på mobile men googla 'riksantikvarieämbetet rostskydd'

Senast ändrad:
Rostskydda stålram?

Fördelen med linolja är att man kan hälla i lite och sen vicka runt ramen och den blir helt rostskyddad inuti även på ställen där det är svårt att komma åt med tex en sprayflaska.

Rostskydda stålram?
Borde det göra. Så länge det inte tränger in vatten vid typ sadelstolpen eller styrlager så borde det det enda problemet vara lite kondens. Kan förresten tipsa om riksantikvarieblablablas test av rostskydd. Linolja hamnade i botten. Petroleumbaserade var helt överlägsna. Rätt låg risk för bortnötning och bortsköljning på insidan av ramen så det är nog lite sak samma vad man kör i slutändan.

Lyckas inte klistra in länken nu på mobile men googla 'riksantikvarieämbetet rostskydd'
Man förvånas över hur många varianter av Dinitrol det finns :D

Även 5-56 är bättre än linolja enligt det testet.

Med en sån här lösning bör man ju utan problem nå överallt i ramen. https://malmmotors.se/rostskydd/dinitrol/forlangningslang/

Rostskydda stålram?
Sidospår, varifrån klickade du hem ramen?

Rostskydda stålram?
Men hmm, att blanda stål och aluminium då, går det bra, det ringer nån gammal klocka i skallen på mig om det?
Tänker på skruvar, stolpe, styrstam etc...

Rostskydda stålram?
Men hmm, att blanda stål och aluminium då, går det bra, det ringer nån gammal klocka i skallen på mig om det?
Tänker på skruvar, stolpe, styrstam etc...

Fetta in kontaktytor då brukar det gå bra.
Men visst, alla komponenter i kolfiber och titanskruvar ska det väl funka utan allt för mycket fett.
Blanda bara inte in kopparpasta nånstans.

Tillbaka
Topp