[Artikel] Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten

Bra inlägg på SLs FB
1612018028987.png

Det där var ju fantastiskt!!
Hur kan man göra av med så mycket pengar på overhead och få så lite gjort?

1.9 Mkr motsvarar väl ungefär 2-3 heltidsanställda + lite företagsomkostnader. Så det är inte svårt alls.

Sörmlandsleden är 1000km lång, så även om man hade 10 heltidsanställda skogsarbetare får de 10 mil var att sköta.

Senast ändrad:
10 skogsarbetare för att hålla en leden öppen? Jo tack.
Jag tror inte det.

Edit.
Till min förvåning är det en tjänst som jobbar med underhåll på heltid. Tror ändå inte att det är en skogshuggare

1.9 Mkr motsvarar väl ungefär 2-3 heltidsanställda + lite företagsomkostnader. Så det är inte svårt alls.

Sörmlandsleden är 1000km lång, så även om man hade 10 heltidsanställda skogsarbetare får de 10 mil var att sköta.

Jag som trodde det var en ideell förening som bygger på att frivilliga sköter om delsträckor.
Men ja, har de heltidsanställda skogsvårdare/snickare som åker runt och fixar leden så är väl det fine!

Låter dom att ni tycker att allt är i din ordning då ?‍♂️

Jag kan tänka mig att de sträckor som går på kommunal mark dessutom sköts av kommunen. (men jag tror väl säkert fel här också).

Jag som trodde det var en ideell förening som bygger på att frivilliga sköter om delsträckor.
Men ja, har de heltidsanställda skogsvårdare/snickare som åker runt och fixar leden så är väl det fine!

Fy fan vilket najs jobb, det vore ngt helt annat än att sitta å rita powerpoints. :-)

Den finns kvar, men är låst efter den enda kommentaren: Sakligt och bra skrivet inlägg! Tack!
Ok, jag hittade den genom att söka på 'slitage' och den gick in och gav mitt like.

Tråkigt med grupper som inte tillåter diskussion av nåt slag, det ger en lite annorlunda världsbild. Samma med gruppen 'Vi som älskar Mountainbike'. Där får man inte heller diskutera regler. När jag gick ur skrev jag ett inlägg typ "tack för mig, vill inte vara med i en grupp som inte tillåter diskussion", men den posten blev såklart nekad av admin, haha.

Jag förstår att ni blir frustrerade när inte SL bryr sig om att lyssna när ni erbjuder er att lära upp dem om allemansrätten och dela med er av era kunskaper om stigslitage.

Vill man ha dialog så kan man börja med att visa att man är nyfiken och villig att lyssna på deras upplevelser av cyklister. Börja med att bygga ett förtroende och visa att man respekterar vandrare och SL som människor på samma nivå. Skippa rätt- och fel-tänket.

Jag upplever tyvärr ett visst mått av uppläxande i både artikeln och inlägget på SL-forumet ovan. Det kan lätt tolkas som att cyklister vet bäst och SL ska läras upp i cyklisters överlägsna kunnande om rätt och fel i saken. Vem hamnar inte i försvarsposition av sådant?

Vad göra istället när man insett att uppläxande är fel väg och bara gör att folk hamnar i försvarsposition? Det man kunde gjort när SL fortfarande lyssnade (mycket svarare nu):
1) Skapa en cyklistgrupp som kan bygga personliga relationer med de i SL.
2) Skapa en klagomålslåda. Kan t.ex. komma fram att några cyklister har cyklat så snabbt vid möten med vandrare att vandrare nu är rädda för att gå på leden. Eller att det upplevs som att vandrare alltid får lämna företräde åt cyklister.
3) Erbjuda sig att utöva ett socialt tryck på cyklister så att möten sker på ett tryggare sätt för vandraren och regler följs.
4) Skapa jämlika regler, till exempel att cyklister alltid går av stigen vid möte med vandrare, och vandrare går av stig vid omkörning av cyklister.
5) Erbjuda sig att hjälpa till att bygga bort flaskhalsar på leden är nog bra i ett senare skede, tolkas nog mest som en trojansk häst i tidigt skede.

Ni kan säkert komma på fler tips som bygger tillit och win-win mellan cyklister och andra. Posta gärna här i tråden så kanske vi får något kul och konstruktivt att läsa här. Skippa gärna rätt och fel, det leder inte till något bra.

"Det man kunde gjort när SL fortfarande lyssnade"

Problemet är väl att de (styrelsen) aldrig varit intresserade av dialog. Alla försök till utsträckta händer har ju, vad jag förstår, tillbakavisats på stående fot.

Att SL går ut med att Allemansrätten bara gäller för dom och inte för andra är ju uppenbart korkat och fel. Dom får väl skylla sig själva när dom söker konfrontation och sen får en massa kritik, och tex får Cykelfrämjandet och alla cyklister emot sig. Ingen kan ta dom på allvar sen efter ett sådant utspel.

Jag förstår att ni blir frustrerade när inte SL bryr sig om att lyssna när ni erbjuder er att lära upp dem om allemansrätten och dela med er av era kunskaper om stigslitage.

Vill man ha dialog så kan man börja med att visa att man är nyfiken och villig att lyssna på deras upplevelser av cyklister. Börja med att bygga ett förtroende och visa att man respekterar vandrare och SL som människor på samma nivå. Skippa rätt- och fel-tänket.

Jag upplever tyvärr ett visst mått av uppläxande i både artikeln och inlägget på SL-forumet ovan. Det kan lätt tolkas som att cyklister vet bäst och SL ska läras upp i cyklisters överlägsna kunnande om rätt och fel i saken. Vem hamnar inte i försvarsposition av sådant?

Vad göra istället när man insett att uppläxande är fel väg och bara gör att folk hamnar i försvarsposition? Det man kunde gjort när SL fortfarande lyssnade (mycket svarare nu):
1) Skapa en cyklistgrupp som kan bygga personliga relationer med de i SL.
2) Skapa en klagomålslåda. Kan t.ex. komma fram att några cyklister har cyklat så snabbt vid möten med vandrare att vandrare nu är rädda för att gå på leden. Eller att det upplevs som att vandrare alltid får lämna företräde åt cyklister.
3) Erbjuda sig att utöva ett socialt tryck på cyklister så att möten sker på ett tryggare sätt för vandraren och regler följs.
4) Skapa jämlika regler, till exempel att cyklister alltid går av stigen vid möte med vandrare, och vandrare går av stig vid omkörning av cyklister.
5) Erbjuda sig att hjälpa till att bygga bort flaskhalsar på leden är nog bra i ett senare skede, tolkas nog mest som en trojansk häst i tidigt skede.

Ni kan säkert komma på fler tips som bygger tillit och win-win mellan cyklister och andra. Posta gärna här i tråden så kanske vi får något kul och konstruktivt att läsa här. Skippa gärna rätt och fel, det leder inte till något bra.
Jag säger inte emot dig, men kan inte komma från att det känns som du bygger ditt inlägg på felaktiga premisser. Det var ju liksom SL som kastade första stenen så att säga, med sitt inslag i SVT som innehöll direkta felaktigheter om att cyklister förstör och ägnar sig åt avtalsbrott mm.

Då är det klart att cyklisterna hamnar i försvarsställning?

Men om det är slitaget som är det egentliga problemet så skulle väl SL vara välvilligt inställda till stigcyklisternas inbjudan att underhålla och se efter lederna?

Det verkar mer vara att vandrare inte vill att cyklister far fram på stigen och skrämmer dom som vill ha en lugn naturupplevelse - vilket jag tycker är fullt rimligt. Lösningen på det är att visa ännu mer hänsyn som cyklist, vilket verkar vara svårt eftersom det alltid finns några som inte tycker att det ska behövas - alternativt så får vandrare och cyklister separeras.

Jag tycker att det borde finnas plats för både vandrare och cyklister på samma led - men eftersom det ofta blir så infekterat så kanske det är bra att separera mera?
Ja jag misstänker att det primärt handlar om att man av olika anledningar inte gillar att ha cyklister på leden. Men slitage är ett mer kvanitifierbart, dokumenterbart och neutralt argument. Man kan ju leka med tanken om fotvandringen skulle öka så mycket att det blir motsvarande slitage, skulle man börja stänga av vandrare då? Nej då skulle man troligen ta till andra åtgärder, informera om korrekt beteende för att minimera åverkan osv.

Jag kan förstå att cyklister kan upplevas som störande. (Edit: om man har svårt att förstå det, tänk omvänt om lämmeltåg av vandrare började traska upp och ner i era bästa utförslöpor och använder alla de roligaste droppen som fikabänk ? )

Men att dra igång det här just nu under pandemin är så otroligt kortsiktigt. Framstår som direkt osolidariskt att vid just den här tidpunkten driva en stridsfråga som sätter den egna gruppens friluftsbehov främst. Det kommer nästan garanterat vare färre folk ute post-corona än nu, både vandrare och trampare. Kan man inte spara frågan tills dess och se läget då? Och bara hålla ihop alla vi som har friluftsaktiviteter som enda räddning från galenskap just nu? ☮

Senast ändrad:
Ja frågan man ska ställa sig är "vad är målet?" jo att cykla på en led någon annan till viss del kontrollerar rättigheten till, ska man då angripa eller försöka bli vän och skapa inflytande? Blir man ovänner kan man i princip garantera att tillgängligheten blir sämre, blir man vänner finns det iaf chans att den kan öka!

Jag tror inte cyklister sliter mer utan annorlunda. Där vandrare gärna går i bredd och rundar tex surhål breddar de stigen där cyklister kör på led och genom surhål vilket gör att spåren syns mer utan att nödvändigtvis innebära ett ökat slitage.

Detta blir tydligt när man jämför väl använda gamla stigar som t ex Sörmlandsleden stadsnära eller t ex de stora lvandringsederna nära fritidsområden som är 2-4 m breda med kala stenar, hällar och rötter.med väl så populära cykelstigar, som bildar ett smalt svart streck genom terrängen som sällan mäter över 30-40 cm bredd.

Den sura attityden mot cyklister handlar nog om att det inte är riktigt som oss. Inte låter sig fållas in i den gamla vandrar/skidåkartraditionen.

Jag hoppas att vattnet kan urholka stenen.

Cykelfrämjandet hade jättekonstruktivt möte med Sörmlandsledens ordförande och ledansvarig idag. Ordföranden vill hälsa att det har aldrig varit hennes avsikt att förbjuda cykling på leden, och underhållsansvarig välkommnar stöd av cyklister i underhållsarbetet. Vi kommer att samarbeta framöver för att minska konflikter mellan användergrupper och underhålla leden där det lider av höga besöksmängd.

Senast ändrad:
Inte låter sig fållas in i den gamla vandrar/skidåkartraditionen.
Vad innebär den?

Tror att den moderna människan sätter sig först i nästan alla lägen.

Den lokala idrottsklubben spårar skidslingor på de anlagda motionsspåren på uppdrag av kommunen. Väldigt många av de som inte åker skidor går i skidspåren för de har rätt till det. Inte ens när spårpatrullen kommer med skoter och spårsläde vill de inse att de gör fel och förstör för andra.
Förr brukade långsammare skidåkare flytta på sig ur spåret för att släppa förbi snabbare. Nu ligger de upphunna kvar i spåret och kräver att de som vill om skall trampa förbi i djupsnön. Om den upphinnande åker 2 km/h snabbare finns inte resurser att orka förbi i djupsnön. Resultatet är långa köer i spåren vilket vi inte skall ha under Covid-19 pandemin.

För övrigt tror jag att vandrare som eldar allt de kommer över är ett större problem för markägare än cyklister som lämnar spår efter sig i leran några månader om året.

Själv känner jag skidåkare som klagade på vandrare redan i somras. Stora klasar av turister vandrade runt på de asfalterade rullskidbanorna.

Cykelfrämjandet hade jättekonstruktivt möte med Sörmlandsledens ordförande och ledansvarig idag. Ordföranden vill hälsa att det har aldrig varit hennes avsikt att förbjuda cykling på leden, och underhållsansvarig välkommnar stöd av cyklister i underhållsarbetet. Vi kommer att samarbeta framöver för att minska konflikter mellan användergrupper och underhålla leden där det lider av höga besöksmängd.
VA!??
Det låter som en fantastisk - och oväntad - vändning på historien. Berätta mer!

Själv känner jag skidåkare som klagade på vandrare redan i somras. Stora klasar av turister vandrade runt på de asfalterade rullskidbanorna.
Flera roliga lager där, hurtiga skidåkare som ropar ”ur spår!” mitt i sommaren och hur fick turisterna för sig att en asfalterad bana ingick i rundvandringen? Låter som Sällskapsresan!

Vi hoppas på att under våren kunna styra upp en underhållsdag där många cyklister kan hjälpa till på en del av leden, och sprida lite goodwill för vår aktivitet samt se till att leden uppfyller hållbarhets kraven för att kunna tål många besökare. Sörmlandsleden, precis som många ideela föreningar (som Cykelfrämjandet!) lider av den bristande intressen för föreningsliv bland yngra generationer. Det vore jättebra om vi cyklister kan bidra till underhållet och även jobbar för att minska konflikter genom kommunikations insatser med våra medcyklister. Vi håller Happy uppdaterad!

Tack, gärna!

Här på de allra första etapperna genom Nackareservatet, Erstavik, Tyresö och... Tyresta är ju leden inte igenväxt utan fruktansvärt sliten. De trappspänger som har byggts i backarna är inte direkt cykelbara. Det behövs inte bara arbete utan även en bra plan.

Skulle man kunna samla de sträckor som lämpar sig extra väl i typ Trailforks. Och kanske samtidigt förtydliga om det är delar av leden som absolut inte lämpar sig av olika skäl. Rent konkret tänker jag t.ex. att etappen Mölnbo-Södertälje lämpar sig väl för stigcykling även om den kan upplevas tekniskt svår bitvis medan delar runt Tornberget ofta är tungt trafikerad av fotgängare och alltså bör köras med försiktighet (medan själva leden i sig där fungerar bra med väl anpassade spänger).

Skulle man kunna samla de sträckor som lämpar sig extra väl i typ Trailforks. Och kanske samtidigt förtydliga om det är delar av leden som absolut inte lämpar sig av olika skäl. Rent konkret tänker jag t.ex. att etappen Mölnbo-Södertälje lämpar sig väl för stigcykling även om den kan upplevas tekniskt svår bitvis medan delar runt Tornberget ofta är tungt trafikerad av fotgängare och alltså bör köras med försiktighet (medan själva leden i sig där fungerar bra med väl anpassade spänger).
Vadå tungt trafikerad? Det är ju bara jag som hojar där ?

Det var i och för sig ett tag sedan jag var där och cyklade själv, och jag är osäker på vad som är SML och vad som är övriga slingor där. Men senaste gångerna jag varit där både till fots och på cykel har det varit mycket annat folk i omlopp på leden, så mycket åt båda hållen att det i alla fall vore bra att upplysa om att cykling vid finväder på dagar när många är lediga är olämpligt.

Men absolut, kriterierna får någon annan ta fram. Jag tänker mer att man som en del i en uppgörelse med SML-styrelsen kan komma överens om vissa delar där ingen stör sig på cyklister mot att man på vissa delar avråder från cykling pga känslig mark eller mycket folk (även om båda dessa kan diskuteras). Lite ge och ta. Och framförallt en bra grej när man själv vill ha förslag på dagsetapper :)

Nej du hojar inte där. Jag har ofta cyklad där mellan 7:00 och 9:00 på morgonen på torsdagar, men har aldrig mött en cyklist där. Ingen som vandrar heller, kanske en som fiskar.

Paradiset är bara att undvika på helgerna nu i Corona-tiden, för många vandrare (7 gånger så mycket skrevs i en tidning). Har inte mött cyklister heller på de få helgerna jag vandrade där.

Nej du hojar inte där. Jag har ofta cyklad där mellan 7:00 och 9:00 på morgonen på torsdagar, men har aldrig mött en cyklist där. Ingen som vandrar heller, kanske en som fiskar.

Paradiset är bara att undvika på helgerna nu i Corona-tiden, för många vandrare (7 gånger så mycket skrevs i en tidning). Har inte mött cyklister heller på de få helgerna jag vandrade där.
Eh jo jag hojar där. Fast jag har ett jobb att sköta så dagtid är ja inte där.

Ordföranden vill hälsa att det har aldrig varit hennes avsikt att förbjuda cykling på leden

Det vore ju önskvärt om de går ut med den pudeln även via egna kanaler, i nuläget verkar många övertygade om att det absolut är förbjudet eftersom det "finns ett avtal".

Vad innebär den?

Tror att den moderna människan sätter sig först i nästan alla lägen.

Den lokala idrottsklubben spårar skidslingor på de anlagda motionsspåren på uppdrag av kommunen. Väldigt många av de som inte åker skidor går i skidspåren för de har rätt till det. Inte ens när spårpatrullen kommer med skoter och spårsläde vill de inse att de gör fel och förstör för andra.
Förr brukade långsammare skidåkare flytta på sig ur spåret för att släppa förbi snabbare. Nu ligger de upphunna kvar i spåret och kräver att de som vill om skall trampa förbi i djupsnön. Om den upphinnande åker 2 km/h snabbare finns inte resurser att orka förbi i djupsnön. Resultatet är långa köer i spåren vilket vi inte skall ha under Covid-19 pandemin.
Min erfarenhet nu när det är snö i Stockholm är att alla flyttar sig snällt (och får stort leende och tack), trist att det inte funkar på andra ställen.

Jag blir medlem idag. Det skulle vara fantastiskt om det fanns en bra infoloop om vad som händer. Där jag bor är Sörmlandsleden elementär om man inte vill cykla korta loopar. Och vi cyklade på många av sträckorna redan innan de märktes upp med oranga markeringar..

Jag är sedan nyss medlem i både Cykelfrämjandet och Föreningen Södermanlandsleden. Världen blir bättre när man samarbetar.

Tror att det vore bra om så många passionerade cyklister som möjligt blir medlemmar i Föreningen Södermanlandsleden med tanke på att den plötsligt och högst oväntad blivit en maktfaktor för hur vi cyklister nyttja naturen. Finns ju en liten chans att denna förening är demokratiskt uppbyggd och i så fall underlättar det att vara många? Kanske går att lobba för en ny modernare ordförande? Kul att ordföranden tydligt pudlat nyligen när hon märkte att det blev ett himla liv och debatt. ;-)

Hoppas inte att föreningens interna slogan är:
"Södermanlandsleden, bara för oss."

Även om det kanske gått ner i popularitet så måste Sverige vara föreningarnas förlovade land, vi har föreningar för allt. Varför det gått ner i popularitet beror väl på den här stressiga tiden vi lever i med heltidsarbetande föräldrar som hårdare värnar hårdare om den lilla fritid de har.

Blir spännande att följa denna förhoppningsvis fredliga "kamp" mellan Cykelfrämjandet och Föreningen Södermanlandsleden, kul att vissa går med i båda.

Senast ändrad:
Jag vill veta att Föreningen Sörmlandsleden verkligen inkluderar cyklismen istf att stigmatisera den. Nu förvisso ett lite steg åt rätt håll men hittills en lång tradition av att vilja få bort cyklingen från leden. Inget jag känner att jag vill stödja ekonomiskt tyvärr.

Tillbaka
Topp