Vad är ett cykellås?

Halvdan

Aktiv medlem
Vad är ett cykellås?
Ska uppgradera våra cykellås. Kikar på olika kombinationer av låskätting och lås som är SSF/SBSC-märkta. Det jag undrar är bara vad försäkringsbolagen menar med cykellås. Vår hemförsäkring (Ica) säger följande i villkoren: ”Cykel ska vara låst med ett av Stöldskyddsföreningen godkänt cykellås”. Det står alltså cykellås, inte lås. Betyder det att det måste vara en lås- och kättingkombo som säljs som just ”cykellås”, är det en egen låsklass? Eller kan jag köra på vilka SSF-godkända grejer som helst i tex klass 3? Behöver nämligen ganska lång kätting för att få ihop den lösning jag lurar på och då blir snabbt utbudet dåligt om det ska vara grejer som heter ”cykellås”. Man kan väl i och för sig tänka sig en kombo med en längre kätting i ankaret och sedan låsa cykeln i ankarkättingen med ett Cykellås då.

Vad är ett cykellås?
Jag provade googla och hittade den här listan: https://www.sbsc.se/2ae3d481-1ea4-45c0-b93c-48b1ffde80b5
som länkades från SFF tillsammans med

"SSF tar fram normer som beskriver krav kopplade till framförallt säkerhet och funktion i olika produkter och tjänster. Kraven kommer exempelvis från Svensk Försäkring eller andra aktörer som ställer krav på säkerhet i produkter och tjänster. Olika företag provar sen sin produkt eller tjänst genom ett certifieringsbolag som är fristående för oss. När produkten eller tjänsten blivit certifierad så kan vi rekommendera den."

så jag skulle anta att det innebär att ett lås som är certificerat och godkänt för cykel, där dom tagit stöldbegärlighet/värde osv i beaktning. ??‍♂️

edit:https://www.sbsc.se/hitta-certifikat/#/produkter/kategori/cykellas/1/
Kanske funkar bättre, bara klicka sig in på produkter-cykellås och sen pdf för att få det lite överskådligare :)

Senast ändrad:
Vad är ett cykellås?
Jag hade bytt försäkringsbolag.
Intressant twist ?

Hur som helst jag tror ju som Ponx att det går med vilka lås som helst bara de är godkända och att ”cykellås” är en specificering som inte betyder något. Ska ringa och kolla för säkerhets skull. De kanske går specifikt bara på listan som Jolov länkade till och inte alla godkända lås.

Vad är ett cykellås?
En säkring gick och en massa mat förstördes.
Helt sanslösa avskrivningar och ett presentkort på ICA som lök på laxen.
Bytte tillbaka till mitt gamla FB.

Vad är ett cykellås?
Detta blev OT snabbt, älskar internet ?

Tyckte det var intressant att just Fokus körde ett helt tema-nr 2017 med flera ICA-granskande artiklar, med tanke på vilken ideologisk image magasinet fått pga redaktion och medarbetare på senare år, utan att förstöra Happy med mer specifikt politiksnack än så ?

Vad är ett cykellås?
Det enda som mitt försäkringsbolag (If) har frågat efter dom gångerna mina cyklar har blivit stulna på senaste är just om cykeln har varit låst. Dom har aldrig frågat om HUR eller med VAD den har varit låst. Jag har dock haft godkända lås, och dom har varit både inomhus och fastlåsta i ram.

Min nya cykel kommer dock vara så dyr att det krävs en specifik värdesaksförsäkring (lyxproblem!). Och då föreställer jag mig att dom har andra krav. Har dock inte undersökt närmare ännu.

Vad är ett cykellås?
Kan för övrigt tipsa om Biltemas klass 3 hänglås som säljs i 3-pack där samma nyckel passar till alla lås. Bra om man har flera cyklar. Det i kombination med Biltemas klass 3 kätting är som jag förstår det godkänt med råge för cyklar enligt SSF.

Vad är ett cykellås?
Kan för övrigt tipsa om Biltemas klass 3 hänglås som säljs i 3-pack där samma nyckel passar till alla lås. Bra om man har flera cyklar. Det i kombination med Biltemas klass 3 kätting är som jag förstår det godkänt med råge för cyklar enligt SSF.
Ja nån sån lösning hade vart perfa för oss.
Jag har tidigare bara fått pendelcyklar <10k i värde stulna. Då var det bara pengar direkt till banken när jag ringde ICA utan några vidare frågor.

Ringde ICA nu. Det går bra med vilken SSF-godkänd, SBSC-certifierad låsanordning som helst. Han jag pratade med sa att det är onödigt egentligen att det står "cykellås" i villkoren och att om man använder ett kraftigare, godkänt lås tex båtlås "är ju det bara en förbättring" (y)

Eftersom ICA inte kräver förankring så hade en lösning annars bara varit att hänga första bästa godkända cykellås på cykeln vid sidan av min egen kraftigare, förankrade lösning. Men nu slipper jag sånt trams och behöver inte hålla reda på flera nycklar ?

Vad är ett cykellås?
PS. Lite besviken att ingen skrivit att det inte finns några säkra cykellås och hänvisat till tidningsartiklar om hur tjuvar tar sig igenom godkända lås på 17 sekunder. Skärpning Happy! ☝

Vad är ett cykellås?
Tvärs om, du har en ägare som bryr sig istället för en butikschef som är anställd och får sin lön oavsett vad han gör.
De har ett kontokort och internetbank som är helt suverän och väldigt sällan har problem. Dessutom har du ju bankkontor överallt (alla ICA-butiker).
Jag skickade min lön till en lokal sparbank tidigare och hade kort där men det strulade väldigt ofta och sedan stängde de bankkontoret här ute i förorten så man var tvungen att cykla till stan och vänta i kö vanligtvis i 45 minuter för att få hjälp med det minsta. Så jag tröttnade och bytte till ICA-banken och det har jag inte ångrat.

Vad är ett cykellås?
Är jag bara dålig på googla? Hittar tyvärr inget 3-pack?

Edit hittade det här

Senast ändrad:
Vad är ett cykellås?
De har ett kontokort och internetbank som är helt suverän och väldigt sällan har problem. Dessutom har du ju bankkontor överallt (alla ICA-butiker).
Jag skickade min lön till en lokal sparbank tidigare och hade kort där men det strulade väldigt ofta och sedan stängde de bankkontoret här ute i förorten så man var tvungen att cykla till stan och vänta i kö vanligtvis i 45 minuter för att få hjälp med det minsta. Så jag tröttnade och bytte till ICA-banken och det har jag inte ångrat.
Ja jag är också helkund på ICA och överlag nöjd. Har däremot börjat handla i andra butiker för att stödja en lite mer varierad marknad, de har ju nästan total dominans. Och kul med omväxling och gå i andra butiker!

Är jag bara dålig på googla? Hittar tyvärr inget 3-pack?
Antar detta? https://www.biltema.se/bygg/las/hanglas/hanglas-lj-8025-ra-2000020657
Finns på SBSC-listan.

Vad är ett cykellås?
PS. Lite besviken att ingen skrivit att det inte finns några säkra cykellås och hänvisat till tidningsartiklar om hur tjuvar tar sig igenom godkända lås på 17 sekunder. Skärpning Happy! ☝

Jag tipsar alltid om det här galna låset. Mest för att jag vill att någon annan ska köpa det och sen berätta för mig hur det funkade att låsa fast en heldämpad mtb med det ?

Vad är ett cykellås?
Jag tipsar alltid om det här galna låset. Mest för att jag vill att någon annan ska köpa det och sen berätta för mig hur det funkade att låsa fast en heldämpad mtb med det ?

60526FE4-78A6-4290-8A3D-AACCC70DE4E0.jpeg
"Nuf said"...?
Vilket statement med det låset !

Vad är ett cykellås?
Detta blev OT snabbt, älskar internet ?

Tyckte det var intressant att just Fokus körde ett helt tema-nr 2017 med flera ICA-granskande artiklar, med tanke på vilken ideologisk image magasinet fått pga redaktion och medarbetare på senare år, utan att förstöra Happy med mer specifikt politiksnack än så ?
Happy det ända stället man kan bli kritiserad för sitt val av försäkring när man frågar om ett bra lås...

Vad är ett cykellås?
Happy det ända stället man kan bli kritiserad för sitt val av försäkring när man frågar om ett bra lås...
Den universella formeln för en tråd:

TS: Jag har bestämt mig för att skaffa/börja med X, vilket alternativ tycker ni är bäst av X1, X2 och X3?
Hjälpsam 1: Vet inget om X1-X3 men rekommenderar X4! Go X4! (y)
TS: Perfekt, fler alternativ.
Hjälpsam 2: X är dåligt, man ska inte hålla på med X alls tycker jag.
TS: Men jag har ju redan bestämt mig för X, det var inte det jag undrade?
Hjälpsam 2: Ja men det var fel bestämt av dig.

(Jag gör mig skyldig till hjälpsam 1 i princip dagligen ?)

Vad är ett cykellås?
Någon som vet ungefär vad Biltemas lås & kätting väger tillsammans? Känns om att man kan skita i att lätta cykeln om man ska släpa med sig några kilo kätting :sneaky:

Vad är ett cykellås?
Någon som vet ungefär vad Biltemas lås & kätting väger tillsammans? Känns om att man kan skita i att lätta cykeln om man ska släpa med sig några kilo kätting :sneaky:

det väger lätt ett kilo tillsammans. Säkert mer. Och då har jag den korta kättingen tror jag. Men jag har det bara för hemmabruk.

Vad är ett cykellås?
det väger lätt ett kilo tillsammans. Säkert mer. Och då har jag den korta kättingen tror jag. Men jag har det bara för hemmabruk.
Ja för mig handlar det här också bara om hemmalås av mtb. Till vardagscyklar som vi lämnar ute har vi såna där Abus ramlås som också låser in en kätting i ett hål i låset. Smidigt! Osäker på säkerhetsklassningen där men de har inte blivit norpade, än...

Edit: när jag nämnde stulna pendlarcyklar så var det våra förra där vi bara hade tunna vajerlås som även en dåligt utrustad amatör klipper snabbt.

Tillbaka
Topp