Träning inför långlopp (typ VR)

highwayman

Aktiv medlem
Go kväll!

Jag har anmält mig till ett långlopp i Finland (Saimaa Cycle Tour) i sommar, en motsvarighet till Vätternrundan. Nu undrar jag lite hur man borde sätta upp träningen inför ett sånt långlopp? Har suttit på trainer regelbundet sen november, men det har oftast blivit 60-90 minuters pass i relativt lugnt tempo. Nu undrar jag om man borde utöka träningen med längre eller hårdare pass för att få kroppen att hålla i nästan 300km?

Borde man köra längre pass med lägre intensitet eller kan man utöka med hårdare (och kortare) pass?

Har en viss vana av uthållighetssporter, men inte av just landsvägscykling och därför tänkte jag ifall någon kan ge lite tips vad som lönar sig att satsa på för att komma i mål? ?

Nu vet jag inget om det specifika loppet men generellt på cykel går det ju mkt lättare om man har någon att åka med då det är mkt lättare att ligga bakom än att dra själv. Är målet primärt att ta sig i mål så lindrigt som möjligt skulle jag säga att en av de bättre investeringarna man kan göra är att antingen hitta en bra(!) grupp som man redan på förhand beslutat att man ska cykla med och som man tränar med innan eller att åtminstone se till att träna med andra innan loppet så att man har viss vana att cykla i grupp.

Se till att genomföra ett antal längre rundor ( typ halva distansen) när vädret tillåter.
Fram tills dess kan du införa vissa pass med längre intervaller (3el4x15-20 min) på din trainer.

Som DH säger, det är bra att köra några längre pass, detta för att lära sig hur kroppen reagerar efter 2,5-3 timmar. Själv har jag utöver kortare pass på 3-5 mil brukat köra en handfull rundor på 8-10 mil, samt en på 13-15 mil (helgen innan) de år jag kört VR. Då har jag börjat cykelträningen i april och haft ca 100-150 mil i benen innan loppet, samt kört loppet på ca 10 timmar.

Tack för alla kommentarer!
Sprang Stockholm Marathon för några år sen, och inför det fanns det massor av gratis träningsprogram (ex.Jogg.se) för alla nivåer, och undrade främst ifall det finns något motsvarande program för cykellopp?

Du får väll haka på Vätternrundan i zwift på söndagar :) tror de kör kl 9. I 2h nu på söndag.
Cyklar tyvärr med Rouvy, så det funkar inte för mig... ;)

Du kan väl börja med att berätta ungefär hur många timmar per vecka du har på dig att träna.
Angående träningsmängden så har jag försökt cykla 3-4 ggr/vecka (varannan dag), möjlighet för att utöka antalet pass finns nog, men längre än 1-2h är svårare att få till just nu (cyklar främst efter barnnattandet).

Nu vet jag inget om det specifika loppet men generellt på cykel går det ju mkt lättare om man har någon att åka med då det är mkt lättare att ligga bakom än att dra själv. Är målet primärt att ta sig i mål så lindrigt som möjligt skulle jag säga att en av de bättre investeringarna man kan göra är att antingen hitta en bra(!) grupp som man redan på förhand beslutat att man ska cykla med och som man tränar med innan eller att åtminstone se till att träna med andra innan loppet så att man har viss vana att cykla i grupp.
Jag har förstått att själva loppet är inte alls lika stort som VR, så att hitta en bra grupp att åka med innan själva loppet är lite utmanande, men jag ska försöka kolla med den lokala cykelklubben ifall man kan komma med på några gemensamma rundor framåt vårkanten så man får lite gruppvana (är dock osäker på om de har någon verksamhet nu p.g.a. anledning).

Se till att genomföra ett antal längre rundor ( typ halva distansen) när vädret tillåter.
Fram tills dess kan du införa vissa pass med längre intervaller (3el4x15-20 min) på din trainer.
Angående intervaller/långpass, hur ofta borde man köra dem? Borde man ersätta ett normalpass per vecka (lågintensivt) med intervall eller köra intervaller ännu oftare? Som sagt har jag för tillfället lite svårt att hinna med långpass, och därför undrade jag ifall man kan ersätta dem med flera kortare pass istället?

Tack för alla kommentarer!
Sprang Stockholm Marathon för några år sen, och inför det fanns det massor av gratis träningsprogram (ex.Jogg.se) för alla nivåer, och undrade främst ifall det finns något motsvarande program för cykellopp?
Många träningsplattformar innehåller ju något motsvarande men ingen aning om deras legitimitet, två exempel:

I Garmin Connect (om du har en Garmin) så kan du bygga ett pass mot 160km och skräddarsy det (ange när loppet infaller, antal träningsdagar osv).

Zwifts längsta träningsuppläg verkar vara inför 120km (Gran Fondo) med 8v träning (Zwiftpassen går ju att titta på här t.ex. https://whatsonzwift.com/workouts/gran-fondo).

Bicycling har en generisk plan för just Vättern här: https://bicycling.se/traningsprogram-infor-vatternrundan/

Senast ändrad:
DH och Ooms är de du ska lyssna på här när det gäller ditt första lopp av VR-karaktär. Du får gärna nörda ner dig med virtuell cykling och mer avancerade tänk runt intervaller och annat roligt, men det är inte nödvändigt.
Cykla på så du har uppåt 100mil ute på cykeln du ska köra loppet på och så några långa rundor (stegvis upp mot typ halva tävlingsdistansen) på slutet så har du förutsättningar för en dräglig runda. Byt gärna till fräscha däck några veckor innan. Detta är ett recept som hjälpt tiotusentals blekfeta motionärer runt Vättern under åren.

Mitt bästa råd är att se till så att du får några pass (2) på den tid du planerar för rundan men till ca 70% av distansen. Utöver det är det inte så viktigt vad du tränar bara det blir träning. Med denna filosofi har jag fixat maraton på bra under tre timmar och VR på strax över 8 timmar.

Vet inte vara du bor men i ganska många landsändar körs det randolopp. Från tidig vår 20-milare där det finns möjlighet att köra i grupp. I större städer ofta med riktigt pigga snabbgrupper.

Cykla på riktig cykel så mycket du hinner innan, trainer ger inte det kroppen behöver riktigt för att cykla IRL. Ofta på våren behövs ett antal mil för att få cykelbenen tillbaka efter bara trainer. Man behöver tid på den cykel man ska köra med för att vara säker på att kroppen håller och inte åka på elaka överraskningar. Kläder och näring/vätske intag för distansen kräver lite erfarenhet för att väl avgöra vad man behöver. Så det är fler komponenter än bara flåset för att få bra upplevelse på lite längre distanser som inte går att träna inne.

Angående träningsmängden så har jag försökt cykla 3-4 ggr/vecka (varannan dag), möjlighet för att utöka antalet pass finns nog, men längre än 1-2h är svårare att få till just nu (cyklar främst efter barnnattandet).

Angående intervaller/långpass, hur ofta borde man köra dem? Borde man ersätta ett normalpass per vecka (lågintensivt) med intervall eller köra intervaller ännu oftare? Som sagt har jag för tillfället lite svårt att hinna med långpass, och därför undrade jag ifall man kan ersätta dem med flera kortare pass istället?

Om du har 3-4 träningstillfällen per vecka á 1-2 h så kommer du behöva byta volym mot intensitet även om det kommer inte ge samma variation i träningsstimuli som att köra både 2-3 pass med hög intensitet + ett längre (3-5h) pass per vecka.

Jag hade ändå försökt att varannan vecka byta ett planerat 2h pass (på trainer) mot ett lågintensivt distanspass (utomhus. Även om träningseffekten per minut är betydligt lägre finns det andra fördelar som t.ex cykelvana (läsa underlag och terräng) trafikvana (ofta underskattat), hitta en uthållig sittställning, öva på att äta och dricka under passen etc.

Senast ändrad:
Go kväll!

Jag har anmält mig till ett långlopp i Finland (Saimaa Cycle Tour) i sommar, en motsvarighet till Vätternrundan. Nu undrar jag lite hur man borde sätta upp träningen inför ett sånt långlopp? Har suttit på trainer regelbundet sen november, men det har oftast blivit 60-90 minuters pass i relativt lugnt tempo. Nu undrar jag om man borde utöka träningen med längre eller hårdare pass för att få kroppen att hålla i nästan 300km?

Borde man köra längre pass med lägre intensitet eller kan man utöka med hårdare (och kortare) pass?

Har en viss vana av uthållighetssporter, men inte av just landsvägscykling och därför tänkte jag ifall någon kan ge lite tips vad som lönar sig att satsa på för att komma i mål? ?
Ute är viktigt, jag skulle säga lågintensivt minst 50% av loppets längd och samtidigt prova ut prylarna. Minska intensitet och volym veckorna innan loppet för fräschast ben och mental kapacitet.

Minvolym är 10x d.v.s 3000km för en nöjdare upplevelse.

[/QUOTE]

Nedan några tips jag samlat ihop från M. Reck i poddar och intervjuer om man är kort på tid för distanspassen;
1. "En bra grundregel för den som nöjer sig med att genomföra Vättern (inga krav att det ska pressas tider) klarar sig alldeles utmärkt på att börja cykla ute i april. Tills dess är det perfekt med lite spinning, kanske i kombination med lite annan träning som är kul och varierande vintertid. Från april till Vättern har man ca 10 veckor på sig att utveckla sin grenspecifika uthållighet, dvs cykla längre och längre pass, och det räcker gott så. * länk nedan
2. Du kan dela upp distanspasset (ger samma effekt) så länge pausen inte är längre än ~8h, exempelvis pendling.
3. Tvingas du byta ut långpass ute mot distans inne, rekommenderas att byta 3h zon2 ute mot omkring 1-1.30h zon3 (snabbdistans) inne.
4. Börja med att springa på 85% av max i 30-60 min, så att när du sätter dig på trainer är du från början i uthållighets-mode, då kan du korta din totaltid för distanspasset.
5. Det har visat sig att man kan få lite bättre stimulans av uthållighet och fettförbränning när man är halvtom på kolhydrater. Detta kan man utnyttja när man redan är hyfsat uthållig och har ont om tid.

(http://www.joannaswica.se/mattias-recks-tips-for-att-bli-en-battre-cyklist/)

Börja med 5 mil, nästa vecka 7,5 mil, nästa 10 och 15 fjärde, femteveckan 20, sjätte veckan 25 och sjunde 300. sedan två veckor med kortare distanser innan loppet. Så bara att planera det bakifrån ochkanske någon extra vecka som lite marginal.

Börja med 5 mil, nästa vecka 7,5 mil, nästa 10 och 15 fjärde, femteveckan 20, sjätte veckan 25 och sjunde 300. sedan två veckor med kortare distanser innan loppet. Så bara att planera det bakifrån ochkanske någon extra vecka som lite marginal.
Som lopp ja men som träning tveksam effekt. Inte ens 200km är värt mycket som intervall men det är jag det. 100km är bättre och då utan stopp vilket ofta innebär längre om man inte bor perfekt vid en lvg.

Det ger dom flesta runt 3-4h hård träning i en fart man knappast håller på dubbla distansen men det är en bra början.

Senast ändrad:
Två råd, ett som du redan fått. Det ena är att testa energi innan, så du vet att allt funkar. Det andra är att cykla med någon grupp inför så du lär dig klungkörning och hur det känns att gå upp och ta en förning.

En sak du kan kolla är om det finns andra startande med samma ambitioner som du kan starta tillsammans med.

Som lopp ja men som träning tveksam effekt. Inte ens 200km är värt mycket som intervall men det är jag det. 100km är bättre och då utan stopp vilket ofta innebär längre om man inte bor perfekt vid en lvg.

Det ger dom flesta runt 3-4h hård träning i en fart man knappast håller på dubbla distansen men det är en bra början.
Lär man kropen hålla distansen kommer den ihåg det om man underhåller det. då kan det bara gå snabare sedan. Så tänker jag.

Ännu mera svar, tack för era tips! Nu börjar det kännas som träningsplanen börjar ta form. ?

Angående utomhuscykling så vill jag åtminstone för tillfället undvika det här i trakten eftersom vi fått duktigt med snö och kvicksilvret står under -10 konstant, men framåt vårkanten så blir det nog att försöka komma ut på vägarna såfort det börja smälta. ? Har en smarttrainer som jag har fastspänt min riktiga cykel i för träningspassen så jag hoppas kunna "nöta in " både mig själv och utrustningen utan stressträning redan nu under vintern...

Ifall det går att träna upp sig inför VR på 2,5 månader så låter det ju nog som om man inte behöver köra riktigt slaviskt ännu efter något program utan kan sikta på det lite längre fram.
Ska kanske försöka få in lite mera intervaller på trainern och se om jag slipper ut i terrängen (med MTBn) istället häromkring för att få lite "riktig" cykling.

Tack igen alla för Era råd och tips, det låter hoppfullt att kunna komma igenom loppet utan fullständig misär. ?

Benböj, kör en sådan där Squatchallange, det är kul och ger rätt fin effekt och Planka challange för Core är också viktigt
så har du ngt att göra medans pastan kokar

Då känns det inte jobbigt efter Hjo heller för man är ju redan van att mata på
Visst men tänk en träningsvecka inför, TS matar in en 300km på måndag som volym. Var i veckan lägger man in dom andra passen?
Ponera att TS kör så här.
Måndag Vila
Tisdag HIIT intervaller trainer 1h
Onsdag Lätt cykling z1-3 ute, 1-2h
Torsdag Gym (knäböj+marklyft+utfall) lugnt utepass 1h
Fredag Trainerpass typ 4x4 1h
Lördag 100km ute med vändpunkt efter 50km o tempofart (över det som avses i loppet)
Söndag långtur á 200km
Måndag Vila/Återhämtning 50-60%FTP

Att få in en 300km eller längre är ingen bra idé då det kräver så pass mycket återhämtning, suger tid från det sociala livet mm. Därför är det bättre att cykla 200km istället men hårdare
600km är bara 3 stycken 200ingar, kroppen lär sig fort bara man stänger av hjärnan och sänker farten ngt.

En 300km tar TS förmodligen runt 9-11h vilket är görbart men inte mer än kanske 1-3 gånger inför. Kvaliteten är tveksam och det blir bara mellanmjölk till slut av resterande pass p.g.a fysisk och/eller mental trötthet.

Som genrep inför räcker 50% av distansen man avser att cykla under loppet väldigt bra. Den delen tar man sen i loppet det lite lugnare och har ofta oanade krafter kvar sista hälften.

Exemplet ovan är en ganska hård vecka, man bör ha ett par lättare veckor med 5-6h cykling i mixen sett till en 4-veckors period ffa veckorna innan loppet.

Senast ändrad:
Inför Vättern körde jag likt ooms. Räknade mil, tror jag kom upp i 150 från början av april eller slutet av mars. De flesta pass runt 5 mil, vissa klubbträningar med intervaller. Längsta pass innan 18 eller 15 mil. Cyklade bara ute, absolut ingen annan träning än racercykel :) Har ingen större lust att följa några upplägg så tycker det funkade bra för mig. Har kört 2 gånger.

Visst men tänk en träningsvecka inför, TS matar in en 300km på måndag som volym. Var i veckan lägger man in dom andra passen?
Måndag Vila
Lördag 100km ute med vändpunkt efter 50km o tempofart (över det som avses i loppet)
Söndag långtur á 200km

Att få in en 300km eller längre är ingen bra idé då det kräver så pass mycket återhämtning, suger tid från det sociala livet mm. Därför är det bättre att cykla 200km istället men hårdare
600km är bara 3 stycken 200ingar, kroppen lär sig fort bara man stänger av hjärnan och sänker farten ngt.
man kan tänka såhär med

Måndag Vila
Fredag Vila
Lördag Lätt cykling z1-3 ute, 1-2h
Söndag långtur á stegrande från 100 till 300km

Vila sig i form är bra saker.
Längre än 300 efter Vättern var ju för att TS blivit sugen på att cykla långt och fått upp ögonen för PBP 2023 :)

Sociala livet?? nu förstod jag inte

Måndag Vila
Söndag långtur á 200km

Det upplägget kommer säkert funka men lite grovt räknat blir det ca 15-17h/vecka. Jag är rätt övertygad om att man kan nå samma eller bättre form på 8-10h i veckan om man periodiserar mer i både micro- och mesocyklerna. För att "klara" VR eller andra rundor på 30 mil behöver man inte ens lägga ner så mycket tid utan klarar sig med typ hälften av det om man inte har särskilda tidsambitioner.

Backträning är bra både för teknik, kondition och styrka. Kan räcka med att pricka in några bra backar under träningsrundan 1-2 ggr/ vecka. Första gången jag körde VR upplevdes backen efter Jönköping utmanande och satte sina spår för resten av rundan.
Roterande gruppcykling kan bli ryckig. Lägg in korta sprintintervaller i den vanliga träningsrundan 1-2 ggr/vecka så minskar risken att halka ur en grupp.

Inför Vättern körde jag likt ooms. Räknade mil, tror jag kom upp i 150 från början av april eller slutet av mars. De flesta pass runt 5 mil, vissa klubbträningar med intervaller. Längsta pass innan 18 eller 15 mil. Cyklade bara ute, absolut ingen annan träning än racercykel :) Har ingen större lust att följa några upplägg så tycker det funkade bra för mig. Har kört 2 gånger.
Jag har kört 6 ggr, alla gånger med liknande upplägg. Har kommit in på ca 10 timmar, utan att tillhöra nån grupp (men naturligtvis åkt med grupper när det passat). Vill man köra snabbare än så krävs nog lite mer struktur i träningen och att man kör med en grupp. Men är målet att ta sig runt hyfsat gubbsnabbt så duger det upplägget.

Nu är det ju inte VR som TS skall köra, utan ett 285km långt lopp i Finland. Verkar vara första gången det körs, så det kommer väl antagligen inte bli massiva deltagarskaror heller.

Jag har kört 6 ggr, alla gånger med liknande upplägg. Har kommit in på ca 10 timmar, utan att tillhöra nån grupp (men naturligtvis åkt med grupper när det passat). Vill man köra snabbare än så krävs nog lite mer struktur i träningen och att man kör med en grupp. Men är målet att ta sig runt hyfsat gubbsnabbt så duger det upplägget.

Nu är det ju inte VR som TS skall köra, utan ett 285km långt lopp i Finland. Verkar vara första gången det körs, så det kommer väl antagligen inte bli massiva deltagarskaror heller.

Jag har lyckats komma in under 9 h de två gånger jag kört. Har verkligen blivit förvånad över hur snabbt det gått, men då har jag ju i hittat bra klungor då jag inte heller tillhört någon grupp, sen har det väl varit i det närmaste optimala förutsättningar i övrigt. Har man några speciella tidsambitioner måste man ju ha en grupp att köra med annars blir det ju ganska slumpmässigt. Precis vilka intervaller man kört innan är ju inte lika viktigt som bra samarbetet om man nu ska köra snabbt hävdar jag. Eller det krävs ju en viss kapacitet naturligtvis men ja finns ju mer att hämta på bra klungkörning.

Ja såg det var första gången. Antar det inte är några våldsamma kuperingar i Finland heller?

Jag har lyckats komma in under 9 h de två gånger jag kört. Har verkligen blivit förvånad över hur snabbt det gått, men då har jag ju i hittat bra klungor då jag inte heller tillhört någon grupp, sen har det väl varit i det närmaste optimala förutsättningar i övrigt. Har man några speciella tidsambitioner måste man ju ha en grupp att köra med annars blir det ju ganska slumpmässigt. Precis vilka intervaller man kört innan är ju inte lika viktigt som bra samarbetet om man nu ska köra snabbt hävdar jag. Eller det krävs ju en viss kapacitet naturligtvis men ja finns ju mer att hämta på bra klungkörning.

Ja såg det var första gången. Antar det inte är några våldsamma kuperingar i Finland heller?
Ja, hittar man en bra grupp kan man lätt tjäna 5 km/h och egentligen bara sitta med. Men både din och min poäng här är väl mer att har man bara någorlunda grundkondition, har cyklat lite tidigare, så är det inga problem att på 2 månader gubbträna upp sig så att man klarar loppet hyfsat snabbt utan större problem. Det behöver inte alls vara så komplicerat.

Ja, hittar man en bra grupp kan man lätt tjäna 5 km/h och egentligen bara sitta med. Men både din och min poäng här är väl mer att har man bara någorlunda grundkondition, har cyklat lite tidigare, så är det inga problem att på 2 månader gubbträna upp sig så att man klarar loppet hyfsat snabbt utan större problem. Det behöver inte alls vara så komplicerat.

Ja exakt. Alltså vill man följa ett schema och vara väldigt strukturerad osv så får man ju gärna det. Men om man som du och jag bara kör och samlar mil och timmar så funkar det också.

Det upplägget kommer säkert funka men lite grovt räknat blir det ca 15-17h/vecka. Jag är rätt övertygad om att man kan nå samma eller bättre form på 8-10h i veckan om man periodiserar mer i både micro- och mesocyklerna. För att "klara" VR eller andra rundor på 30 mil behöver man inte ens lägga ner så mycket tid utan klarar sig med typ hälften av det om man inte har särskilda tidsambitioner.
Helt klart, det jag försökte demonstrera var en max-vecka men som för VR-träning skjuter över målet med råge.

då egentligen har du klungsurfat dig runt och inte cyklat själv...

som en vanlig 300 Brevet alltså...om man inte orkar hänga på de andra. inte för att det kanske har hänt, hrm hrm pet pet i marken. Men fanken en pizza efter att ha cyklat 150 km solo till Öregrund innan 150 km tillbaka Solo var ju ändå rätt kul
Den är nice. Speciellt när det är 2 plus och regn. Skrattfest med krampande lår och vader vad jag minns. Och minnet brukar sortera bort det hemska :)

Var på långfredagen det året. Helt klart en låååång fredag.

Hej igen! Bumpar den här tråden för en ny fråga, men som hänför sig till samma lopp (och förberedelser). Nu när sommaren kommit och sol har börjat lysa på allvar kommer ett nytt problem fram, nämligen brännskador (solbränna).

Har nyligen bränt både armar och ben, så därför började jag undra om det finns någon cykeltröja/byxor som man kan handla med UV-skydd, men som ändå släpper igenom lite vind? Kläderna gärna vara hellånga för att skydda underarmar/ben.

Eller är det lösa ärmar som gäller och finns det någon märkning om de är UV-blockerande?

För vattensport finns ju liknande tröjor, men jag har inte hittat något för cykling. Kan någon förklara hur man fixar att cykla på varma sommardagar utan sönderbrända armar?

För vattensport finns ju liknande tröjor, men jag har inte hittat något för cykling. Kan någon förklara hur man fixar att cykla på varma sommardagar utan sönderbrända armar?

SPF50+ eller armvärmare. Jag kör dock solkräm (när jag kommer ihåg) för armvärmare när det är varmt är ... ja, varmt och jag har inga arm coolers (det är nog vad du är ute efter).

Kläder är oftast rätt bra solskyddande så länge du inte köper de tunnaste i ljusa färger. Men vill du vara riktigt säker så finns det kläder som är UPF-märkta så sök efter det.

Tillbaka
Topp