Ni som äger Mason Bokeh - Input önskas

ghia64

Aktiv medlem
Efter att ha hittat en spricka i min Focus Mares, som fungerat till allt från pendling, introcross, brevet osv. så har jag letat efter en ram som kan bli min nya "GoTo" ram/cykel. Det som jag saknat på min cykel är bland annat Riktiga fästen för skärmar, då de clip-on som jag använt är lite för dåliga. Kan givetvis finnas bättre alternativ, men att ha möjligheten att skruva på vettiga skärmar hade varit gött. Sedan har min Focus 15mm axel fram, så det har begränsat möjligheten att hitta trevliga hjul, bla dynamohjul är rätt begränsat med 15mm axel.
Annars har cykeln fungerat väldigt bra till allt jag testat. Sub8 på vättern, strax över 24 timmar på 600k brevet, så den har supportat mig bra. Kan nämna att jag numera köpt mig en renodlad landsvägshoj, så nya cykeln kommer inte behöva köra några fler vättern och andra race, men den kommer bli försedd med finhjulen då och då för något snabbare landsvägsrundor Vår/höst.
Så, efter att ha kikat runt rätt mycket så trillar jag alltid till Mason Bokeh. Den enda bocken som Bokeh'n inte klickar i är möjligtvis vikten, så det är där jag skulle vilja få lite input.
Ni som rullar på Bokeh, hur är era intryck av den vid landsvägscykling? Är känslan att man drar runt på mycket i onödan, eller är den helt ok till snabbpendling och en och annan snabBrevet? :-)

20200626_195454.jpg

Bokeh.JPG

Efter att ha hittat en spricka i min Focus Mares, som fungerat till allt från pendling, introcross, brevet osv. så har jag letat efter en ram som kan bli min nya "GoTo" ram/cykel. Det som jag saknat på min cykel är bland annat Riktiga fästen för skärmar, då de clip-on som jag använt är lite för dåliga. Kan givetvis finnas bättre alternativ, men att ha möjligheten att skruva på vettiga skärmar hade varit gött. Sedan har min Focus 15mm axel fram, så det har begränsat möjligheten att hitta trevliga hjul, bla dynamohjul är rätt begränsat med 15mm axel.
Annars har cykeln fungerat väldigt bra till allt jag testat. Sub8 på vättern, strax över 24 timmar på 600k brevet, så den har supportat mig bra. Kan nämna att jag numera köpt mig en renodlad landsvägshoj, så nya cykeln kommer inte behöva köra några fler vättern och andra race, men den kommer bli försedd med finhjulen då och då för något snabbare landsvägsrundor Vår/höst.
Så, efter att ha kikat runt rätt mycket så trillar jag alltid till Mason Bokeh. Den enda bocken som Bokeh'n inte klickar i är möjligtvis vikten, så det är där jag skulle vilja få lite input.
Ni som rullar på Bokeh, hur är era intryck av den vid landsvägscykling? Är känslan att man drar runt på mycket i onödan, eller är den helt ok till snabbpendling och en och annan snabBrevet? :-)

Visa bilaga 470477
Visa bilaga 470478
Förra jul/nyår körde jag min Bokeh på GC med 25 mm gummi på lätta hjul, lättare sadel mm och hade då definitivt inga problem med vikten. På cykeln iaf.
IMG_20191225_111441035.jpg

Tjusigt Pfaff! Den ser helt klart smidig ut på din bild. På vissa bilder ser rördimensionerna rätt rejäla ut.
Här i vinterskrud - eller normalutförande ? - med 650B/47 mm. Skärmar för vintern bara.
20210109_132557.jpg

Beroende på dina önskemål om hjul kan jag varmt rekommendera Kinesis. Jag har skaffat en RTD som klarar 700C/34. Den tillhör de lättare och är avsevärd billigare än Mason.
20201115_125537_03.jpg

Även den tar, som ssynes, skärmar. Här med 700C/30 mm

Spontant så föredrar jag estetiken på Bokeh'n. Tycker inte att ramsetet är så rysligt dyrt. Det sticker dock iväg när man lägger till dynamohjulset i kolplast samt luminance belysning.... :-)

Beroende på dina önskemål om hjul kan jag varmt rekommendera Kinesis. Jag har skaffat en RTD som klarar 700C/34. Den tillhör de lättare och är avsevärd billigare än Mason.
Tyvärr verkar just den ha begränsade strl, ffa vad gäller reach.
Mellan minsta o största skiljer c:a 10cm i stack, men endast c:a tre(3)! cm i reach.
Åtminstone om geotabellen stämmer: https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Models/Racelight/RTD
Tyvärr, för annars verkar den bra
Sedan tillkommer förstås brexittrasslet, om den inte finns att köpa inom EU.

Tyvärr verkar just den ha begränsade strl, ffa vad gäller reach.
Mellan minsta o största skiljer c:a 10cm i stack, men endast c:a tre(3)! cm i reach.
Åtminstone om geotabellen stämmer: https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Models/Racelight/RTD
Tyvärr, för annars verkar den bra
Sedan tillkommer förstås brexittrasslet, om den inte finns att köpa inom EU.

Lustigt nog passar sen mig som handsken, vi är alla byggda olika ;-)
Går att få hem från Sigmasports.

Lustigt nog passar sen mig som handsken, vi är alla byggda olika ;-)
Just för att vi alla är så olika är det bra om cyklarna finns i flera olika strl, strl som skiljer i både stack och reach
därför kan det vara bra att jmf med andra ramar, en sådan jmf finns nedan.
                       Antal       Min    Max    delta               Min     Max      delta        
                        strl             reach                              stack
Canyon Enduracee SL      7         36     41,7    5,7                 51     64,4      13,4

Mason Bokeh              7         36,4   40,1    3,8                 53,8   63,1       9,3

Kinesis Racelight RTD    7         36,8   39,7    2,9                 53      63       10

Geometri för Canyon
Geometri för Mason Bokeh
Geometri för Kinesis

Inte svårt att se vilken som funkar för flest cyklister
En reach på 41,7 cm är inte särskilt onormalt långt, tex den nya Canyon Aeroad har i största modellen 42,9 cm reach!
Däremot är en maxreach på <40cm onödigt kort och utesluter därmed väldigt många cyklister

Redigerat: Ett självklart tillägg: Mason Bokeh

Senast ändrad:
Du verkar tycka att det är bra att alla cyklar passar till 90% av befolkningen och att resten inte skall kunna ha en bra passform.
Jag tycker att det är bättre att det finns lite variation så att vi som inte är helt normalt stöpta också kan köpa cyklar med passande geometri.
För mig som är lång och har långa ben med kort överkropp passar Kinesisen bra. Canyon är ett märke som gör cyklar för folk med korta ben och lång rygg. Helt värdelösa för mig.

Det bästa hade dock varit om cyklar gjordes i kort och lång modell i varje storlek, men det lär aldrig hända.

Du verkar tycka att det är bra att alla cyklar passar till 90% av befolkningen och att resten inte skall kunna ha en bra passform.
Jag tycker att det är bättre att det finns lite variation så att vi som inte är helt normalt stöpta också kan köpa cyklar med passande geometri.
För mig som är lång och har långa ben med kort överkropp passar Kinesisen bra. Canyon är ett märke som gör cyklar för folk med korta ben och lång rygg. Helt värdelösa för mig.

Det bästa hade dock varit om cyklar gjordes i kort och lång modell i varje storlek, men det lär aldrig hända.

Det finns tillverkare som gör det: Fairlight!
Kolla in Secan, en utmanare i finstål till Bokehn.

Vad är det för clip-ons du använder?

Just för att vi alla är så olika är det bra om cyklarna finns i flera olika strl, strl som skiljer i både stack och reach
därför kan det vara bra att jmf med andra ramar, en sådan jmf finns nedan.
                       Antal       Min    Max    delta               Min     Max      delta      
                        strl             reach                              stack
Canyon Enduracee SL      7         36     41,7    5,7                 51     64,4      13,4

Mason Bokeh              7         36,4   40,1    3,8                 53,8   63,1       9,3

Kinesis Racelight RTD    7         36,8   39,7    2,9                 53      63       10

Geometri för Canyon
Geometri för Mason Bokeh
Geometri för Kinesis

En reach på 41,7 cm är inte särskilt onormalt långt, tex den nya Canyon Aeroad har i största modellen 42,9 cm reach!
Däremot är en maxreach på <40cm onödigt kort och utesluter därmed väldigt många cyklister

Redigerat: Ett självklart tillägg: Mason Bokeh

Jag kan föreställa mig att Dom Mason som ritad Kinesisramarna före han startade eget och Mike Hall som haft synpunkter före produktionsstart i någon mån har vetat vad de sysslade med och då inte bekymrat sig allt för mycket om räckvidd utan skrynklat till en cykel som faktiskt fungerar.

(lite om hur Dom Mason tänker : https://road.cc/content/feature/73734-dom-mason-kinesis-alloy-road-bikes-are-here-stay )

Senast ändrad:
Och tio år sen den första Bokeh presenterades (och där även lite om höjd och längd enligt Dom Masons tanker)

Tillbaka
Topp