Återkallade bromsar - Hur gör jag?

rezorex

Aktiv medlem
Hej!

Här om dagen när jag googlade på mina skivbromsar hittade jag att modellen på mina skivbromsar är återkallade av Shimano. Detta hände visserligen för 8 år sedan, så jag kanske är lite sent ute...

Jag har pratat med Cycloteket och de vill inte hjälpa mig trots att de är service center för Shimano och på Shimanos hemsida står det att man ska kontakt sitt lokala service center för inspektion och utbyte av delar.

Någon annan som vart i samma sits eller får jag bara finna mig i att det är lite väl sent att återkalla bromsar 8 år senare?

Modellen det gäller är BR CX 75

Här är länken till Shimanos "recall message"
https://bike.shimano.com/en-US/info...lls-and-repairs/cx75-disc-brake-calipers.html

Det är nog lite sent.... köp nya om de fungerar dåligt - 8 år är länge som livslängd på mekaniska bromsok....

Borde det väl inte vara med texten "sold outside of N. America" i återkallningsmeddelandet?
Tre modeller omfattas, varav den sista är såld utannför USA:
BR-CX75
BR-R515
BR-R315 (sold outside of N. America)

Sista meningen "The recall of..." säger att det handlar om USA.
Meddelandet finns på Shimanos hemsida under en-US, men saknas under en-EU.

Tre modeller omfattas, varav den sista är såld utannför USA:
BR-CX75
BR-R515
BR-R315 (sold outside of N. America)

Sista meningen "The recall of..." säger att det handlar om USA.
Meddelandet finns på Shimanos hemsida under en-US, men saknas under en-EU.

Det var nog ändå för sent. Var inte de där oken halvdåliga ändå? Eller blandar jag ihop dem?

misstänkte att det bara gällde USA... läsförståelsen visar sig inte vara på topp! ?

antar att shimano är rädda för en stämning där och därför inte återkallar bromsar utanför usa?

tack för svaren! Jag kör vidare på dessa tills ny cykel införskaffas senare i år(om det går att få tag på nått). De tar inte så dåligt förutom vid blött underlag som jag får undvika!

Googlar man lite (för att man inte har något bättre för sig) så hittar man att den återkallades först i Europa enligt artiklar på cykelsidor. Återkallanden även i USA, Canada och Austrailen dyker också upp. Oavsett vad så hade jag nog inte tagit upp den kampen :D

"The recall has only been announced in Europe but the company is working with the CPSC for a similar release in the United States. "

"Country-specific guidelines for European and UK consumers are available through Shimano’s website."

Tillbaka
Topp