Tips inför första MTB-köpet

Jkkb

Medlem
Tjenare!
Jag står och väger inför att köpa min första MTB. Skulle beskriva mig själv som en glad nybörjare, testade att cykla för första gången förra året och tänkte det var dags att ta steget nu. Jag är dock lite villrådig över vad man ska köpa. Efter att ha läst på lite så har jag förstått att det är viktigt att veta vart man ska cykla för att bestämma cykeln därefter. Då jag är bosatt i Partille kommer jag för det mesta cykla i Delsjön eller Paradiset men det kan även bli någon avstickare till Ängårdsbergen. Då jag inte vet exakt hur lederna är där så var min tanke att en Trail cykel skulle vara det bästa.

De jag spontant har fastnat för är Spectral 6 eller Neuron AL 7 men då jag inte har så mycket erfarenhet av att mecka med MTBs så är jag lite tveksam till att beställa över nätet. Sen är jag också fundersam över 27.5 hjulen kommer vara för små och då borde satsa på en cykel med 29 istället. Jag är 186 lång och väger ca 70 om det hjälper.

Alla tips och rekommendationer tas emot med öppna armar, behöver inte enbart vara om de två modellerna jag nämnt, har ni tips på andra som är bra och prisvärda så är det också intressant. Min prisklass är ca 25-30.
Mvh Jakob

Är du 186 och ska cykla mest stig skulle jag rekommendera 29.

Det är fint att handla av din lokala cykelhandlare, tycker jag. Särskilt om det är ett första köp och mecka inte är aktuellt (iaf inte till en början).

Sen ska det ju sägas att en bra cykelhandlare klarar av att mecka Canyon och andra D2C-märken. Men kan vara bra att kolla först.

Jag skulle också rekommendera att kolla tillgänglighet och leveranstider. Det är inte lätt att få tag i cyklar nuförtiden, tyvärr.

29 tum rullar bättre o är väl mer eller mindre standard idag.

Spectral o Neuron är ganska olika hojar för övrigt. Har du tänkt att köra lite äventyrligt eller svetto-cykla i lycraställ?

Jag tror inte du behöver fokusera allt för mycket på om det är 27,5” eller 29”, så stor skillnad är det inte. Men visst är det lättare att hitta begagnade 29” prylar.

Alltid värt att besöka lokala handlaren. Även om man i slutet inte köper cykeln där så kan man stödja med andra köp så som kläder/handskar/däck osv. Där jag bor har LBS väldigt bra utbud.

Jag skulle också rekommendera att kolla tillgänglighet och leveranstider. Det är inte lätt att få tag i cyklar nuförtiden, tyvärr.

Tillgänglighet verkar tyvärr vara rätt begränsad, av det jag sett så är det främst Kona Process 134 eller Specialized Stuntjumper som finns inne.

Spectral o Neuron är ganska olika hojar för övrigt. Har du tänkt att köra lite äventyrligt eller svetto-cykla i lycraställ?

Det är främst äventyrligt som jag har får avsikt att cykla.

Som du säger är säkert mycket slutsålt, men bara på Övre Husargatan har du ju iaf tre affärer värda att besöka - Trek, MTBStore (Kona, Santa Cruz*, Specialized*, ev fler?), Bikefixx (Merida**).

* Ev. svårt med budgeten då.
** Kanske viss tveksamhet om dessa, men senaste modellerna har fått rätt bra betyg vill jag minnas.

Edit: Slår mig nu när du nämner just Kona o Spezch att du kanske redan varit iaf hos mtbstore. :-)

Om de har cyklar inne tror jag de iaf tidigare har erbjudit hyra och sen motsvarande avdrag om man köper hojen.

Som du säger är säkert mycket slutsålt, men bara på Övre Husargatan har du ju iaf tre affärer värda att besöka - Trek, MTBStore (Kona, Santa Cruz*, Specialized*, ev fler?), Bikefixx (Merida**).

* Ev. svårt med budgeten då.
** Kanske viss tveksamhet om dessa, men senaste modellerna har fått rätt bra betyg vill jag minnas.

Edit: Slår mig nu när du nämner just Kona o Spezch att du kanske redan varit iaf hos mtbstore. :-)

Om de har cyklar inne tror jag de iaf tidigare har erbjudit hyra och sen motsvarande avdrag om man köper hojen.

MTBStore är den enda av den jag varit i, var faktiskt där jag hyrde cykel förra året när jag testade på första gången. Rätt säker på att det var en Kona i 50k klassen. Hade såklart väldigt kul med den men har inte något att jämföra med direkt.

Efter att ha tittat runt på vad som finns tillgängligt så står valet just nu mellan en Spectral (beräknas leverans i mitten av Maj) eller en Stumpjumper. Kona känner jag mig inte så förtjust i av den löjliga anledningen att jag inte tycker de ser så snygga ut. Ska ge det lite mer tanke och se om jag kan ta mig in till MTBStore snart igen och prata med dem i butiken.

Tack för tipsen so far!

MTBStore är den enda av den jag varit i, var faktiskt där jag hyrde cykel förra året när jag testade på första gången. Rätt säker på att det var en Kona i 50k klassen. Hade såklart väldigt kul med den men har inte något att jämföra med direkt.

Efter att ha tittat runt på vad som finns tillgängligt så står valet just nu mellan en Spectral (beräknas leverans i mitten av Maj) eller en Stumpjumper. Kona känner jag mig inte så förtjust i av den löjliga anledningen att jag inte tycker de ser så snygga ut. Ska ge det lite mer tanke och se om jag kan ta mig in till MTBStore snart igen och prata med dem i butiken.

Tack för tipsen so far!

+1 på Spectral. Lite som att köpa en Volvo. Kanske lite tråkigt val men de flesta köparna är väldigt nöjda!

Jag la till slut en beställningen på en Spectral. Givetvis slutade jag inte kolla på andra cyklar och börjar såklart fundera på om jag gjort rätt val.

De andra cyklarna jag funderar på nu är:

Orbea Occam 20H (levereras några veckor senare)
Commencal Meta TR 29 Ride (ungefär samma leverans som Spectral)
Commencial Meta TR 29 Essentail (levereras tidigare men utanför vad jag satt budget till)

Blir det lättare att välja cykel när man har mer erfarenhet eller kommer man för evigt att tråna efter mer?

Jag la till slut en beställningen på en Spectral. Givetvis slutade jag inte kolla på andra cyklar och börjar såklart fundera på om jag gjort rätt val.

Commencial Meta TR 29 Essentail (levereras tidigare men utanför vad jag satt budget till)

Blir det lättare att välja cykel när man har mer erfarenhet eller kommer man för evigt att tråna efter mer?

Det här är bara första steget i ett livslångt beroende som är förödande för din privatekonomi ?

Det kommer alltid finnas orsaker att köpa en till cykel (n+1) eller en annan, men jag tror du kommer vara supernöjd med Spectral. Bara hört gott om den. Grattis!

Beställde du i XL?
Meta TR är tunga, med betoning på tunga. Säkert kanon för enduro, men som förstahoj kan de nog upplevas rätt sega annat än utför.

Nej Beställde en L, var vad som rekommenderas på deras hemsida.
Jaha. Canyonen i XL är lika lång som många andra tillverkares (exempelvis Occam) L. Occam rekommenderar dessutom att du tar XL på Occam, den är ännu längre än Canyons XL. Jag är själv 183cm och har 480mm i reach på min hoj (L). Så om du ska köra på en Spectral så rekommenderar jag (och säkert de flesta andra) att du kör på en XL om det går att ändra.

Senast ändrad:
Spectral
L: 455mm
XL: 477mm

Occam
L: 474mm
XL: 500mm

Meta TR
L: 490mm
XL: 515mm

Kona Process 134
L: 475mm

Santa Cruz Tallboy
L: 470mm
XL: 490mm

Senast ändrad:
Spectral är en kanonhoj. Jag har en L och är 185, skulle jag köpa en ny Spectral idag skulle jag troligen köpa en L igen.

Det beror lite på vad man primärt vill använda hojen till hur stor den ska vara. Ska du bara bomba på nedför kanske en större är bättre. Ska du ha något mer smidigt och lekfullt så kanske en L är rätt för dig.

Spectral är en kanonhoj. Jag har en L och är 185, skulle jag köpa en ny Spectral idag skulle jag troligen köpa en L igen.

Det beror lite på vad man primärt vill använda hojen till hur stor den ska vara. Ska du bara bomba på nedför kanske en större är bättre. Ska du ha något mer smidigt och lekfullt så kanske en L är rätt för dig.
Konstigt att i princip alla andra tillverkare rekommenderar ej lekfulla bomba cyklar. ?

Jaha. Canyonen i XL är lika lång som många andra tillverkares (exempelvis Occam) L. Occam rekommenderar dessutom att du tar XL på Occam, den är ännu längre än Canyons XL. Jag är själv 183cm och har 480mm i reach på min hoj (L). Så om du ska köra på en Spectral så rekommenderar jag (och säkert de flesta andra) att du kör på en XL om det går att ändra.
Just nu går det nog inte, de går inte att beställa. Kan såklart kontakta deras support och se vad de säger. Annars verkar de komma in i Maj igen, oklart om det är att de finns i lager då eller att de går att boka igen då.

Konstigt att i princip alla andra tillverkare rekommenderar ej lekfulla bomba cyklar. ?
Jag vet inte, har för mig canyons hemsida säger att både L och XL funkar för 186 cm så det är nog mest en smak ssk.

Just Spectral har hög stack, jag tycker den är för hög redan i L så det passar inte mig med högre. Jag använder den bla som hopp och lek cykel i dirt lekplats, där vill jag inte ha en längre.

Skulle jag köpa en till hoj (vilket jag försöker men det är tvärslut) så skulle den vara längre, men den skulle då vara ett komplement till spectralen.

Spectralen är en väldigt bra hoj, men den är inte utan fel. Stacken är egentligen högre än jag skulle önska och den är för tung. Jag har dock hittat få cyklar där man får så mycket för pengarna som man får hos Canyon, trots att de höjde priset med några tusingar till 2021.

Edit: ändrade lite för läsförståelsen

Senast ändrad:
Jag vet inte, har för mig canyons hemsida säger att både L och XL funkar för 186 cm så det är nog mest en smak ssk.

Just Canyon har hög stack, jag tycker den är för hög redan i L så det passar inte mig. Jag använder den bla som hopp och lek cykel i dirt lekplats, där vill jag inte ha en längre.

Skulle jag köpa en till hoj (vilket jag försöker men det är tvärslut) så skulle den vara längre, men den skulle då vara ett komplement till spectralen.

Spectralen är en väldigt bra hoj, men den är inte utan fel. Stacken är egentligen högre än jag skulle önska och den är för tung. Jag har dock hittat få cyklar där man får så mycket för pengarna som man får hos Canyon, trots att de höjde priset med några tusingar till 2021.
Jag kommer främst använda den som stig och kanske lite utför också, inte hopp i dirt park. Kanske är bättre att satsa på en Occam i XL storlek då? Låter ju dock bra att man får mycket för pengarna annars. :)

Jag kommer främst använda den som stig och kanske lite utför också, inte hopp i dirt park. Kanske är bättre att satsa på en Occam i XL storlek då? Låter ju dock bra att man får mycket för pengarna annars. :)
Du kan ju mäta ditt RAD mått så får du en till fingervisning vad som är bäst...

Jag tror kanske att Occamen är mer allround, men har inte provat. Orbea är ganska prisvärda.

Spectralen är kul i stök och nedför. På platten på enklare stig blir den ganska tråkig*. Jag har nästan slutat åka på ställen som är platta sedan jag skaffade den hojtypen.

Det jag sett av Göteborgsterräng ser dock ut att passa Spectralen bra iofs.

* Med lättare hjul kanske den blir rolig, med jag vet inte

Det var ju nån tråd nyligen där det verkar som att många ändå tar den mindre storleken om man ligger mellan två storlekar. Kanske många som tar den större också, vad vet jag. Men jag har haft både L och M i cyklar, är 179cm och har föredragit de som varit i strl M. Skiljer ju givetvis mellan olika cyklar.

Det var ju nån tråd nyligen där det verkar som att många ändå tar den mindre storleken om man ligger mellan två storlekar. Kanske många som tar den större också, vad vet jag. Men jag har haft både L och M i cyklar, är 179cm och har föredragit de som varit i strl M. Skiljer ju givetvis mellan olika cyklar.
Vi måste röra oss bort från detta med S/M/L/XL. Som du ser i listan tidigare i tråden är ju en Spectral XL flera cm kortare än en Meta TR L.

Vi måste röra oss bort från detta med S/M/L/XL. Som du ser i listan tidigare i tråden är ju en Spectral XL flera cm kortare än en Meta TR L.
Samtidigt tror jag man inte bara kan se på reach. Stack och vinkel på sadelröret spelar också stor roll för hur rymlig cykeln känns.

Tex är Spectral byggd kring ett flackare sadelrör, då blir reach kortare för samma ETT

Samtidigt tror jag man inte bara kan se på reach. Stack och vinkel på sadelröret spelar också stor roll för hur rymlig cykeln känns.

Tex är Spectral byggd kring ett flackare sadelrör, då blir reach kortare för samma ETT
Håller helt med. Det måste självklart vägas in. Reach är ett bra mått att börja kolla efter sedan kan man titta närmare på resten.

Samtidigt är låg stack ganska meningslöst om man inte kör XC. Min L-ram har i princip samma stack som Spectral i L. Då har jag ändå satt på 30mm rise styre och höjt stammen 20mm. Så det går att få Spectral i50mm lägre än jag har mitt styre om man kör rakt styre. Och då är jag kortare än TS.

Det där med STA är också lite överdrivet. Effektiv reach går att justera med sadel och stam. Uppför är ju balanspunkten det viktigaste och det är svårt att beräkna eftersom CS, gaffelvinkel och BB-höjd är inblandat. Som exempel fick jag taskigt grepp bak uppför tills jag förlängde gaffeln 10mm.

Känslan av balans uppför beror också på hur ofta man står upp uppför. Jag står ganska ofta uppför eftersom jag inte är så stark i benen i förhållande till min vikt.

Samtidigt är låg stack ganska meningslöst om man inte kör XC. Min L-ram har i princip samma stack som Spectral i L. Då har jag ändå satt på 30mm rise styre och höjt stammen 20mm. Så det går att få Spectral i50mm lägre än jag har mitt styre om man kör rakt styre. Och då är jag kortare än TS.

Det där med STA är också lite överdrivet. Effektiv reach går att justera med sadel och stam. Uppför är ju balanspunkten det viktigaste och det är svårt att beräkna eftersom CS, gaffelvinkel och BB-höjd är inblandat. Som exempel fick jag taskigt grepp bak uppför tills jag förlängde gaffeln 10mm.

Känslan av balans uppför beror också på hur ofta man står upp uppför. Jag står ganska ofta uppför eftersom jag inte är så stark i benen i förhållande till min vikt.
Jag tror låg stack är en smak sak mer. Jag har en 17 grader negativ stam slammad i botten, tycker fortfarande det är för högt och funderar på en 25 grader negativ. Om jag bara ska åka utför någon dag byter jag dock mot orginalstammen.

Jag upplever min Spectral som mycket kortare än min gamla omoderna 26”XC raket trots samma avstånd sadel - centrum styre. Jag kan inte se att det är något annat än stacken som får mig att uppleva det.

Jag tror också att sadelrörsvinkel spelar roll, justeringen på sadel är samma oavsett rörvinkel. Cykeln är designad kring alla sina mått. Det blir svårt att jämföra bara enstaka mått kan jag tycka.

Nu är ju ändå TS en person som ska köpa sin första mtb. Det är svårt att optimera en cykel för en rutinerad cyklist som vet vad hen vill - typ omöjligt för en som köper sin första.

Mitt råd är att köpa den du spontant gillar bäst. Sen får du lära dig att cykla och känna efter vad som eventuellt behöver justeras. Kanske innebär justeringen byte av typ av cykel, eller ändra storlek - eller så är det bara några enkla smågrejer med sadel och dämpare och sen har du så kul att du inte har tid att tänka på att hålla på att byta cykel igen (även om det såklart alltid är kul att tänka på att uppgradera)!

Lycka till!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp