Justera styrlager, revolution, för mig.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag har revolutionerat mitt styrlagerspännande, jag kör momentnyckel. jag tycker det är XXirriterande att försöka justera en mtb med 160 gaffel, bushing glapp, fläskiga mjuka däck . Så, mtb 3 nm, lvg, 2 nm. Kört så slutet av förra säsongen utan någon anmärkning.

Där, jag sade det.

Eller, är det inte så ovanligt?

Jag har revolutionerat mitt styrlagerspännande, jag kör momentnyckel. jag tycker det är XXirriterande att försöka justera en mtb med 160 gaffel, bushing glapp, fläskiga mjuka däck . Så, mtb 3 nm, lvg, 2 nm. Kört så slutet av förra säsongen utan någon anmärkning.

Där, jag sade det.

Eller, är det inte så ovanligt?
På min Fuel EX 2018 stod det 4 Nm på insexen till topcapen om jag inte missminner mig, så helt fel ute är du nog inte.

Jag tror att 4 blir för mycket :) Redan 3 är högt, jag brukar "mäta" genom att lyfta hojjen, vicka från sida till sida så styret går från sida till sida, och redan vid 3 blir den rörelsen gnuttan stel, med 4 nm är den för stel, på mina hojjar i alla fall. :)

Hittade en cykelmekaniker i en mtbr tråd och fick inspiration.

Prova själv, om du kan dra så lätt mätt. 2 nm så är styrningen hur lätt och fin som helst.
Ett lager ska ju dras "så hårt du kan utan att det blir friktion" typ.
Jag "mäter friktionen", och med 2 nm, noll problem. 3 på mtbn, den får så mycket mer stryk än lvg, men det duger nog med 2 nm där med, jag är min början på det hela. :)

Hur smorda är gängorna på skruven till topcapen?
Är expandern helt rak i styrröret?
Hur tight sitter styrstammen mot styrröret?
Vad är det för material i styrröret?
Använder du kolfiberpasta mellan styrstam och styrrör?
Hur tight sitter övre locket på styrlagret? Är det en O-ring mellan locket och styrröret?
Har det varit åtdraget hårdare tidigare så att den koniska delen är nedpressad?

Känns svårt att generalisera hur hårt man ska dra för att få rätt förspänning med alla variabler :)

Det fungerar fint på alla mina 8 hojjar, så de problemen ni gissar finns, hittar inte jag i min samling i alla fall, eller förlåt, 7 hojjar, en har gammal gängat styrlager.

Det fungerar fint på alla mina 8 hojjar, så de problemen ni gissar finns, hittar inte jag i min samling i alla fall, eller förlåt, 7 hojjar, en har gammal gängat styrlager.
Du har härlett värdena utifrån vad som i slutändan blir lagom förspänning med just dina förutsättningar så det är klart att det fungerar för dig. Under andra förutsättningar kommer det sannolikt krävas andra värden. Det är ju det som gör metoden oanvändbar alternativt chansartad om man inte mäter upp vad som är optimalt moment för den kombination av delar man har för handen.

Fungerar är dessutom relativt. Hur vet du att dina styrlager inte slits onödigt mycket och du åker på å byta dem efter halva normala livslängden?

Det är världens enklaste grej att dra åt tills det kärvar och sedan backa tills det löper fritt. Varför krångla till det?

Jag brukar glappminska med en insex uppåner meller tummen och pekfingret och sen tighta stammen.
Om stammen är monterad så att den är stum så är montaget glappfritt utan att man straffar lagerkulorna i banorna.

Du har härlett värdena utifrån vad som i slutändan blir lagom förspänning med just dina förutsättningar så det är klart att det fungerar för dig. Under andra förutsättningar kommer det sannolikt krävas andra värden. Det är ju det som gör metoden oanvändbar alternativt chansartad om man inte mäter upp vad som är optimalt moment för den kombination av delar man har för handen.

Fungerar är dessutom relativt. Hur vet du att dina styrlager inte slits onödigt mycket och du åker på å byta dem efter halva normala livslängden?

Det är världens enklaste grej att dra åt tills det kärvar och sedan backa tills det löper fritt. Varför krångla till det?
Ja, jag får klart bättre resultat så här med mtbn än den metoden. Simple as, jag är rätt anal med att inte köra för hårt ställt.

Du kan ju verifera själv som du skriver, du kan uppenbarligen känna när det inte kärvar, då är det lätt att verifiera när du dragit med momentnyckeln, så kan du se själv.

Jag veriferade på en lättskruvad hoj, racern, distinkt, stumt, inget deg i känslan, 2 nm matchar vad jag drar med "känna hit och dit" och det blir bra. Nu behöver jag inte känna och joxa, momennyckeln är ju redan framme för att dra styrstammens låsskruvar. ;) Mtbn drar jag gnuttan hårdare.

De polare jag hojjat med har styrlager feljusterade mest hela tiden, knashårt eller glapp.

Så, det här blir inte hårdare än en rätt justerad hoj, jag kan justera rätt, men mtbn tycker jag är ett meck att känna på den är så jäkla degig i känslan, momennyckeln for the win.

Ja, jag får klart bättre resultat så här med mtbn än den metoden. Simple as, jag är rätt anal med att inte köra för hårt ställt.
Hur vet du att det verkligen är rätt förspänning då?
För löst är inte bra det heller. Kan rent av vara sämre då det leder till hög punktbelastning när enstaka kullor får ta hela lasten. Och eftersom det inte är ett lager som roterar flera varv så är det samma kula som hela tiden är utsatt.

För löst är inte bra det heller. Kan rent av vara sämre då det leder till hög punktbelastning när enstaka kullor får ta hela lasten. Och eftersom det inte är ett lager som roterar flera varv så är det samma kula som hela tiden är utsatt.
För löst tror jag fuckar upp lagersätena i ramen, det är mycket värre.

När det skorrar är det för hårt.
När det klickar vid radiell belastning är det för löst.

Tillbaka
Topp