Motionsförsäkring

McPh

Aktiv medlem
Motionsförsäkring
Sökt lite snabbt men inte hittat något om denna försäkring på forumet.
Bra eller a..

Lite tveksamheter då jag pendlar i icke Elitpendlarmundering, dock hjälm och
shysst cykeljacka och plattisar. Då jag kör lvg för motion med tillhörande
mundering så verkar det funka?

Känns som en försäkring som jag redan har iom hushållets olycksfall?

Senast ändrad:
Motionsförsäkring
Okej, då tror jag det är ett försök att få in pengar till SCF. För olyksfall har många redan. Och står ju ”bidra till svensk cykel”.

skulle nog hellre bli stödmedlem i en till lokal förening :)

Motionsförsäkring
Utan att ha läst i detalj ser det ju ut som en vanlig olycksfallsförsäkring, samt ansvar som väl ingår i de flesta hemförsäkringar. Hade de täckt krasch av cykel hade det ju kunnat vara intressant. Men då hade väl premien varit 10ggr högre oxå ?

Intressant också att de säger att den gäller under motionslopp. Tidigare har det väl varit så att när man deltar i ett sanktionerat motionslopp så täcks man av SCF:s försäkring. Tänker de kanske sluta med det nu?

Motionsförsäkring
Okej, då tror jag det är ett försök att få in pengar till SCF. För olyksfall har många redan. Och står ju ”bidra till svensk cykel”.

skulle nog hellre bli stödmedlem i en till lokal förening :)
Stämmer det du skriver?
haha gäller även vid virtuella lopp. Så om man välter eller kör in i väggen med trainern då :)
Den är sjuk

Motionsförsäkring
Tror inte det är så många motionslopp som söker sanktion av förbundet.
Jaså? De motionslopp jag har åkt så har det iaf alltid stått att man som deltagare omfattas av nån olycksfallsförsäkring. Sedan om det är via SCF eller arrangören har jag iofs inte kollat upp. Har utgått ifrån att mina egna försäkringar är mycket bättre.

Motionsförsäkring
“En del av intäkterna tillfaller Svenska Cykelförbundet för att fortsatt utveckla svensk cykel.”

“Skyddet gäller även vid E-cycling och virtuella motionstävlingar som ”Min Vätternrunda”
Härjade bara. E-cykling är inte cykling, likaså virituelt eller vad det heter. Det kallas motionsträning.

Motionsförsäkring
Använder sig SCF av begreppet ”motionstävling”? Det var intressant.

Observera också att för att försäkringen ska gälla vid cykelpendling måste man byta kläder.

Motionsförsäkring
Jadu, förslagsvis ringer du försäkringsbolaget som har försäkringen och ställer de frågorna. Efter att ha lyssnat och förstått svaren väljer du om du vill teckna försäkringen.

Lätt som en plätt.

Edit: stavning

Motionsförsäkring
Utan att ha tittat i detalj känns ju Startklar Plus som ett bättre alternativ för den som kör motionslopp. Samma pris (275kr/år) men då är även själva anmälningen till loppet försäkrad, dvs blir man sjuk och missar loppet ersätter försäkringen anmälningsavgiften. I övrigt verkar det vara liknande omfattning, dvs olycksfallsförsäkring under all träning/motion under året.

Motionsförsäkring
Jobbar man hos en seriös arbetsgivare så har man ofta en arbetsskadeförsäkring som täcker resor till och från jobbet, inklusive cykelpendling. Kan vara värt att kolla också.

Tillbaka
Topp