Hjälp med tips på xc clipless-pjuck

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum

ybs

Aktiv medlem
Howdy!

Har sedan 2010 haft ett par mavic razor som jag fortfarande är rätt nöjd med (se bild). Ska dock byta nu då de börjar bli rätt slitna samt att jag skulle vilja ha hårdare sula. De jag har nu har "glass reinforced nylon sole" så de har en del flex även om det det är en hård sula så att säga.

Då jag inte verkar slita ut skor så snabbt trots mycket cykling är priset sekundärt i det här fallet. Funderar på shimano sh-xc901 s-phyre. Har aldrig haft så pass hårda skor/sulor innan. Hur mår fötterna efter längre turer? Är det dumt att köpa så hårda skor? Har även tittat på specialized recon 3.0 som har lite mer flex i sig. Jag cyklar alla tänkbara stigar i stockholmsområdet så det blir rätt blandat. Ingen enduro/DH dock.

Andra förslag än ovan?
razor1.jpg

Har du också tittat på Specialized Expert XC? Jag är riktigt nöjd med dom, bästa XC skor jag har haft. Recon fanns inte när jag köpte dom, så kan inte jämföra med dom. Recon är tyngre. Jag skulle vara rädd att Boa kan går sönder i kontakt med sten i smala passager i Hellas. I Hellas kör jag Specialized 2FO Cliplite, som har Boa mer ovanpå.

Nej inte kollat in expert. Är egentligen sugen på två boa per sko. Tycker kardborre är ok men inte mer. Men expert verkar ju fått bra kritik. Kan vara värt att testa.

Tack ja det lutar åt dem. Funkar de för längre turer också eller har de en 2h gräns och sen börjar det göra ont i fötterna? Puckad fråga kanske..

Det berör väl bara på hur dom passar din fötterna?
Om man har lågom breda fötter utan konstigheter passar de flesta skorm jag har fötter som är breda fram och smala bak, som är problematisk. Också behöver jag sulor som högre i mitten, jag kör nu Specialized Body Geometry sulor i all mina cykelskor.

Det berör väl bara på hur dom passar din fötterna?
Om man har lågom breda fötter utan konstigheter passar de flesta skorm jag har fötter som är breda fram och smala bak, som är problematisk. Också behöver jag sulor som högre i mitten, jag kör nu Specialized Body Geometry sulor i all mina cykelskor.
Tänker närmast på att om sulan är stenhård så kan ju det göra att det gör ont i foten efter en tid - oavsett om de sitter perfekt

Tänker närmast på att om sulan är stenhård så kan ju det göra att det gör ont i foten efter en tid - oavsett om de sitter perfekt

Jag vill har sulan helst stenhård för att undvika ont, framförallt för längre turer. Men då måste sulan passa perfekt. Jag behöver höga sulor till detta för att stödja mina höga fötvälvar.

Jag gillar hårda sulor, tycker tvärt om att jag får mindre ont i fötterna i längden av dem.
Jag har haft ett par xc701, men tyckte de var lite väl mjuka, och för mig skavde kanten på plösen mot fotleden.

Sidi drako har jag kört med i många år, stenhårda men väldigt smala, helt omöjliga att promenera i. Fördelen är att nästan alla delar går att byta på dem så man kan ha dem länge och kraftöverföringen känns väldigt direkt.

Till i år har jag bytt till Northwave ghost xcm 2 för att få plats med en inläggssula. De har riktigt bekväm överdel utan störande sömmar, hyggligt styv sula (men mjukare än Sidi drako) och bra grepp om man behöver promenera. Går dock inte att byta ut suldelar som på Sidi, så när de är slitna så är de slut.

Jag gillar hårda sulor, tycker tvärt om att jag får mindre ont i fötterna i längden av dem.
Jag har haft ett par xc701, men tyckte de var lite väl mjuka, och för mig skavde kanten på plösen mot fotleden.

Sidi drako har jag kört med i många år, stenhårda men väldigt smala, helt omöjliga att promenera i. Fördelen är att nästan alla delar går att byta på dem så man kan ha dem länge och kraftöverföringen känns väldigt direkt.

Till i år har jag bytt till Northwave ghost xcm 2 för att få plats med en inläggssula. De har riktigt bekväm överdel utan störande sömmar, hyggligt styv sula (men mjukare än Sidi drako) och bra grepp om man behöver promenera. Går dock inte att byta ut suldelar som på Sidi, så när de är slitna så är de slut.
Tack för bra tips och info! "helt omöjliga att promenera i" ha ha :)

Tack har kollat en del på dem också faktiskt. Vissa recensioner klagar på att de är för varma eller rättare sagt att de saknar tillräckligt med luftöppningar. Något du upplevt?
Inte varma så det stör. Cyklade Hemmavasan med dom i somras med tunna strumpor och då var det riktigt varmt ute, men det var inte den där kokande känslan i fötterna som en del löparskor kan ge.
Personligen så blir jag inte så varm om fötterna när jag cyklar på gott och ont :)

Kan varmt rekommendera DMTs vassare dojjor, KM1 och MH1. Sulan är bland det styvaste och bäst uppbyggda i hålfoten jag kört och ovandelen känns som en sockiplast. Finns med 25% rabatt i de flesta storlekar hos biskop.se just nu. Storleken tycker jag är "normal", har 41 1/3 till 42 på vanliga skor och har 41,5 på mina och är toknöjd.

Jag slänger in ett tips om Specializeds S-Worksdojor. Har haft ett par 6-7 år och kört allt från grusrappy på crossen till gubb-enduro, tycker de är tiptop. Väldigt styv sula, med en iläggssula för mina höga fotvalv sitter de som en smäck och är bekväma även vid längre turer. Körde fem timmar grus härom dagen, tänkte inte på de annars ganska kinkiga fötterna en sekund...

De har dubbla Boa-spännen, vilket jag tycker är suveränt för att finjustera "snörningen" i farten. Både spännena och skorna i övrigt har hållit bra trots en hel del stryk i skogen.

Sedan är det ju inga löparskor direkt, fick lite känningar i benhinnorna när jag fick löpa 3-4 km pga haveri för nån månad sedan.

Jag slänger in ett tips om Specializeds S-Worksdojor. Har haft ett par 6-7 år och kört allt från grusrappy på crossen till gubb-enduro, tycker de är tiptop. Väldigt styv sula, med en iläggssula för mina höga fotvalv sitter de som en smäck och är bekväma även vid längre turer. Körde fem timmar grus härom dagen, tänkte inte på de annars ganska kinkiga fötterna en sekund...

De har dubbla Boa-spännen, vilket jag tycker är suveränt för att finjustera "snörningen" i farten. Både spännena och skorna i övrigt har hållit bra trots en hel del stryk i skogen.

Sedan är det ju inga löparskor direkt, fick lite känningar i benhinnorna när jag fick löpa 3-4 km pga haveri för nån månad sedan.
Tack jag har kollat på dem också. De och shimano verkar väldigt lika från rescensioner jag läst mig till.

Tillbaka
Topp