Serva HELKAMA JÄÄKÄRI 3-vxl

kelly007

Medlem
Hej!

Ursäkta, jag sökte lite men hittade inget. Utan att vara för ursäktssökande och långdragen, vad behöver jag för kunskapt och verktyg för att ha hand om min nya pärla på ett bra sätt? Köpte den i höstas, är grymt nöjd! Lämnade nyss in den på service för 380:- och det känns rent spontant som det är för dyrt för att göra det så ofta som jag skulle vilja. Sen så givet min ålder och mitt cykelintresse så är det nog rentav slöseri att inte göra det själv, enda jag har till mitt försvar är att vi bor i lägenhet mitt i centrum.

Tack så mycket!

1c02df27d352caf7b0780fd631512bf4_XL.jpg

Det beror lite på hur mycket du kommer cykla på den och i vilken mån du vill börja skruva själv.

Om du kommer att ha den som vardagscykel och inte köra mer än några mil i veckan så hade jag börjat med att hålla cykeln ren och kedjan REN och smord. Dvs. inte för mycket smörj, inte muc off wet lube (blir till en hård gegga, gud skapade den som ett straff till människorna) och rengör lika ofta som du smörjer.

Gör du det och inte nödvändigtvis vill börja skruva själv så är sedan några hundra om året till din lokala mek rimligt.

Men... ?

Om du vill kliva ned i cykelnördträsket så gäller i allt väsentligt fortfarande ovanstående råd. Därutöver grejer för punkalagning, en uppsättning insexnycklar, som minst 4, 5 och 6 mm, några blocknycklar (ex str 8-15 mm) och...? Tja, en hjälm och sen ut och kör!

För de flesta av dessa mer grundläggande verktyg duger Biltema gott. Det är dessutom grejer som funkar till annat än cykeln. Om du vill gå in på cykelspecifika verktyg så hade jag kollat var närmsta Biltema låg och sen cyklat så långt jag kunde därifrån. Park Tool gör bra grejer, inget lyx men de funkar.

På Youtube finns också mycket bra info. RJ the Bike Guy skruvar glatt på allt möjligt, där kan du lära dig mycket. Även Park Tools filmer med Calvin Jones.

Förresten, lägenhet mitt i centrum? Köp lås för 5ggr så mycket pengar som du hade tänkt dig. Om du dessutom har möjlighet att ha cykeln stående inomhus - helst i lägenheten men iaf i källare/cykelförråd - så sparar du den nåt otroligt. Västkust, ostkust el. inland? Gbg äter cyklar levande om de står ute!

Lycka till!

Vilket härligt svar, tusen tack! Jag älskar att cykla men cyklar nog inte mer än 10 mil i veckan.

Umeå! Jo det är en stor sorg att bo såhär centralt med cyklar, cykelvagnar och små barn. Olyckliga omständigheter som ledde oss hit tillfälligt men söker att flytta nu när snön försvinner!

10 mil i veckan är bra. Snart är du knee deep i träsket!
Säsongsberoende statistik! Tror du en såndär cykel för 8000 är avsedd för 10 mil i veckan? Kanske är det ingen sträcka och beror väl på underlaget mest. Den är så sjukt skön att cykla men jag funderar mycket på hur den är avsedd för mina turer! :)

Säsongsberoende statistik! Tror du en såndär cykel för 8000 är avsedd för 10 mil i veckan? Kanske är det ingen sträcka och beror väl på underlaget mest. Den är så sjukt skön att cykla men jag funderar mycket på hur den är avsedd för mina turer! :)
Det tror jag säkert. Utslaget på ex. jobbpendling så är det ju bara en mil till jobbet och en mil hem mån-fre så är du uppe i tio mil. Inga problem, särskilt inte som du trivs med cykeln.

Saker och ting kommer att slitas om du använder cykeln men ram och gaffel ska hålla i evigheter. Vajrar, däck och kedja är i princip förbrukningsvaror. Lager (styrlager och vevlager) kommer att slitas med tiden om du cyklar året runt, både pga många mil och ffa ev salt och smuts, men sådant är inget konstigt att byta efterhand som det ger sig. Och det bör dröja bra länge, förmodligen många många år, innan du behöver göra några sådana större ingrepp. I praktiken inget att ens fundera över.

Viktigaste komponenten är "the nut connecting the saddle with the handlebars". Om den som sitter på cykeln bara spottar i näven och ger sig ut så funkar vad som helst!

Och så i det sammanhanget den obligatoriska hänvisningen till den gamla happy-tråden "Tuva cyklar långt". I de första inläggen kallades hon "skabbig hippie brud" [sic], men hon hade annat för sig än att läsa forum och cyklade längre än de flesta på en mycket basic cykel. Skabbigt.

Tillbaka
Topp