Pedaler och skor för nybörjare

Det beror på. Iofs har jag mina klossar längre fram än många andra. Undantaget är vinterskor då de på grund av tyngd och tröghet passar bättre att "hålfotstrampa" - blir lägre kadens och sämre utnyttjande av vadmuskeln, men vem bryr sig på vintern egentligen?
På vintern handlar det om att överleva.

Det beror på. Iofs har jag mina klossar längre fram än många andra. Undantaget är vinterskor då de på grund av tyngd och tröghet passar bättre att "hålfotstrampa" - blir lägre kadens och sämre utnyttjande av vadmuskeln, men vem bryr sig på vintern egentligen?

Jag pratar inte om att sätta klossen under hålfoten.

Ställer mig också skeptiskt till hur stor fördel man kan dra av ökad aktivering av vadmuskeln. Med klossen långt fram så använder man främst vaden som stabilisation, inte som kraftkälla.

Där kan man se lite hur kraften under foten fördelar sig när man flyttar klossen.

Jag pratar inte om att sätta klossen under hålfoten.

Ställer mig också skeptiskt till hur stor fördel man kan dra av ökad aktivering av vadmuskeln. Med klossen långt fram så använder man främst vaden som stabilisation, inte som kraftkälla.

Där kan man se lite hur kraften under foten fördelar sig när man flyttar klossen.
Jag överdrev därav citattecknen. Teorier om muskelaktivering och pedalgenometri finns det flera av och de är inte överens. Dock kan de flesta hålla med om klossarna längre fram leder till:
Högre belastning vad/hälsena
Enklare att hålla hög kadens

För mig betyder det att jag kan köra längre utan att musklerna tar stopp och att uthålligheten begränsas av ämnesomsättning/kardiovadkulära gränser istället för kramp i låren. Så för mig (iaf när man är i bättre form än nu) ger mig en klossplacering längre fram en klar fördel. Nu är vi alla olika och är man en lågkadensare med kramptåliga (aka starka) lår så blir ju verknkngsgraden högre (den sjunker med högre kadens) och är positivt för den individen då den kommer längre på kapaciteten av centrala ämnesomsättningsbegränsningen.

Kanske finns en anledning att klossarna är flyttbara... Vi är kanske inte identiska vi människor?

Kanske finns en anledning att klossarna är flyttbara... Vi är kanske inte identiska vi människor?
Nu är du inne på nåt farligt. Tänk om alla människor gjorde det som passade just DEM bäst? Världen skulle kollapsa! Inga homogena (och lyckliga) grupper av människor utan folk som irrar omkring planlöst och gillar olika/andra saker!

Nu är pedaler och klossar monterade. Ställde mig vid en stolpe och att ta av och på var inte så lätt. Vänstra skon var värre men jag hade vinklat klossen mot lilltån lite så vinkeln blev stor men det fattade ju inte jag. Fick läsa lite. Satte klossarna i mitten av skon. Vinklade de lite ut mot stortån så att jag kan vinkla ut snabbt. Blåste ju storm igår men jag märkte ju framförallt i uppförsbackar att jag fick helt annan kraft. Blev en snygg vurpa/fall rätt ned på sidan också.

Ah. Den klassiska SPD-vurpan. Jag minns min första tur där jag la mig på sidan på uppfarten hos mina föräldrar. ❤️ Alla gör den där penibla vurpan i början och därför ska man se till att öva där det är OK att drulla lite. Men man lär sig snabbt. Redan efter några dagar är det mycket bättre.

Ställ styrkan på mekanismen så lågt det går till en början. Öka styrkan när du blir duktigare. Jag kör klossarna strax bakom trampdynan och vinkeln är i stort sett helt rakt framåt. Men det där är mycket en smaksak och man får prova sig fram till en position man trivs med.

Jag överdrev därav citattecknen. Teorier om muskelaktivering och pedalgenometri finns det flera av och de är inte överens. Dock kan de flesta hålla med om klossarna längre fram leder till:
Högre belastning vad/hälsena
Enklare att hålla hög kadens

För mig betyder det att jag kan köra längre utan att musklerna tar stopp och att uthålligheten begränsas av ämnesomsättning/kardiovadkulära gränser istället för kramp i låren. Så för mig (iaf när man är i bättre form än nu) ger mig en klossplacering längre fram en klar fördel. Nu är vi alla olika och är man en lågkadensare med kramptåliga (aka starka) lår så blir ju verknkngsgraden högre (den sjunker med högre kadens) och är positivt för den individen då den kommer längre på kapaciteten av centrala ämnesomsättningsbegränsningen.

Såklart finns det variationer på vad som passar bäst på individnivå som allt annat. Är man som du en erfarenhet cyklist och har laborerat lite, så har man säkerligen hittat vad som passar en själv.

Jag var nog lite för skarp i mitt inlägg. Det jag ville säga var att den data jag sett, vilket självklart är långt ifrån all data, så ger en något längre bak placering ingen skillnad i varken kraft eller fart. Men som du säger finns det många teorier och kroppen skiljer. Däremot skulle jag nog ändå rekommendera en nybörjare att börja med att placera klossen ganska långt bak och sen jobba dig framåt, än tvärtom.

Jag skulle kunna tänka mig att någon som jag, med väldigt långa fötter, får placera klossen längre bak än någon med kortare fötter pga den ökade hävstången till vadmuskeln.

Tillbaka
Topp