[Byggtråd] Italienskt finstål och polsk lödkonst

velovin

Aktiv medlem
Frågade på forumet för något halvår sedan om någon hade erfarenhet av polska rambyggaren Rychtarski, men med ganska klent resultat. Det gick dock inte att jaga ut byggarspöket ur huvudet, så ganska snart skickades ett mail med prisförfrågan på en hi-end ram i stål. Efter någon vecka utan svar provade jag Rychtarskis gamla lärling, med egen firma sedan många år: Jacek Orlowski. Han svarade snabbt och var allmänt tillmötesgående, så de lösa planerna blev genast mer konkreta. Dagen efter detta svarade äntligen Rychtarski, men då hade tåget redan gått...

Planen var en filet brazed lvg-ram i Columbus Sprit och Life-rör, med relativt rejsig geo men plats för snabba grusdäck (max 35 mm). De första mailen skickades i oktober, men det är inte förrän nu som det börjar hända saker. Vintern har ägnats åt att uppgradera komponenthögarna här hemma, samt längta till våren. För några veckor sedan sattes slutgiltiga geon, nu är det nära:

1618321540452.png

Planen var en filet brazed lvg-ram i Columbus Sprit och Life-rör, med relativt rejsig geo
Relativt rejsig geo med stack: 61cm och reach: 41cm gör mig nyfiken på hur lång du är? (ditt grenmått?)

plats för snabba grusdäck (max 35 mm).
Har du lust att dela med dig mer av tankarna bakom dina val?
Tex varför så pass feta 622-hjul (jag antar åtminstone 622-hjul?) istf en ramkonstruktion som klarar både 622 och 584-hjul?
Jag har en tag haft funderingar på en sådan ram, med 28-30mm däck på 622-hjulen och 46-48mm på 584-hjulen borde åtminstone rullomkretsen bli den samma och man borde få de fördelar feta däck ger (förhoppningsvis) utan nackdelarna som den stora roterande massan ger med riktigt feta däck på 622-hjul, samtidigt som man kan ha snabba, lätta däck med låg rotationsvikt på 622-hjulen.

Relativt rejsig geo med stack: 61cm och reach: 41cm gör mig nyfiken på hur lång du är? (ditt grenmått?)

Har du lust att dela med dig mer av tankarna bakom dina val?
Tex varför så pass feta 622-hjul (jag antar åtminstone 622-hjul?) istf en ramkonstruktion som klarar både 622 och 584-hjul?
Jag har en tag haft funderingar på en sådan ram, med 28-30mm däck på 622-hjulen och 46-48mm på 584-hjulen borde åtminstone rullomkretsen bli den samma och man borde få de fördelar feta däck ger (förhoppningsvis) utan nackdelarna som den stora roterande massan ger med riktigt feta däck på 622-hjul, samtidigt som man kan ha snabba, lätta däck med låg rotationsvikt på 622-hjulen.
Allt är ju relativt, men jag har de senaste sex åren kört runt på en CX med 390 reach och 630 stack. Jag är 190 cm och har ett grenmått på 94 cm.

Angående hjulen så kommer jag ha ett par högprofilare med 28 mm och ett par grushjul (ja, 700c) i 35 mm, mest för att jag gillar att damma på snabbt på grusvägar på liiite för smala däck. Kommer som sagt från CX och gillar att cykla på "fel" cykel relativt underlaget. Dessutom har jag en monstercross med 700x2,1" i stallet, så feta sulor kan jag få mitt lystmäte på närhelst jag vill.

du är rasande högbent, så jag förstår stacken, men reachen? Tänker du köra lite kortare stam? Säg, 90-100 istället för en 110-120 vilket är mer kutym för en sån storlek?

du är rasande högbent, så jag förstår stacken, men reachen? Tänker du köra lite kortare stam? Säg, 90-100 istället för en 110-120 vilket är mer kutym för en sån storlek?
Jag har en 110-stam liggande som är tänkt till bygget, men jag är inte främmande för att backa någon eller några centimetrar om det känns långt. Tanken med den långa reachen var att utmana mig själv lite, när det ändå ska designas cykel kan det vara roligt att ta ut svängarna lite. Trivs generellt bättre med lite kortare stammar, så det är inte alltför mycket i potten om det skulle bli långt med 110 mm.

Vad kostar en polsk ram mellan tummarna?

Har inte fått slutnotan än, men det har talats om 16-18k för ramset med Columbus kolgaffel. Det ska sägas att det här bygget är extra allt, med finfina rör, lödning istället för svetsning och interna kablar mm. Försöker lura mig själv att det är den slutgiltiga lvg-cykeln, då kan det få kosta.

Jag MÅSTE följa ( även om jag inte vill , men jag vill ) .
Jag är Polack och tar ansvar för Orlowskis verk :-)
Witaj Jarek! Mieszkalem i pracowalem pare lat w WWA, nauczylem sie polskiego... :)
Jag var faktiskt på väg att köpa en SS från Antymateria i Warszawa, kul affär och gäng som driver. Men sedan köpte jag en vettig gravelhoj så inga nya köp. Däremot blev jag galet intresserad av detta projektet så jag kommer följa processen med nöje!!

@velovin vad planerar du för komponenter, bortsett från hjul som du nämnt? Växlar? Blev galet inspirerad att göra ett eget bygge med dem i framtiden och ha på Campagnolo Ekar :)

Witaj Jarek! Mieszkalem i pracowalem pare lat w WWA, nauczylem sie polskiego... :)
Jag var faktiskt på väg att köpa en SS från Antymateria i Warszawa, kul affär och gäng som driver. Men sedan köpte jag en vettig gravelhoj så inga nya köp. Däremot blev jag galet intresserad av detta projektet så jag kommer följa processen med nöje!!

@velovin vad planerar du för komponenter, bortsett från hjul som du nämnt? Växlar? Blev galet inspirerad att göra ett eget bygge med dem i framtiden och ha på Campagnolo Ekar :)

Du kan ju alltid låta bygga en ram med växelfäste och sliding dropouts, det bästa av två världar :)

Det blir 1x11 GRX 810 genomgående, förutom bakväxeln som blir en Ultegra R8000 - mest för att den är så mycket snyggare än GRX-motsvarigheten. Behöver inte heller ett monsterspann på kassetten, så 11-42 blir aldrig aktuellt.

I övrigt blir det en del grejor från gömmorna, Thomson, Hope och Pro i en salig blandning.

Grushjulen fick hamna på tight budget efter ramens excesser: Begagnade Reynolds-nav och DT:s billiga men pålitliga R470-fälg.

1618398912577.png

...men resultatet blev bra (även om jag inte har någon ram att testa dem i än). Gravelking Semislick och lite nippelbling gör susen. 1,58 kg landade de på, mätt med fulvåg.
1618399048584.png

Finhjulen har jag sedan gammalt, Light Bicycle-fälgar på DT240-nav. Behövde bara konvertera om dem från QR till TA. DT vet verkligen att ta betalt för reservdelar, 700 spänn för end caps kändes väl mycket. De hjulen har redan väl inkörda Gravelking Slick 28 mm, får se om det blir något annat när de är slut.
1618399268974.png

Senast ändrad:
Du kan ju alltid låta bygga en ram med växelfäste och sliding dropouts, det bästa av två världar :)

Det blir 1x11 GRX 810 genomgående, förutom bakväxeln som blir en Ultegra R8000 - mest för att den är så mycket snyggare än GRX-motsvarigheten. Behöver inte heller ett monsterspann på kassetten, så 11-42 blir aldrig aktuellt.

I övrigt blir det en del grejor från gömmorna, Thomson, Hope och Pro i en salig blandning.
Spännande :)

Håller med om att Ultegra är tjusigare - men är inte hela grejen med GRX att du kan låsa derailleurn vilket borde passa just grusåkning (även om platta grusvägar knappast skapar massa kedjesvaj)?

Väldigt fina hjulpar du lade upp BTW. Diggar kontrasterande sidewalls :cool:

Spännande :)

Håller med om att Ultegra är tjusigare - men är inte hela grejen med GRX att du kan låsa derailleurn vilket borde passa just grusåkning (även om platta grusvägar knappast skapar massa kedjesvaj)?

Väldigt fina hjulpar du lade upp BTW. Diggar kontrasterande sidewalls :cool:
Ähh, det funkar bra med kejestyrare och en gammal innerslang lindad runt kejestaget också.

På förra åket körde jag N/W och Ultegra 6800 utan problem, även på enklare stig. Jag testar med växel utan clutch, men om det skramlar för mycket får jag väl krypa till korset och förfula hojen med en GRX-växel.

Ähh, det funkar bra med kejestyrare och en gammal innerslang lindad runt kejestaget också.
Gör det absolut! Men blir lite bakvänt att välja en snyggare derailleur för att sedan "styra upp den" med en mindre estetisk lösning ? MEN den här cykeln kommer säkert bli hur cool som helst, can't wait for the next episode...

Gör det absolut! Men blir lite bakvänt att välja en snyggare derailleur för att sedan "styra upp den" med en mindre estetisk lösning ? MEN den här cykeln kommer säkert bli hur cool som helst, can't wait for the next episode...
Det var ironiskt menat, linda innerslang är ju inte ens fint nog på freeride och enduros nu för tiden. Men ändå, om man väljer att köra utan clutch får man vara uppmärksam på att inte man inte förstör den fina lacken på kedjestaget. Med nåt snyggare skydd än innerslang och rejälare än sån där tejp som brukar sitta på vägcyklar. Ett par lager silvertejp på första rejäla skogsrundan avslöjar om det är ett problem eller inte.

Är den inte färdig än?

Har flera gånger bett om bilder under bygget, men han gäckar mig med enbart textbaserade svar, typ: "Ska jag gänga hålen för skärmfästena?" Vill inte tjata mer om bilder, och får väl ha respekt för att det är hans arbetsplats.

Ramen borde vara färdiglödd vilken dag som helst, då borde det ramla in en bild tycker jag.

PS. Jag tillhör den udda skaran som faktiskt tycker att lindad innerslang runt kedjestaget faktiskt är rätt snyggt. Om den är snyggt lindad vill säga. DS.

Boom!
DSCN7632[1].JPG

Det blev en rivstart i fråga om "bilder under byggprocessen".

Av bilderna att döma ser det helrätt ut. Utom möjligen sadelstagen, bad om riktigt tunna rör där, men de här ser ju normaltjocka ut. Hade tänkt mig något mer åt diametern English brukar bygga med.

Boom!
Visa bilaga 482418

Det blev en rivstart i fråga om "bilder under byggprocessen".

Av bilderna att döma ser det helrätt ut. Utom möjligen sadelstagen, bad om riktigt tunna rör där, men de här ser ju normaltjocka ut. Hade tänkt mig något mer åt diametern English brukar bygga med.
"Riktigt tunna rör" är ju tyvärr tolkningsbart. En sak jag har lärt mig då det gäller upphandling av varor och tjänster, är att om man inte har en särskild relation till leverantören, så skall man banne mig speca varenda detalj skiftligt.

"Riktigt tunna rör" är ju tyvärr tolkningsbart. En sak jag har lärt mig då det gäller upphandling av varor och tjänster, är att om man inte har en särskild relation till leverantören, så skall man banne mig speca varenda detalj skiftligt.

Nog är det så, inte blir det bättre av mailkonversation på lite stapplig engelska (fortfarande mycket bättre än Marino dock). Vi har kört en del länkar till bilder för att förklara detaljer, men här kunde jag nog varit tydligare.

Det är verkligen bara en småsak, och inget jag hänger upp mig på. Penntunna stag måste vad jag förstått göras i tyngre rör också, estetik vs. vikt.

Utom möjligen sadelstagen, bad om riktigt tunna rör där, men de här ser ju normaltjocka ut. Hade tänkt mig något mer åt diametern English brukar bygga med.
Nu har jag ingen aning om hur du faktiskt uttryckte dig på engelska men just "riktigt tunna rör" kan ju lika gärna tolkas som att de skall vara tunnväggiga snarare än det handlar om diametern…

Senast ändrad:
När vi ändå är inne på semantik så har mestadels ordet "narrow" använts. Håller med om att svenskans "tunna" rör mer lutar åt godstjocklek, åtminstone i mitt cykelhuvud.

Nu har ju varken jag eller Jacek definierat begreppen särskilt väl, men det är som sagt inget stort problem med lite fetare rör än planerat.

Ägnade kafferasten på hemmakontoret med att löst montera ihop cockpit, fick den otrevliga överraskningen i form av en begynnande (?) spricka i Thomson-stammens "faceplate":
1618561951028.png

1618561973249.png

Den tycks gå en bit ner i godset, men inte rakt igenom. Faceplaten har ju väldigt trång inpassning i själva stammen, så tror inte att det är risk för ett akut haveri.

Fick med stammen på en begagnad cykel jag köpte för runt åtta år sedan, så det är väldigt långt från ett garantiärende :)

Det fina i kråksången är ju att Thomson fortfarande säljer faceplate som reservdel, det tråkiga är att Bike24 har oändligt lång leveranstid på dem. Någon som har en överbliven som ligger och skräpar?

Senast ändrad:
Har du nån annan stam över som du kan börja med? Just styrstam kan man ju ändå ta det lugnt med, tills man vet hur lång den ska vara. 9-10 veckor säger B24 hit till Schweiz, har du nåt liknande?

Har du nån annan stam över som du kan börja med? Just styrstam kan man ju ändå ta det lugnt med, tills man vet hur lång den ska vara. 9-10 veckor säger B24 hit till Schweiz, har du nåt liknande?
Jo, samma här, en evighet alltså :)

I min strävan efter minimalism har jag sålt av alla stammar (bland annat en snygg Bowman 110 mm, suck). Får väl tråla lite på K&S igen, havererande stam står inte högt upp på önskelistan.

"rätt" i detta läge är väl ändå att be polakken löda ihop och lacka en ny styrstam i samma färg som resten av cykeln?

Det är rätt coolt med matchande lack på stammen.

Aningen knepig konstruktion på den stammen. Fyra skruvar gör det ju onekligen enklare och det finns väl en orsak till att de är vanligare än två.

"rätt" i detta läge är väl ändå att be polakken löda ihop och lacka en ny styrstam i samma färg som resten av cykeln?

Uff, nu planterade du en idé i mitt huvud :)

Tur att det är så sent i processen att det nog inte går att klämma in i hans tighta schema. Sedan ska ramen gå i rött och svart, så Thomson-stammen är redan färgmatchad. Röd styrlinda finns sedan tidigare, och en röd stam skulle bara bli vulgärt. Färgmatchning är en svår konst, lätt att ramla över till fixie-scenen anno 2012.

@Bengt-re Håller med om att det är en klen lösning med två skruvar. Hade problem med att styret vred sig förut, så fick överskrida angivet moment. Förmodligen det som knäckte aluminiumet. Nu är det åtgärdat med fiberpasta, så jag vågar köra vidare med samma stam bara den får en ny faceplate.

Uff, nu planterade du en idé i mitt huvud :)

Tur att det är så sent i processen att det nog inte går att klämma in i hans tighta schema. Sedan ska ramen gå i rött och svart, så Thomson-stammen är redan färgmatchad. Röd styrlinda finns sedan tidigare, och en röd stam skulle bara bli vulgärt. Färgmatchning är en svår konst, lätt att ramla över till fixie-scenen anno 2012.

@Bengt-re Håller med om att det är en klen lösning med två skruvar. Hade problem med att styret vred sig förut, så fick överskrida angivet moment. Förmodligen det som knäckte aluminiumet. Nu är det åtgärdat med fiberpasta, så jag vågar köra vidare med samma stam bara den får en ny faceplate.

Den är ju snygg iaf. Förvånar mig att thomson har en tveksam konstruktion. Jag kör deras sadelstolpar för att de känns (och påstås vara) bombsäkra. I min värld gjorde thomson bara rejäla välkonstruerade prylar.

Den är ju snygg iaf. Förvånar mig att thomson har en tveksam konstruktion. Jag kör deras sadelstolpar för att de känns (och påstås vara) bombsäkra. I min värld gjorde thomson bara rejäla välkonstruerade prylar.
Det är nog min fortsatta uppfattning också.

Stammen ingick som sagt i ett cykelköp för många år sedan som var rätt tveksamt på många sätt: Säljaren skickade hojen i en låda där vissa delar saknades eller var utbytta mot det överenskomna. Stammen är det enda jag har kvar, och kan mycket väl ha varit defekt redan från start. Sprickan var vänd nedåt, ett ställe jag sällan kikar på.

Tillbaka
Topp