Kedja kuggar över på ny cykel

Main

Medlem
Hej!
För en månad sedan gjorde jag något jag längtat efter länge, köpte mig en ny dirt cykel. Jag har bara haft den ett litet tag och den har mest fungerat för att ta mig fram och tillbaka till jobbet.
Efter ett tag märkte jag att kedjan började kugga över vid belastning.

Jag gjorde då slag i saken och gjorde om den till singlespeed för att lösa problemet. Sån tur hade jag inte. Istället blev problemet bara värre. Både kedja och bakdrev är nytt, framdrevet fortfarande original, men det känns som om det borde fungera ändå i och med att den är cyklad på ett tiotal gånger.
Någon här som kanske har en idé om hur jag kan kolla tillrätta med problemet?

Hej!
För en månad sedan gjorde jag något jag längtat efter länge, köpte mig en ny dirt cykel. Jag har bara haft den ett litet tag och den har mest fungerat för att ta mig fram och tillbaka till jobbet.
Efter ett tag märkte jag att kedjan började kugga över vid belastning.

Jag gjorde då slag i saken och gjorde om den till singlespeed för att lösa problemet. Sån tur hade jag inte. Istället blev problemet bara värre. Både kedja och bakdrev är nytt, framdrevet fortfarande original, men det känns som om det borde fungera ändå i och med att den är cyklad på ett tiotal gånger.
Någon här som kanske har en idé om hur jag kan kolla tillrätta med problemet?
Bilder kommer att hjälpa till vid "diagnosställning". Bild från sidan och rakt bakifrån.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

hoppas bilderna duger!

Vad som också kan vara värt att nämna är att innan jag bytte till singlespeed var det endast enstaka växlar jag hade problem med och då endast vid belastning. Nu när jag testade var det istället vid vanliga tramptag på plan mark.

Känns väääldigt konstigt att det skulle kugga över på de prylarna om drev och kedja är rätt dimension på.
Knas med bodyn?

Är det bakre drevet som hoppar?
Hoppar den av in mot ekarna?
Ser det inte ut som att spännaren är förskjuten i förhållande till drevet?

Har du kvar din gamla kedja eller bytte du kedja när du gick till SS?

bakdrevet har en avvikande kuggprofil med ovanligt trubbiga taggar. det finns liksom inget djup för kedjornas rullar att gå ned i. då krävs det seriös uppspänning av kedjespännaren för att kedjan skall ligga kvar vid belastning, annars börjar kedjan klättra på kuggarna och hoppar till slut ur.

kuggdrevet ser också möjligen brett ut. om det är avsett för en kedja 6-8 vxl kan det bli bekymmer om man kör kedja 9-12 vxl

sen verkar möjligen som det varit en icke optimal situation med den här kedjan redan från början. det är en kmc, och jag gillar dem, men har upplevt att vid nymontering att det är extra känsligt med bakdreven, dels att de är fräscha, dels att vissa drev helt enkelt inte funkar ihop med det fabrikatet.

så kanske pröva en annan kedja..

och dubbelkolla som förslagits att spännaren inte står snett, snett växelöra kan ha stått för problemen du hade innan:)

det är en kmc, och jag gillar dem, men har upplevt att vid nymontering att det är extra känsligt med bakdreven, dels att de är fräscha, dels att vissa drev helt enkelt inte funkar ihop med det fabrikatet.
Lustigt att du nämner det. Drog på en KMC på pendlaren förra veckan och hade problem med överkuggning på vissa växlar första 10 milen men nu är det bra. Inbillade mig att det var nåt med växelinställningarna.

Tack för all hjälp!
Jag har använt den kedjan som jag hade med växlar, däremot kortat ned den med kedjelås.
Jag skall testa med en ny SS kedja och testa utan spännaren.
Jag återkommer med resultat!

Jag testade att plocka bort ytterligare två länkar på kedjan och tog bort kedjespännaren och skippade den helt, och använde dropouten för att spänna kedjan de sista centimeterarna och det verkar ha gjort susen. Ännu inte testat uppför och med hård belastning, men det har helt klart blivit bättre, tackar alla för all hjälp!!

Så litet bakdrev och en spännare som spänner neråt kommer inte funka. Spännaren försämrar bara läget. Hade den spänt uppåt hade det varit bättre eftersom den hjälpt kedjan att ligga an på en större del av drevet.

(jag har gjort samma misstag..)

Senast ändrad:
Så litet bakdrev och en spännare som spänner neråt kommer inte funka. Spännaren försämrar bara läget. Hade den spänt uppåt hade det varit bättre eftersom den hjälpt kedjan att ligga an på en större del av drevet.

(jag har gjort samma misstag..)
Ja, precis!
Så efter jag tog bort spännaren och uttnyttjade dropoutsen istället. Inte upplevt något problem ännu.

Reverse 13T drev? Dessa är helt magiskt känsliga mot dålig "chain wrap", kedjespänning och orak kedjelinje iom med sina korta tänder och lilla omkrets.

Skippa kedjespänningaren, korta kedjan och slida bak hjulet så ska det nog lösa sig. Håll koll på kedjespänningen utefter att saker slits/töjs.

Reverse 13T drev? Dessa är helt magiskt känsliga mot dålig "chain wrap", kedjespänning och orak kedjelinje iom med sina korta tänder och lilla omkrets.

Skippa kedjespänningaren, korta kedjan och slida bak hjulet så ska det nog lösa sig. Håll koll på kedjespänningen utefter att saker slits/töjs.
Yes, mycket riktigt! Det var just det som fixa biffen. Tack för tipset, skall hålla utkik!
Som tur är har jag under mitt ”mini-projekt” nu en hel drös av ”bra-att-ha”- verktyg ifall något behöver justeras utefter vägen

Iofs är det fortfarande något som är fel om man måste hålla koll på kedjespänningen för att det inte ska kugga över. Normalt sett kan en kedja vara slapp utan att det för den skull blir problem med överkuggning.

Jag hade bytt ut bakdrevet till ett med fler tänder och bättre kuggprofil.

Iofs är det fortfarande något som är fel om man måste hålla koll på kedjespänningen för att det inte ska kugga över. Normalt sett kan en kedja vara slapp utan att det för den skull blir problem med överkuggning.

Jag hade bytt ut bakdrevet till ett med fler tänder och bättre kuggprofil.

Det är inte min erfarenhet alls. Jag kan ganska lätt flexa av en kedja om inte kedjespänningen är bra när man brötar över stök. Men bra tandprofil hjälper till vädigt mycket. Undantaget är väl ABs och Garbaruk narrow-wide SS drev där kan man nog komma undan med rätt slapp kedja.

Kedjelinje, "chain-wrap" och kedjespänning är enligt min erfarenhet receptet på framgång.

Det är inte min erfarenhet alls. Jag kan ganska lätt flexa av en kedja om inte kedjespänningen är bra när man brötar över stök. Men bra tandprofil hjälper till vädigt mycket. Undantaget är väl ABs och Garbaruk narrow-wide SS drev där kan man nog komma undan med rätt slapp kedja.

Kedjelinje, "chain-wrap" och kedjespänning är enligt min erfarenhet receptet på framgång.
Vad menar du med att kedjan "flexar av"? En slapp kedja hoppar lätt av bakdrevet. Men den ska normalt sett inte kugga över. Det vill säga, den ska inte glida på kuggarna.

Vad menar du med att kedjan "flexar av"? En slapp kedja hoppar lätt av bakdrevet. Men den ska normalt sett inte kugga över. Det vill säga, den ska inte glida på kuggarna.
Kan vara så att jag missförstod dig.
Jag kan få ramen med drivlina att flexa så pass mycket att kedjan klättrar av drevet bak. Att kedjan kuggar över men ligger kvar på drevet har jag aldrig varit med om på SS drev.

Har du rak kedjelinje? Kanske är bilden som luras, men ser inte riktigt så ut. Ordentligt spänd och sned kedja tillsammans med litet bakdrev kommer annars att ge mycket slitage

Tillbaka
Topp