Förslag på cykelsemester, långweekend

Peter_H

Medlem
Jag och frun är nybörjare på MTB. Väldig trevlig motion för oss som är medelålders.
Tänker oss en långweekend (tors. - sön.) i början av Juni, före midsommar.
Vi önskar cykling enl. grön och blå och gärna också möjlighet till dagsvandring.
Boende önskar vi någonstans med relaxmöjligheter och hyfsad mat.
Vi kan även tänka oss hyra stuga om tex utomhus bubbelpool finns och läget är lugnt och fint.
Som en del av att vi letar runt på internet, så slänger vi även ut en fråga här om ni har några förslag/tips?!

Tack på förhand!
M & P

Högbo, Hjulsjö, Bergs Gård och Rörbäcksnäs är mina tips. Högbo och Bergs Gård erbjuder lite flottare boende och mat.

Storhogna kvalar inte in cykelmässigt bland de fyra ovan.

Bonustips är Gotland Bike Park i Slite.

Cykla i Hjulsjö
Ät gott och bo i Grythyttan eller på Loka brunn.

Har Vemdalen, klövsjö Björnrike ngt mtb-igt?
Det finns ett enklare cykelspår nere i Vemdalen by, i skidspåren. Pumptrack finns i Vemdalskalet och prospekteras i Björnrike och Klövsjö. Skidanläggningarna ser såklart möjligheterna i MTB-trenden och planerar flowtrails. Jag vet dock inte hur långt de hinner i sommar.
Det finns en del cykelmöjligheter på kalfjället, men lederna är överlag rejält steniga och lär nog inte vara särskilt kul för en nybörjare. Knappt för en avancerad cyklist heller.
Största begivenheten är Karl XI led. Den är dock stundtals ganska teknisk och returen består av ett par mil brant landsväg.
För den som vill läsa mer har Helena Engkvist ett gäng utmärkta turbeskrivningar i området på sin blogg. https://www.helenaenqvist.se/category/turtips/

Kolla in Skeviks Gård strax utanför Gustavsberg på Värmdö https://skevik.se/. Supertrevligt ställe omringat av fin skärgårdsnatur att cykla eller vandra, riktigt bra mat, spabad/relax mm.

Dom kommer att erbjuda "MTB-weekends" - paket med boende, mat, spa/relax och guidade MTB-turer t.ex. helgen 5-6 juni. Info kommer inom kort att läggas ut här: https://skevik.se/privat/retreats/

Isaberg! Jättefin cykling. Passar perfekt om man inte är superteknisk cyklist också. Finns ett gäng boendealternativ i olika prisklasser i krokarna runt själva området.

Vad gäller vandring är jag lite osäker. Men finns säkert. Googla :)

Finns lite andra aktiviteter också i krokarna. Go-cart, golf mm.

Åre, cykla i Björnen och bo på Copperhill eller Tott eller valfri lyxig stuga. Enkla och snälla spår och lättillgänglig vandring finns det gott om. Före midsommar är det nog inte så mycket folk heller jämfört med under högsäsongen på sommaren.

Åre, cykla i Björnen och bo på Copperhill eller Tott eller valfri lyxig stuga. Enkla och snälla spår och lättillgänglig vandring finns det gott om. Före midsommar är det nog inte så mycket folk heller jämfört med under högsäsongen på sommaren.
Ligger det inte snö kvar där i början av Juni?

Ligger det inte snö kvar där i början av Juni?

På toppen och lite här och var säkert, men TS skrev ju ändå till midsommar. Jag var i Åre för några veckor sedan och byn och Undersåker var ju åkrarna snöfria redan då. Sen var det bra skoterföre från Björnen och uppåt. Är ju hittills en väldigt kall vår, jag ska åka skoter i helgen kring Lofsdalen. Till veckan utlovar SMHI 40cm snö i det området så visst det kan ju bli kärvt men kan aldrig tänka mig att det skulle vara ett problem strax innan midsommar, om det inte gäller högre upp på skutan.

På lägre höjd är det ju snöfritt, högre upp väldigt tungtrampat ?

På toppen och lite här och var säkert, men TS skrev ju ändå till midsommar. Jag var i Åre för några veckor sedan och byn och Undersåker var ju åkrarna snöfria redan då. Sen var det bra skoterföre från Björnen och uppåt. Är ju hittills en väldigt kall vår, jag ska åka skoter i helgen kring Lofsdalen. Till veckan utlovar SMHI 40cm snö i det området så visst det kan ju bli kärvt men kan aldrig tänka mig att det skulle vara ett problem strax innan midsommar, om det inte gäller högre upp på skutan.

På lägre höjd är det ju snöfritt, högre upp väldigt tungtrampat ?

Okej! Är så varierande så lika bra att fråga. Här i Borlänge kan du stöta på upp till en decimeter snö i skogen på sina ställe ännu.

Okej! Är så varierande så lika bra att fråga. Här i Borlänge kan du stöta på upp till en decimeter snö i skogen på sina ställe ännu.

Ja det kan du göra länge i Åre om det är så men generellt där spåren i Björnen går är det nog inga problem innan midsommar. När jag passerade Dalarna för typ 1,5 månad sedan var det ju snöfritt så långt ögat nådde, det var ju först kring Våmhus och närmare Trängslet det var snö då. Sen i Hamra och Los var det mycket snö jag åkte Hudik-Trängslet via Färila-Mora så i år har det ju varit extremt varierande

Mitten av juni för några år sedan min cykel är nästan vid toppen av copperhill och dottern cyklar i björnen.
7F323C9E-8FAE-435C-B505-60824931D1D7.jpeg
B29B8FAD-CC10-4795-877E-6C28E86BA66D.jpeg

Ja det kan du göra länge i Åre om det är så men generellt där spåren i Björnen går är det nog inga problem innan midsommar. När jag passerade Dalarna för typ 1,5 månad sedan var det ju snöfritt så långt ögat nådde, det var ju först kring Våmhus och närmare Trängslet det var snö då. Sen i Hamra och Los var det mycket snö jag åkte Hudik-Trängslet via Färila-Mora så i år har det ju varit extremt varierande
Är generellt snöfritt i dalarna men på sina ställen ligger det en hel del kvar i skogen. Framförallt på platser där solen aldrig ligger på. men vi pratar om 0.1% av totala ytan kanske.

Tillbaka
Topp