Däckhjälp (sökt utan att bli klok)

Goranpete

Aktiv medlem
(Visste ej om det var ok att sno en existerande tråd så jag gör en ny)

Tjenare, har nyligen blivit med en Orbea Occam, allt är kanon och jag trivs otroligt bra.

Det jag vill byta är dock bakdäcket, just nu sitter det ett Maxxis Rekon 2.4 ibak och ett Maxxis Highroller 2.5 i fram.

Det jag saknar är grepp och "köttighet", jag vill helt enkelt göra den ännu mer utförskapabel. Jag tycker den är lätttrampad som den är så är inte så rädd för o göra den segare. Jag kör mestadels stigar fulla med rötter och utför så ofta jag kan.

Jag har kikat på DHF/DHR och antingen 2,5 eller 2,6. Men hade jag kanske gjort bäst i att flytta bak mitt highroller och köpa nytt framdäck?

Blir ej klok på alla olika varianter jag läser om och olika förslag.

(Kör tubeless om det gör ngn skilnad)

Tack på förhand!

Jag har länge använt hans dampf 2.6 soft som framdäck. Den har otroligt bra grepp på blötta rötter och stenar. Bak gillar jag dhr som du nämner. Kör gärna med lite lägre tryck än vanligt om du vill få bättre grepp och ändå kör slanglös.

Om man inte orkar läsa och tänka är ju DHF 2.5/DHR2 2.4 alltid ett säkert kort. Jag kör MaxTerra EXO+ på mina.
Lite sugen på att testa Assegai fram men det kanske får bli till nästa säsong.

Kör Dissector bak på min Occam efter förslag i tråden om Occam. Funkar kanon tycker jag. Tillsammans med High Roller fram.
(Dock bytt till Rekon fram och Racing Ralph bak nu när det är rätt torrt ute)

Kör Dissector bak på min Occam efter förslag i tråden om Occam. Funkar kanon tycker jag. Tillsammans med High Roller fram.
(Dock bytt till Rekon fram och Racing Ralph bak nu när det är rätt torrt ute)
Det slutade med ett dissector här med ? får väl se vad det blir i fram när det behövs bytas sen.

Tack för alla tips? det blev ett dissector 2.4 från k&s här när tillfälle gavs. Hoppas de gör skillnaden jag är ute efter.

Kan ju passa på o fråga när tråden ändå finns, är de många som kör 2.5 ibak på sina stighojjar? Eller är det bara onödig vikt efter 2.4?

Tillbaka
Topp