[Byggtråd] Italienskt finstål och polsk lödkonst

På tal om monstercrossen.
IMG_20210417_141028.jpg

Stal till mig en timmes gruscykling igår. Hur mycket jag än älskar den här hojen så är jag så sjukt sugen på något sprättigare för asfalten. Det krävs en del vilja att hålla det här ekipaget över trettio på vägen. Orlowskin skulle varit färdig för två månader sedan, så det har varit lite frustrerande att se tussilagon blomma för fullt - utan lvg-hoj i förrådet.

Vilken dag som helst blev visst vilken vecka som helst, men nu är ramen klar. Jag är ingen AlfaAlfa som gör en supersnygg 3D-rendering så fort en idé poppar upp i huvudet, istället nöjer jag mig med halvtaskiga Paint-skisser. Det här mästerverket hade Jacek som förlaga när han skulle lacka ramen.

Orlowski.png

Igår damp det ner bilder i mailkorgen:
DSCN7642[1].JPG

DSCN7643[1].JPG

Tycker att han lyckats bra, lacken ser av allt att döma ut att ha den där sköna djupa lystern som jag hoppades på.

Nu är det bara att tålmodigt invänta ett mail med tracking-nummer.

Vilken dag som helst blev visst vilken vecka som helst, men nu är ramen klar. Jag är ingen AlfaAlfa som gör en supersnygg 3D-rendering så fort en idé poppar upp i huvudet, istället nöjer jag mig med halvtaskiga Paint-skisser. Det här mästerverket hade Jacek som förlaga när han skulle lacka ramen.

Visa bilaga 485503
Igår damp det ner bilder i mailkorgen: Visa bilaga 485502
Visa bilaga 485501
Tycker att han lyckats bra, lacken ser av allt att döma ut att ha den där sköna djupa lystern som jag hoppades på.

Nu är det bara att tålmodigt invänta ett mail med tracking-nummer.
Ser väldigt fint ut!!!

Ser väldigt fint ut!!!
Tack, kan bara hålla med :)
Sjukt snygg ram!

Vad landar vikten på för ram+gaffel när man väljer så fina rör som i det här bygget?

Har ärligt talat ingen aning, men lovar återkomma i ärendet när den äntligen landat här hemma. Det är ju en stor ram, så jag håller viktförhoppningarna låga, eller hur man nu ska uttrycka det.

+1
Vad landar vikten på för ram+gaffel när man väljer så fina rör som i det här bygget?
Vikten beror nästan inte alls på rörens stålkvalité. Däremot
Rörens längd, det är en stor ram
Rörens godstjocklek
Rörens diameter
+ säkert en hel del annat som jag har glömt/inte känner till
Gissningsvis 1600-1800g, men för TS är det väl rätt så ointressant.
Det skulle det åtminstone vara för mig om jag hade beställt en sådan ram.

Senast ändrad:
+1

Vikten beror nästan inte alls på rörens stålkvalité. Däremot
Rörens längd, det är en stor ram
Rörens godstjocklek
Rörens diameter
+ säkert en hel del annat som jag har glömt/inte känner till
Gissningsvis 1600-1800g, men för TS r det väl rätt så ointressant.
Det skulle det åtminstone vara för mig om jag hade beställt en sådan ram.
Sant! Vikten är ju sekundär när vi pratar stål. Var mest nyfiken bara:-)

Witamy! Nu är ramen skickad, efter att samlat damm i ytterligare en vecka.
1620128518008.png

Nu börjar komponentvalen att få ett allvarligare skimmer runt sig. Thomson-stammen har ersatts av en högst tillfällig White-stam från K&S tills jänkarna börjar leverera faceplates igen. Vad gäller stolpen velar jag mellan en Sharpie-anonymiserad Rose-stolpe i kolfiber eller en Thomson-dito. Tyskt kol säger sittbenen, snygg aluminium säger allt annat. Antar att valet är rätt enkelt? (Kanske syns vilken det lutar åt...)
1620128883668.png

Klart du ska ha Thomsom, och så länge du ser till att ha en sadel mellan den och sittbenen så ska du se att de klarar sig också!

Min fantastiska fru insåg mitt skriande byggbehov och befriade mig från alla familjära plikter under dagen, så det blev ingen långdragen process när väl ramen landat hos mig.
IMG_20210510_155846.jpg

Ska lufta bromsar ikväll och hoppas på en kort runda runt kvarteret, imorgon ska det bli en lång invigningsrunda är det tänkt.

En sak gnager dock, styrlindan matchar rätt uselt. Tror jag får leva med det i några veckor i alla fall.

IMG_20210510_160121.jpg

Min fantastiska fru insåg mitt skriande byggbehov och befriade mig från alla familjära plikter under dagen, så det blev ingen långdragen process när väl ramen landat hos mig.
Visa bilaga 487991

Ska lufta bromsar ikväll och hoppas på en kort runda runt kvarteret, imorgon ska det bli en lång invigningsrunda är det tänkt.

En sak gnager dock, styrlindan matchar rätt uselt. Tror jag får leva med det i några veckor i alla fall.

Visa bilaga 487992
Svart styrlinda kanske?

Svart styrlinda kanske?

Jo, det vore väl det logiska. Lite tråkigt bara.

Efter luftning hann jag med en provtur, hojen känns rapp och mjuk på samma gång. För tidigt att säga något definitivt, men det bådar gott.

Enda blacken om foten är att det är sjukt svårt att få i och ur bakhjulet. Bromfästena är snygga men långa, vilket gör att hjulet antingen fastnar med kassetten i växeln eller bromsskivan i bromsfästet. Enda sättet att komma runt det är att sätta in hjulet ovanför växeln och sedan fiska upp kedjan på kassetten (svårt att förklara). Jag har mekat med otaliga cyklar och aldrig varit med om något liknande. Ska kika mer på det imorgon.

Premiärturen avklarad.
1620758942543.png

1620758966926.png

Det blev nio mil på slingrande asfaltsvägar med lite inslag av grus. Trafikverket hade förärat oss med allt oljegrus de kunde uppbåda, så lackens tålighet fick bekänna färg direkt.

Allt gick som smort, till och med den spruckna stammen höll (kunde inte förmå mig att förfula hojen på jungfrufärden). Känslan är typ som förväntat: Ramen upplevs jämna ut ojämnheter samtidigt som den snärtar iväg när man lägger lite tryck på pedalerna. På grund av småbarn hemma har jag inte cyklat någon längre runda på länge, men jag kände mig fräsch i kroppen även mot slutet. Vad jag minns erbjöd min förra lvg/cx-hoj i 7075-aluminium en betydligt stelare känsla när miltalen närmade sig tvåsiffrigt.

Ska försöka kirra lite detaljbilder i helgen, det förtjänar den (är jag partisk nu?). Känner mig även redo att kapa ner klädhängaren till styrrör nu.

Tackar, din Nope! är faktiskt lite skyldig till att knuffat in mig i det här projektet från början. Sjukt snygg hoj.

Har nu avverkat 20 mil på Orlowskin, och det känns som att det går att dra några slutsatser.

Först och främst känns geon klockren, skönt det när det är resultatet av ens egna önskemål. Detaljfinishen är också top notch, allt från lödningar till lack andas premium. Enda baksidan är ju att bakhjulet måste brottas ut och in ur dropoutsen, det känns inte premium, mer som form före funktion taget lite för långt.

Viktmässigt ligger ramen på 2,3 kg och gaffeln 0.4. Hela ekipaget väger in på 9 kg med högprofilshjulen. För en räser låter det kanske tungt, men jag inbillar mig glatt att den ändå känns snärtig och klättervillig i uppförsbackarna.

Kan jag rekommendera andra att låta Jacek bygga en ram då? Ja, men var beredd på att det tar lång tid. Och ta utfästelser om när den ska vara klar med en stor nypa salt. I övrigt har kommunikationen gått fint. Lite hackig engelska på sina håll, men vi har alltid förstått varandra. Som det brukar tipsas om när det ska beställas custom så är det klokt att speca ALLT.
20210514121335_IMG_1324.JPG
20210514121204_IMG_1323.JPG
20210514121549_IMG_1329.JPG
20210514121713_IMG_1332.JPG
20210514121639_IMG_1331.JPG
20210514121457_IMG_1328.JPG
20210514121143_IMG_1322.JPG

I helgen ska grushjulen på, så får den bekänna färg som grussprättare också.

Grattis till en sjukt fin cykel! Måste vara en härlig känsla i att ha ritat den själv och veta att man är helt unik!

Spännande att se den med grushjul!

Grattis till en sjukt fin cykel! Måste vara en härlig känsla i att ha ritat den själv och veta att man är helt unik!

Spännande att se den med grushjul!
Tack, tack. Nu ska jag inte ta på mig för mycket av äran, det är inte så svårt att klura lite på geometri och rita en kass skiss på färgschemat :)

Fick äntligen loss några timmar för grusåka. Prognosen såg bra ut, men någon halvtimme in på turen dök ett rejält åskmoln upp ur tomma intet och gjorde allt till en lerfest. Därtill var det avverkning på den tänkta rutten, så det fick bli några kilometer östgötaled.

Det var som att riva av plåstret snabb: ny-cykel-känslan är inte lika påtaglig när den en gång varit dränkt i lera.

Kan konstatera att hojen verkligen levererar på fina grusvägar, funkar på grövre traktorvägar men är värdelös på stig. Ganska väntat. Gravelking Semislick 35 mm känns snabba, men jag kan sakna det riktiga kantgreppet från de Vittoria Terreno Dry jag hade innan.

Nu ska jag äntligen kapa styrröret...
20210517122324_IMG_1339.JPG
20210517120907_IMG_1337.JPG
20210517114200_IMG_1335.JPG

Det var som att riva av plåstret snabb: ny-cykel-känslan är inte lika påtaglig när den en gång varit dränkt i lera.
Testade det där med nyracern häromveckan - visserligen på smutsig väg, men den cykel som innan dess var knäpptyst och blott dammig efter några veckors finåkning, topsning och varje-runda-rengöring av drivlinan förvandlades på en timmes slaskcykling till ett befriande krasande brukföremål. På ett sätt väldigt skönt.

Testade det där med nyracern häromveckan - visserligen på smutsig väg, men den cykel som innan dess var knäpptyst och blott dammig efter några veckors finåkning, topsning och varje-runda-rengöring av drivlinan förvandlades på en timmes slaskcykling till ett befriande krasande brukföremål. På ett sätt väldigt skönt.

Håller med: Cyklar är till för att användas, hur snygga de än är. Har en känsla av att den här ramen kommer åldras med värdighet också, då gör inte lacksläpp och smårepor så mycket i långa loppet.

Håller med: Cyklar är till för att användas, hur snygga de än är. Har en känsla av att den här ramen kommer åldras med värdighet också, då gör inte lacksläpp och smårepor så mycket i långa loppet.
Stort grattis! Fantastiskt fin ram och utfall (inte alls särskilt tung!). Riktigt impad av hur fint svetsad den är, ser ju ut som kolfiber. Kommer verkligen åldras med värdighet ?

Stort grattis! Fantastiskt fin ram och utfall (inte alls särskilt tung!). Riktigt impad av hur fint svetsad den är, ser ju ut som kolfiber. Kommer verkligen åldras med värdighet ?
Tackar ödmjukast.

Nu har hojen begått bikepacking-debut också, tre dagar med värmländskt makadam. Kroppen känns oförskämt fräsch efter trettio mils skakande, väljer att tolka det som att det är en bra ram :)
1622447347239.png

Tackar ödmjukast.

Nu har hojen begått bikepacking-debut också, tre dagar med värmländskt makadam. Kroppen känns oförskämt fräsch efter trettio mils skakande, väljer att tolka det som att det är en bra ram :)
Visa bilaga 492379
Det är väl nästa kvittot man kan få (körde själv 13 mil igår på grus och det känns i kroppen!! ?).
Gillar starkt att du också investerat i ett sant hantverk och inte någon massproducerad pryl från Kina. Hatten av!

Har läst ikapp mig lite - rolig tråd och kanonfin cykel!

Jag har efter ett par år med en Strael som racer på sistone kört lite grusväg med den. Det fungerar alldeles utmärkt, och efter att ha läst denna tråden så ska det nog bli mer av den varan. Saker ska användas, och när det gäller en finstålscykel gäller det ju nästan än mer!

PS. Om du inte har någon att testamentera dina ägodelar till så är jag ivrig spekulant på dina cyklar! Den där Soman är ju galet fin!

Har läst ikapp mig lite - rolig tråd och kanonfin cykel!

Jag har efter ett par år med en Strael som racer på sistone kört lite grusväg med den. Det fungerar alldeles utmärkt, och efter att ha läst denna tråden så ska det nog bli mer av den varan. Saker ska användas, och när det gäller en finstålscykel gäller det ju nästan än mer!

PS. Om du inte har någon att testamentera dina ägodelar till så är jag ivrig spekulant på dina cyklar! Den där Soman är ju galet fin!
Tackar!

Ja, personligen gillar jag den nervösa känslan i 35 mm. grusdäck betydligt bättre än saker som mäts i tum. Snabbt, roligt men ändå lite lagom säkert när det hettar till.

Har redan två avkommor som titt som tätt lägger sina smutsiga händer på cyklarna. De får nog växa till sig några år innan det ens är lönt att tjata om att få ta över (som att det kommer hända?).

Tillbaka
Topp