Ny enkel budgethojj för pendling?

Hej!

Tänkte köpa en vardags- och pendlingscykel. Vill kunna cykla åtminstone 1 mil/dygn utan att tröttna pga att cykeln går trögt.

Tänkte höra om det finns något alternativ till dessa två (de förefaller mig båda prisvärda):

Finns kanske någon ännu lättare och avskalad singlespeed-aktigt cykel, fast med t.ex. 3 navväxlar och schyssta hjul?

//Cyclofused

Om budgeten är under 4000kr så blir det väl inte mer prisvärt än White-cykeln.

Fixie inc har en del lite mer avskalade cyklar till bra priser.

Men vill man att det inte ska gå trögt i motvind eller uppförsbackar så är det bra med växlar för vardags-cyklar tycker jag.

Om budgeten är under 4000kr så blir det väl inte mer prisvärt än White-cykeln.

Fixie inc har en del lite mer avskalade cyklar till bra priser.

Men vill man att det inte ska gå trögt i motvind eller uppförsbackar så är det bra med växlar för vardags-cyklar tycker jag.
Varför är white-hojjen mer prisvärd än Biltema-hojjen? Tycker Biltemas verkar riktigt genomtänkt -- vart brister den?

Varför är white-hojjen mer prisvärd än Biltema-hojjen? Tycker Biltemas verkar riktigt genomtänkt -- vart brister den?
Min kommentar syftade egentligen inte till att värdera cyklarna mot varandra, mer ett konstaterande att jag tycker White-cykeln är vettig och prisvärd förutsatt att budgeten är upp till 4000 kr.

Jag tycker att navväxlade cyklar ofta känns tunga och lite tröga men vikten på dessa två skiljer inte så mycket.

1 mil per dygn ska dock inte vara något problem på någon av cyklarna.

de är ju inga lättviktare nån av dom 14kg pendlare men visst rollern e bra specad med minimalt underhålls krav whiten lär va betydligt mer lättrullad dock iomed kedjeväxlingen men kräver betydligt mer underhåll

Hej!

Semikapar tråden då jag är ute efter något liknande. En billig cykel som man kan ställa vid t. Ex stranden utan att bli allt för galen om/när den försvinner. Vill dock kunna cykla i ok hastighet på den.

Funderar på denna cykeln. Hade hellre haft den utan dämpare då den känns värdelös men tror inte jag kommer störa mig på den så mycket heller.

Skulle den funka som allround/enklare trekking cykel?

En Monark Oscar. Hade en som året runt pendlare i många år. Inte så creddig eller sportig men billig i drift och man blir inte deprimerad om den försvinner.

Hej!

Semikapar tråden då jag är ute efter något liknande. En billig cykel som man kan ställa vid t. Ex stranden utan att bli allt för galen om/när den försvinner. Vill dock kunna cykla i ok hastighet på den.

Funderar på denna cykeln. Hade hellre haft den utan dämpare då den känns värdelös men tror inte jag kommer störa mig på den så mycket heller.

Skulle den funka som allround/enklare trekking cykel?
Det skulle väl funka okej. Sen kan man ju alltid byta till en stel (stål?) -gaffel om man vill få den mer optimal för ändamålet, t.ex. en sån här:

Finns ju såklart billigare gaffelalternativ också.

Det skulle väl funka okej. Sen kan man ju alltid byta till en stel (stål?) -gaffel om man vill få den mer optimal för ändamålet, t.ex. en sån här:

Finns ju såklart billigare gaffelalternativ också.

och kanske aningen dyrare men i äkta kolfiber

Oj! Ja. Är det inte trögrullad då? Det nämns ju i kommentar ovan att kedjeväxelar får cykeln att rulla bättre än navväxlar!

Trögrullat är lite relativt, det handlar om några procent i effektförlust. Fick jag välja skulle jag välja utanpåliggande men handlar det om nån halvtimme, fyrtio minuter om dagen i lugnt tempo känns det inte så jätteviktigt. Viktigare då att du har bra, lättrullade däck på för att det inte ska kännas trögt.

Oj! Ja. Är det inte trögrullad då? Det nämns ju i kommentar ovan att kedjeväxelar får cykeln att rulla bättre än navväxlar!
Jag har något liknande som pendelcykel som rullat ett par tusen mil härvidlag på daglig 2X15 km pendling och lite spontana 30-40 km omvägar.
Har även andra cyklar med kedjeväxlar.
Svaret är ett rungande nja.
Underhållsbehovet eller bristen därpå snarare för en cykel som huvudsakligen används för pendling vägar länge upp den lilla effektförlusten. Rullet i sig hänger i första hand på hjul och däck.

Är det verkligen så! Hade ingen aning om att navväxlar påverkade rullningen -- intressant!

Ska man märka ord så rullar cykeln med navväxel sannolikt exakt lika bra. Det du tappar med navväxel är effektivitet vid trampning.

Använder du cykeln till pendling och är sådär lagom ointresserad av att meka så funkar navväxel utmärkt. Min fru har navväxel på sin istancykel till min och hennes glädje. Den har däremot inte remdrift, vilket är nästa nivå av mekfrihet.

Tillbaka
Topp