Vålådalen för rookies

• Trådstartare Trådstartare PDW
  • Start datum Start datum

PDW

Medlem
Vålådalen för rookies
Hej!

Jag är i behov av era åsikter gällande mtb i Vålådalen. Jag, min sambo och två kompisar ska spendera en vecka i Åre i sommar och planerar att ägna åtminstone en dag till fjällcykling. Vi är dock så gott som nybörjare på stigcykling och har lite svårt att välja en tur som passar vår nivå. I nuläget är det Issjödalen som ligger högst på listan så jag vill gärna höra om någon har erfarenheter att dela med sig av. Enligt killen jag pratade med på Vålådalens fjällstation är kanske rundan inte optimal för nybörjare men ska gå med lite jävla anamma.

Vi tänkte hyra FS cyklar i Vålådalen och starta med Vålådalen-Vallbo för att sedan ta Grönvallen till Issjödalen. Vi vill gärna ha en heldagsutflykt men blir det här för långt tro? Är det mer rimligt att starta i Vallbo istället? Då måste vi dock hyra cykelhållare till bilarna.

Hur tekniskt utmanande skulle ni säga att cyklingen är? Av det jag sett på Youtube verkar det vara en del spång och trall som verkar överkomligt men har hört att en del tekniska partier finns.

Har ni tips på andra turer så dela gärna med er!

Stort tack på förhand

Vålådalen för rookies
Issjödalen har en stenig klättring upp till myren. Misstänker att den kan vara ganska jobbig för en nybörjare. Sista kilometern innan Grönvallen är rejält stenig. Där får även erfarna cyklister kämpa. Nedfarten västerut från högsta platån har en del sektioner där nybörjare behöver vara på sin vakt. Övriga turen är blå.

Om ni kör så gör loopen medurs, det är roligare att cykla nedför platån än leda ned cykeln. Det är cykelförbud på stigen ovanför jaktstugan.

Vålådalen för rookies
"Lilla jämtlandstrianglen" är otroligt fint och inte tekniskt. Nuförtiden är det ofta för mycket folk där, men kankse har högsäsongen ännu inte börjat?

Vålådalen för rookies
Jag hade med mig svågern i somras som inte är så erfaren stigcyklist. Men ändå duktig för att vara nybörjare. Det är ju rätt stor skillnad på om du är ny på cykling eller bara stigcykling också, sambon skulle jag få släpa/bära runt. Hon cyklar knappt till jobbet..

Första biten upp till grönvallen fick han väl kämpa en del då det är stenigt som redan skrivits. Men sen gick det bra, vi tog det lugnt och han uppskattade turen. Men jag är helt hundra på att våra partners inte hade uppskattat den.

Det blir en del självskattning som krävs, är ni nya men vältränade går det nog bra. Är någon i dålig form och osäker på cykeln blir det nog mest jobbigt. Är ni jämna som grupp eller kommer någon känna sig som svarte Petter?

Se till att cykla mycket stökiga stigar nu fram till sommaren så är det lugnt, ni har ju lite tid att träna ??

Vålådalen för rookies
Pyramiderna o isjödalen är fantastiska när man kommer fram, men det är mycket uppför och teknisk cykling. Är man inte bekväm med den typen av underlag så skall man räkna med att det kommer ta sin tid att genomföra. Bäverkroken är en enklare runda som oxså börjar i Valbo. Kan nog vara bra att ta som en uppmjukning. P.s. Det är vissa partier vid Pyramiderna man inte får cykla.

Vålådalen för rookies
Jättefint däruppe och både Jämtlandstriangeln och rundan mot Pyramiderna bjuder på vackra vyer och en hel del fin cykling men även mååånga avklivningar och leda cykel om man är ovan.

Det som kan vara än värre är att jag anar att det kommer att vara ruskigt mycket folk där, både vandrare och cyklister, redan förra året så var parkeringarna och lederna fulla, antar att det kommer att vara ännu värre i år.

Vålådalen för rookies
Jag tackar ödmjukast för väldigt bra input! Jag får helt enkelt dela med mig av kommentarerna till mitt resesällskap och höra vad de tycker.

Lilla Jämtlandstriangeln verkar ju passa oss något bättre gällande underlag. Men som några är inne på lär det vara mycket folk i området överlag och min killgissning säger att just runt Jämtlandstriangeln är det extra mycket. Om det ändå skulle bli den här turen behöver vi cykelhållare till bilarna, någon som vet om cykeluthyrarna brukar ha det i uthyrningssortimentet också?

Jag är medveten om begränsningar av cykelframfart, tex gick Blanktjärnsrundan bort pga det. Sen är det ju runt Pyramiderna och backen vid jaktstugan. Ska hålla mig uppdaterad om dessa zoner.

Vålådalen för rookies
Vi gick blanktjärn med ungarna året innan corona. Grymt med folk, körde pyramiderna förra sommaren i juli. Träffade inte många själar, vi började tidigt på morgonen tror det definitivt var melodin. När vi kom tillbaka till Lappkapellet var parkeringen full, så skippa sovmorgon om ni ska iväg så går det nog bra ändå.

Vålådalen för rookies
Apropå lilla Jämtlandtriangeln: Enligt mina källor ska sträckan mellan Ulvåtjärnen och Enkälen vara ganska nedgången med trasiga spänger etc? Och sträckan från triangelhörnet upp till Sylarnas fjällstation består väl av lite väl stora stenar för ett gäng nybörjare? Jag har dock inte cyklat just dessa partier själv, men de jag pratat med har mycket god lokalkännedom.

Vålådalen för rookies
Apropå lilla Jämtlandtriangeln: Enligt mina källor ska sträckan mellan Ulvåtjärnen och Enkälen vara ganska nedgången med trasiga spänger etc? Och sträckan från triangelhörnet upp till Sylarnas fjällstation består väl av lite väl stora stenar för ett gäng nybörjare? Jag har dock inte cyklat just dessa partier själv, men de jag pratat med har mycket god lokalkännedom.
Sträckan från Storulvån upp mot Sylarna är inte kul alls för en nybörjare kan jag tänka, stenigt, söndertrampat och massor av vandrare. Då är leden upp mot Gåsen mycket trevligare. Så fort man kommer bort det minsta från ”motorvägen” är det betydligt färre personer. Redan Rundhögen-Blåhammaren är det glest (glesare i alla fall) på.

Vålådalen för rookies
Inte samma område alls, men uppe runt stekenjokk finns en hel del lättcyklat med ändå rejäl fjällkänsla. Bitvis lite sten såklart, det går nog inte att undvika i fjällen. Även om fler "upptäckt" området är det nog betydligt glesare än Vålådalen, Storulvån och däromkring.

Senast ändrad:
Vålådalen för rookies
Vi kommer nog att satsa på någon enklare rutt ändå. Hittade Roliga timmen och Blåstensrundan här och Roliga timmen verkar ju vara körbar för de flesta. Är den att rekommendera? Blåstensrundan hittar jag inte så mycket om på andra ställen, har någon koll på den?

Vålådalen för rookies
Vi kommer nog att satsa på någon enklare rutt ändå. Hittade Roliga timmen och Blåstensrundan här och Roliga timmen verkar ju vara körbar för de flesta. Är den att rekommendera? Blåstensrundan hittar jag inte så mycket om på andra ställen, har någon koll på den?
Roliga timmen till Undersåker o tilbaka till Åre är finemang, och inte speciellt svår, men ändå rejäl mtb cykling, kombinerat med delvis fin utsikt. Blåstensrundan antar jag är samma som Björnentriageln. Ganska jobbig upp till Blåstenen, men underbar därifrån förbi Lillådammen o vidare neråt till Fröå.

Tillbaka
Topp