Giro d’Italia 2021

Giro d’Italia 2021
Rackarns, vilket bra jobb Vacchi & vad han nu heter gjorde, trots alla besvärligheter. Men dom har varit med så länge, att de väl är vana att kommentera stillbilder från tävlingar i förfjol.

Giro d’Italia 2021
Lyssningsvärt från gårdagens etapp
1) varför det inte gick att få fram bilder
2) varför väder som Gavia -88 är något alla vill komma ihåg men ingen vill uppleva (och inte heller gör sig särskilt bra live)
3) en exkursion i språk i alpdalarna av norra Italien

Giro d’Italia 2021
Ja, jag ryktes med i Remco hypen men Bernal är ju inte direkt "gammal" han heller, bara ca 3 år äldre? Däremot har Remco haft några minst sagt spektakulära race, kanske framförallt under junior vm 2018 (?) då många experter verkar gått helt bananas och jämförde honom med både den ena och andra (Merckx, Sagan och gud vet vad), cyklar man så blir det hype. Remco följde ju senare upp detta också med segrar på seniornivå, inklusive urstarka tempolopp.

Tillbaka till Bernal, läser bland annat: "Bernal vann Tour de France 2019 och blev därmed tävlingens yngste segrare sedan François Faber, som vann upplagan 1909."

Det är en "hyfsad" prestation att vinna Tour de France som 22 åring och vi ser ju hur han cyklar nu.

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Ja, jag ryktes med i Remco hypen men Bernal är ju inte direkt "gammal" han heller, bara två år äldre?

Läser bland annat: "Bernal vann Tour de France 2019 och blev därmed tävlingens yngste segrare sedan François Faber, som vann upplagan 1909."

Det är en "hyfsad" prestation att vinna Tour de France som 22 åring.
Ja jämfört med den tidigare generationen, Sagan, Froome, Nibali mm så är ju Bernal ett litet barn

1621930589854.png

Giro d’Italia 2021
Först en brasklapp: Detta inte ett uttalande om RE:s möjligheter att bli en riktigt framgångsrik cyklist i framtiden utan mer en fundering kring hur man ska värdera möjligheter för olika cyklister att prestera i de riktigt stora loppen baserat på deras tidigare prestationer.

Jag tror man bör skilja lite på resultat som är uppnådda i "mindre" tävlingar, här syftande på lopp som inte tillhör de som de bästa åkarna har som uttalade mål under säsongen, och de som är uppnådda i de största sammanhangen. Vad jag hittar bland segrar RE tagit på seniornivå finns Polen runt, Algarve runt, EM i tempo mm. Bra segrar men inte toppnivå. Den enda segern man skulle kunna klämma in som varandes på högsta nivå skulle jag säga är Clasica San Sebastian.

Om man jämför med Bernal så har han vunnit touren, Paris-Nice och Schweiz runt, samtliga klart prestigefyllda lopp.

Med detta bara sagt att det är väldigt mycket mindre spekulation att tro på Bernal än att tro på Evenepoel.

Om man tittar på historien finns det cyklister som presterat väldigt bra på mindre lopp och vars chanser i någon GT varit väldigt hajpad bara för att det sedan visar sig att det av en anledning eller annan inte håller i de största sammanhangen. Jag tror att det kan finnas både fysiologiska och psykologiska skäl till detta. De fysiologiska kan vara att åkaren är närmare sitt max än vad konkurrenterna är i dessa lite mindre tävlingar. De psykologiska kan inkludera att det verkar som att inte alla orkar rent mentalt att hålla ihop det i tre veckor och vara ledaren som allting byggs på. Sen finns det åkare som är för vurpbenägna (Port ... *host*) för att typsikt komma igenom en GT utan att strula till det, dels p.g.a. att det är längre och dels p.g.a. att det kanske är hetsigare på vissa etapper än i mindre enveckorslopp.

Sen är det förstås så att alla framgångsrika cyklister någon gång varit unga och omeriterade, så ung och omeriterad är absolut inget som omöjliggör kommande bra resultat. Dock tror jag att det är lätt att glömma bort att en hel del av dessa cyklister faktiskt inte blommar ut till superstjärnor.

Summa summarum så är väl min poäng att så länge en cyklist inte presterat på toppnivå i de riktigt stora sammanhangen tycker jag det är lite vågat att trissa upp sannolikheten för seger i t.ex. en GT.

Giro d’Italia 2021
@GoranS

Mycket klokt inlägg, jag håller med, REs minst sagt dramatiska krasch i augusti förra året har väl gjort honom ytterligare svårbedömd just nu också, det spekuleras i hur det påverkat honom mentalt samt hans utvecklingskurva. Att börja med Girot efter en sådan traumatisk krasch men också att stallet bums gjorde honom till kapten/första cyklist, inte vilket stall som helst dessutom, det är minst sagt överraskande kan jag tycka? Verkar ju fått vissa negativa kommenterar här i tex utförsåkningen...

Kanske är för tidigt att bedöma men RE är väl en klart starkare tempocyklist jämfört med Bernal medan det är helt tvärtom i bergen? Vet ej om RE är (eller blir) en något mera "allround" cyklist (?) men just att Bernal är urstark i bergen vinner han nog en del på.

För mig känns det lite som Verstappen i F1 med RE. ;-) En supertalang där man liksom känner/tror att "hans tid kommer förr eller senare, vänta bara.", frågan är inte om utan när. Dessutom sticker båda ut pga hype och som superstjärnor i deras respektive hemländer från mycket unga år. RE ger dock helt klart ett mer ödmjukt intryck i jämförelse. ;-)

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Jag tror man bör skilja lite på resultat som är uppnådda i "mindre" tävlingar, här syftande på lopp som inte tillhör de som de bästa åkarna har som uttalade mål under säsongen, och de som är uppnådda i de största sammanhangen. Vad jag hittar bland segrar RE tagit på seniornivå finns Polen runt, Algarve runt, EM i tempo mm. Bra segrar men inte toppnivå. Den enda segern man skulle kunna klämma in som varandes på högsta nivå skulle jag säga är Clasica San Sebastian.

Om man jämför med Bernal så har han vunnit touren, Paris-Nice och Schweiz runt, samtliga klart prestigefyllda lopp.

Med detta bara sagt att det är väldigt mycket mindre spekulation att tro på Bernal än att tro på Evenepoel.

Även om det mindre lopp så slog han många tunga namn (Thomas, Landa, Carapaz, Fuglesang, Almeida, Hirschi, Carthy, Schackmann, Lopez, Yates, Martin, etc). Algarve och San sebastian ligger tidigt på säsongen och är därför svåra att värdera prestationsmässigt som du är inne på.

Polen runt och Burgos som han också vann låg dock straxt innan Touren förra året så där bör konkurrensen varit hårdare (även om tävlingskalendern var rörig).
Visst att Paris-Nice och Schweiz runt är mer prestigefyllda. Remco har dock aldrig kört något av de mer prestigefyllda etapploppen så därför blir inte den jämförelsen rättvis. Han dock vann 4 av 4 etapplopp han körde förra året och låg med i täten i Lombardiet runt när han kraschade. Det som är mest imponerande är nog ändå VM-silvret i tempo 2019. Allt killen inte bara har talang utan kan vara med att konkurrera på absolut toppnivå tycker jag inte det råder någon tvivel om.

Sen håller jag helt med om att han har mycket kvar att bevisa i en Grand tour. Bernal har visat att han är en komplett GC-åkare (bortsett från ev. hans tempo). Remcos skadebakgrund gör att hans insats detta giro:t svårbedömt. Han har inte imponerat i de tuffa bergsetapperna, rentav svag i utförskörningarna och vid dåliga väderförhållande. Jag hoppas dock att han fortsätter Giro:t. Vore kul att se honom i en utbrytning och jag tror faktiskt han har stora chanser att vinna den sista Tempoetappen.

Giro d’Italia 2021
Kampen om övriga pallplatser kan kanske bli sevärd idag? Caruso, Carthy, Vlasov, Yates och Ciccone har väl saker att bevisa, i lite olika grad.
Jag hoppas de tar chansen. Vore tråkigt om vi bara får se defensiv körning de sista etapperna.

Intressant inledning på dagens etapp. Nar någon koll på hur tekniska utförskörningarna är? Chans att det händer något eller kommer det vara ett sömnpiller fram till första stigningen?

Giro d’Italia 2021
Utförskörningen ner till Ora är enkel. Om man slipper trafik är det inte många kurvor man behöver bromsa i om man bara sitter nere i bocken och rullar.

Giro d’Italia 2021
Nej, vänta, jag är ute och cyklar. De kör ju inte ner till Ora utan kommer ner i stora dalen först i Trento. Tror inte det är så tekniskt där heller men är inte lika säker.

Giro d’Italia 2021
Ute och cyklar i det här vädret?
"Rule 9 // If you are out riding in bad weather, it means you are a badass. Period."

Giro d’Italia 2021
Undrar om Bernal bara bevakar idag eller om han försöker sig på något med några km kvar om han känner sig bra.

De har ju fortfarande Moscon framför så de har väl ingen anledning att köra för hårt. Att ingen av de andra vill skruva upp tempot och skapa större avstånd till Vlasov och Ciccone....

Edit: Går nog snabbare än det verkar med tanke på att både Foss och Carthy droppat. Bra kräm i benen på Castroviejo idag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp