Giro d’Italia 2021

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Hittade ingen tråd för detta. Och jag är sjuuuukt sugen på att följa en GT igen.

Jaha, vad tror ni? Vem vinner? Blir det Skineos-storslam i år igen med 4 etappvinster av Ganna och rosa tröjan till någon från det inavlade ölandet? Så många frågor, så få svar…

GustafH

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Och hur ska det gå för det belgiska underbarnet nu när Almeida officiellt inte får förlängt kontrakt?

Nog för att Girot brukar vara tufft men årets upplaga verkar ju vara nåt i hästväg. En hel massa etapper med en massa klättring. Kolla etapp 14 först med Mont Zoncalan och sen två dagar senare 5700 m klättring. Och en massa etapper över 3000 m och nån över 4000. Känns som ett recept för en utpräglad bergsget.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Vilka sträckor som är intressanta brukar av någon anledning inte alltid vara helt enkelt att förutspå på förhand. Väldigt mkt påverkar. Bara en sådan sak som kantvind kan ju göra den på förhand urtråkiga sträckan till en veritabel nagelbitare.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Remco Evenepoel och Almeida tror jag kan bli en farlig kombination då båda skulle kunna köra för GC . Almeida har visat att han är en extremt mogen cyklist. Det som talar emot DQS är att Almeida aldrig riktigt hållit hela vägen och att Evenepoels form efter olyckan är ett mysterium.

Bernal tror jag kan kamma hem det. Han såg trots allt ganska stark ut i Strade Bianche. Förra året körde det ihop sig på Touren men det verkade då som det handlade mer om en ryggskada än att benen inte höll.

Simon Yates kan vara farlig men han är så ohyggligt ojämn att det lika gärna kan gå åt skogen för honom och BEX.

Mikel Landa kammar säkert hem en top 10 om han inte crashar eller så, men har inte vad som krävs för att vinna.

JPL

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Tidigare år har det legat en översiktskarta med etapperna på den officiella sidan. Hittar inte någon för 2021, troligen för att jag är kass på att hitta. Någon som har koll?

ooms

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Tidigare år har det legat en översiktskarta med etapperna på den officiella sidan. Hittar inte någon för 2021, troligen för att jag är kass på att hitta. Någon som har koll?
Gå in på ”The route” så får du iaf upp en lista på etapperna. Sedan verkar det som att man måste klicka in sig på varje etapp och där klicka på ”technical info” för att få upp karta och profil.
Nån översiktskarta vet jag inte om jag sett heller.

Kickstrong

Ny medlem
Giro d’Italia 2021
På torsdag verkar den första riktiga bergsetappen komma, då ska jag titta :) sen håller jag på alla som inte är ”Skinnieos” men de har det bästa laget och kommer antagligen dominera i bergen. Känns orimligt att Remco ska kunna hävda sig med så lite tävlande men man vet ju aldrig, annars vore ju superkul om en Italienare skulle kunna skrälla.

Kan rekommendera att lyssna på senaste avsnittet av podden ”Tyngre distans” för de har ett specialavsnitt om Girot och inbjuden gäst är Richard Larse’n som går igenom favoriter och de mest intressanta etapperna.

JPL

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Gå in på ”The route” så får du iaf upp en lista på etapperna. Sedan verkar det som att man måste klicka in sig på varje etapp och där klicka på ”technical info” för att få upp karta och profil.
Nån översiktskarta vet jag inte om jag sett heller.

Hittade inte heller någon översiktsbild på officiella hemsidan men det finns en på cyclingnews: https://www.cyclingnews.com/news/giro-ditalia-2021-route-revealed/
Tack, hittade efter lite googlande en rätt bra på velonews.
Har bara för mig att det fanns en översikt som var trevligare på den officiella siten under tidigare år. Men det kan vara så att det är fel i minnet hos mig och att det inte funnits under tidigare år heller. (Den du länkar till är den som påminner om min minnesbild som ju kanske bara är inbillning :).

Manurhin2

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Oftast blir jag väldigt sugen på att åka till Italien och cykla när jag ser på girot. Landskapet idag framkallade inte riktigt de känslorna.
Håller med. Jag tycker att både Girot och Vueltan ofta är betydligt trevligare än Touren att titta på just med tanke på miljöerna. Dock inte idag som sagt.
Konstigt att det inte är mer aktivitet i denna tråden.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Håller med. Jag tycker att både Girot och Vueltan ofta är betydligt trevligare än Touren att titta på just med tanke på miljöerna. Dock inte idag som sagt.
Konstigt att det inte är mer aktivitet i denna tråden.
Ja här händer inte mycket. Känner mig lite ensam här när jag tänker på Merliers enastående sprint som varken Nizzolo, Groenewegen Viviani eller kunde ta sig förbi.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Att det var en jävla tur att de har förbättrat skranken sen Polenrundan ifjol.
Och att Merlier gång på gång visar vara en weltklasse-sprinter iår.
Verkligen, sjukt hur ingen lyckas komma förbi honom trots slipstreamen. Samma som när Pedersen inte kom runt på Bredene-Koksijde.

Ja tacka Goenewegen för det. Hade inte varit kul att vurpa efter en armbåge från stallkamraten...

Giro d’Italia 2021
Jag blev sjukt impad av Merlier igår! Galet starkt, det var ju en rejält lång spurt också och det såg ut som att han även tog i ganska bra under igångdraget så att ingen lyckades ta sig förbi trots slipstream är helt sjukt! Hade varit kul att se hans effektsiffror sista minuten..

clnr

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Man blir ju bara glad av att se såna här genuina reaktioner!

Clipboard02.jpg

clnr

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Jag hoppas på hård nordostlig vind under hela etappen. T.o.m. Uppsalaborna skulle nog f.ö. tycka att dagens etapp är obehagligt platt!

MrSthlm

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Jag håller på min nya idol, Remco. :-) Man får väl ändå ge denna 21 åring godkänt hittills att ligga 8a totalt efter hans livsfarliga spekatulära brokrasch i augusti förra året. Tror Girot är hans första stora tävling efter den traumatiska händelsen?

MrSthlm

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
DQS lär köra för din idol @MrSthlm. Almeida såg inte ut att vara på topp igår och med anledning av det som nämndes tidigare om att kontraktet inte förlängs så lär han inte heller vara så motiverad.

Coolt om han får full uppbackning från stallet. :-)

Det har väl spekulerats lite om ifall han skulle vara redo att vinna Girot redan i år, denna unga supertalang "The Little Cannibal" men det skulle överraska mig väldigt mycket. Har rullat kraschen några gånger nu och har man sett den så är man lite hmmm "ödmjuk", fy sjutton. Den bör rimligen bromsat upp hans utveckling en del, jag har dock inte full koll på hur många olika typer av skador han egentligen drog på sig.

Ja, herregud alltså, det räcker med att kolla på några av hans gamla episka race för att man ska börja beundra honom, en underhållande urstark allround cyklist, "talang" nästan en underdrift i detta fall. Kan var en generationstalang i så fall, vi får se.

Senast ändrad:

gustavgo

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Den bör rimligen bromsat upp hans utveckling en del, jag har dock inte full koll på hur många olika typer av skador han egentligen drog på sig.
Han satt ju inte på cykel på 6 månader och det var väl först i februari han kunde börja träna som vanligt. Imponerande att med så pass bra med. Bernal såg dock ruggit stark ut, är han tillbaka i 2019 form så får nog de andra svårt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer