Giro d’Italia 2021

Bornlikethis

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Han satt ju inte på cykel på 6 månader och det var väl först i februari han kunde börja träna som vanligt. Imponerande att med så pass bra med. Bernal såg dock ruggit stark ut, är han tillbaka i 2019 form så får nog de andra svårt.
Enligt Sauce for Strava verkar det som att han är det.

Tycker det är kul att mindre namnkunniga cyklister tar chansen när de stora kanonerna lämnar minsta öppning.
Håller verkligen med. Det är ju skönheten med cykelsport; oförutsägbarheten då det är sällan som den som är starkast vinner. Intelligens, teknik, taktik är mycket viktigare.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Har han klart med något nytt kontrakt? Om inte så borde han ju verkligen vara motiverad att prestera för att kunna få ett (bra) nytt sådant.
Inget officiellt. Det verkar som det skurit sig i förhandlingarna med laget då både Almeida och Bennett haft för höga anspråk på ersättning. Enligt Patrick Lefevere, lagchefen, så visade Almeidas agent "lite respekt i förhandlingarna".

Tror inte att man går ut så hårt i en förhandling om man inte har andra erbjudanden, men det är bara mina egna spekulationer. Å andra sidan verkar hans GC-chanser vara mer eller mindre körda efter gårdagens etapp.

gustavgo

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Inget officiellt. Det verkar som det skurit sig i förhandlingarna med laget då både Almeida och Bennett haft för höga anspråk på ersättning. Enligt Patrick Lefevere, lagchefen, så visade Almeidas agent "lite respekt i förhandlingarna".

Tror inte att man går ut så hårt i en förhandling om man inte har andra erbjudanden, men det är bara mina egna spekulationer. Å andra sidan verkar hans GC-chanser vara mer eller mindre körda efter gårdagens etapp.
Fick för mig att det hade klart med Remco (på 5år), Alaphilippe och Asgreen redan och att det var därför det var trögt i förhandlingarna med Bennett och Almeida när de hade nya höga krav.

Manurhin2

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Om han, från början, var delad kapten så skulle det vara otroligt märkligt om han hade något klart. Dubbla lojaliteter funkar aldrig bra

Bornlikethis

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Fick för mig att det hade klart med Remco (på 5år), Alaphilippe och Asgreen redan och att det var därför det var trögt i förhandlingarna med Bennett och Almeida när de hade nya höga krav.
DQS har blivit fått för många stjärnor helt enkelt. Almedia och Bennett hade ju fenomenala säsonger 2020

Om han, från början, var delad kapten så skulle det vara otroligt märkligt om han hade något klart. Dubbla lojaliteter funkar aldrig bra
Tror inte han har något klart men med tanke på hur han körde på förra Girot bland annat så vore det konstigt om DQS inte såg honom som en möjlig GC-kandidat och att andra lag inte manifesterat sitt intresse. Jag tror inte heller att DQS vågade åka till Girot och satsa alla korten på Evenepoel från dag 1.

GustafH

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021

Almeida tog ju in en ny agent det här året också, samma som Christiano Ronaldo fattade jag det som, och det har väl varit lite sådär populärt hos de gamla rävarna som Lefevre. Inte helt okontroversiellt heller vad det verkar, när man har en affärsidé som går ut på att få till så många transfers som möjligt för att få klirr i kassan.

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021

Med hans prestationer i fjol är det klart rimligt att det finns lag som är intresserade. Med mindre än att han redan skrivit på något nytt som inte offentliggjorts (går det ens så här tidigt på säsongen?) tycker jag dock det verkar lite riskabelt att "lalla runt lite omotiverad". Dåliga resultat lär ju sänka möjligheterna att få ett bra kontrakt även om han kanske inte behöver gå arbetslös.

Man skulle även kunna tänka sig att förhandlingsstrul skulle kunna tända en lust att visa det gamla laget vad det är de går miste om. Jag menar, säg att han skulle kommit till girot, varit riktigt vass och vunnit det. Då hade nog DQS antingen försökt behålla honom med ett riktigt bra kontraktsförslag eller så hade han haft en riktigt fin förhandlingsposition mot intresserade lag.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Med hans prestationer i fjol är det klart rimligt att det finns lag som är intresserade. Med mindre än att han redan skrivit på något nytt som inte offentliggjorts (går det ens så här tidigt på säsongen?) tycker jag dock det verkar lite riskabelt att "lalla runt lite omotiverad". Dåliga resultat lär ju sänka möjligheterna att få ett bra kontrakt även om han kanske inte behöver gå arbetslös.

Man skulle även kunna tänka sig att förhandlingsstrul skulle kunna tända en lust att visa det gamla laget vad det är de går miste om. Jag menar, säg att han skulle kommit till girot, varit riktigt vass och vunnit det. Då hade nog DQS antingen försökt behålla honom med ett riktigt bra kontraktsförslag eller så hade han haft en riktigt fin förhandlingsposition mot intresserade lag.
Jo, förvisso. Tyckte bara inte han såg så taggad ut som han brukar. Men det kan ju vara att vädret kanske inte var det en portugis önskar sig

gustavgo

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Är det bara jag som tycker de borde filma spurterna från ovan? Helt omöjligt att fatta vem som skulle ta det från dagens kameravinkel.

Grattis till Ewan i alla fall
Kan bara instämma. Allts som oftast brukar det komma en vy ovanifrån bland repriserna, så uppenbarligen filmar de men väljer att inte visa det live.

Lider dock med Landa, det kan nog varit hans sista stora chans att vinna Girot. Tyckte att han såg ut att vara i bra slag. Ser ut som det är Dombrowski som kör in i funktionären och sedan ramlar ut mitt framför Landa.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
@clnr såg framtiden i kristallkulan. Ja, stackars Landa
Kul att Dombrowski fick vinna lite i Europa. Precis lika kul att De Marchi får köra i rosa idag. Det lär han göra i morgon med då det är plättplatt idag Så vill man ha action så räcker det nog med de sista 20 km. Stor varning för krascher i spurten dock. Smal väg och refuger på upploppet.
Bilder kan hittas här: https://www.podiumcafe.com/2021/5/11/22429189/giro-ditalia-stage-previews-continuing-week-1
Det verkar vara lite återkommande problem bland racearrangörer på senaste. Hände ju bland annat på förra årets LBL när van Avermaet rycktes ner av McCarthys som körde in i en skylt.

Verkar som Sivakov inte heller kommer starta imorgon, skadad axel.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Ja här händer inte mycket. Känner mig lite ensam här när jag tänker på Merliers enastående sprint som varken Nizzolo, Groenewegen Viviani eller kunde ta sig förbi.
Skillnaden mot touren är väl att många i juli har cyklat på förmiddan, käkat lunch och sen glor på dagsetappen på paddan i trädgården medan man varvar eftermiddans första bärs med grillförberedelser - och lagom till de sista milen kanske man öppnar en flaska rosé, och till prisutdelningen medan köttet får sina sista svettningar på indirekt värme slinker en pastis ner så lätt, så lätt.
Fast vad vet jag som bara fick lite torrt italienskt rosa (så jävla mycket sämre än de från Provence, förresten, även om man väljer en från ett bättre vinhus) på balkongen innan en enkel chianti till bättre pizza?
Jaja, GT på det. Skål för girot.
83200D80-A9D9-4D08-BA41-555B74E2E618.jpeg

KungJulian

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Skillnaden mot touren är väl att många i juli har cyklat på förmiddan, käkat lunch och sen glor på dagsetappen på paddan i trädgården medan man varvar eftermiddans första bärs med grillförberedelser - och lagom till de sista milen kanske man öppnar en flaska rosé, och till prisutdelningen medan köttet får sina sista svettningar på indirekt värme slinker en pastis ner så lätt, så lätt.
Fast vad vet jag som bara fick lite torrt italienskt rosa (så jävla mycket sämre än de från Provence, förresten, även om man väljer en från ett bättre vinhus) på balkongen innan en enkel chianti till bättre pizza?
Jaja, GT på det. Skål för girot. Visa bilaga 488502
Fina ord, men rosé? Sommelier Mischa Billing uttryckte det som ”vinvärldens dansband” och det tyckte jag var lite roligt.

GustafH

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Platta etapper är drar onekligen mindre publik än bergsetapper.

Har man 1:34 min ledigt kan jag rekommendera denna videosnutten från dagens etapp. Bara för det är platt betyder det inte att det är mindre actionfyllt eller avgörande.

Jag tycker det där är grymt fascinerande och sista typ 5 km på en sprintsträcka är alltid otroligt spännande, att följa taktiken, vem som lyckas, misslyckas, vad som händer, etc. Men resterande 5-6 timmarna är ju generellt inte så spännande, även om det händer ett och annat i klunga.

gustavgo

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Får skylla sig själv när man försöker byta sida mitt framför en refug....

Nu fick ju flera andra sota för hans misstag (Landa bland annat). Många pratade om att det skulle bli krascher och så blev det. Det är ofta individuella misstag när det sker en krasch men de misstagen tvingas ju fram när arrangören sätter en sådan final.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Ska man hoppas på att det kan bli lite körning idag från GC-åkarna i slutbacken? Ingen lär ju vinna girot idag, men den borde vara tillräckligt tuff för att åkare som har en dålig dag ska tappa en del om det körs på.

MrSthlm

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Lirat golf i dag så inte sett något, Remco tvåa i totalen nu? :-) De är nog ganska upphetsade i Belgien just nu, han är ju stor där, möjligen den idrottsman alla kategorier som väcker mest uppmärksamhet i Belgien, extrema förhoppningar. Han verkar hur lugn som helst i intervjuer dock.

Senast ändrad:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Fina ord, men rosé? Sommelier Mischa Billing uttryckte det som ”vinvärldens dansband” och det tyckte jag var lite roligt.
Jo, det är väl problematiskt att göra ett vin vars främsta uppgift är att vara svalkande och somrigt - vilket egentligen är omöjligt eftersom det ändå är en vätska innehållande över 10% alkohol. (Jämför svalkan du får av en iskall ljus lager eller ett glas isté, lixom.) Men köper man ändå rosé så gäller det att välja en bättre sort. Precis som att det är svårt att hitta ett bra vitt under låt säga 110 spänn så får du vad du betalar för om du köper rosé för sjuttio spänn. Jag är inget fan, men tycker det kan vara trevligt på balkongen på försommaren, som fördrink.

Mitt tips blir därför att väla de torra från Provence. Minuty har levererat bäst i år.

MrSthlm

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Ånej, stackars!

“Golf is a good walk spoiled.” - Mark Twain
Du ska veta att jag är otroligt splittrad till denna sport. ;-) Någon form av hatkärlek men frågan är om det inte är mer hat/frustration.

Man vevar till (svingar) och hoppas att bollen ska gå dit man vill, ibland gör den det, ibland inte. En lite udda sport på det sättet att vill man uppnå någon form av kontroll på en högre nivå krävs det exceptionellt mycket träning. Visst, det är något enklare att kontrollera korta slag.

Lite av sista chansen för mig i år, en social grej också med jobbkompisar men om jag inte lyfter mitt spel så vet i f-n. Ibland kan man spela som en kratta, vara hur förbannad som helst inombords men ändå kanske man då har tre timmars golfande kvar och måste gå runt att se glad ut, "Oh vilket vackert väder idag, vad kul det här är!", jag är inte så bra på det kan jag säga när man spelar åt h-vete. ;-)

Något udda är att jag sätter i stort sett varenda driver utslag varav ett par runt 260m men övriga spelet lämnar en hel del att önska (minst sagt), det är ju det som är kul, att slå långt, jag har två drivers i bagen, funderar på en tredje. Frågan är om jag inte ska börja putta med drivern också, jag kan inte putta.

En annan speciell sak med golf är att det är förbannat tidskrävande, i synnerhet i Stockholmsområdet med bilköer och annat elände. Ungefär 75% av dagen går bort på en golfrunda.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Men vänta nu, golf är ingen sport. Det är ett spel, ungefär som Fia med knuff.

Är det spurtetapp imorrn igen? Några småknölar mitt på, men annars ser profilen väldigt platt ut.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Med tanke på hur få etapper som passar sprinters i år, så blir det nog med säkerhet det.

Tror Ewan kan kamma hem detta igen. Nizzolo kommer väl tvåa som vanligt

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Giro d’Italia 2021
Och svensk media rapporterar naturligtvis det ”viktigaste” som händer i Girot... kul att de fick med EN mening om det sportsliga också.

De fick kanske med en mening, men den meningen var felaktig. Etappen vanns inte av Valter; däremot fick han rosé-tröjan…

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer