Kolfiberhjul till min stigcykel?

Pata

Medlem
Jag har kört sönder min alufälg efter en genomslagspunka på en vass sten så nu är fälgen så bucklig att jag inte kan köra tubeless längre. Det går att köra med slang men den är ganska skev. Är det nu jag ska satsa på att uppgradera till kolfiber? Det kostar ju en hel del så jag undrar om det är värt att lägga mina surt förvärvade pengar på detta?

Har kikat på Bontrager Line Pro 30 TLR Boost. De verkar ha bra garantier och har fått bra i tester. Ska jag köpa kolfiber och ska jag i så fall satsa på dessa?

Kör mest stig åt endurohållet till samt bike park då och då.

Tävla, och kolla om du vinner först. ?

Med ditt cyklande så har du ingen nytta av kolfiberhjul. Jag kör själv Bontrager kolfiberhjul men jag kör alltid med Schwalbe procore inserts i dessa.

Gillar man stigleder i bikeparks så är stöddigare inserts ett måste för att kunna ha ett lagom lågt lufttryck och undvika hjulstudds

Med ditt cyklande så har du ingen nytta av kolfiberhjul. Jag kör själv Bontrager kolfiberhjul men jag kör alltid med Schwalbe procore inserts i dessa.

Gillar man stigleder i bikeparks så är stöddigare inserts ett måste för att kunna ha ett lagom lågt lufttryck och undvika hjulstudds
Du kör själv med kolfiber men menar du att det inte är värt extrapengarna eller att det inte är så stor skillnad?

jag kör line pro 30 kol bak o line pro 30 alu fram o kan säga ja märker inte nån skillnad förutom en rejäl prisskillnad o knappt nån viktskillnad så skulle jag köpa nya skulle ja satsa på alu utan o tveka

Ska jag köpa kolfiber och ska jag i så fall satsa på dessa?
Det beror helt på vad du tror dig kunna få ut av ett byte. Kolfiber är generellt lättare och betydligt styvare. Det sistnämnda är inte bara en fördel, utan kan vara klart märkbart obekvämare också.

Jag kommer personligen aldrig mer köpa kolfiberhjul för MTB-bruk. Viktskillnaden mot en lätt alu-fälg är för liten och straffet i sämre komfort för stort. Oavsett om man bryr sig om priset eller inte. För ren XC är det säkert kanon, så det beror helt på vad man tänker använda cykeln till och vilka egenskaper man prioriterar.

Kolfiberfälgar är betydligt starkare, framförallt vid genomslag, det var främsta anledningen för mig att köpa kolhjul till min stig-HT.

Du kör själv med kolfiber men menar du att det inte är värt extrapengarna eller att det inte är så stor skillnad?
Min primära bikepark hoj har jag Bontrager 30 alu fälgar. Stighojen som ibland hamnar i Bikepark line pro 30 kolfiber.
För Enduro och bikepark är det mest nackdelar egentligen, Kolfiber är mer för Xc och gravel etc egentligen
Den enda fördelen med kolfiber för motionären är att det ser fräckt ut och kanske marginellt lättare.
Det är mycket mer material i kolfiberhjulen så de blir inte så mkte lättare.
Nackdelarna är : Något stötigare då de är lite styvare men marginellt egetligen . Mycket dyrare när man gör sönder dem och jobbigare att ekra om.
Tightare inuti så inserts har sämre plats. Visst kansle 1-2 mm men de gör skillnad.
Vet flera som fått sprickor mellan ekrarna av lite hårdare åkning, bikepark etc.

Jag kör de mest för att jag vade att köpa en hoj med högsta specen från fabrik. Så de följde med orginal.

Lägg de pengarna på bättre dämpare och däck istället, kommer ge mer glädje.

Min primära bikepark hoj har jag Bontrager 30 alu fälgar. Stighojen som ibland hamnar i Bikepark line pro 30 kolfiber.
För Enduro och bikepark är det mest nackdelar egentligen, Kolfiber är mer för Xc och gravel etc egentligen
Den enda fördelen med kolfiber för motionären är att det ser fräckt ut och kanske marginellt lättare.
Det är mycket mer material i kolfiberhjulen så de blir inte så mkte lättare.
Nackdelarna är : Något stötigare då de är lite styvare men marginellt egetligen . Mycket dyrare när man gör sönder dem och jobbigare att ekra om.
Tightare inuti så inserts har sämre plats. Visst kansle 1-2 mm men de gör skillnad.
Vet flera som fått sprickor mellan ekrarna av lite hårdare åkning, bikepark etc.

Jag kör de mest för att jag vade att köpa en hoj med högsta specen från fabrik. Så de följde med orginal.

Lägg de pengarna på bättre dämpare och däck istället, kommer ge mer glädje.

Varför är dom tightare inuti? Alla 30 mm breda kol och alu fälgar jag har (haft) har ungefär samma form på insidan.

Bontrager Line Pro 30 är mindre robust än många andra kolfälgar. Här är en tysk test:
6df61e7b5a503c9d755c1f70bb3165985d537279-jpeg.jpg

Tolkar den där tabellen som att Newmen Evo SL A.30 (aluminium) är det man ska ha. :-)

Precis! Det eller Syntace C33 (om man vill betala mycket mer).
Jag köpte Newmen Evo SL A.35 till min helstel mtb.

Det berör dock lite. Om man inte kör så hård (jag t.ex.) håller kolfälgar troligtvis helt utan skador. Om man kör riktigt hård är Newmen Evo bästa val, då får man små bucklor, men det går inte sönder.

Och här en bild för att visa hur stor skillnaden mellan olika kolfälgar är. Syntace C33 fick bara små lackskador vid 8x3.2 Joule slagenergi medan 4 av 5 andra kolfälgar gick sönder vid mer än 4x3.2 Joule.

0ae3305adc45d10094cdb89f993c5d19757cf698-jpeg.jpg

Tillbaka
Topp