Xc-racer i kolfiber från Decathlon?

Såhär i Coronatider/mitt i säsong när inget går att få tag på dök plötsligt denna i xc-racer i kolfiber upp på Decathlon igår (?)

det ser ut att vara rätt mycket för pengarna:

Årets modell ( 2021) . Ingen geometritabell finns tillgänglig på sidan men kolfiber plus Komponenterna (gx eagle) verkar i alla fall vara mer än vad man brukar få för de här pengarna.

är det ett bra köp? Tror ni man kan köra lite stigar i sommar eller är det bara en fancy gravel med stel ram och rakt styre?

Såhär i Coronatider/mitt i säsong när inget går att få tag på dök plötsligt denna i xc-racer i kolfiber upp på Decathlon igår (?)

det ser ut att vara rätt mycket för pengarna:

Årets modell ( 2021) . Ingen geometritabell finns tillgänglig på sidan men kolfiber plus Komponenterna (gx eagle) verkar i alla fall vara mer än vad man brukar få för de här pengarna.

är det ett bra köp? Tror ni man kan köra lite stigar i sommar eller är det bara en fancy gravel med stel ram och rakt styre?
Decathlon lägger in geometritabeller bland bilderna på hojarna.
Skärmavbild 2021-06-01 kl. 15.08.23.png

Riktigt kort reach, men jag är ej van vid denna typ av cyklar. Jag antar att man har riktigt långa styrstänger och kompenserar med. Ser här faktiskt på Decathlons hemsida att det verkar vara längre styrstång ju större storlek på cykel.

Känns inte som en särskilt allround-ig hoj med andra ord utan mer något om man verkligen vill satsa på t.ex cykelvasan?

Ok... så med lång styrstam och i brist på annan vettig MTB att kunna få tag på i sommar (lagt ner alla mina byggen pga omöjligt att få tag på komponenter)... Hur skulle en sån här göra sig som allround trail-cykel att få in lite mil i benen med i sommar? Är den för specifik för just race eller kan man ha kul på en sån här? Förstår att jag inte kan droppa och hoppa så mycket.

Ok... så med lång styrstam och i brist på annan vettig MTB att kunna få tag på i sommar (lagt ner alla mina byggen pga omöjligt att få tag på komponenter)... Hur skulle en sån här göra sig som allround trail-cykel att få in lite mil i benen med i sommar? Är den för specifik för just race eller kan man ha kul på en sån här? Förstår att jag inte kan droppa och hoppa så mycket.
Klart du kan ha kul på den. Utan att ha läst och jämfört geometrin på den i detalj så antar jag att den är att betrakta som lite ”omodern” men givetvis väldigt användbar ändå. ”Alla” cyklade på omodern geometri för några år sen och det gick ju det också. Kanske inte optimalt alltså men funktionellt. Bättre än ingen cykel alls och specen är ju riktigt bra för pengen. Du kanske ska välja en storlek större helt enkelt och få lite mer reach?
Slå till och kanske sälja ramen men behåll delarna för en annan ram i framtiden. Du får säkert några tusenlappar för ramen och delarna är ju funktionella även för en ev ny ram i framtiden.

Tillbaka
Topp