Spel i Hub:en eller bara låg POE?

Bosse80

Medlem
hej

jag har noterat att mina DT Swiss M1900 skapar nån form av spel vid högt tramtryck på små kuggar.

Tex. När jag cyklar på platt mark i ca 25+kmh och slutar trampa, Mao går från ”full” kadens till noll direkt, så får jag ett slag med kedjan. Det är som att navet och kassett och kedja därmed fortsätter att driva en bit vilket slackar kedjan för att sen snabbt sträcka ut den igen. Detta känns så klart i hela drivlinan eftersom det blir som nån form av pisksnärteffekt.

Till saken hör att mitt bakhjul är bytt på garantin då jag hade andra problem med baknavet på förra hjulet. Men även på det ursprungliga hjulet märkte jag av detta.

så frågan är, är detta ett fel eller är det bara ett resultat av rätt så billiga nav med låg point of engagement ( tror det är 24 )?
Tacksam för guidning och tips!

Det har ingenting med PoE at göra. PoE spelar en roll vid engagement , inte vid disengagement. Om nagot skulle vara fel, kan jag bara komma på för hög friktion i frihjulet, men då märker man också nåt när man inte trampar längre tid, inte bara just när man slutar. Är det inte enkelt troghetseffekten av en stor och tung kassett som vill rotera vidare när du stoppar med trampa?

Tack för input @ Berk. Ett förtydligande, hur lång tid jag har trampat har ingen betydelse för när det sker, utan snarare momentet som påverkar hur påtaglig pisksnärteffekten blir.

det jag spontant tänker @ Berk är att det här borde väl vara ett vanligt ”problem” och nåt som många borde känna igen sig i om det är så att det beror på 12speed kassettens massa. Eller menar du att det är kombon billiga nav och 12 speed som gör det påtagligt?

Tack för input @ Berk. Ett förtydligande, hur lång tid jag har trampat har ingen betydelse för när det sker, utan snarare momentet som påverkar hur påtaglig pisksnärteffekten blir.

det jag spontant tänker @ Berk är att det här borde väl vara ett vanligt ”problem” och nåt som många borde känna igen sig i

En kompis hade detta problem med sin mtb. Då var det skyddsskivan i plast bakom kassetten som hamnat i ett läge där den skapade friktion mellan frihjulskopplade delar och själva hjulet. Det slutade med att kedjan gick av, så tror man ska ta det varligt med att köra vidare.

Efter att ha länkat kedjan tog vi bort plastskivan och kunde cykla vidare.

//Magnus

Om det är trogheten av kassetten, så spelar navet ingen roll alls.

Jag minns inte om jag har provat att stoppa abrupt med trampa på min cykel med Sram Eagle.

Nu orkade jag inte läsa allt men jag hade knas med body så att när jag slutade trampa så var det för trögt i frihjulet => kedjan sköts av. Service fixade det

Nu orkade jag inte läsa allt men jag hade knas med body så att när jag slutade trampa så var det för trögt i frihjulet => kedjan sköts av. Service fixade det

Ja, men då skulle man också har problem när man långsamt slutar med trampa, som inte verkar vara fallet hos TS.

Kan tillägga att det är shimanos 12s om det gör nån skillnad men känns som att problemet borde härröra till navet och inte kassetten.

Om något är tokigt och ligger i spänn pga axelns spänning så går det att få dyliga fenomen.
Testa att sätta cykel i meckställ el dyl., få fram felet och lossa sen axeln en bit och se om det är kvar.
Dåligt dragen kassett, ev. spacer för mycket, dåligt monterade end caps, obottnade lager, mm. kan ställa till det.

En kompis hade detta problem med sin mtb. Då var det skyddsskivan i plast bakom kassetten som hamnat i ett läge där den skapade friktion mellan frihjulskopplade delar och själva hjulet. Det slutade med att kedjan gick av, så tror man ska ta det varligt med att köra vidare.

Efter att ha länkat kedjan tog vi bort plastskivan och kunde cykla vidare.

//Magnus
Tack input. Har ingen plastskiva men kan såklart vara nåt annat som ger friktion.

Om något är tokigt och ligger i spänn pga axelns spänning så går det att få dyliga fenomen.
Testa att sätta cykel i meckställ el dyl., få fram felet och lossa sen axeln en bit och se om det är kvar.
Dåligt dragen kassett, ev. spacer för mycket, dåligt monterade end caps, obottnade lager, mm. kan ställa till det.
Får kolla på det ikväll och även slå på av clutchen för att se om det är nån skillnad

Verkar bara vara ett problem när clutchen är på efter lite noggrannare check
Jag tänker att det kanske är lättare att känna av det här när kedjan är hårdare spänd av clutch:en.

Jag har precis haft liknande "problem" om än inte lika markant som du beskriver det. I mitt fall så gav bodyn upp helt ett tag efter att de här problemen kom.

Jag tänker att det kanske är lättare att känna av det här när kedjan är hårdare spänd av clutch:en.

Jag har precis haft liknande "problem" om än inte lika markant som du beskriver det. I mitt fall så gav bodyn upp helt ett tag efter att de här problemen kom.
Liknande sak hände mig också till slut. Freehuben gav upp. Fick byta den. Derailleurn
gick också sönder. Vet inte vad som orsakade vad men den blev iallafall utbytt på garantin. Är inne på min 3e shimano 12s derailleur nu på 15 månader.... Tycker att Shimano 12s generellt är bättre än Sram när det gäller precision i växling och att den håller indexeringen klart bättre. Men det här håller ju inte. Nästa cykel får blir med Sram ( minst GX dock)

Cred dock till verkstaden att jag fick derailleurn på garanti igen. De sa dessutom att det inte direkt var första derailleurn ( Shimano 12s) att packa ihop på detta vis.
Vill bara uppdatera träden för framtida sökningar.

Jag har haft sådana problem ibland när kedjan varit skitig. Rengöring och smörj har hjälpt, ev är det frihjulet som behöver rengöras och smörjas.

/T

Tillbaka
Topp