Framgaffel sjunker ihop

Daniel.ek

Medlem
Framgaffel sjunker ihop
Hej,

Jag fick min nya cykel levererad idag, en Trek Procaliber 9.6.

Jag monterade den och körde en kort provtur på slät asfalt. Jag märkte då att gaffeln sakta sjönk ihop mer och mer.

när jag testar sag genom att sitta på hojen och sedan försiktigt stiga av får jag det till ca 20 % varje gång. Leverantören fick i uppgift att ställa in dämparen innan de skickade cykeln.

Vad kan det vara som spökar? Dämparen är en RockShox Recon Gold RL

tack på förhand!
/Daniel

Framgaffel sjunker ihop
Jag har kollat sag flera gånger, även provat stå upp lite men det blir ändå enbart 20-25 %.

Rebounden är ställd i mitten kring 10-11 klick ut (rätt enligt tabellen)

Det jag menar är att när jag står still och kontrollerar sag så upplever jag det som samt att det vid test verkar vara rätt lufttryck. Ändå sjunker gaffeln sakta ihop om jag kör en runda runt kvarteret på slät asfalt. När jag kommer tillbaka är gaffeln fullt dämpad

Framgaffel sjunker ihop
Jag har kollat sag flera gånger, även provat stå upp lite men det blir ändå enbart 20-25 %.

Det jag menar är att när jag står still och kontrollerar sag så upplever jag det som samt att det vid test verkar vara rätt lufttryck. Ändå sjunker gaffeln sakta ihop om jag kör en runda runt kvarteret på slät asfalt. När jag kommer tillbaka är gaffeln fullt dämpad
Vad är sag före resp efter en runda?
Ökar dämpningen, dvs blir den mera stum/hård?

Framgaffel sjunker ihop

Alltså så går inte gafflen ut fullt utan håller hela tiden ett sag mått.

Framgaffel sjunker ihop
Om gaffeln går tillbaka till samma 20% sag när du stannar utan att kliva av hojen så är väl allt ok? 20% sag är ju ett bra riktvärde.

Eller menar du att gaffeln får mer och mer sag, du börjar på 20% och när du kommer hem är den helt bottnad, dvs typ 100% sag ??

Framgaffel sjunker ihop
Jag har haft liknande problem med en gammal rockshox pike, var för mycket fett i luftkammaren på negative air sealhead, se på pdf här sid 14 https://www.servicearchive.sram.com...l_2018-2020_judy_30_recon_english_rev_a_0.pdf (vänster gaffelben om du sitter på cykeln) som la sig i vägen så den utjämnade inte ordentligt mellan den negativa och positiva delen av luftkammaren.
Ok, tack för detta. Får nog skicka tillbaka gaffeln då eller det är lätt att fixa?

Framgaffel sjunker ihop
Jag har haft liknande problem med en gammal rockshox pike, var för mycket fett i luftkammaren på negative air sealhead, se på pdf här sid 14 https://www.servicearchive.sram.com...l_2018-2020_judy_30_recon_english_rev_a_0.pdf (vänster gaffelben om du sitter på cykeln) som la sig i vägen så den utjämnade inte ordentligt mellan den negativa och positiva delen av luftkammaren.
antagligen detta som är felet, en ventil är tilltäpt, och när Ts hoppar av cykeln efter rundan och låter den stå får luften tid att pysa tillbaka i rätt kammare.

Tillbaka
Topp