Förundersökning...

Lackverkstad

• Antal röster
    122

KMD_Himself

Medlem
Förundersökning...
Hej alla cyklisterna! Jag håller på att göra en marknadsundersökning. Jag funderar på att öppna en eget firma där jag lagar och lackerar all slags av cyklar. Mest inriktad på lackeringar. Finns efterfrågan och behov av sån lackverkstad? Som sagt, Det är bara en marknadsundersökning hur marknaden ser ut och om behov finns. Jag jobbar just nu som billackerare. Och jobbar med cyklar vid sidan om men efterfrågan har blivit högre så jag måste nog bilda eget för att inte hamna strul med skatteverket men vill bara se om behov finns av en lackverkstad om det är något jag kan jobba heltid på eller inte. Av alla cyklar lackerar jag, 99% av dom är kolfiber som är svindyra och oftast finns inga färgkoder men jag brukar lyckas bra med det. Rätt kul utmaningar tkr jag..

Senast ändrad:
Förundersökning...
Ä
Hej alla cyklisterna! Jag håller på att göra en förundersökning. Jag funderar på att öppna en eget firma där jag lagar och lackerar all slags av cyklar. Mest inriktad på lackeringar. Finns efterfrågan och behov av sån lackverkstad? Som sagt, Det är bara en förundersökning hur marknaden ser ut och om behov finns. Jag jobbar just nu som billackerare. Och jobbar med cyklar vid sidan om men efterfrågan har blivit högre så jag måste nog bilda eget för att inte hamna strul med skatteverket men vill bara se om behov finns av en lackverkstad om det är något jag kan jobba heltid på eller inte. Av alla cyklar lackerar jag, 99% av dom är kolfiber som är svindyra och oftast finns inga färgkoder men jag brukar lyckas bra med det. Rätt kul utmaningar tkr jag..
Är du åklagare?

Förundersökning...
Jag tänker inte gå till dig om du omnämner min cykel som brottsoffret eller att du måste topsa gärningsmannen (MIG). Jag är en cyklist, ingen skurk.

Du måste tänka på att människor är så känsliga och du kan inte ha den där bilden heller, du får ge en mjukare approach. Sen får du ditcha det här kontot och dölja eventuellt fuffel för ingen gillar höra snack om att komma undan myndigheter.

Helt ärligt vet jag inte om det finns en sådan efterfråga, lackerar du prylarna så att de blir schyssta då? Har du inga sådana där showcases-offer att showa upp? Blir ju väldans nyfiken på att se utfört arbete, man vill ju ha något att ta på!

Edit: Hur mycket väger en målning?

Senast ändrad:
Förundersökning...
Komplettera med wraps!
Ex:
1623121972024.png

Förundersökning...
Jag tycker det låter som bör du ha en hygglig uppfattning om hur marknaden för dina tjänster ser ut genom att du har en del jobb redan idag. Jag utgår från att det inte är tillräckligt för att leva på, annars hade du knappast ställt frågan.

Det jag har lite svårt att inse är hur du ska tolka resultatet av denna undersökning. Dels finns ett geografiskt problem. Jag tror att det är en viss skillnad att lämna in den lokalt och gå jobbet gjort kontra att åka iväg med den ett antal mil, t.ex. från Stockholm eller Göteborg, vilka jag misstänker kan komma att bidra med en del röster.

En annan sak som gör resultatet svårtolkat är ”urvalet” bland de svarande. Jag tror inte att det kommer att vara särskilt representativt ens för människor med cyklar i den prisklassen där denna typ av tjänster sannolikt är aktuella.

För egen del är jag inte så intresserad av utseendet att jag vill lägga pengar på det. Så jag tillhör inte fin målgrupp. Dessutom hade avståndet i mitt fall varit ett moment som mkt sannolikt påverkat min benägenhet att anlita dig om jag hade varit intresserad av att få ett lackeringsjobb utfört.

Förundersökning...
Som GoranS säger så tror även jag att din förundersökning här inte kommer spegla den faktiska efterfrågan, detta är nog fel väg att gå. Det är mycket här på happyride som inte speglar hur cykelsverige, eller ens mtb-sverige ser ut. Dessutom är det ett fåtal röster som yttrar sig mycket o högt vilket gör att avvikande åsikter kanske hellre håller igen.
Om du redan får såpass mycket kunder att du funderar på att starta eget så kanske du kan prova med alternariv till helt eget först. Såsom f-skatt via nätet. Du får o betalar utgifter via ett företag på nätet, dom tar en liten avgift.
Jag skulle tro att det finns en marknad om du bara når ut till alla potentiella kunder. Jag har för egen del haft behovet (beroende på pris såklart) men istället utfört jobbet själv med ibland tveksamt resultat.
Gafflar, ramar, kabske nån eloxering, mm

Förundersökning...
Varför kan du inte fortsätta att lacka cyklar vid sidan om? Och låta verksamheten växa gradvis? Det finns inget juridiskt som hindrar att du gör detta i egen firma. Men du måste så klart prata med din chef på dagjobbet så att de inte tycker att du konkurrerar.

Den dagen du kan plocka ut en någorlunda lön växlar du över till egna firman. Tills dess bygger du upp en kundstock och lär dig "företagande".

Förundersökning...
Blästrar du också? Min aluram från Trek i matt svart är ju makalöst ful redan som ny och repfri... Sen finns ju jävulskt starka pulverklarlacker i både matt och blankt.

Förundersökning...
Oavsett hur centralt din verkstad ligger, så måste du ordna med en logistiklösning som både kunden och du kan lita på. Första transportskadan,och du har en storm på nätet "och han vägrade ta ansvar för att min ram är skadad!".

Och vilka är målgruppen? De med svindyra ramar, och som råkat skada lacken på dessa är inte en stor mängd människor. Och de kommer troligen att ta detta som ett försäkringsärende.

En vanlig cykel är tänkt att användas,och kommer ofrånkomligen att få lackskador.
Om det var min cykel, och skadan uppkom på ett minnesvärt sätt, skulle jag aldrig lacka om.

Till skillnad från bilar, så är inte andrahandsvärdet en stor del av cykelägandet.

Förundersökning...
Jag tänker inte gå till dig om du omnämner min cykel som brottsoffret eller att du måste topsa gärningsmannen (MIG). Jag är en cyklist, ingen skurk.

Du måste tänka på att människor är så känsliga och du kan inte ha den där bilden heller, du får ge en mjukare approach. Sen får du ditcha det här kontot och dölja eventuellt fuffel för ingen gillar höra snack om att komma undan myndigheter.

Helt ärligt vet jag inte om det finns en sådan efterfråga, lackerar du prylarna så att de blir schyssta då? Har du inga sådana där showcases-offer att showa upp? Blir ju väldans nyfiken på att se utfört arbete, man vill ju ha något att ta på!

Edit: Hur mycket väger en målning?
Eh? Tog du illa upp att jag valde fel ord? Ber om ursäkt.. så jag har ändrat för ditt skull.

Jo, Jag vågar påstå att jag är skicklig i det jag gör. Finns självfallet vissa gränser som jag är mindre bra på men jag håller på att lära mig.
Jag jobbar själv som billackerare och jag gör riktigt fina lacker.

Kid1000 brukar anlita mig för vissa jobb, han kanske kan säga hur han tycker om mina jobb?

Färg väger mkt lite, jag kollade med min färgleverantören som kontaktade altaxa. Fick svar att färg dvs grund+bas+klarlack väger ca 1,03 gram per dm² (10 cm gånger 15 cm)

Och jag har flera provbitar (10x15 cm) som bekräftar detta, i snitt väger dom ca 0.95 g till 1.1 g.
Oavsett hur centralt din verkstad ligger, så måste du ordna med en logistiklösning som både kunden och du kan lita på. Första transportskadan,och du har en storm på nätet "och han vägrade ta ansvar för att min ram är skadad!".

Och vilka är målgruppen? De med svindyra ramar, och som råkat skada lacken på dessa är inte en stor mängd människor. Och de kommer troligen att ta detta som ett försäkringsärende.

En vanlig cykel är tänkt att användas,och kommer ofrånkomligen att få lackskador.
Om det var min cykel, och skadan uppkom på ett minnesvärt sätt, skulle jag aldrig lacka om.

Till skillnad från bilar, så är inte andrahandsvärdet en stor del av cykelägandet.

Jo jag vet. Fraktbolaget är så oaktsam med paketet. Jag har själv skickat några och oturligt blev dom skadade så jag erbjöd goodwill återställa dom. Jag ser inga problem med detta. Finns lösningar. Jag fokuserar på att göra kunder nöjda än att bli rik och girig. Sån är jag inte.

Jag har lackat cyklar i alla prisklasser. Dyraste jag lackat va en cykel som kostat 130.000. Billigaste va en som kostat 1500.

Jag tycker det låter som bör du ha en hygglig uppfattning om hur marknaden för dina tjänster ser ut genom att du har en del jobb redan idag. Jag utgår från att det inte är tillräckligt för att leva på, annars hade du knappast ställt frågan.

Det jag har lite svårt att inse är hur du ska tolka resultatet av denna undersökning. Dels finns ett geografiskt problem. Jag tror att det är en viss skillnad att lämna in den lokalt och gå jobbet gjort kontra att åka iväg med den ett antal mil, t.ex. från Stockholm eller Göteborg, vilka jag misstänker kan komma att bidra med en del röster.

En annan sak som gör resultatet svårtolkat är ”urvalet” bland de svarande. Jag tror inte att det kommer att vara särskilt representativt ens för människor med cyklar i den prisklassen där denna typ av tjänster sannolikt är aktuella.

För egen del är jag inte så intresserad av utseendet att jag vill lägga pengar på det. Så jag tillhör inte fin målgrupp. Dessutom hade avståndet i mitt fall varit ett moment som mkt sannolikt påverkat min benägenhet att anlita dig om jag hade varit intresserad av att få ett lackeringsjobb utfört.

Jag har ingen aning just i cykelbransch, men nu efter jag gjort marknadsundersökning låg svaret ja nästan 70%. Så det finns marknad ja. Det va det jag ville veta.
Geografiskt, jo jag vet vissa bor långt från mig. Vissa kunder är villig skicka långt för att få sin ram lackad av mig, längst va från danmark. Men det löser sig alltid. Skicka frakt eller åka bil (jag om jag har vägarna förbi för jag åker en del mellan Mora och Uppsala samt Göteborg eller så kan kunden köra den hit).

Jag är medveten om att vissa kunder har noll intresse av att ha en snygg cykel. Bara den funkar felfritt. Det har jag inte problem med.
Varför kan du inte fortsätta att lacka cyklar vid sidan om? Och låta verksamheten växa gradvis? Det finns inget juridiskt som hindrar att du gör detta i egen firma. Men du måste så klart prata med din chef på dagjobbet så att de inte tycker att du konkurrerar.

Den dagen du kan plocka ut en någorlunda lön växlar du över till egna firman. Tills dess bygger du upp en kundstock och lär dig "företagande".
Det är tanken. Jag jobbar parallellt i början. Marknadsundersökning är mer syftet på att om jag ska satsa lite mer så det ska växa eller inte.

Har haft många som sagt till mig som har svenska avundsjukan som säger " nej det går inte du kan inte tjäna tillräckligt"
Okej det tar jag inte mig åt.

Jag tycker om att göra kunder nöjda och glada och firma går runt än att tjäna massa och bli rik.

Blästrar du också? Min aluram från Trek i matt svart är ju makalöst ful redan som ny och repfri... Sen finns ju jävulskt starka pulverklarlacker i både matt och blankt.
Nej jag blästrar inte just nu men finns behov så löser jag det med att lämna in det alternativt kund får göra det innan.

Jag har lagt ut flera marknadsundersökning olika ställen i webb. Efterfrågan är visst rätt högt, mycket högre än vad jag trodde/väntat mig. Och jag fortsätter med detta istället för att lägga ner o kasta i soptunnan med idén..

Senast ändrad:
Förundersökning...
Finns väl ingen andledning att kasta tanken i sopptunnan. Speciellt som du ser fler värden än att enbart tjäna pengar.

Tycker också att blästring och eloxidering kanske kan vara bra att komplettera med.

Förundersökning...
Finns väl ingen andledning att kasta tanken i sopptunnan. Speciellt som du ser fler värden än att enbart tjäna pengar.

Tycker också att blästring och eloxidering kanske kan vara bra att komplettera med.
Kanske längre fram skaffar jag eget blästering och sånt. Men just nu är mest enbart lackering. Det kostar att skaffa grejer, när firman växt så skaffar jag det som behövs om efterfrågan är högt på dessa.
Å wrap!

EDIT: Om inte för att ersätta lackering, så åtminstone för att skydda lacken på t ex downtube.
Jo möjlighet finns, dock finns vissa folk som jagar vareda vikt så wrap går nog bort för dom. ;)
För mig hänger det nog mycket i priset. Vad skulle en hel FS ram kosta att lacka ink förarbete (ta bort gamla lacken)?
För att ge en rättvis offert måste jag se varan (bilder ev film) och vad din vision är på denna ramen. Omöjligt ge en pris utan sett något. Jag vill ge en pris som är rimlig för kund. Fantasipriser och sånt sysslar jag inte med, där förlorar jag kunder på en gång. Det är osmart..

Förundersökning...
Kanske längre fram skaffar jag eget blästering och sånt. Men just nu är mest enbart lackering. Det kostar att skaffa grejer, när firman växt så skaffar jag det som behövs om efterfrågan är högt på dessa.

Jo möjlighet finns, dock finns vissa folk som jagar vareda vikt så wrap går nog bort för dom. ;)

För att ge en rättvis offert måste jag se varan (bilder ev film) och vad din vision är på denna ramen. Omöjligt ge en pris utan sett något. Jag vill ge en pris som är rimlig för kund. Fantasipriser och sånt sysslar jag inte med, där förlorar jag kunder på en gång. Det är osmart..
Jag har ingen verklighetsförankring. Vet inte om det är 2000kr, 5000kr eller 10000kr vi pratar om. Några pris exempel och sånt borde ge mera kunder. Bara skriva att varje cykel är unik och det är offert på alla jobb.

Förundersökning...
Jag har ingen verklighetsförankring. Vet inte om det är 2000kr, 5000kr eller 10000kr vi pratar om. Några pris exempel och sånt borde ge mera kunder. Bara skriva att varje cykel är unik och det är offert på alla jobb.

Låt oss säga att jag får en ren ram och inga delar. Hellack blir på ca 3000 kr med vanlig standard färg (solid och metallicfärg) Blir påslag om det ska 2 färgad eller specialfärg (pärlemor, etc) som kostar etc etc. Som sagt varje cykel är unik.
Om det ska vara 10.000 kr då krävs det dyra färger och massa tid på linjer och schabloner etc där väntar jag mig att alldeles för få som vill lägga så mkt på det. Snittpriser blir mellan 3000-4000 för hellack på ramar. Då är det riktigt fina lacker jag gör. Några bilder på mina jobb..

Bilagor

• 20210506_085852.jpg
    20210506_085852.jpg
    354.8 KB · Besök: 185
  • 20210323_191238.jpg
    20210323_191238.jpg
    677.2 KB · Besök: 171
  • 20210326_222658.jpg
    20210326_222658.jpg
    596.8 KB · Besök: 185
  • 20210323_191322.jpg
    20210323_191322.jpg
    361.4 KB · Besök: 187
  • 20210327_133851.jpg
    20210327_133851.jpg
    605.7 KB · Besök: 193
  • received_801363956974293.jpeg
    received_801363956974293.jpeg
    98.5 KB · Besök: 179
  • IMG_20191217_193158_828.jpg
    IMG_20191217_193158_828.jpg
    73.6 KB · Besök: 180
  • 20191023_165405.jpg
    20191023_165405.jpg
    603.9 KB · Besök: 187
  • IMG_20191217_193158_829.jpg
    IMG_20191217_193158_829.jpg
    63 KB · Besök: 171
  • IMG_20191217_193158_830.jpg
    IMG_20191217_193158_830.jpg
    87.5 KB · Besök: 174
Förundersökning...
Då är det ju värt det. Speciellt om man exempelvis renoverar en gammal park hoj. Få den lackad å servad och den är som ny igen.

Förundersökning...
Då är det ju värt det. Speciellt om man exempelvis renoverar en gammal park hoj. Få den lackad å servad och den är som ny igen.
En BMX cykel som fick special behandling av mig 3 skikt färg och massor smådetaljer som fått på sig färg.
Största utmaningen blir nog att få till en logistiklösning för transporten av ramarna så att det inte blir för kostsamt.
Jo. Det har jag räknat med. Ska se om jag kan ordna en lösning. Men som jag brukar säga, det löser sig..
Genomsnitt brukar frakt ligga på 200-300 per paket.

Bilagor

• IMG_20171031_141317_025.jpg
    IMG_20171031_141317_025.jpg
    501.5 KB · Besök: 116
Förundersökning...
Väldigt lätt att räkna fel när man ska starta bolag. Jag och en vän hade en idé med ”garanterad lönsamhet” och stor marknad. Men det gick inte runt. Man glömmer alla småsaker. Om du ska kunna leva på det här behöver du dels räkna på hur många ramar du måste sälja per vecka. Antagligen kommer du behöva stå i lackboxen 80-90% av arbetsdagen för att ha en chans att lösa kostnaderna. Då är frågan när du ska hinna marknadsföra, posta, sköta administration, etc. Sedan ska du kunna vabba (om barn finns) vara sjuk ibland, ta semester etc. Sedan måste du ta hänsyn till alla kostnader man inte tänker på. Redovisning, emballage, städ, amortering, ligga ute med pengar för moms/leverantörsskulder, avbetalning på maskiner osv.

Förundersökning...
Kul ide, hamnar priserna på rimliga nivåer kan jag mycket väl tänka mig skicka in grejer på lack. Tror det är svårt att leva på att lacka bara cyklar men kan du lacka annat också så varför inte.

Förundersökning...
Vill inte vara avundsjuk svensk, vill bara att du tänker igenom alla aspekter innan du startar :)
Din inlägg är bra input, ingen negativt som vissa här har skrivit.
Jag har räknat med att det kan bli tufft i början. Därför tänkte jag börja parallellt med nuvarande jobb. När det har växt tillräckligt så kan jag sluta o fokusera på firman.

Som du skrev, små grejer som utgifter, sånt har jag räknat lite med. Säkert något annat jag missat men detta ska jag gå igenom innan jag startar. Kan bli aktuellt med start av firman i hösten eller vid nyåret. Så hinner jag forska och fråga runt ordentligt så jag är välförberedd.

Förundersökning...
Din inlägg är bra input, ingen negativt som vissa här har skrivit.
Jag har räknat med att det kan bli tufft i början. Därför tänkte jag börja parallellt med nuvarande jobb. När det har växt tillräckligt så kan jag sluta o fokusera på firman.

Som du skrev, små grejer som utgifter, sånt har jag räknat lite med. Säkert något annat jag missat men detta ska jag gå igenom innan jag startar. Kan bli aktuellt med start av firman i hösten eller vid nyåret. Så hinner jag forska och fråga runt ordentligt så jag är välförberedd.

Låter klokt, då märker du om det går ihop. En partner kan ju vara bra också som kan stå för hyran och maten de första månaderna ;) men låter som du har tänkt till i alla fall :)

Förundersökning...
Eh? Tog du illa upp att jag valde fel ord? Ber om ursäkt.. så jag har ändrat för ditt skull.

Jo, Jag vågar påstå att jag är skicklig i det jag gör. Finns självfallet vissa gränser som jag är mindre bra på men jag håller på att lära mig.
Jag jobbar själv som billackerare och jag gör riktigt fina lacker.

Kid1000 brukar anlita mig för vissa jobb, han kanske kan säga hur han tycker om mina jobb?

Färg väger mkt lite, jag kollade med min färgleverantören som kontaktade altaxa. Fick svar att färg dvs grund+bas+klarlack väger ca 1,03 gram per dm² (10 cm gånger 15 cm)

Och jag har flera provbitar (10x15 cm) som bekräftar detta, i snitt väger dom ca 0.95 g till 1.1 g.

Jo jag vet. Fraktbolaget är så oaktsam med paketet. Jag har själv skickat några och oturligt blev dom skadade så jag erbjöd goodwill återställa dom. Jag ser inga problem med detta. Finns lösningar. Jag fokuserar på att göra kunder nöjda än att bli rik och girig. Sån är jag inte.

Jag har lackat cyklar i alla prisklasser. Dyraste jag lackat va en cykel som kostat 130.000. Billigaste va en som kostat 1500.

Jag har ingen aning just i cykelbransch, men nu efter jag gjort marknadsundersökning låg svaret ja nästan 70%. Så det finns marknad ja. Det va det jag ville veta.
Geografiskt, jo jag vet vissa bor långt från mig. Vissa kunder är villig skicka långt för att få sin ram lackad av mig, längst va från danmark. Men det löser sig alltid. Skicka frakt eller åka bil (jag om jag har vägarna förbi för jag åker en del mellan Mora och Uppsala samt Göteborg eller så kan kunden köra den hit).

Jag är medveten om att vissa kunder har noll intresse av att ha en snygg cykel. Bara den funkar felfritt. Det har jag inte problem med.

Det är tanken. Jag jobbar parallellt i början. Marknadsundersökning är mer syftet på att om jag ska satsa lite mer så det ska växa eller inte.

Har haft många som sagt till mig som har svenska avundsjukan som säger " nej det går inte du kan inte tjäna tillräckligt"
Okej det tar jag inte mig åt.

Jag tycker om att göra kunder nöjda och glada och firma går runt än att tjäna massa och bli rik.

Nej jag blästrar inte just nu men finns behov så löser jag det med att lämna in det alternativt kund får göra det innan.

Jag har lagt ut flera marknadsundersökning olika ställen i webb. Efterfrågan är visst rätt högt, mycket högre än vad jag trodde/väntat mig. Och jag fortsätter med detta istället för att lägga ner o kasta i soptunnan med idén..
Jag har hört att en målning kan väga så mycket som upp till 50 gram!

Förundersökning...
Låter klokt, då märker du om det går ihop. En partner kan ju vara bra också som kan stå för hyran och maten de första månaderna ;) men låter som du har tänkt till i alla fall :)
Ja. Jag har 100 kvm garage hemma. Så jag slipper betala dyr hyra.

Jag har hört att en målning kan väga så mycket som upp till 50 gram!
Vill man komma undan lättast så ska man lacka enbart klarlack. Inga färger och grund.
Vill du veta hur mkt det kommer väga ska du räkna ut ramens yta först. Men de flesta jobb jag har är bättra på skadorna och det är oftast mellan 1-2 dm vilket det blir ca 1-2 gram.

Förundersökning...
Ja. Jag har 100 kvm garage hemma. Så jag slipper betala dyr hyra.

Vill man komma undan lättast så ska man lacka enbart klarlack. Inga färger och grund.
Vill du veta hur mkt det kommer väga ska du räkna ut ramens yta först. Men de flesta jobb jag har är bättra på skadorna och det är oftast mellan 1-2 dm vilket det blir ca 1-2 gram.
Bry dig inte om träknackaren.
Hen är bara ute och fiskar.

Förundersökning...
Kan bara hålla med. Jag hade varit ok med 1 gram men här snackar vi alltså hela 2 gram!! ?
På reparerad yta! Hallå, vi snackar hela ramen. Är nästan 99.9% säker på att det inte blir 1,2 eller ens 10 gram.

Tänk lite breddare så blir allt mycket roligare ska ni se. Ni kanske rent av märker av att ni inte behöver kolla Let's Dance varje helg.

Förundersökning...
På reparerad yta! Hallå, vi snackar hela ramen. Är nästan 99.9% säker på att det inte blir 1,2 eller ens 10 gram.

Tänk lite breddare så blir allt mycket roligare ska ni se. Ni kanske rent av märker av att ni inte behöver kolla Let's Dance varje helg.
Han har ju berättat vad ett område väger. Nu får du själv räkna på resten om det är viktigt för dig.

Eller så letar du upp någon av cyklists trådar. Där finns före och efter vikter, med och utan färg.

Förundersökning...

Bara skojade lite med dig. Jag vet att färg+klarlack till en hel ram väger minst 4 gram.

Förundersökning...
Kolla cyklists trådar om nyfikenheten kring färgvikt är stor. Rätt säker på att han kollade hur mycket han sparade genom att skrapa bort färgen på sina ramar.

Tillbaka
Topp