[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Man ser ofta argumentet med ”glesbygdsbon” som absolut inte kan köra elbil. Jag förstår inte hur det feltänket kan fortsätta. Glesbygdbon bor oftare i hus (med möjlighet att ladda hemma) och kör oftare längre sträckor till vardags, därmed bättre lämpade för elbil pga kostnadsbesparing/mil.
Möjligheten för storstadsbon att köpa ett boende med laddmöjlighet är mycket mindre pga kapitalstyrkan som behövs.

Ja det är snarare än fördel nu när det glest mellan mackarna.

Man ser ofta argumentet med ”glesbygdsbon” som absolut inte kan köra elbil. Jag förstår inte hur det feltänket kan fortsätta. Glesbygdbon bor oftare i hus (med möjlighet att ladda hemma) och kör oftare längre sträckor till vardags, därmed bättre lämpade för elbil pga kostnadsbesparing/mil.
Möjligheten för storstadsbon att köpa ett boende med laddmöjlighet är mycket mindre pga kapitalstyrkan som behövs.

Om det finns obegränsat med el så har du absolut rätt, men nu är vi inte riktigt där.
När vi snart även får fossilfritt stål osv osv blir det inte bättre.

Det fungerar tyvärr inte riktigt som när mi**ö***tisten fick frågan:
"Vart skall vi få elen ifrån då?
Från laddstolpen så klart!"

Förlåt om den nosade lite på politiken..

”Glesbygdsbon” använder nog bilen på ett annat sätt än stadsborna, ja, det kan vara längre sträckor till vardags (å andra sidan brukar det framhävas att det är i Stockholms län bilarna körs längst per år…), men man drar oftare släp, kör oftare långt från ”civilisationen”, osv. Sedan har ”glesbygdsbon” generellt mindre med pengar att röra sig med, ett annat tänk på att låna och konsumera, inte samma möjlighet till ny förmånsbil vart tredje år, vilket leder till att de oftare köper begagnade bilar och behåller dem länge. Undantag finns förstås, men ännu ligger ens möjligheterna att köpa en elbil långt in i framtiden för den typiske ”glesbygdsbon”, även om de så klart ofta har bra möjligheter till att ladda hemma.

Vad drar alla dessa glesbygdsbor i sina släp, det har jag alltid undrat...

Jag skulle inte heller vilja ha en bil utan dragkrok. Använder den till cykelhållare, till att dra båten några gånger om året (korta sträckor) och ibland för att dra andra släp, men sällan några längre sträckor. Det är nog bara i glesbygd.

Tror det är ganska svenskt/nordiskt att ha dragkrok på bilen.

Den här veckan har jag kört hästsläp med två höbalar, en vända med trailern med en tävlingsbil och en vända med 300 kg stenmjöl.
Mellan dessa har jag haft 11 resp 16 och 22 mil till och från jobbet. Jag tankade på vägen eftersom jag har nån mil till närmsta pump.

Idag körde jag 24 mil för att utöva lite hobby.

Ingen keps men Aviators.

Vad drar alla dessa glesbygdsbor i sina släp, det har jag alltid undrat...
Nu bor ju iofs jag i villaområde i schtan, men släpet nyttjas nästan varje vecka. På helgen blir det ofta en vända till tippen, bor du i hus har du generellt ett kontinuerligt behov av släp. Jag åkte iofs till tippen på el både dit och hem idag, så det går ju även med elbil även om jag har laddhybrid.

Nu bor ju iofs jag i villaområde i schtan, men släpet nyttjas nästan varje vecka. På helgen blir det ofta en vända till tippen, bor du i hus har du generellt ett kontinuerligt behov av släp. Jag åkte iofs till tippen på el både dit och hem idag, så det går ju även med elbil även om jag har laddhybrid.
Förutsatt att det är ett lätt släp. För många elbilar får ju dra väldigt lite. Om ens något.

Förutsatt att det är ett lätt släp. För många elbilar får ju dra väldigt lite. Om ens något.

Jag har ett obromsat skotersläp 750kg, sällan jag har behov att dra mer än vad skotern väger. Idag var det gammal isolering och lite skrot, vägde nog inte mycket. Men luftmotstånd på ett kåpsläp gör ju sitt och det blir nog många laddstopp till fjällen med elbil på vintern...

A
Jag har ett obromsat skotersläp 750kg, sällan jag har behov att dra mer än vad skotern väger. Idag var det gammal isolering och lite skrot, vägde nog inte mycket. Men luftmotstånd på ett kåpsläp gör ju sitt och det blir nog många laddstopp till fjällen med elbil på vintern...
Men är de inte så enkelt att du är en av de som inte ska ha elbil. Va är problemet?

Ut o cykla eller lägg energi på nåt annat. Vänta ett par år så finns de säkert en elbil för dig och om du vill ha en.

Den här veckan har jag kört hästsläp med två höbalar, en vända med trailern med en tävlingsbil och en vända med 300 kg stenmjöl.
Mellan dessa har jag haft 11 resp 16 och 22 mil till och från jobbet. Jag tankade på vägen eftersom jag har nån mil till närmsta pump.

Idag körde jag 24 mil för att utöva lite hobby.

Ingen keps men Aviators.
Låter som att det kan komma att krävas en livsstilsförändring för en del. Det eller bättre teknik så vi kan fortsätta med samma komfort och prestanda som nu, eller högre.

A
Men är de inte så enkelt att du är en av de som inte ska ha elbil. Va är problemet?

Ut o cykla eller lägg energi på nåt annat. Vänta ett par år så finns de säkert en elbil för dig och om du vill ha en.

Har jag påstått att det är något problem? Får du inte ligga eller varför är du så grinig?

Jag har cyklat två timmar idag redan (och åkt bil på el).

Om marknaden vill ha (o är redo att betala) för att kunna dra "ex höbalar på släp" så är jag helt säker på att de ordnar de.

Jajo men om vi tar vw bilarna så får man dra 1000kg. Det är ju inte enormt mycket last. Men visst, lite bråte osv

Jajo men om vi tar vw bilarna så får man dra 1000kg. Det är ju inte enormt mycket last. Men visst, lite bråte osv
Nej det är det ju inte men har sällan behov av så mycket mer. Har bara b-kort också så jag får oavsett inte dra särskilt mycket då min bil är tung.

Låter som att det kan komma att krävas en livsstilsförändring för en del. Det eller bättre teknik så vi kan fortsätta med samma komfort och prestanda som nu, eller högre.
Ja, folk får sluta ha hästar och sånt trams.

Bra att vi ändå kommit så långt att vissa känner att de behöver rättfärdiga användandet av fossilbil här i tråden.

Ytterligare en aspekt som nog många stadsbor inte reflekterar över är tillförlitligheten av elnätet på landsbygden. Jag har bott i Uppsala i drygt 25 år nu, och har nog aldrig haft ett elavbrott vad jag kan minnas. Där jag växte upp kunde det vara 5-10 elavbrott per år, från nån timme till ett par dagar (pga luftledningar och ingen redundans). Det har blivit bättre, men fortfarande idag drabbas mina föräldrar av en handfull elavbrott per år, dock är de oftast åtgärdade på några timmar. Så det gäller att vara beredd att dra igång elverket för att ladda elbilen över natten, om det vill sig illa :-)

Är det strömavbrott funkar det inte är tanka (eller betala) heller.. been there done that!

F.ö. är det periodvis kö till lokala Ingo.
Om tanken mot förmodan är tom, får man väl hämta en av jeepdunkarna att tanka ur isf :-)

Om tanken mot förmodan är tom, får man väl hämta en av jeepdunkarna att tanka ur isf :-)
Idag är de ett par bilar som du kan använda dig av som batteri. Honda bla om jag inte minns fel Den kan ladda en annan elbil. Inte effektiv men de fungerade

Hö? Kärra? Häst? Då behövs väl varken el eller fossiler? ?

Screenshot_20210612-225700.png

Solceller på taket och en Hyundai Ioniq 5. Då kan man köra huset på bilen när det är strömavbrott och när det funkar som det ska får man dra mer på släpet än vad körkortet tillåter. (1600 kg)

Nu bor jag i hus men behöver ändå väldigt sällan släp, det mesta går att transportera utan släp men inte allt givetvis. Sedan tar min hobby upp så mycket av min fritid att jag inte har tid att köra runt i en plåtlåda.

Och sedan när började medelvärden säga nåt om hur individuella kunder drabbas?
Det var f.ö. inte långresor det gällde heller, utan att kunna lita på att bilen faktiskt är laddad när man ska åka iväg till jobbet på morgonen.

Det är f.ö. lite fascinerande hur det kan vara så provocerande att ifrågasätta och lyfta de problem som finns och som måste lösas för att elbilar ska fungera för alla. För fungera för alla måste det göra om ICE-bilen skall förbjudas. Tycker jag iaf, jag är fullt införstådd i att vissa här verkar tycka att det räcker om det fungerar just för dem själva.

Nu bor jag i hus men behöver ändå väldigt sällan släp, det mesta går att transportera utan släp men inte allt givetvis. Sedan tar min hobby upp så mycket av min fritid att jag inte har tid att köra runt i en plåtlåda.
Men det finns andra människor som har andra behov och andra hobbies än vad just du har.

Ja er som minsann inte behöver vagn har man ju stött på ?

BF1FDE71-8639-4107-BA02-E80C43D7FDC9.jpeg

Obs skämt?

På längden
Totallängden får max vara 24 meter.
Undantag: 25,25 meter tillåtet om vissa specifika krav uppfylls.
Skjuter ut framåt: Märk ut.
Undantag: Om delen som skjuter ut framför bilen är kortare än 1 meter och den tydligt framgår för andra trafikanter, behöver den inte märkas ut.
Skjuter ut bakåt: Märk ut om delen skjuter ut mer än 1 meter.

Jag bor i villa, det kräver helt klart släpvagn ibland!
Visa bilaga 495285

Förbränningsmotor, not so much. (Även om en del grannar verkar tycka att ju fler Ottomotorer desto bättre.)
Nej vill man lägga ett år på att cykla med den gamla altanen till tippen, och bygga nästa år så ser det där perfekt ut ?.

Jag byter tak i år och vill gärna få på det nya och få bort det gamla innan vintern ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp