Dämparservice, rimligt med 600 kr för Av och På-montering?

En uppdatering och input på hur vi ska gå vidare.

Efter att cykel och dämpare kommit tillbaka gick den sönder redan under första åkturen. Den kändes allmänt väldigt konstig, själva reglaget för att ställa in låst/öppet läge satt helt fast och samtidigt löst och kort därefter började den läcka olja.

Affären tog tillbaka den och skickade dämparen till Stockholm. Idag ringer dom och säger att det inte går att laga då den är sönder. Dom erbjuder en begagnad dämpare som passar för 2700 (men att min kompis kan få 900 i rabatt). Är detta ett skämt? Finns för övrigt varken begagnade eller nya dämpare att tillgå för modellen (YT Jeffsy 27 AL 2019).

Vad skulle ni gjort?
Vilken typ av service gjordes? Fullständig service dvs både luftburk och dämpardel, nya packningar rakt igenom, olja osv?

Funkade allting till 100% innan service men det brakade första turen efter service?

Liten service på både dämpare och gaffel. Det var bakdämparen som gick sönder. Den hade gått utan problem i 3 år (allting fungerade) och började läcka olja direkt efter service.

Det är så klart värdelöst - men på en liten service ingår säkert inte kontroll av funktion - vilket blir vanskligt. Än mer vanskligt blir det om den inte är servad enligt plan under de här 3 åren.

En uppdatering och input på hur vi ska gå vidare.

Efter att cykel och dämpare kommit tillbaka gick den sönder redan under första åkturen. Den kändes allmänt väldigt konstig, själva reglaget för att ställa in låst/öppet läge satt helt fast och samtidigt löst och kort därefter började den läcka olja.

Affären tog tillbaka den och skickade dämparen till Stockholm. Idag ringer dom och säger att det inte går att laga då den är sönder. Dom erbjuder en begagnad dämpare som passar för 2700 (men att min kompis kan få 900 i rabatt). Är detta ett skämt? Finns för övrigt varken begagnade eller nya dämpare att tillgå för modellen (YT Jeffsy 27 AL 2019).

Vad skulle ni gjort?
Är man så jävla dum att man ändå lämnar in hojen på det stället så får man faktiskt skylla sig själv. Vad är det för ställe vi pratar om? Så alla andra aktivt kan undvika stället.

Det är ju lagkrav så de måste ta hand om DIN olja på ett godkänt sätt. Du har samma problem när du servar hemma. Gamla oljan skall återvinnas - enda fördelen är att du som privatperson med avtal med avfallsfirma brukar få kunna lämna in det utan extra kostnad då det ingår i din sophämtningsavgift.
Det är lagkrav att butiksanställda ska ha toalett. Om butiken ligger lite avsides och slamsugen kommer några gånger per år ska man då ha miljöavgift på det?

Det är ju lagkrav så de måste ta hand om DIN olja på ett godkänt sätt. Du har samma problem när du servar hemma. Gamla oljan skall återvinnas - enda fördelen är att du som privatperson med avtal med avfallsfirma brukar få kunna lämna in det utan extra kostnad då det ingår i din sophämtningsavgift.
Om alla servar sina gafflar lika ofta som jag och det är snustorrt, så är detta en icke-fråga alt borde jag kunna räkna bort miljöavgiften. Ett pro tip alltså för att spara in några kronor på servicekostnaden. ?

Det är lagkrav att butiksanställda ska ha toalett. Om butiken ligger lite avsides och slamsugen kommer några gånger per år ska man då ha miljöavgift på det?
Om du lämnar in folk på avbajsning så visst. Nu var det din gaffel och din olja de tog miljöavgift för.

Som svar till något korkat upplägg ovan så lämnar man tillbaka cykeln till verkstan som pajade dämparen igen för att man vill få jobbet man betalat för utfört korrekt. Tar man den till någon annan accepterar man att man betalat för något mindre och måste betala dubbelt.

Sen är det också reko att inte hänga ut någon förrän ärendet är löst/avslutat. Det är dock på g nu, återkommer med uppdatering.

Senast ändrad:
Sen är det också reko att inte hänga ut någon förrän ärendet är löst. Det är dock på g nu, återkommer med uppdatering.

Det är riktigt, en verkstad felmonterade en enkel grej åt mig och folk här ville hemskt gärna vilja veta vilken butik.
Eftersom den butiken bytte ägare under den tiden så sade jag jota.

Blev aldrig någon uppdatering, men efter att ha läst en annan tråd med problematisk kundsupport på Cykloteket känner jag att det är något ruttet där.

Efter många om och men med att cykelaffären skyllt ifrån sig, velat sälja på en ny dämpare till fullpris osv. så fick min vän till slut köpa en ny dämpare till rabatterat pris. Det var antingen det eller inte ha en cykel att cykla på när säsongen precis börjat.

Total kostnad vart det service-kostnad på 1800 + 2000 för en ersättningsdämpare och en massa bråk. Affären var Cykloteket i Västerås.

Blev aldrig någon uppdatering, men efter att ha läst en annan tråd med problematisk kundsupport på Cykloteket känner jag att det är något ruttet där.

Efter många om och men med att cykelaffären skyllt ifrån sig, velat sälja på en ny dämpare till fullpris osv. så fick min vän till slut köpa en ny dämpare till rabatterat pris. Det var antingen det eller inte ha en cykel att cykla på när säsongen precis börjat.

Total kostnad vart det service-kostnad på 1800 + 2000 för en ersättningsdämpare och en massa bråk. Affären var Cykloteket i Västerås.
Så själva servicearbetet blev inte reklamerat och återbetalat?

Tillbaka
Topp