Tour de France 2021

Tour de France 2021
Har vi Podacâr (2,01) äntligen fått en cyklingens Maradona? Herregud, vilken insats. Cykelkepsen är svettig på altanen här, och jävligt av. GT.
Hur han ställde av övriga topp 10 var häpnadsväckande.

Edit: Var inne och stalkade Pogacars Strava. Han redovisar inte puls eller watt där/kör utan powermeeter. Watt/kilo måste vara otroligt.
För övrigt blev han av med sitt KOM upp till Tignes av någon pigg tjomme som hade paceat bakom en scooter redan igår?

Senast ändrad:
Tour de France 2021
Han körde utan på tempot i förra TdF! ... Finns ju många skäl till att inte lägga upp sina puls/watt data, speciellt under ett pågående etapplopp.

Det är skillnad på att köra med och att dela datan offentligt. Borde vara intressant för egen del att veta vad en presterar för, att kunna lägga upp träning rätt, tränare, team, läkare. På tempot hade han varken kraftmätare eller dator för att hålla koll på puls, kraft om jag förstått det hela rätt.

"Thomas De Gendt and Greg Van Avermaet both put out some of their best ever power numbers" De tyckte att det var viktigt för dem att hålla koll på att de gjorde något av sina bästa siffror någonsin och har också varit offentliga med dem.

Tour de France 2021
Undrar om det finns fördelar med att köra utan effektmätare osv? Vet skidåkare som säger sig köra utan pulsband på tävling för att inte känna sig begransade av att pulsen kanske blir för hög osv.

Tour de France 2021
Det är skillnad på att köra med och att dela datan offentligt. Borde vara intressant för egen del att veta vad en presterar för, att kunna lägga upp träning rätt, tränare, team, läkare. På tempot hade han varken kraftmätare eller dator för att hålla koll på puls, kraft om jag förstått det hela rätt.

Som jag för står det så kör han normalt sett med kraftmätare/puls. Kan ju vara så att han även hade det på tempot med inte hade något på display datorn. Just det tempot var ju lite speciellt. Han var ju tvungen att överprestera för ta hem segern. Då kanske det kan vara bättre att köra mer på känsla än siffror...

Undrar om det finns fördelar med att köra utan effektmätare osv? Vet skidåkare som säger sig köra utan pulsband på tävling för att inte känna sig begransade av att pulsen kanske blir för hög osv.
Tänker ens "watt" inte är konstant utan att varierar baserat på dagsformen. Speciellt under en lång tour. Då kanske det är bättre att mer gå på känsla istället specifika siffror.

Men det är nog väldigt individuell, de allra flesta verkar vilja ha siffror medan det endast är vissa få som tex. Rigoberto Uran som oftast kör utan.

Tour de France 2021
Tänker ens "watt" inte är konstant utan att varierar baserat på dagsformen. Speciellt under en lång tour. Då kanske det är bättre att mer gå på känsla istället specifika siffror.

Men det är nog väldigt individuell, de allra flesta verkar vilja ha siffror medan det endast är vissa få som tex. Rigoberto Uran som oftast kör utan.

Jo men lite så. På motionärsnivå kan jag tycka vissa snarast begränsas av effektmätaren. " Nu var det si och så många watt för mycket" osv när de flyger av. Fan kör så mycket du orkar istället. Men det är klart proffsen har koll på ett annat sätt, dessutom är det ju några etapper på en tour så finns väl vits att ha koll med antar jag.

Tour de France 2021
Är det några som använder sig av Shimanos neutrala service?
Ta en cykel som kanske inte passar en alls i mått är väl inte helt lockande?

Tour de France 2021
Fan vad kul sista 15 var idag! Riktig hårdkörning i kantvinden; Pogi var tvungen att ta i riktigt för att täppa lucka. Grymt! Om DQS, JV och AG2R fortsätter såhär så kan det visa sig att det blir tungt för Pogi med det tunna laget han har! ?

Tour de France 2021
Trots så stora ”förluster” av GC åkare och sprinters under första dagarna måste jag säga att Touren är riktigt kul i år. Hårt och tajt. Pogi ser livsfarlig ut men det är långt kvar och Vcav som visar att gammal är äldst! ???

Tour de France 2021
Trots så stora ”förluster” av GC åkare och sprinters under första dagarna måste jag säga att Touren är riktigt kul i år. Hårt och tajt. Pogi ser livsfarlig ut men det är långt kvar och Vcav som visar att gammal är äldst! ???

Fast lika händelserik som första veckan var, lika dövande trälig kan de kommande 2 veckorna bli för GC eftersom Pog visat att han är starkast uppför OCH på tempo OCH vet att hålla sig framme vid kantvindskörning. Så det som är kvar att kämpa om är etappvinster, resterande podieplatser, poängtröjan och bergatröjan (om klungan fortsätter släppa iväg större utbrytningar på bergsetapperna). Den vita följer ju med den gula.

Tour de France 2021
Fast lika händelserik som första veckan var, lika dövande trälig kan de kommande 2 veckorna bli för GC eftersom Pog visat att han är starkast uppför OCH på tempo OCH vet att hålla sig framme vid kantvindskörning. Så det som är kvar att kämpa om är etappvinster, resterande podieplatser, poängtröjan och bergatröjan (om klungan fortsätter släppa iväg större utbrytningar på bergsetapperna). Den vita följer ju med den gula.
Här ligger WvA och bombar uppför Mont Ventoux och tråden är helt tyst!
Nu får du väl bestämma dig - är det en dövande trälig eller en sevärd tävling?

Tour de France 2021
Vilken makalös kille. ?

Bilagor

• 20210707_173621.jpg
    20210707_173621.jpg
    190.8 KB · Besök: 35
Tour de France 2021
Mina 2 eurocent:

Nu vet jag inte allt som sägs i klungan, men jag fattar inte taktiken från Ineos. Hur kan de ligga och dra hela klungan när UAE har gula tröjan? Hade jag varit Ineos hade jag tvingat fram UAE till att dra klungan för att låta dem tömma alla hjälpryttare, sen lagt in the sky train med ett mördande tempo. Jag hade då förhoppningsvis haft ett kort att spela genom att sända en hjälpryttare 20-30 sekunder uppför för att sätta press på Pogi också, iom att Ineos har så överjävligt starka klättrare. Och sen att Uran och Carapaz hjälper Pogacar att dra in Vingegaard, istället för att tvinga honom att dra hem dem två, helt enkelt för att få honom att bränna sitt krut i benen i kommande etapper? Man måste ju bara inse att TdF är ett long game; tröttar man ut Pogacar i alperna kan man ta honom i Pyrenéerna. Taktiken är fan under all kritik!

Måhända är GC dött. Åtminstone när konkurrensen kör så kass taktik som de gör.

Angående WvA? Hatten av! ?

Tour de France 2021
Mina 2 eurocent:

Nu vet jag inte allt som sägs i klungan, men jag fattar inte taktiken från Ineos. Hur kan de ligga och dra hela klungan när UAE har gula tröjan? Hade jag varit Ineos hade jag tvingat fram UAE till att dra klungan för att låta dem tömma alla hjälpryttare, sen lagt in the sky train med ett mördande tempo. Jag hade då förhoppningsvis haft ett kort att spela genom att sända en hjälpryttare 20-30 sekunder uppför för att sätta press på Pogi också, iom att Ineos har så överjävligt starka klättrare. Och sen att Uran och Carapaz hjälper Pogacar att dra in Vingegaard, istället för att tvinga honom att dra hem dem två, helt enkelt för att få honom att bränna sitt krut i benen i kommande etapper? Man måste ju bara inse att TdF är ett long game; tröttar man ut Pogacar i alperna kan man ta honom i Pyrenéerna. Taktiken är fan under all kritik!

Måhända är GC dött. Åtminstone när konkurrensen kör så kass taktik som de gör.

Angående WvA? Hatten av! ?
+1 såg inte mycket av etappen idag bara sista 30min men kan bara hålla med .
Riktigt skumt kört av ineos o Uran

Tour de France 2021
Fattar inte heller INEOS taktik. Helt jäkla bakvänd. Även JVs taktik går att diskutera. Här har Vingelgaard chans att knapra in på Pogacar och då låter man WvA gå loss istf att hjälpa JV hålla / öka distansen. Inget jäkla teamwork alls.

Tour de France 2021
Hade jag varit Ineos hade jag tvingat fram UAE till att dra klungan för att låta dem tömma alla hjälpryttare, sen lagt in the sky train med ett mördande tempo.
Det var ju det som Ineos försökte med till Tignes. Gick ju sådär.

Hade Ineos inte dragit så hade UAE kunnat lulla på i ett makligt tempo. Fanns inga farliga utbrytare. Det som hade hänt då är att Carapaz konkurrenter hade varit piggare och inte förlorat tid. Tex Ben o’Connor.
Sanningen är att kampen om förstaplatsen är över om inte Pogi blir sjuk eller kraschar.
De andra tävlar om andraplatsen.

Tour de France 2021
Det var ju det som Ineos försökte med till Tignes. Gick ju sådär.

Hade Ineos inte dragit så hade UAE kunnat lulla på i ett makligt tempo. Fanns inga farliga utbrytare. Det som hade hänt då är att Carapaz konkurrenter hade varit piggare och inte förlorat tid. Tex Ben o’Connor.
Sanningen är att kampen om förstaplatsen är över om inte Pogi blir sjuk eller kraschar.
De andra tävlar om andraplatsen.

Mycket möjligt, men så resonerar man om ens ambition är att bli ”First Loser”. Jag tror och hoppas att åtminstone Ineos fortfarande har ambitionen att knäcka Pogacar och ta förstaplatsen.

Synd för Ineos att Rowe hamnade utanför the cut idag; han brukar vara bra på att styra upp hårdkörning i kantvind.

Tour de France 2021
Ineos problem är väl att de kör med precis samma taktik som när de hade den starkaste GC-kandidaten. Nu när de inte har det är det hål i huvudet att ligga längst fram och dra hela dagen. De gör ju i princip i princip Pogačars hjälpryttare om de fortsätter så här.

Tour de France 2021
Ineos problem är väl att de kör med precis samma taktik som när de hade den starkaste GC-kandidaten. Nu när de inte har det är det hål i huvudet att ligga längst fram och dra hela dagen. De gör ju i princip i princip Pogačars hjälpryttare om de fortsätter så här.

Exakt. JV körde ju fram Pogacar till en vinst förra året; Ineos gör detsamma i år. UAE tackar och tar emot.

Tour de France 2021
Fattar inte heller INEOS taktik. Helt jäkla bakvänd. Även JVs taktik går att diskutera. Här har Vingelgaard chans att knapra in på Pogacar och då låter man WvA gå loss istf att hjälpa JV hålla / öka distansen. Inget jäkla teamwork alls.

Hade Vingegaard legat ex 2min efter Pogacar i sammandraget tror jag WvA fått stallorder att vänta in honom. Nu va man nog inte beredda att offra en given etappseger på en av de "största" etapperna för att knapra in 30-40s av 5:30.

Tour de France 2021
Hade Vingegaard legat ex 2min efter Pogacar i sammandraget tror jag WvA fått stallorder att vänta in honom. Nu va man nog inte beredda att offra en given etappseger på en av de "största" etapperna för att knapra in 30-40s av 5:30.
Eller om Trek inte hade haft två emellan. Då hade man kanske vågat vänta in. Vilken syn det hade varit om Wout dragit Vingegaard och de hållit gapet och samtidigt tagit etappsegern.

Hursomhelst ändå stort steg framåt för Jumbo efter alla motgångar (Iofs blev de av med Tony Martin, vilket är ett stort tapp). Hoppas Touren fortsätter att överraska!

Tillbaka
Topp